https%3a%2f%2fwww.finmag.cz%2ffinance%2f262090-zajmy-a-zajmy
https://www.finmag.cz/finance/262090-zajmy-a-zajmy
https://www.finmag.cz/finance/262090-zajmy-a-zajmy
Zájmy a „zájmy“
Zájmy spotřebitelů nemusí být vždy v souladu s obchodními zájmy producentů a distributorů finančních produktů. Zajímavé je, že všichni formálně tvrdí, jak bojují za absolutní transparentnost finančních produktů. Když ale k rozkrytí náhodou dojde, ohání se obchodním tajemstvím.
V posledních dnech je zajímavé sledovat mediální diskuzi ohledně zveřejnění jednoho autorského článku v jednom odborném časopise na téma provizních schémat.
Zajímavé je, že většina diskutujících se jinak veřejně běžně hlásí k "jednotné frontě" bojující za absolutní transparentnost produktů a distribučních struktur a podporující teze o nutnosti neustále se zvyšující potřeby ochrany spotřebitele.
V diskuzi se vytrácí věcná podstata dané problematiky. Zájmy spotřebitelů nemusí být vždy v souladu s obchodními zájmy producentů a distributorů, což se právě projevuje v plné nahotě v takovýchto situacích.
Argumentace o údajných obchodních tajemstvích není akceptovatelná. Na efektivním a v tomto případě i regulovaném trhu je celospolečenský zájem nadřazen partikulárním zájmům jednotlivců.
Nezávislý odborný časopis není firemním magazínem sloužícím k marketingové a PR podpoře. Pokud zveřejněné informace nebyly objektivně pravdivé, je samozřejmé, že autor, potažmo vydavatel by měli uvést věci na pravou míru, otisknout názor a argumenty protistrany, korekturu nepravdivých informací, případně i omluvu dotčeným stranám.
Na druhé straně ale nezapomínejme, že tržní konkurence se tvoří v dialektice svobodných názorů a střetů myšlenek a zájmů. Všechny zúčastněné strany by možná měly jít zpět ke kořenům.
Bez svobodného tisku a investigativní žurnalistiky by v konečném důsledku neexistoval konkurenční trh, ani subjekty a instituce, ve kterých a pro které někteří zúčastnění pracují. Příště mohou nezávislé novináře a odborná média naopak potřebovat k podpoře svých oprávněných obchodních zájmů a názorů.
Autor je šéfredaktor časopisu FOND SHOP, kde byl komentář publikován jako editorial.
Zajímavé je, že většina diskutujících se jinak veřejně běžně hlásí k "jednotné frontě" bojující za absolutní transparentnost produktů a distribučních struktur a podporující teze o nutnosti neustále se zvyšující potřeby ochrany spotřebitele.
V diskuzi se vytrácí věcná podstata dané problematiky. Zájmy spotřebitelů nemusí být vždy v souladu s obchodními zájmy producentů a distributorů, což se právě projevuje v plné nahotě v takovýchto situacích.
Argumentace o údajných obchodních tajemstvích není akceptovatelná. Na efektivním a v tomto případě i regulovaném trhu je celospolečenský zájem nadřazen partikulárním zájmům jednotlivců.
Nezávislý odborný časopis není firemním magazínem sloužícím k marketingové a PR podpoře. Pokud zveřejněné informace nebyly objektivně pravdivé, je samozřejmé, že autor, potažmo vydavatel by měli uvést věci na pravou míru, otisknout názor a argumenty protistrany, korekturu nepravdivých informací, případně i omluvu dotčeným stranám.
Na druhé straně ale nezapomínejme, že tržní konkurence se tvoří v dialektice svobodných názorů a střetů myšlenek a zájmů. Všechny zúčastněné strany by možná měly jít zpět ke kořenům.
Bez svobodného tisku a investigativní žurnalistiky by v konečném důsledku neexistoval konkurenční trh, ani subjekty a instituce, ve kterých a pro které někteří zúčastnění pracují. Příště mohou nezávislé novináře a odborná média naopak potřebovat k podpoře svých oprávněných obchodních zájmů a názorů.
Autor je šéfredaktor časopisu FOND SHOP, kde byl komentář publikován jako editorial.
Nejnovější podcasty