Zažil jsem reálný socialismus se vším všudy a rok 1989 pro mne byl skutečným osvobozením. Předpokládal jsem tehdy, že naprostý krach centrálního plánování, které sebou přinášelo jako neoddělitelnou součást materiální, kulturní a morální úpadek, bude mementem pro všechny ostatní. Dnes vidím, že zbytek světa se nijak nepoučil. S povýšenou arogancí odmítl historickou zkušenost bývalého sovětského bloku, "těch hlupáků z Východu, kteří to zpackali". Nevidí, že se řítí do stejné katastrofy. A v čele tohoto pohybu stojí univerzity (sic!) a mladí lidé.
Začínají s větším bohatstvím a mnohem větší produktivitou, než s čím začínal Lenin, mají už k dispozici všechny "orwellovské" nástroje na hlídání lidí a to vše v globálním měřítku, takže budou možná moci dusit civilizaci ještě déle než bolševici. Nebo to samozřejmě může být úplně jinak :-)
Zajímavější než demokratické primárky mně přijdou úvahy o tom - proč k tomu došlo? - jak se to může dále vyvíjet?
(i když na tomto místě je to poněkud off topic.)
Nahlásit
-
31
+
Nejméně oblíbený příspěvek
Luděk Zdražil|17. 2. 2020 07:39
Není co dodat. DJT stačí když bude mlčet a nevyvolá třetí světovou válku (první ovšem neumí a pro druhé dělá co umí).
Nahlásit
-
-6
+
Diskuze
Josef Fraj|22. 2. 2020 11:57| reakce na Petr Bárta - 22. 2. 2020 08:58
Mám silné podezření, ze kadrila je druhý Fuldův nick, a Fuld nikdy nepochopil, o čem anarchokapitalismus je. Kadrila každopádně také ne, to máte pravdu.
Petr Bárta|22. 2. 2020 08:58| reakce na kadrila kadrilová - 21. 2. 2020 16:23
Hehe...
Vy jste si asi nevšimla, že nikdo z anarchokapitalistů nikomu nic do hlavy tlouct nechce. Každý klidně komukoliv přizná právo žít si podle svého - pokud někdo chce, ať si se svými soudruhy klidně zařídí stát, klidně i socialistický nebo komunistický - ale _na svém a za své_. Jediné, co anarchokapitelist chtějí, je aby je nikdo do toho svého socialistického/komunistického /jakéhokolivjiného státu netahal proti jejich vůli.
To je ale asi nad Vaši mentální kapacitu rozeznat, že?
kadrila kadrilová|21. 2. 2020 16:23| reakce na Richard Fuld - 20. 2. 2020 10:46
Mentalitu komunistů už má a kdyby dostal příležitost, tak bude kráčet spolu s ostatními takto potrefenými i po stejné cestě... Neb je vyloučeno, aby dříve nebo později i tito sociální inženýři nezjistili, že bez obušků to svoje anarchokapitalistické dobro ostatním do hlav nenatlučou a nutně by musela vzniknout jejich diktatura, vlastně takový jejich totalitní stát, který by ale podle nich, vlastně státem nebyl! :-)
Richard Fuld|20. 2. 2020 10:48| reakce na Josef Fraj - 17. 2. 2020 17:02
Za uvedenou destrukci demokracie nemůže samotná demokracie. V uvedených případech je příčinou slabý nebo zcela absentující právní stát, vycházející ze základních lidských práv.
Richard Fuld|20. 2. 2020 10:46| reakce na Josef Fraj - 20. 2. 2020 00:38
Nejsem žádný komunista. Jsem umírněný zastánce kapitalismu. Za to Vy jste kovaný fanatický zastánce absurdního anarchokapitalismu. Ten Váš fanatismus Vás posouvá k mentalitě komančů dramaticky více, než mě mé umírněné názory nacházející se ve středu pravolevého politického spektra.
Richard Fuld|19. 2. 2020 13:28| reakce na Pat Bateman - 19. 2. 2020 09:01
Ano. Souhlasím, že Trumpovu vítězství nestojí v cestě žádný z těch levičáků, co usilují o prezidentskou kandidaturu a neprávem se nazývají demokraty. Spíše Trumpovi cestičku k vítězství umetají. :-)
A nenadávejte mi do rudochů. Sám je bytostně nesnáším. :-)
Richard Fuld|19. 2. 2020 13:25| reakce na Pat Bateman - 19. 2. 2020 09:03
Kvalitní článek. Díky za něj.
"Boj o ideologickou čistotu je strašná a destruktivní věc, která už nemá nic společného s morálkou, spravedlností nebo slušností, i když se jimi velmi ráda zaklíná. Blíž má spíš ke stalinským monstrprocesům nebo gilotinovému teroru po francouzské revoluci, včetně toho, že se časem obrací proti svým iniciátorům."
Toto by si měli vzít k srdci zdejší Altmanové a Frajové, zaklínající se spravedlností, morálkou a slušností. :-)
Pat Bateman|19. 2. 2020 09:03| reakce na Richard Fuld - 18. 2. 2020 17:14
Ještě doplním, že moc pěkný popis fungování těch fanatiků popsal Marian Kechlibar v tomto článku (nejlepší blog na českém webu): https://kechlibar.net/2020/02/14/demokratka-na-trumpove-mitinku/ v druhé části článku... Pročetl jsem si ty články o "pletacích" webech a je lekrace, jak "revoluce požírá své děti"...
Pat Bateman|19. 2. 2020 09:01| reakce na Richard Fuld - 18. 2. 2020 17:14
Snad poprvné musím s rudým "fulďákem" souhlasit jen s výhradou, že je jedno, koho D do volem pošlou, protože s tím, co teď předvádějí, to projedou tak jako tak. Jednoznačně je nejvíce vidět ta jejich fanatická progresivní frakce, která se lidem už začala zajídat a jediné, co může doníka skopnout je ekonomický recese...
Britové mají svého Corbyho, Američani mají svého Bernieho. Corby svojí nevolitelnou radikálností pomohl k moci té gumové kachničce do vany. A pokud demokraté vyšlou proti Trumpovi Bernieho, dopadne to stejně a Trump (jako menší zlo) vyhraje.
Nahlásit
-
-4
+
foxy|18. 2. 2020 16:05| reakce na Petr Novák - 17. 2. 2020 19:40
Nástupu totality v Německu předchází ostrakizace jediné pravicové strany AfD.
Petr Novák|17. 2. 2020 19:40| reakce na Josef Fraj - 17. 2. 2020 17:02
Nástupu komunistů v ČR předcházelo např. zrušení všech pravicových stran. Sociální demokraté byli neschopní a Gottwaldovi to dost usnadnili. Nástup bolseviku v Rusku 1917, byl výrazně podpořen neschopnosti vlády (po pádu cara) uzavřít mír. V Německu byl nástup Hitlera způsoben naprostou neschopností vládních stran. A dnes opět strany, zvlášť ty eurohujerske prosazují věci proti vůli lidem.
Totality nesestupují z nebes: dobrovolně si je volí lidé, kteří v nich vidí naději a změnu k lepšímu. Totality nenastupují skokově: nastupují plíživě, tak pomalu, že si toho ani nevšimnete. Není tam pevná hranice, kdy byste si řekli "Ahá! Tak dneska začíná totalita". A vždy fungují tak, že máte dojem, že se vás to netýká a to, co vidíte okolo sebe, vám nedává dostatečný důvod se bouřit nebo utíkat.
Ti samí úředníci, policisté, soudci, autobusáci, popeláři a nakonec i vy děláte pořád tu samou práci, v ulicích pořád jezdí ta samá auta a autobusy, stejně jako dříve jezdíte s přáteli na chatu nebo na weekendy do přírody a stejně jako předtím kritizujete politiky.
Jistě, jsou tu nějaké změny -- byť je tak snadno nepostřehnete na první pohled. Tak třeba je zatýkáno stále více teroristů. Vždy jsou to "teroristé": když Morávek bojoval v protektorátním odboji proti gestapu, odpovědné úřady o tom referovaly jako o "boji teroristické a záškodnické skupiny" proti "policejním úředníkům". Pokud se pustíte do Solženicyna, i tam najdete "teroristy", po kterých pásla tajná policie, Čeka... A dalo by se pokračovat. Takže ano, čas od času se dočtete o nějakém procesu s teroristy, kteří se přiznali, občas policie otravuje celou republiku nějakou megaakcí, ve které zastavuje auta a nějakého teroristu hledá -- ale to přeci není nic, co by se vás týkalo. http://w.cover72.net/zasadni/clanek.php?c=38
Nahlásit
-
24
+
Luděk Zdražil|17. 2. 2020 17:15| reakce na Josef Fraj - 17. 2. 2020 17:02
Ano, to je naprostá pravda, souhlasím. Problém je v tom, že totalita a její alternativy jsou ještě horší uspořádání s obrovským množstvím mrtvých. Jaká jiná neteoretická uspořádání nabízíte ?
Josef Fraj|17. 2. 2020 17:02| reakce na Luděk Zdražil - 17. 2. 2020 10:20
Jednou z vlastností demokracie je její schopnost demokraticky zlikvidovat sama sebe. Vzpomeňme na Hitlera, Gottwalda, Chaveze a další. Následující generace si mohly o demokracii nechat zdát.
Luděk Zdražil|17. 2. 2020 10:20| reakce na Josef Fraj - 17. 2. 2020 08:59
Došlo k tomu tak, že předchozí establishment (podporovaný, řízený a korumpovaný kapitálem) to vedl tak, až se lidi nas...li a začínají se dívat po jiném řešení. Že se nabídnou politici, kteří jim toto řešení nabídnou (irelevantní zda správné či chybné) je nabíledni. A paradoxně i demokratickou cestou (pokud ne revoluční) se dostanou k moci. Je to kyvadlo - jak v USA tak v CR ci v EU.
Korektivem takové situace bývá kombinace umírněnosti tržních principů, aplikace zastupitelské demokracie prostřednictvím státních institucí (byť nedokonalých) a přiměřených regulací.
Dál se to bude vyvíjet tak, že se bude prosazovat vždy korektivní trend vůči dočasné extrémní polarizaci společnosti, který bude doprovázen společenskými zlomy, jejichž intenzita a forma bude poplatná míře extrému (pravého či levého), nevzdělanosti společnosti, schopnosti vůdce a kritičnosti situace (zdravotní epidemie, extrémní chudoba, populační exploze, jakákoliv představitelná katastrofa).
Zažil jsem reálný socialismus se vším všudy a rok 1989 pro mne byl skutečným osvobozením. Předpokládal jsem tehdy, že naprostý krach centrálního plánování, které sebou přinášelo jako neoddělitelnou součást materiální, kulturní a morální úpadek, bude mementem pro všechny ostatní. Dnes vidím, že zbytek světa se nijak nepoučil. S povýšenou arogancí odmítl historickou zkušenost bývalého sovětského bloku, "těch hlupáků z Východu, kteří to zpackali". Nevidí, že se řítí do stejné katastrofy. A v čele tohoto pohybu stojí univerzity (sic!) a mladí lidé.
Začínají s větším bohatstvím a mnohem větší produktivitou, než s čím začínal Lenin, mají už k dispozici všechny "orwellovské" nástroje na hlídání lidí a to vše v globálním měřítku, takže budou možná moci dusit civilizaci ještě déle než bolševici. Nebo to samozřejmě může být úplně jinak :-)
Zajímavější než demokratické primárky mně přijdou úvahy o tom - proč k tomu došlo? - jak se to může dále vyvíjet?
(i když na tomto místě je to poněkud off topic.)
Nahlásit
-
31
+
Luděk Zdražil|17. 2. 2020 07:39
Není co dodat. DJT stačí když bude mlčet a nevyvolá třetí světovou válku (první ovšem neumí a pro druhé dělá co umí).
Diskuze: Bernie Sanders, revolucionář z Jurského parku
Přihlášení do diskuze
Nejoblíbenější příspěvek
Josef Fraj|17. 2. 2020 08:59
Nejméně oblíbený příspěvek
Luděk Zdražil|17. 2. 2020 07:39
Diskuze
Josef Fraj|22. 2. 2020 11:57| reakce na Petr Bárta - 22. 2. 2020 08:58
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Bárta|22. 2. 2020 08:58| reakce na kadrila kadrilová - 21. 2. 2020 16:23
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
kadrila kadrilová|21. 2. 2020 16:23| reakce na Richard Fuld - 20. 2. 2020 10:46
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Bárta|21. 2. 2020 16:20| reakce na Richard Fuld - 21. 2. 2020 14:14
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|21. 2. 2020 14:14| reakce na Petr Bárta - 21. 2. 2020 09:07
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Bárta|21. 2. 2020 09:07| reakce na Richard Fuld - 20. 2. 2020 16:26
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|20. 2. 2020 16:26| reakce na Petr Bárta - 20. 2. 2020 14:50
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Bárta|20. 2. 2020 14:50| reakce na Richard Fuld - 20. 2. 2020 10:46
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|20. 2. 2020 10:48| reakce na Josef Fraj - 17. 2. 2020 17:02
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|20. 2. 2020 10:46| reakce na Josef Fraj - 20. 2. 2020 00:38
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|20. 2. 2020 00:38| reakce na Richard Fuld - 19. 2. 2020 13:25
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|19. 2. 2020 13:28| reakce na Pat Bateman - 19. 2. 2020 09:01
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|19. 2. 2020 13:25| reakce na Pat Bateman - 19. 2. 2020 09:03
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Pat Bateman|19. 2. 2020 09:03| reakce na Richard Fuld - 18. 2. 2020 17:14
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Pat Bateman|19. 2. 2020 09:01| reakce na Richard Fuld - 18. 2. 2020 17:14
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|18. 2. 2020 17:42| reakce na foxy - 18. 2. 2020 16:05
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Richard Fuld|18. 2. 2020 17:14
Nahlásit
foxy|18. 2. 2020 16:05| reakce na Petr Novák - 17. 2. 2020 19:40
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Petr Novák|17. 2. 2020 19:40| reakce na Josef Fraj - 17. 2. 2020 17:02
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Martin Mikolášek|17. 2. 2020 17:18
Nahlásit
Luděk Zdražil|17. 2. 2020 17:15| reakce na Josef Fraj - 17. 2. 2020 17:02
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Josef Fraj|17. 2. 2020 17:02| reakce na Luděk Zdražil - 17. 2. 2020 10:20
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Jan Capouch|17. 2. 2020 10:58| reakce na Luděk Zdražil - 17. 2. 2020 07:39
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Luděk Zdražil|17. 2. 2020 10:20| reakce na Josef Fraj - 17. 2. 2020 08:59
Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávuSkrýt komentovanou zprávu
Boris Otokar Hodlak|17. 2. 2020 09:17
Nahlásit
Josef Fraj|17. 2. 2020 08:59
Nahlásit
Luděk Zdražil|17. 2. 2020 07:39
Nahlásit