Kniha jízd je přežitek, jen zatěžuje, spílají firmy vládě. Nabízejí vlastní řešení
Vedení detailní evidence knihy jízd je nadbytečné a pro firmy administrativně velmi náročné. Pokud nebudou muset striktně rozlišovat pracovní a soukromé cesty, podnikatelům to výrazně sníží byrokratickou zátěž, tvrdí ve svém nejnovějším návrhu Hospodářská komora. Jde o jednu ze 411 dílčích změn vedoucích ke snížení nadměrné administrativní zátěže podnikatelů.
„Navrhujeme, aby kniha jízd nebyla vůbec vedena. Jiné důvody jejího vedení, než je rozlišení soukromých a služebních cest, se mohou řešit jinými nástroji. Ze strany státu je třeba namísto knihy jízd navrhnout takový mechanismus, který plnohodnotně zohlední možné odpočty DPH bez zbytečné byrokracie,“ vysvětluje prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček.
Administrativně nejnáročnější je podle Komory evidence jízd u plátců DPH, kteří nárokují odpočet daně u všech nákladů spojených s provozem vozidla. Pokud podnikatel nebo jeho zaměstnanci využívají automobil i pro cesty, které s výkonem podnikání přímo nesouvisejí, musí tuto skutečnost zaznamenat v knize jízd. Náklady na soukromou cestu (pohonné hmoty, údržba vozu a podobně) přitom nejsou daňově uznatelné.
Hospodářská komora (HK) proto navrhuje, že by zaměstnanci byl za používání firemního vozidla pro soukromé účely navýšen paušální zdanitelný příjem oproti současnému jednomu procentu ze vstupní ceny automobilu. Vyšší paušál by odrážel spotřebované palivo a státu by zajistil, že daňové příjmy vybere jednodušší cestou, než je dnešní kniha jízd. Podobný model evidence jízd funguje v západní Evropě, například v Německu nebo ve Španělsku.
Rozhodnutí státu o míře zvýšení paušálního příjmu by přitom mělo podle HK vyjít z propočtu, aby faktický finanční přínos pro stát vykompenzoval stávající inkaso daně snížené o náklady státu na správu agendy týkající se knihy jízd a provádění kontrol. Úspory na straně firem v důsledku snížení administrativní zátěže jsou pak podle Komory očividné a dál je nerozebírá.
Konec knihy jízd?
Zástupci HK ale současně upozorňují, že stávající systém není třeba zcela rušit; nový přístup by měl být jen doplňkem a možností pro firmy, kterým zjednodušený režim bude vyhovovat. Jinými slovy by měl být dobrovolný. „Pokud bude pro firmu z jakéhokoliv důvodu více vyhovující původní systém, mohla by jej samozřejmě využívat nadále,“ říká viceprezident HK Tomáš Prouza.
Zejména menším firmám a živnostníkům by ale podle Prouzy Komorou navrhovaný systém výrazně snížil obrovské administrativní břemeno, se kterým neustále bojují. Na byrokracii totiž firmy a potažmo i stát podle Komory ročně vynakládají zbytečně tisíce neproduktivních hodin a miliardy korun. A potvrzují to i různá nezávislá srovnání.
Kniha jízd je účetním dokladem sloužícím k evidenci údajů o provozu služebního nebo soukromého automobilu užívaného k podnikání. Údaje, které se do knihy jízd zapisují, slouží finančnímu úřadu ke kontrole toho, zda je automobil skutečně používaný k dosažení, udržení a zajištění příjmů. Kniha jízd může mít papírovou i elektronickou podobu.
Průkazností knih jízd se přitom v nedávné době opakovaně zabýval Nejvyšší správní soud. Ve dvou rozsudcích dal za pravdu správci daně, který knihy jízd považoval za neprůkazné. Naopak v novějším rozsudku byla dle Nejvyššího správního soudu kniha jízd dostatečně průkazná, neboť chybějící informace byly dostatečně doloženy dalšími důkazními prostředky.
Návrh na úpravu této povinnosti je jedním ze 411 dílčích návrhů, kterými chce Hospodářská komora snížit nadměrnou administrativu podnikatelů. Podle představ živnostníků a firem by se mělo měnit 114 konkrétních ustanovení ve 41 právních předpisech.
Kam dál? Byrokracie na Finmagu:
- Zrušit, nechat, nebo najít nový model? Koncesionářské poplatky očima expertů
- Na tisíce povinností jen pár škrtů. Vláda v boji s byrokracií žalostně selhává
- Oškubal vás za covidu stát? Máte právo na odškodnění, zvrátil rozhodnutí soud
- Obří pokuty a tuna nových povinností. Směrnice NIS2 nemá ve světě obdoby
- Základ byrokracie. Jak vznikl kopírák a proč se ho soudruzi drželi zuby nehty?
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu
Je čas upravit slavný slogan Komenského. Alternativní formy vzdělávání v Česku bodují a soukromé školy často udávají směr i veřejným školám.
ŠKOLA JE BYZNYS
Do montessori škol Duhovka investovali manželé Janečkovi přes 300 milionů. • Jan Kala do škol Heuréka vložil zase peníze ze svého podílu v eBance. • Proč jsou přesvědčeni, že to bylo to nejlepší, co mohli udělat?
BYZNYS JE HRA
Kdy odejít? ptá se dnes celá generace podnikatelů. • Jak se povedlo Jaroslavě Valové předat SIKO dětem? • Kdy se Zbyněk Frolík rozhodl svěřit Linet manažerům? • A proč v Dino Toys převzali vedení vnuci zakladatele?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu