Kytary s hlasem lidu
Špičkový britský kytarista Rob Chapman dostal nabídku, jaká se neodmítá – na kytaru na míru. A protože nevěděl, co si naporoučet, zeptal se svých fanoušků z YouTube. Zalíbilo se mu to, založil si vlastní značku a kytary, jaké si přeje hlas lidu, vyrábí dál sám.
Buď můžete kytary soustružit, dokud nejste spokojeni s výsledkem, nebo se můžete na názor zeptat fanoušků. Ještě deset let nazpět byla druhá možnost naprostý nonsens. Na odbornou práci jsou přece odborníci. A pak se objevil Rob Chapman, fenomenální kytarista a kytarový YouTuber.
Letos třiačtyřicetiletý majitel společnosti Chapman Guitars na rozdíl od jiných youtuberů nespadl ze švestky naznak a ani z nebe. Začínal v 90. letech jako nahrávač švédského metalového virtuóze Yngwieho Malmsteena. Pod prsty koukal i producentu Eddiemu Kramerovi, bez kterého by dost možná úplně jinak zněly nahrávky AC/DC, Bowieho, Hendrixe, Stounů nebo Zeppelínů. Neocenitelné zkušenosti pak Chapman nabral jako propagátor kytar Vintage a PRS i aparátů Marshall a Orange, ještě než mu youtubové lektorství – tenkrát byl známý pod přezdívkou Monkey Lord – přerostlo přes hlavu.
Chapman guitars
Společnost v roce 2009 založil kytarista a youtuber Rob Chapman. Řídí ji spolu s Leem Andertonem z Anderton Music Co. a kytaristou Mattem Hornbym. Firma jako první začala vyrábět elektrické kytary ve spolupráci s fanoušky, kteří design a vybavení kytar i jejich další specifikace odhlasovávají v anketách na webu Chapman Guitars.
Chapman vyrábí kytary ve výrazně malých, ale levných sériích. Ačkoliv továrna dodávající Chapmanovi nástroje nabídla druhou várku za sníženou cenu, kytary ML1 se nejdříve vyrobilo ne víc než pět set kusů. ML2 dokonce pouhých dvě stě padesát.
(Zdroj: Wikipedie)
Dík za radu
Další zvrat do kariéry profi youtubera vnesla nabídka britského prodejce a výrobce hudebních nástrojů Barnes & Mullins, že mu vyrobí kytaru na míru. To je v kytarovém světě poměrně vysoké uznání: výrobce věří, že se najde dost zákazníků, kteří si budou chtít koupit právě takovou kytaru, na jakou hrajete vy, váš signature model.
Chapman se poctou samozřejmě obratem pochlubil na síti a zároveň fanoušky vyzval, aby mu pomohli dát do kupy seznam požadavků. Výjimečnost modelu ML1 (ML jako Monkey Lord) je v rozporu s dosavadní tradicí signature kytar, které patří spíš mezi ty dražší. Z nerdího kolokvia totiž vzešel požadavek na „nejlepší levnou kytaru“.
Barnes & Mullins tedy nakonec roku 2009 vyrobili rovnou pět set špičkově zpracovaných nástrojů za senzačních 299 liber (tj. tehdy necelých devět tisíc korun). Vtip byl v tom, že ML1 byla levně vyrobena v Číně a nejbytelnějšími součástmi nástroje byly hlavně ty, u kterých nepadá v úvahu snadná výměna: když nejste spokojeni s ladicími kolíky, během pár minut je vyměníte za lepší, nevyhovující krk je ale vážný problém. Na dekorativní prvky jako vykládání hmatníku výrobce rezignoval úplně. Po ML1 se jen zaprášilo.
A odsud byl pro Chapmana jen krůček k rozhodnutí vybudovat na obdobném základě svůj byznys. Další model ML2 se už vyráběl pod hlavičkou Chapman Guitars a ručně. Dnes už společnost nabízí tři série: nejnižší Standard, Hot Rod a nejvyšší Signature obsahující i baskytary a sedmi- a osmistrunné kytary.
Kibicování kytarových nerdů k Chapmanovi patří stále, jen se formalizovalo z těžko řiditelné diskuze do anket na webu. Nic není tabu. Hlasuje se o použitých materiálech, tvarech těla nebo mechanických součástech. Který guitar hero by nezatoužil po nástroji vyrobeném podle svého gusta? „Zdá se mi to jako skvělý marketing,“ přisvědčuje marketing manager Filip Černý z Kytary.cz. „Není nic lepšího, než zapojit zákazníky do vývoje a nechat je navrhnout nástroje tak, jak sami chtějí.“
Na koho podle něj Chapman cílí? „Na kytaristy, kteří chtějí trochu něco jiného. Nástroje mají osobitý design a svérázně kombinují osvědčené prvky. Tahle značka není pro usedlé a konzervativní páprdy. Je v ní značná dávka revolty, progrese a originality. Velkým značkám masově nekonkuruje, spíš dokáže oslovit menší část nerozhodných zákazníků. Rozhodně boduje spíš u mladší cílové skupiny a u žánrově tvrdších hráčů.“
Další čtení
Kytarové impérium Gibson Brands vyrábí čtyřicet procent elektrických kytar na světě. A dluží přes půl miliardy dolarů. Vedení představilo plán na záchranu společnosti. Budoucnost rokenrolové ikony je přesto nejistá. Stejně jako budoucnost rokenrolu samotného?
Rokenrol v insolvenci
Příběh prodává
Funkčností, neformálností a důrazem na rovnostářství se Chapman odlišil od jiných výrobců, kteří se v minulé dekádě vyrojili. Odlišný přístup reprezentuje například polský Skervesen (podobnost s drsným výrazem, který zní v polštině skoro stejně jako česky, není náhodná). Ten si zakládá na ruční výrobě nástrojů, luxusu a extravaganci. Jen pro zajímavost, jeho kytary propaguje žánrová špička jako Američan Misha Mansoor (Periphery), Francouz Jérôme Colombelli (Uneven Structure) a také Čech Tomáš Raclavský (Modern Day Babylon).
Robu Chapmanovi se zase pro propagaci svých nástrojů podařilo sehnat zajímavé úlovky mezi youtuberskou špičkou. V jeho stáji je Rob Scallon, který dokáže hrát Slayer na bendžo, Leo Moracchioli, který umí udělat metal z čehokoli nebo Jared Dines, který provede i naprosté neználky jemnými nuancemi, které odlišují metalové žánry a subžánry.
Na pražském zářijovém Festiwallu bude chapmanky představovat Rabea Massaad. S Chapmanem hraje v kapele Dorje a poměrně často jsou spolu k vidění i na YouTube. Kytarám od Chapmana věnuje workshop a předvede je na vystoupení svojí kapely Toska. „Nástroje budou také normálně vystavení a k vidění bude to nejlepší, co od Chapman Guitars máme,“ vnadí Černý z Kytary.cz, které jako jediné v tuzemsku chapmanky prodávají.
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje Českou modernu a vede nejúspěšnější aukční dům v Česku. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už po 150 let sbírá umění? A jak to, že ani nejmladší generace nemá důvod se vzepřít a sází na tenhle byznys?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky ze zenového kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání? A kdy se rozhoduje, zda uspějí?
Massaadovým prostřednictvím si vlastně Chapman Guitars našly cestu do Česka. Filip Černý se s ním v lednu 2016 setkal na NAMM Show v kalifornském Anaheimu. „Přišlo mi to jako super marketingový tah,“ vysvětluje „Tihle týpci za sebou mají krásný příběh a jsou velmi úspěšní na sociálních sítích. Pro řadu hudebníků po celém světe jsou to osobnosti.
Kdo si počká
Chapman má dost unikátní obchodní model „Nevyrábí nástroje na sklad jako většina značek,“ vysvětluje Černý. „Jedná se o zakázkovou výrobu. Každý obchodník si nástroje sám navrhne z definovaných komponentů, vybere barvy, povrchové úpravy… Pak vznikne kalkulace. Také se musíte trefit do určitého množství, od kterého je zakázku možné realizovat. Po finálním potvrzení objednávky se teprve nástroje zadají do výroby. Továrny zpravidla čekají, až se jim nashromáždí větší objem a pak spustí výrobu pro danou značku. Na konci celého procesu je lodní doprava do Evropy a následný transport do Česka. Tahle fáze obvykle trvá dva až tři měsíce, když jde všechno hladce. Není to tak snadné jako koupit housku.“
Jakou tedy zatím mají Kytary.cz zpětnou vazbu od zákazníků? „První reakce byly naprosto nadšené. Přivezli jsme jim něco nového, co chtěli a nemohli si to jednoduše koupit. Většina hudebníků kladně hodnotí hratelnost. Zásadní je i velmi kvalitní zpracování kytar, což v téhle cenové kategorii nebývá vždycky pravidlo. Zvuk nástrojů je tak individuální věc, že ji nelze objektivně posoudit – je to otázka vkusu.“
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu