Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Porazili jsme Slováky. Jsme mistry světa!

Luboš Palata
Luboš Palata
24. 3. 2010

I když se u nás vyrábí nejvíce aut na hlavu na světě. Není ale příliš co slavit, protože je to vlastně jen pouhá a o ničem nevypovídající náhoda.

Porazili jsme Slováky. Jsme mistry světa!

V Česku se loni vyrobilo 975 tisíc aut, milionová hranice tedy zůstala nedobyta; a znamená to růst o téměř tři procenta oproti minulému roku. Na Slovensku naopak zaznamenal automobilový průmysl největší pád, oproti rekordnímu roku 2008 o celou jednu pětinu, když počet vyrobených aut poklesl na pouhých 463 tisíc kusů.

Nezájem o slovenský luxus

Katastrofální byl minulý rok především pro bratislavskou továrnu VW, která „poskládala“ jen 106 tisíc aut, nejméně od roku 1997. Kvůli špatným výsledkům dostalo „padáka“ přes tisíc zaměstnanců. „V Bratislavě se vyrábějí nejkvalitnější auta, ale v těžkých dobách lidé ztratili zájem o luxus. Továrna se navíc připravuje na výrobu nových modelů,“ vysvětluje to Jozef Uhrík, prezident Sdružení automobilového průmyslu Slovenska.

Takže abychom si to vyjasnili – o tom, jestli v současnosti bude nejdůležitější část našeho průmyslu, pilíř našeho vývozu a základ ekonomiky prosperovat, nebo ne, nerozhoduje ani kvalita pracovní síly, ani daňové podmínky či mzdové náklady. Ale rozhodnutí kohosi ve vedení globálně uvažujícího automobilového koncernu, který řekne – v Bratislavě či Kolíně se budou montovat terénní limuzíny a ten a ten model VW, Kia, nebo Citroënu. Když se rozhodne v dané situaci na trhu správně, jako tomu bylo třeba v případě kolínské automobilky, i v nejkrizovějším roce jede automobilka naplno. Zvyšuje produkci a přibírá lidi. A když se rozhodne špatně, špatně z hlediska dané lokality, nikoli nutně koncernové politiky, tak jsou prostě i v té nejlepší „automobilce“ namydlení.

Když byla ve VW dovolená, pokleslo slovenské HDP

Slováci mají jedinou kliku, že už s bratislavským VW nestojí a nepadá slovenská ekonomika. Když jsem kolem roku 2000 žil a pracoval na Slovensku, stačilo, aby měli v létě ve VW celozávodní dovolenou, a statistiky HDP, slovenského vývozu a mnohé další parametry citelně poklesly.

Bratislavský VW byl z mého pohledu navíc jednou z nejméně viditelných automobilek na světě. O tom, co se tam vyrábí, nevěděl kromě automobilových odborníků nikdo nejen v okolních zemích, ale příliš ani na Slovensku. Zatímco v Česku si Škodovka držela a drží pozici „národního automobilu“, na Slovensku si auta z VW – začínající tehdy někde na půl miliónu slovenských korun – mohl dovolit jen málokdo.

Automobilka, ležící kousek od rakouských hranic, tak fungovala jako průtokový ohřívač. Ze západní Evropy přijely díly (mnohé se však v Bratislavě zase naopak vyráběly a dodávaly do dalších závodů koncernu) a na Západ zase vyrobená auta potom zmizela – aniž by po nich na Slovensku zbyla nějaká stopa.

Když se na konci devadesátých let začalo o bratislavském VW psát v českém tisku, bylo mnoho lidí překvapených, že se tam nějaká auta vůbec vyrábějí. Za socialismu byly totiž Bratislavské automobilové závody takový Husákův fantomový závod, kde se až do roku 1989 (kromě několika prototypů, které jsou dnes muzeální raritou) žádná auta nevyrobila. Postupem času se však díky dobrému řízení, kvalitní a – v porovnání s okolními zeměmi včetně Česka –velmi laciné pracovní síly stala bratislavská VW montovnou nejluxusnějších modelů koncernu. A loni na to dojela.

Podobně se nepříliš dařilo i automobilce Kia, která místo maximální produkce 300 000 kusů sofistikovaných modelů, vyrobila polovinu. Situaci tak zachraňovala automobilka firmy PSA Peugeot Citroën. Ta vyrábí lacinější auta a s produkcí přes 200 tisíc kusů se stala největším výrobcem na Slovensku.

Škoda přestává být české auto

Ještě, než začneme mít my Češi škodolibou radost, je třeba dodat, že podobný trend nastal loni v Česku. Podíl mladoboleslavské Škodovky, houfně přenášející výrobu modelů do ciziny, výrazně poklesl, naopak se zvýšil podíl montovny levných „autíček“ v Kolíně a do bilance promluvil i nošovický závod Hyundai. Pád výroby v závodech Škody o téměř dvacet procent je alarmující, byť v rámci koncernu si značka Škoda jako taková stojí tak dobře, že na ni především Volkswagen a další dražší, v porovnání se Škodovkami předražené, značky začínají žárlit.

A usmívat nad slovenskými automobilovými problémy se přestaneme úplně, když si uvědomíme, co znamená nenápadná zpráva, že montáž vozů nové levnější řady všech koncernových značek – včetně Škodovky – bude přenesena právě do Bratislavy. Takže to automobilové prvenství si užijme, je to možná naposledy, kdy se z něj radujeme.

Autor je redaktorem Lidových novin

Foto: Profimedia.cz

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Luboš Palata

Luboš Palata

Narodil se v roce 1967 a vystudoval politologii a mezinárodní vztahy na Univerzitě Karlově. Je nositelem několika ocenění, mimo jiné novinářské ceny Ferdinanda Peroutky. Byl rovněž nominován na Cenu Evropského... Více

Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo