Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Tesla Motors: Supernova, černá díra?

18. 8. 2015
 11 203
53 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Vážený pane Tománku a pane Kalupe,

po přečtení Vašeho názoru na vývoj akcií Tesly si dovolím reagovat spíše na technické části článku, než ty hypotetické / finanční.

Předem si dovoluji napsat, že jsem od března velmi šťastným majitelem Tesly a je velmi nepravděpodobné, že bych přesedlal zpět na benzínové nebo dieslové motory. Nejsem (alespoň ne přímo) majitelem jediné akcie, protože akciovému trhu prostě nerozumím (respektive nejsem v životě hazardér).

Každý, kdo se dlouhodobě zajímá o Elona Muska ví, že termíny nejsou jeho silná stránka. Co je však jeho silná stránka je dotahovat věci do konce (byť ne všechny jeho projekty se zdařily). Ale příslový zní Without action is no reaction.

Ve Vašem článku srovnáváte ceny jiných elektromobilů, ale již neuvádíte, že tyto jsou schopny dojet stěží z Liberce na kraj Prahy, přičemž s Teslou dojedete z Liberce 50km za Rozvadov na první Supercharger. Ale rozumím tomu, že konkurence nespí, což je pro mě dobře, protože pohodlně cestovat na elektřinu vyrobenou (alespoň z nějaké části) z domácí solární elektrárny musí každého jedině potěšit. Pokud se tedy bude zákazník rozhodovat o koupi elektromobilu, nebude cena jediným kritériem. Dojezd bude vždy tím druhým, v mnoha případech dokonce tím prvním. V současné době žádný elektromobil nedokáže nabídnout to, co Tesla. Evropskou vzdálenost 1000km překonávám jen o 2 hodiny déle než s dieslovým vozem (cena za energie je v takovém případě 130,- Kč - cesta na první Supercharger)

Informace o velikosti zavazadlového prostoru jste již napravili. Dále zmiňujete, že automobil není vhodný na velké nákupy a rodinné dovolené. Zajímalo by mě proč? Kufr je dostatečně veliký, příprava na příčníky pro upevnění rakve existuje. A co víc? Snad jen tažné zařízení na pohodlné umístění kol chybí. Již několikrát jsem využil sedmé sedačky v kufru (pro děti do 36kg), které dovolily dojet dvěma rodinám několik desítek kilometrů na koupaliště, či za jiným společným zážitkem. Pro nás všechny to byla vždy velmi příjemná cesta a děti v kufru si ji vážně užívaly.

Dále si myslím, že byste měli hovořit o provozních nákladech tohoto automobilu. V mém podání (najeto 21 000 km), kde odhadem 2/5 dobíjeny zdarma a 3/5 doma je cena za ujetý km (cena energií) cca 0,2 koruny.

Informace o tom, zda budete nebo nebudete topit nebo klimatizovat, abyste dojeli je naprosto zcestná. Tyto aspekty (stejně jako vyhřívání sedaček) jsou při provozu zcela irelevantní. Dojezd vám omezuje rychlá jízda (a samozřejmě vertikální profil cesty) a to velmi drasticky. Při 115km/h jste schopni dojet až k 500km na jedno dobití. Při 220 km/h najedete pravděpodobně 100km. To jsou mé subjektivní odhady. Při 130 km/h ujedete cca 350 km. Kapacita mých baterií je 85kWh. Dnes je k dispozici již 90kWh. Tedy o cca 6-7% více.

Baterie - Tesla NEDOPORUČUJE nabíjet baterie naplno. Ideální nabití je 50-90%. Takže Vaše zmínka o paměťovém efektu se zřejmě nezakládá na pravdě. Nejsem specialista na baterie, ale věřím, že lidé z Tesly ano.

Píšete, že z rychlodobíjecí stanice se na plnou baterii dostanete za hodinu a půl. realita je maximálně 70 minut. Ale do plné nikdy nedobíjíte. Doma nabíjím (pokud cestuji) 4-5h přes noc (v levném tarifu). 3 fáze 16A. Na Superchargerech jsem stál maximálně 40 minut (když byl další supercharger cca 230km daleko)

Dále byste neměli opomenout několik specifik, které se liší od obyčejných aut.
1) Velký display s internetem po celém světě s mobilní aplikací, která ovládá Váš vůz (a věřím, že bude lepší a lepší)
2) Možnost poslouchat internetová rádia (tedy kdekoliv ve světě poslouchat oblíbenou českou stanici). Zde jsem překvapen z kvality poslechu (na ujetých 1000km jsem měl cca 15 několikavteřinových výpadků. Přenos rádia i po Edge funguje. Samozřejmě záleží na tom kde jedete. (Můj příklad je cesta Rozvadov - Frankfurt - Aachen - Brussel)
3) Upgrady SW vybavení. Koupíte si vůz, který se v průběhu času zdokonaluje. Když jsem já kupoval Model S, nebylo k dispozici hlídání slepého úhlu. Po upgradu systému je již k dispozici. Nyní každý majitel Modelu S čeká na automatické hlídání vozu v pruhu. Tedy pokud se náhodou na dálnici rozhodnete vyjet z pruhu, Tesla Vás nenásilně sama vrátí zpět. Mimo veřejné komunikace budete moci vozidlo ovládat pomocí mobilu. Předpokládám, že si samo otevře vrata (Home link je již implementován) a dle naučeného postupu zajede do garáže.
4) Neuvěřitelné zrychlení Tesly, která do 100km/h uteče téměř komukoli (určitě vozům ve stejné cenové relaci)
5) Rychlost nabíjení na Superchargerech - Cca za 20 minut máte nabito 50% baterie. Většinou tedy dojezd na další Supercharger vzdálený 150km.
6) Google navigace s online informacemi o provozu (stejné jako na maps.google.com). Díky této navigaci jsem ušetřil již minimálně 4h v kolonách.

Na závěr znovu dodávám, že nevím, co bude s vývojem akcií, ale na Model S nenechám dopustit. Kdybyste se měli zeptat na negativa Modelu S? Dojezd to v žádném případě není. Vadí mi nepohodlné sedačky pro spolujezdce (špatně se na nich spí). Absence softclose a chlazení sedaček. Mechanické zpracování karoserie se s německými vozy bohužel nedá rovnat. Není to auto světa, ale je to auto, ve kterém mě po mnoha letech opět baví jezdit.

Nahlásit
-
3
+

Diskuze

Teslu Elona Muska by som radil k Applu Steva Jobsa, nie vzdy to bolo ruzove...Kazdopadne je to vizionar a dotahuje veci dokonca. A z rakuskej skoly investovania viem jedno, nikdy nevieme, co bude:)

Nahlásit

-
0
+

To suhlasim. Ale zatial sa nestriela a nikto v dlhom kozenom kabate ludom nadranom za tmy netrieska na dvere a nemieri na nich zbranou.

Zatial...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ekologie? CO2? To jste trochu vedle! Na výrobu Li-Ion baterií do jednoho auta je potřeba vytěžit a zpracovat řádově 1000 tun horniny (běžná koncentrace lithia v rudě se pohybuje kolem 0,1%). A v jaké formě je lithium v rudě obsaženo? Většinou jako sloučenina vody, CO2 a lithia – uhličitan lithný. Jenom samotná redukce lithia z uhličitanu lithného tak uvolní do ovzduší řádově tunu CO2, tedy tolik, co benzinové auto na několika tisících kilometrech.

Ekologisté se často dívají jen na poslední článek řetězu, a snaží se „chránit přírodu“ právě tam, protože je to nejviditelnější, a nejlépe se to prodává do médií.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Nerozumím, proč bych měl finančně tato dvě auta srovnávat. Jednak ne vše se dá přepočítávát na peníze, druhak nevidím důvod, proč to srovnávat s A6. Pokud bych měl srovnávat srovnatelnější, pak bych srovnával s Audi S6, kde se výkony motorů dají býti srovnatelnější. Ale elektromobil je stejně tak rozdílný od aut se spalovacími motory jako jsou třeba jablka a hrušky. Koupíte si jablko, protože je levnější než hruška, byť máte raději hrušky?

Nerozumím, proč je třeba vždy vše srovnávat. Možná nějaká česká vlastnost. S Teslou je prostě radost jezdit a to se velmi těžce vyčísluje. A v současném světě, který bojuje se skleníkovými plyny mě hřeje i pocit, že planetu zasírám výrazně méně. Studie říkají, že i kdyby veškerá vyrobená elektrická energie pocházela z uhelných elektráren, stále je produkce CO2 na polovině toho, co spalovací motory. A to je pane xXx k nezaplacení!

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ono už by dnes nebyl problém vyrábět lehká, levná, úsporná a mnohem komfortnější vozidla než skútr: lehká uzavřená kompozitní skořepina chránící jednoho cestujícího před nepřízní počasí i při nehodě a zavazadlo. Malý motor, ať už benzinový nebo elektrický.

Bylo by to ideální vozidlo pro cesty do práce za každého počasí či na menší nákupy, a zároveň ideální objekt vývoje nových typů pohonu.

Jenže státní regulace taková vozidla neumožňují provozovat na veřejných komunikacích, údajně kvůli bezpečnosti. A dokonce i běžná auta neustále těžknou a těžknou.

Ne každý si může dovolit dvě auta – jedno na cesty do práce, a druhé na víkendy a dovolenou. Výsledek je takový, jaký vidíme každý den v ulicích měst: velká těžká čtyřmístná auta dopravují den co den lidi do zaměstnání a zpět.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Kde je tam neco o svetonazoru?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ano, přesně toto si spočítejme.
Totální náklady na provoz:
- Tesla versus třeba Audi A6 3.0 TDI Avant (připadně i variantu s provozem na bionaftu)
- Pořizovací cenu
- Také prodejní cenu po třech letech
- Velikost kufru
- Kvalitu zpracování
- Možnost příplatkových výbav
- Tesla akceleruje jako supersport, kdo to ocení a využije, je to pro něj výhoda. Ale mnoha lidem V6 TDI s automatem docela stačí.

Odmysleme si pozlátko, které lze lehce dohnat: infotainment s velkými displeji, internetovou konektivitou, atd... vám do A6 udělají v každé AutoHiFi dílně. A předplacenou SIM kartu s jednotným tarifem na telefonování i data pro cenou EU lze v mnoha západních zemích pořídit za levný peníz (já sám mám v druhém SIM slotu takto výhodnou kartu od španělského operátora).

Tesla je určitě novátorský počin. Je samozřejmě na zvážení každého, zda si koupí jejich auto či jejich akcie. Při současných cenových hladinách zatím ale nekoupím ani jedno.
U těch aut je na tvrdých datech docela zřejmé, kolik lidí dnes dává přednost Tesle a kolik klasickým spalovacím motorům. Kdyby Tesla opravdu byla takové terno, prodeje by vypadaly jinak. A ekonomické výsledky firmy taktéž. Například v takovém operativním leasingu se vám náklady hezky dostanou do SROVNATELNÝCH MĚSÍČNÍCH částek. Takže to někdo můžete zkusit vyčíslit (veškeré náklady rozpočítat na měsíc). A pak je porovnat u obou vozů :
+ leasingová splátka (už po odečtení toho, za kolik si leasingová firma myslí, že to pak prodá)
+ náklady na palivo
+ další náklady na provoz a údržbu
+ pojistky a další poplatky

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

K poslednímu odstavci. To by taky byl pěknej bordel, aby si každej jezdil jak chce a nechal Saudy a navazující byznysmany na holičkách :-). K velkým změnám není důvod ani vůle!
Jinak s Vámi souhlas a Muskovi držim palce!

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Citace - Stanislav Brabec / 18.08.2015 23:40

K ceně za ujetý km je třeba připočítat cenu za amortizaci baterií.


Pokud bychom chtěli počítat i cenu za amortizaci baterií, pak bychom již museli srovnávat veškeré náklady na provoz a pořízení vozu v určitém horizontu let. Zde je však několik neznámých. Jaká bude cena vozu po této době, jaká bude degradace baterií a jaký bude obecně stav tohoto relativně nového automobilu. Předchozí automobil v o něco málo nižší pořizovací hodnotě jsem po 6 letech prodal za 15% ceny vozu. Pokud by za 6 let byla degradace baterií 30% (viz. níže), dojezd by byl stále 245km. To je dnes 2x tolik, co stojí jiný elektromobil za milion korun navíc s možností dobíjení na superchargerech zdarma. Nejsem vědma, ale myslím si, že prodejní cena bude minimálně 30% ceny pořizovací. Dále bychom museli pro srovnání uvádět náklady na provoz (mimo energií). Ročně najedu přes 50 000 km. U dieslového automobilu to pro mě byly téměř dvě prohlídky spojené s výměnou olejů (každá myslím za cca 16 000 korun). U Tesly je doporučený servis 1x ročně bez počtu najetých km a stojí 500 EUR (v případě předplacení, jinak 600 EUR). Dále jsou u dieslových a benzínových aut třeba výměny rozvodů, brzdového obložení, atp. Které u Tesly třeba nejsou. Tím, že v Tesle brzdy téměř nepoužíváte vydrží obložení mnoho desítek tisíc km. V servisu mi pán říkal, že viděl Teslu s najetými 70 000km s prvním obložením, které bylo jako nové.

Vždy záleží na úhlu pohledu a na výpočtu. Já tvrdím, že toto auto si nemůžete kupovat, abyste ušetřili. Ušetříte se Škodou Fabií nebo Octavií, což je perfektní vůz, který vás také spolehlivě doveze kam potřebujete.



Mám vůz jen 3 měsíce, což je ještě krátká doba. Tesla dává na baterie záruku 8 let bez ohledu na množství ujetých km. Sama přiznává, že denní nabíjení na Superchargerech není správné a obesílá dopisem každého, kdo jich zneužívá a tím ničí baterie. Jistou degradaci vidím. Když jsem na začátku nabil vůz naplno, ukazoval myslím 405km dojezd (nějaký typický). Dnes ukazuje 398km. Co jsem prozatím zjistil, degradace baterií by neměla klesnout pod 5% za rok. Pokud se tak stane, měl byste mít nárok na nové baterie v rámci záruky. Já se snažím baterie šetřit. Na CHAdeMO nabíječkách nabíjím jen pokud musím. Jinak si vybírám 16A a 32A dobíjecí stanice se střídavým proudem.



S tím souhlasím. Jak jsem psal. Pokles pod 70% do 8 let znamená automatickou výměnu baterií. Teplotám se Tesla brání tak, že je ve velkých mrazech umí předehřát a ve velkých vedrech je chladí (i když nejezdíte). Ale samozřejmě tyto operace berou bateriím energii, pokud zrovna nejste na nabíječce. Já mám doma automobil vždy k nabíječce připojený.



Pokud je mi známo, k úplnému nabití nikdy nedojde, protože stále roste odpor baterie. Tedy se ke 100% nabití vlastně nekonečně přibližujete. Jinak Tesla ukazuje nabíjecí proud a napětí, které do baterií teče. Na Superchargeru u vybitých baterek je to cca 360V DC a 330A. Postupně se hodnota proudu snižuje. U 80% nabití je již "jen" do 100A a postupně stále klesá.




Takovou nabídku jsem nikde neviděl, ani o ní neslyšel. Mám jen předplacený servis na 4 roky provozu.



Ano, rozjezdy jsou brutální. Jen je mi líto těch pneumatik.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Koukat koutkem oka po zavedenych automobilkach, je jako cekat, ze Microsoft prorazi na trhu s mobilnimi telefony. Sice zde mame zavedene firmy, ale "disruptive innovation" prichazi vzdy odjinud a o to zde bezi. Tesla muze krachnout, ale zatim je to technologicky leader ve svete automobiloveho prumyslu. Hlavne pak v USA.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Bohapustá demagogie. Prostě píšete v článku nesmysly (ohledně baterií) a ani nemáte koule to přiznat a opravit.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

K ceně za ujetý km je třeba připočítat cenu za amortizaci baterií.

Zkoušel jste třeba změřit pokles kapacity v čase? Vydat se někam s plně nabitými bateriemi, zaznamenat si stav baterie na konci, a porovnat si tyto údaje se stavem baterie na stejné trase před rokem?

Typická ztráta Li-Ion činí 5–20% ročně. 5% ročně platí pro nevyužívané baterie skladované za ideálních podmínek a v ideálním stavu částečného nabití. Čím méně ideální jsou tepelné podmínky při nabíjení (škodí přílišné teplo i přílišný chlad), a čím více se baterie vybíjí k minimu, čím více se baterie při provozu zahřívá (např. při rychlonabíjení), tím rychleji klesá kapacita.

Plné nabití je problematické z jiného důvodu: nabíječ musí přepnout z nabíjení konstantním proudem do nabíjení konstantním napětím, a nabíjení probíhá pomaleji. Navíc musí elektronika přesně detekovat okamžik, kdy je baterie plně nabitá, jinak by hrozilo přehřátí a poškození článku.

Nejlevnější cestou k nové baterii je předplatné. Pro novou 85kWh baterii pro model S je to v přepočtu 300000Kč zaplacených navíc v době koupě vozu.

4) Konstantní kroutivý moment v celém rozsahu otáček je silnou vlastností elektromotorů.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tím chcete říct, že autorův světonázor koresponduje s vaším. Faktické chyby se budete snažit do maximální míry popřít a zbytek ignorovat? Wow! Tak před takovýmito "investičními poradci" mě pánbůh ochraňuj.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Omlouvám se za hrubku ve slově přísloví. Prosím editora o opravu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Vážený pane Tománku a pane Kalupe,

po přečtení Vašeho názoru na vývoj akcií Tesly si dovolím reagovat spíše na technické části článku, než ty hypotetické / finanční.

Předem si dovoluji napsat, že jsem od března velmi šťastným majitelem Tesly a je velmi nepravděpodobné, že bych přesedlal zpět na benzínové nebo dieslové motory. Nejsem (alespoň ne přímo) majitelem jediné akcie, protože akciovému trhu prostě nerozumím (respektive nejsem v životě hazardér).

Každý, kdo se dlouhodobě zajímá o Elona Muska ví, že termíny nejsou jeho silná stránka. Co je však jeho silná stránka je dotahovat věci do konce (byť ne všechny jeho projekty se zdařily). Ale příslový zní Without action is no reaction.

Ve Vašem článku srovnáváte ceny jiných elektromobilů, ale již neuvádíte, že tyto jsou schopny dojet stěží z Liberce na kraj Prahy, přičemž s Teslou dojedete z Liberce 50km za Rozvadov na první Supercharger. Ale rozumím tomu, že konkurence nespí, což je pro mě dobře, protože pohodlně cestovat na elektřinu vyrobenou (alespoň z nějaké části) z domácí solární elektrárny musí každého jedině potěšit. Pokud se tedy bude zákazník rozhodovat o koupi elektromobilu, nebude cena jediným kritériem. Dojezd bude vždy tím druhým, v mnoha případech dokonce tím prvním. V současné době žádný elektromobil nedokáže nabídnout to, co Tesla. Evropskou vzdálenost 1000km překonávám jen o 2 hodiny déle než s dieslovým vozem (cena za energie je v takovém případě 130,- Kč - cesta na první Supercharger)

Informace o velikosti zavazadlového prostoru jste již napravili. Dále zmiňujete, že automobil není vhodný na velké nákupy a rodinné dovolené. Zajímalo by mě proč? Kufr je dostatečně veliký, příprava na příčníky pro upevnění rakve existuje. A co víc? Snad jen tažné zařízení na pohodlné umístění kol chybí. Již několikrát jsem využil sedmé sedačky v kufru (pro děti do 36kg), které dovolily dojet dvěma rodinám několik desítek kilometrů na koupaliště, či za jiným společným zážitkem. Pro nás všechny to byla vždy velmi příjemná cesta a děti v kufru si ji vážně užívaly.

Dále si myslím, že byste měli hovořit o provozních nákladech tohoto automobilu. V mém podání (najeto 21 000 km), kde odhadem 2/5 dobíjeny zdarma a 3/5 doma je cena za ujetý km (cena energií) cca 0,2 koruny.

Informace o tom, zda budete nebo nebudete topit nebo klimatizovat, abyste dojeli je naprosto zcestná. Tyto aspekty (stejně jako vyhřívání sedaček) jsou při provozu zcela irelevantní. Dojezd vám omezuje rychlá jízda (a samozřejmě vertikální profil cesty) a to velmi drasticky. Při 115km/h jste schopni dojet až k 500km na jedno dobití. Při 220 km/h najedete pravděpodobně 100km. To jsou mé subjektivní odhady. Při 130 km/h ujedete cca 350 km. Kapacita mých baterií je 85kWh. Dnes je k dispozici již 90kWh. Tedy o cca 6-7% více.

Baterie - Tesla NEDOPORUČUJE nabíjet baterie naplno. Ideální nabití je 50-90%. Takže Vaše zmínka o paměťovém efektu se zřejmě nezakládá na pravdě. Nejsem specialista na baterie, ale věřím, že lidé z Tesly ano.

Píšete, že z rychlodobíjecí stanice se na plnou baterii dostanete za hodinu a půl. realita je maximálně 70 minut. Ale do plné nikdy nedobíjíte. Doma nabíjím (pokud cestuji) 4-5h přes noc (v levném tarifu). 3 fáze 16A. Na Superchargerech jsem stál maximálně 40 minut (když byl další supercharger cca 230km daleko)

Dále byste neměli opomenout několik specifik, které se liší od obyčejných aut.
1) Velký display s internetem po celém světě s mobilní aplikací, která ovládá Váš vůz (a věřím, že bude lepší a lepší)
2) Možnost poslouchat internetová rádia (tedy kdekoliv ve světě poslouchat oblíbenou českou stanici). Zde jsem překvapen z kvality poslechu (na ujetých 1000km jsem měl cca 15 několikavteřinových výpadků. Přenos rádia i po Edge funguje. Samozřejmě záleží na tom kde jedete. (Můj příklad je cesta Rozvadov - Frankfurt - Aachen - Brussel)
3) Upgrady SW vybavení. Koupíte si vůz, který se v průběhu času zdokonaluje. Když jsem já kupoval Model S, nebylo k dispozici hlídání slepého úhlu. Po upgradu systému je již k dispozici. Nyní každý majitel Modelu S čeká na automatické hlídání vozu v pruhu. Tedy pokud se náhodou na dálnici rozhodnete vyjet z pruhu, Tesla Vás nenásilně sama vrátí zpět. Mimo veřejné komunikace budete moci vozidlo ovládat pomocí mobilu. Předpokládám, že si samo otevře vrata (Home link je již implementován) a dle naučeného postupu zajede do garáže.
4) Neuvěřitelné zrychlení Tesly, která do 100km/h uteče téměř komukoli (určitě vozům ve stejné cenové relaci)
5) Rychlost nabíjení na Superchargerech - Cca za 20 minut máte nabito 50% baterie. Většinou tedy dojezd na další Supercharger vzdálený 150km.
6) Google navigace s online informacemi o provozu (stejné jako na maps.google.com). Díky této navigaci jsem ušetřil již minimálně 4h v kolonách.

Na závěr znovu dodávám, že nevím, co bude s vývojem akcií, ale na Model S nenechám dopustit. Kdybyste se měli zeptat na negativa Modelu S? Dojezd to v žádném případě není. Vadí mi nepohodlné sedačky pro spolujezdce (špatně se na nich spí). Absence softclose a chlazení sedaček. Mechanické zpracování karoserie se s německými vozy bohužel nedá rovnat. Není to auto světa, ale je to auto, ve kterém mě po mnoha letech opět baví jezdit.

Nahlásit

-
3
+

Skvělý komentář!

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Dobrý den,
děkujeme za diskusi, ještě pár poznámek. Nejprve k paměťovému efektu. Faktem je, že všechny baterie mají paměťový efekt, otázkou je jen velikost tohoto efektu. Toho si je vědoma i Tesla. Je pravda, že na svých stránkách (http://my.teslamotors.com/roa dster/technology/battery)zdůrazňuje, že Li-ion baterie nemají paměťový efekt, nicméně to je nutné brát s rezervou. Ostatně Coca-Cola také nikdy neřekne, že sladké nápoje způsobují obezitu.

Tvrzení Tesly v překladu znamená, že tento efekt je velmi malý, dost možná pro běžného uživatele nerozeznatelný od jiných vlivů (mechanické poškození, nižší kvalita výrobku, opotřebení).

Li-ion a Li-pol baterie jsou dvě velmi podobné kategorie baterií, s podobnými výhodami i nedostatky. Nevýhoda spočívá v postupné ztrátě kapacity, zvláště při nešetrném zacházení. Nejvíce vadí vysoké teploty a rychlonabíjení. Zdá se, že Li-pol baterie rychlonabíjením trpí o něco více. Na druhé straně mají oproti Li-ion bateriím větší hustotu uložené energie (běžně více než 300 Wh/kg) a nižší paměťový efekt.

Myslíme si, že Tesla ve svých autech bude používat (možná i používá) Li-pol baterie – tím se shodujeme s některými uživateli. Na druhé straně Tesla vždy uvádí Li-ion baterie. Nevíme to tedy na 100 %. Dostupné informace jsou neúplné a občas protichůdné.

Dalším zajímavým postřehem je výbuch těchto baterií. Tesla si je tohoto rizika vědoma a udělala opatření. I tak je ale jasné, že Model S není tank, nějakou fatální nehodu nelze samozřejmě vyloučit.

Nahlásit

-
0
+

Oblasti, ve kterých se podle odkazovaného článku Powerwall vyplatí, velmi silně korelují s oblastmi, kde politika podpory „obnovitelných“ zdrojů a daně nejvíce zvyšují cenu energie z rozvodné sítě.

Nepochybuji, že až tam kritická masa lidí objeví Powerwall, politici vymyslí nové daně.

Bez politické deformace by se taková instalace vyplatila pouze v místech odříznutých od jiných zdrojů.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Problémem rychlonabíjení Li-Po baterií není paměťový efekt, ale postupná ztráta kapacity.

Rychlonabíjení Li-Po výrazně zkracuje jejich životnost, proto výrobci doporučují používat standardní pomalé nabíjení.

Existují sice baterie, které je možné zcela nabít za desítky minut bez výrazného zkrácení životnosti, ale ty jsou zase větší a těžší. Tesla je tedy v technologických kleštích: nabíjení lze zrychlit za cenu zkrácení životnosti nebo za cenu zkrácení dojezdu.

Leckdo si myslí, že Tesla vlastní nějaký zázračný recept na elektromobil. Jenže tomu tak není. Její první komerční vůz byl osazen 6831 články baterií do notebooku, oblíbených 18650.

Ani dnes nemá Tesla v rukávu žádnou lepší technologii, než to, co koupíte v každé prodejně baterií.

Li-Po baterie za posledních 10 let sice ušly kus cesty, a nejlepší dnešní Li-Po baterie jsou schopny dodat 400 Wh/kg, jenže benzín či nafta dokáží dodat více než 12000 Wh/kg! (A dnes vyvíjené Li2S údajně budou schopny dodat 1500Wh/kg.)

Uvolnění patentního portfolia není žádný strašný počin. Je celkem známo, že patenty výrazně zpomalují vývoj a nasazení nových technologií. A ty Tesla zoufale potřebuje. V IT branži podobný krok udělalo mnoho firem, a vývoj nových technologií to většinou uspíšilo.

Nahlásit

-
0
+

Jabko to spis myslelo tak, ze oproti spalovacimu motoru je sance na vzniceni podstatne nizsi. Vase informace je sice relevantni, ale Tesla na zaklade tohoto faktu zacala po crash testech, pri kterych se baterie porusilama vznitila, s vyrobou titanovych pouzder pro lithiovy clanek. Pravdepodobnost vzniceni je tak i pri nehode asi takova jako ze zrovna vase letadlo spadne.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tak som to vygooglil, Tesla pouziva Li-ion baterie, mali by byt bezpecnejsie ako LiPo.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Vase zprava je tri roky stara. Tesla behem mesice uznala kiks a vsechna auta bezplatne majitelum upravila.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Robia to tu aj ini predajcovia. V 2009tom som kupil rocne auto a tiez ho bolo mozne po 3 rokoch vratit za vopred dohodnutych podmienok. Nieco ako personalny leasing, ale pointa bola, ze nebolo treba zaplatit plnu cenu, ak by som nechcel auto vlastnit po tych troch rokoch.

Inac tu v UK by sa mozno momentalne elektromobil vyplatil. Chodil som rok do Londyna na post gradualny kurz a na parkovisku, kde som zvycajne parkoval, boli nabijacie stanice na elektromobily, nabitie v cene parkovneho. Rano pridete do Londyna, auto zaparkujete a nechate nabit, vecer naspat s nabitym autom. Cesta spat "zadara". Napriklad.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Na to přišla Tesla pozdě. O 170 let.

A když mluvíte o klice. Od té doby, co spalovací motory nepotřebují na start kliku, sláva a prodejnost elektromobilů jen pohasíná. Už přes 110 let.

I přes obrovskou snahu politiků to změnit. Změnit to totiž mohou jen nové vynálezy na poli baterií. Ty sice přicházejí, ale vývoj spalovacích motorů také neustal.

Považte: S jediným litrem nafty ujede běžný komerční spalovací motor 20km, speciál i více než 1000km. Na to elektromobil potřebuje desítky kilogramů drahých článků.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Nemá. Naopak, udělala v designu školáckou chybu. Ochrana baterií před přílišným vybitím funguje pouze při jízdě. http://jalopnik.com/5887265/tesla-motors-devastating-design-problem

Kriticky vybitá Li-Po baterie je v tomto stavu nestabilní, a pokus o standardní nabití může skončit až explozí. (Naštěstí pro Teslu se nepojízdným autem nedá dojet k nabíjecí stanici.)

Již několika majitelům se stalo, že došlo k vybití zaparkovaného auta pod kritickou hranici, a tím i zničení baterií (tedy nutnost servisního zásahu v ceně mnoha desítek tisíc dolarů.)

Řešení, které Tesla použila, bylo poněkud neobvyklé: Přes sledovací GSM čip začala sledovat stav baterií zaparkovaných aut svých klientů, a v případě nutnosti zasáhla.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Dělají to pro to, že by si to jinak nikdo nekoupil.
Ne proto, že se jim to vyplatí.
A také (mimo jiné) proto jsou a ještě dlouho budou ve ztrátě.
Prius, nebo Lexus RX350h od váz pan Toyoda za půlku kupní ceny po třech letech určitě nevykoupí.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Bol som osobne u dilera Tesly tu v UK, po troch rokoch auto odkupia naspat za polovicnu cenu, ak uz zakaznik nema zaujem dalej auto vlastnit.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

"S Teslou neexistuje šance, že v autě uhoříte"

Uz ste videli horiet lithiovu bateriu? Na youtube je dost videi o nespravnej manipulacii s LiPo (lithium polymer) bateriami (v hojne miere vyuzivanymi napr. leteckymi modelarmi), celkom spektakularna show, ked LiPo bateria zacne horiet. A ked uz raz zacne horiet, tak je to nezvratny proces a celkom problem je taky ohen uhasit. Treba dufat, ze to Tesla ma dobre osetrene.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Vážení čtenáři, nesmysl se zavazadlovým prostorem jsme uvedli na pravou míru, omlouváme se. Pokud jde o baterie, měli by večer přidat svůj komentář autoři.

Nahlásit

-
0
+

P.S.: Británie je fašounland.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+
1/2