Trump vs. Evropa: Jde do tuhého
Vyšší cla na evropská auta a vyšší výdaje na obranu. Obojí je po volbách do amerického Kongresu o něco blíž.
Fantastický úspěch! tweetoval Donald Trump po volbách do amerického Kongresu.
Na první pohled to však na žádný sukces nevypadá. Republikáni, kteří ho do Bílého domu nominovali, udrželi těsnou většinu v Senátu, zato ztratili většinu ve Sněmovně reprezentantů. Jenže strana, ať už Republikánská, nebo Demokratická, která má v Bílém domě svého prezidenta, v „midterms“ (volbách na půl cesty mezi minulými a budoucími volbami prezidentskými), zpravidla ztrácí. Američané, obdobně jako Češi při volbách do Senátu, mají tendenci vyvažovat.
Proto ztráta republikánské většiny ve Sněmovně reprezentantů nemohla Trumpa rozhodit. Nejspíš mu ani nevadí a lze tušit proč.
Sněmovna má důležité slovo ve fiskální politice. Nižší daně, které vadily demokratům, ale Trump s podporou republikánů už protlačil. Demokraté by teď mohli podpořit aspoň část Trumpových plánů na investice do infrastruktury, které si vyžádají enormní veřejné výdaje.
Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.
Opozice nemusí Trumpovi překážet ani tehdy, když bude vyhlašovat další cla. Strana, která si dala do znaku osla, bývá k dovozním tarifům a dalším ochranářským opatřením vstřícnější.
Byli to ostatně republikáni, nikoli demokraté, kteří se bouřili proti Trumpovým clům na ocel a hliník. Připravili dokonce změnu zákona, která by prezidentovy pravomoci v obchodní politice omezila. Jenže nebyli jednotní a demokraté se k nim nepřipojili.
Z toho se dá usoudit, že vyhlásit pětadvacetiprocentní cla na auta dovezená z Evropské unie nebude Trumpovi dělat doma problémy.
Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu
SPORTEM K BYZNYSU
Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem
BYZNYS JE HRA
„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu
Cla na cestě
Obchodní příměří, které v červenci uzavřel s předsedou Evropské komise Jeanem-Claudem Junckerem, může americký prezident vypovědět, kdy se mu zamane.
Trump s Junckerem se tehdy domluvili, že Spojené státy a Evropská unie budou jednat o nulových clech a nulových subvencích na průmyslové zboží (mimo automobily). Obchodní válku tím nicméně nezažehnali, byť to mnohá média tvrdila.
Americký prezident po schůzce tweetoval, že Evropa a Spojené státy „se vzájemně milují“ („love each other“). Jenže už za měsíc na mítinku v Západní Virginii zase vykládal, že Evropská unie je „foe“ (někdo mezi protivníkem a nepřítelem), který je „stejně špatný jako Čína, jen menší“. K tomu prohlásil: „Chystáme se uvalit pětadvacetiprocentní tarif na každý jednotlivý automobil, který se do Spojených států doveze z Evropské unie.“
V září Trump odmrštil nabídku unijní komisařky pro obchod Cecilie Malmströmové, aby Evropané a Američané vzájemně zrušili cla na auta. „Nabídka není dost dobrá. Jejich [evropští] spotřebitelé mají ve zvyku kupovat jejich auta, ne americká auta,“ postěžoval si. Krátce nato pak americký ministr obchodu Wilbur Ross pravil, že rozhovory s Evropskou unií nezaznamenaly očekávaný pokrok a varoval, že prezidentova trpělivost „není neomezená“.
Pokud to poskládáme dohromady, je patrné, že vyšší americká cla na evropská auta jsou otázkou času. A je zřejmé, že Evropská unie bude oplácet stejnou mincí.
Jak to je
Teď Spojené státy uplatňují dovozní clo 25 procent na lehké nákladní vozy a pickupy a 2,5 procenta na menší auta. Evropská unie dovoz aut z USA zatěžuje jednotným desetiprocentním clem.
Dorazí nové pershingy?
Nová cla, která Trumpova vláda připravuje, nejspíš budou účtována nejen u evropských vozů dovážených do Spojených států, ale i u těch, které se v USA montují – pokud se pro ně podstatná část dílů importuje. Trump prostě cla chce a nový Kongres, který zasedne v lednu, mu v nich bránit patrně nebude.
Cla zasáhnou zejména německé automobilky, které do USA vyvážejí nejvíc a ovládají americký trh prémiových značek. Německá ekonomika by je pocítila – a ta česká by se s ní svezla.
Další ranou, kterou se chystá Trump Evropě uštědřit, je výpověď americko-ruské (původně americko-sovětské) smlouvy o likvidaci raket krátkého a středního doletu (INF). Na jejím základě stáhly obě velmoci z Evropy celou kategorii nebezpečných zbraní, schopných dopravit jaderné hlavice na vzdálenost 500 až 5000 kilometrů.
Jak to bylo
Dříve narození si vzpomenou, že smlouvu podepsali Ronald Reagan a Michail Gorbačov na sklonku studené války, před Vánoci roku 1987. Sověti pak z Evropy stáhli rakety SS-20 a Američané pershingy.
Narubali jsme vám!
Chytré čtení na víkend
Vyvezli jsme vagony hlušiny. A vám můžeme každý pátek poslat to nejryzejší čtení, které pro vás v hlubinách českého i světového internetu vytěžil šéfredaktor Finmag.cz Michal Kašpárek.
Přihlaste se k odběru našeho pravidelného newsletteru.
Čtení na víkend
Američané si stěžují, že Rusko smlouvu INF porušuje a vyvíjí raketu Novator, která má podobné parametry jako sešrotované esesdvacítky. Trump na to má jednoduchou odpověď: Když smlouvu nedodržujete, tak vám ji vypovíme. Senát, který hraje důležitou roli v zahraniční a obranné politice a kde si udrželi majoritu republikáni, mu v tom bránit nebude.
Pokud by Vladimir Putin, neomezovaný žádnou dohodou, nové rakety rozmístil poblíž Evropy, měli bychom mít připravenou odpověď. Požádáme tedy Ameriku o její rakety? Trump nám patrně vyhoví. Jenže zadarmo to nebude, už dřív „naznačil“, že Evropané musí za americkou ochranu platit.
Že by způsob, jak přimět evropské spojence, aby na obranu dávali slíbená dvě procenta HDP a k tomu kupovali americké zbraně?
Autor úvodní fotografie: Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock.com
Nejčtenější články