Články na téma: žurnalistika
Žurnalistika je obor zabývající se sběrem, ověřováním, analýzou a prezentací informací veřejnosti. Ty zveřejňuje v různých médiích, jako jsou například noviny, časopisy, rozhlas, televize nebo internet. Role žurnalistiky je klíčová zejména v informování společnosti, vytváří veřejné mínění a poskytuje prostor pro diskuzi a otázky.
Žurnalisté, jinak také např. novináři, mají za cíl prezentovat informace objektivně a přesně. Tyto informace ověřují u zdrojů. Také musí dodržovat etické standardy, být pravdiví, nezávislí, nestranní a odpovědní. Jednou z nejdůležitějších částí žurnalistiky je investigativní žurnalistika, která se zaměřuje na skryté nebo utajované informace, které mají významný dopad na společnost.
Pro podnikatele je důležité mít přesné, ověřené a aktuální informace nejen z oboru ekonomiky, legislativy nebo oboru, ve kterém podnikají. Žurnalistika jim proto pomáhá v informovanosti o trhu (zahraničním i domácím), upozorňuje je na legislativní změny a přináší jim ekonomické prognózy a analýzy, podle kterých se mohou rozhodnout, když investují, rozšiřují podnikání nebo plánují rozpočet.
Další články na téma žurnalistika najdete na Peníze.cz.

Jak si psaním vydělat miliony. Substack mění pravidla hry
Používají ji hlavně američtí novináři, ale najdou se tam i Češi. Platforma Substack si raketově získala popularitu, ať už kvůli profitu nebo i volnosti, o čem psát. Texty různých autorů si na ní předplácí už přes půl milionu čtenářů. Proč uspěla a co jsou její výhody?

Stojíme při běloruských novinářích
Česká média vyjadřují podporu běloruským novinářům a vyzývají Česko i Evropskou unii, aby udělaly vše pro jejich záchranu.

Třetí pád: ubližujeme komu, čemu? Všichni ubližujeme Rusku
Nápadně častý výskyt gramatického jevu může jazykovědce přivést na stopu zajímavých zjištění. Analýza třetích pádů na webu Sputnik ukázala, jak ruská propaganda konstruuje pro cizinu obraz Ruska.

Doufáme, že lidi nebude otravovat články psané strojem číst
Vědci z několika vysokých škol se spojili s ČTK a učí počítač psát jednoduché zpravodajské texty. Proti kolegům ze Západu před nimi stojí zásadní překážka: česká gramatika. Proč je pro umělou inteligenci čeština těžší než angličtina? A proč se stroje nejdřív učí psát o burze a sportu? Ptáme se Ondřeje Pražáka ze Střediska žurnalistiky umělé inteligence.

Umělá inteligence v žurnalistice. „Rutinu můžeme přenechat strojům,“ říká Moravec
Technologický vývoj nezastavíme, ale obávat se, že robotičtí reportéři v žurnalistice kompletně nahradí člověka, je nesmyslné.

Dělník bulváru Novotný předvádí společenskou normu, ne deviaci
Klusákův dokument hodinu štká nad životy zničenými bulvárem, ani jeden ale neukazuje. Zato nabízí portrét člověka, který se cestou do vyšší střední třídy podělal durch.

Na obranu Aloise Hadamczika (a všech „blbých“ šéfů)
Proč je změna trenéra drahá loterie, proč by měl svaz řídit nároďák jako firmu a proč je tolik šéfů tak očividně neschopných.

Urychlené čerpání dotací: Nic je někdy více
Jako bychom zaslechli oblíbenou mantru našich dní: My ty peníze musíme vyčerpat! Slovensku prý hrozí, že „přijde až o půl miliardy eur“ evropských dotací. Tak to vypadá z pohledu českých i slovenských médií. Vyvážené zpravodajství by ovšem jedním dechem dodalo, že to vlastně může taky znamenat, že se sto miliard z rozpočtu ušetří.

Dobrou noc, děti. Jak se dělá (ekonomická) novinařina
Pohádce o chudých Němcích se už ve svém článku věnoval Michal Kašpárek. Podobně zajímavá je ale i pohádka o opičkách a burzovních indexech a další zkazky.

Týdeník Agenda: obrys monster, která přijdou sežrat přizdisráče
Nový plagiátorský časopis je výbornou zprávou pro novináře a hlavně pro čtenáře. Dno laciného „zpravodajství“ už je obsazené a úniková cesta vede jen nahoru.

Proč média předstírají, že nepředstírají
Nezávislost a objektivita jsou kategorie, které pro fungování médií dnes ztrácejí význam, říká přední český odborník, sociolog médií z brněnské Masarykovy univerzity Jaromír Volek. Mluvili jsme o tom, jaká média jsou, kam směřují a jak obstála v nedávné prezidentské volbě.

Mediální dieta? Já vím
Chcete se ubránit „informační obezitě“? Mediální půst nepomůže, důležitá je pestrá strava a ověřování informací přímo u zdrojů, píše Clay A. Johnson.

Mít vše sbaleno
Zdánlivě banální kniha o svádění nám toho o znalostní ekonomice a současné společnosti poví víc než některé ekonomické publikace.

Krize jedna báseň
Eurozóna je prý marodící činčila. Když si tohle přečtete v novinách a náhodou máte v šuplíku pár diplomů ze studentských literárních soutěží, vjede vám krev do hlavy. Inspirace! Po letech!

Steve Forbes: Kdokoliv bude lepší než Obama!
„Fed musí prosadit znovunavázání dolaru na zlato. Udělá-li se to správně, půjde o stabilní a flexibilní řešení. Ekonomika bude mít k dispozici dostatečné množství peněz a nízké úrokové sazby budou nízké zcela přirozeně, a nikoli uměle, jako je tomu nyní. Získáme více z globálního obchodu, získáme více produktivních investic,“ říká Steve Forbes, vydavatel stejnojmenného časopisu.