Předplatit časopis Finmag

Diskuze: Tesla Motors: Supernova, černá díra?

18. 8. 2015
 11 237
53 komentářů

Přihlášení do diskuze

Nejoblíbenější příspěvek

Vážený pane Tománku a pane Kalupe,

po přečtení Vašeho názoru na vývoj akcií Tesly si dovolím reagovat spíše na technické části článku, než ty hypotetické / finanční.

Předem si dovoluji napsat, že jsem od března velmi šťastným majitelem Tesly a je velmi nepravděpodobné, že bych přesedlal zpět na benzínové nebo dieslové motory. Nejsem (alespoň ne přímo) majitelem jediné akcie, protože akciovému trhu prostě nerozumím (respektive nejsem v životě hazardér).

Každý, kdo se dlouhodobě zajímá o Elona Muska ví, že termíny nejsou jeho silná stránka. Co je však jeho silná stránka je dotahovat věci do konce (byť ne všechny jeho projekty se zdařily). Ale příslový zní Without action is no reaction.

Ve Vašem článku srovnáváte ceny jiných elektromobilů, ale již neuvádíte, že tyto jsou schopny dojet stěží z Liberce na kraj Prahy, přičemž s Teslou dojedete z Liberce 50km za Rozvadov na první Supercharger. Ale rozumím tomu, že konkurence nespí, což je pro mě dobře, protože pohodlně cestovat na elektřinu vyrobenou (alespoň z nějaké části) z domácí solární elektrárny musí každého jedině potěšit. Pokud se tedy bude zákazník rozhodovat o koupi elektromobilu, nebude cena jediným kritériem. Dojezd bude vždy tím druhým, v mnoha případech dokonce tím prvním. V současné době žádný elektromobil nedokáže nabídnout to, co Tesla. Evropskou vzdálenost 1000km překonávám jen o 2 hodiny déle než s dieslovým vozem (cena za energie je v takovém případě 130,- Kč - cesta na první Supercharger)

Informace o velikosti zavazadlového prostoru jste již napravili. Dále zmiňujete, že automobil není vhodný na velké nákupy a rodinné dovolené. Zajímalo by mě proč? Kufr je dostatečně veliký, příprava na příčníky pro upevnění rakve existuje. A co víc? Snad jen tažné zařízení na pohodlné umístění kol chybí. Již několikrát jsem využil sedmé sedačky v kufru (pro děti do 36kg), které dovolily dojet dvěma rodinám několik desítek kilometrů na koupaliště, či za jiným společným zážitkem. Pro nás všechny to byla vždy velmi příjemná cesta a děti v kufru si ji vážně užívaly.

Dále si myslím, že byste měli hovořit o provozních nákladech tohoto automobilu. V mém podání (najeto 21 000 km), kde odhadem 2/5 dobíjeny zdarma a 3/5 doma je cena za ujetý km (cena energií) cca 0,2 koruny.

Informace o tom, zda budete nebo nebudete topit nebo klimatizovat, abyste dojeli je naprosto zcestná. Tyto aspekty (stejně jako vyhřívání sedaček) jsou při provozu zcela irelevantní. Dojezd vám omezuje rychlá jízda (a samozřejmě vertikální profil cesty) a to velmi drasticky. Při 115km/h jste schopni dojet až k 500km na jedno dobití. Při 220 km/h najedete pravděpodobně 100km. To jsou mé subjektivní odhady. Při 130 km/h ujedete cca 350 km. Kapacita mých baterií je 85kWh. Dnes je k dispozici již 90kWh. Tedy o cca 6-7% více.

Baterie - Tesla NEDOPORUČUJE nabíjet baterie naplno. Ideální nabití je 50-90%. Takže Vaše zmínka o paměťovém efektu se zřejmě nezakládá na pravdě. Nejsem specialista na baterie, ale věřím, že lidé z Tesly ano.

Píšete, že z rychlodobíjecí stanice se na plnou baterii dostanete za hodinu a půl. realita je maximálně 70 minut. Ale do plné nikdy nedobíjíte. Doma nabíjím (pokud cestuji) 4-5h přes noc (v levném tarifu). 3 fáze 16A. Na Superchargerech jsem stál maximálně 40 minut (když byl další supercharger cca 230km daleko)

Dále byste neměli opomenout několik specifik, které se liší od obyčejných aut.
1) Velký display s internetem po celém světě s mobilní aplikací, která ovládá Váš vůz (a věřím, že bude lepší a lepší)
2) Možnost poslouchat internetová rádia (tedy kdekoliv ve světě poslouchat oblíbenou českou stanici). Zde jsem překvapen z kvality poslechu (na ujetých 1000km jsem měl cca 15 několikavteřinových výpadků. Přenos rádia i po Edge funguje. Samozřejmě záleží na tom kde jedete. (Můj příklad je cesta Rozvadov - Frankfurt - Aachen - Brussel)
3) Upgrady SW vybavení. Koupíte si vůz, který se v průběhu času zdokonaluje. Když jsem já kupoval Model S, nebylo k dispozici hlídání slepého úhlu. Po upgradu systému je již k dispozici. Nyní každý majitel Modelu S čeká na automatické hlídání vozu v pruhu. Tedy pokud se náhodou na dálnici rozhodnete vyjet z pruhu, Tesla Vás nenásilně sama vrátí zpět. Mimo veřejné komunikace budete moci vozidlo ovládat pomocí mobilu. Předpokládám, že si samo otevře vrata (Home link je již implementován) a dle naučeného postupu zajede do garáže.
4) Neuvěřitelné zrychlení Tesly, která do 100km/h uteče téměř komukoli (určitě vozům ve stejné cenové relaci)
5) Rychlost nabíjení na Superchargerech - Cca za 20 minut máte nabito 50% baterie. Většinou tedy dojezd na další Supercharger vzdálený 150km.
6) Google navigace s online informacemi o provozu (stejné jako na maps.google.com). Díky této navigaci jsem ušetřil již minimálně 4h v kolonách.

Na závěr znovu dodávám, že nevím, co bude s vývojem akcií, ale na Model S nenechám dopustit. Kdybyste se měli zeptat na negativa Modelu S? Dojezd to v žádném případě není. Vadí mi nepohodlné sedačky pro spolujezdce (špatně se na nich spí). Absence softclose a chlazení sedaček. Mechanické zpracování karoserie se s německými vozy bohužel nedá rovnat. Není to auto světa, ale je to auto, ve kterém mě po mnoha letech opět baví jezdit.

Nahlásit
-
3
+

Diskuze

Líbí se mi to, že při rozšíření elektromobilů nebude mít vodík ani spalovací motor nejmenší šanci přinejmenším z hlediska bezpečnosti. S Teslou neexistuje šance, že v autě uhoříte, deformační zóny jsou oproti všem ostatním vozům dvojnásobné, žádný motor vám v tom neusekne nohy.
Souhlasím s těmi dotacemi - bylo by nejlíp, kdyby veškeré dotace na cokoliv stát zrušil, ale je to holt pohodlné korýtko bez rizika. Mě osobně dožírá to, že bych mohl mít díky Tesle, Powerwall a jedné hezké vychytávce z ČVUT prakticky elektriku doživotně - a tím i palivo - hezky ze sluníčka a větru, ale to by se u mě dveře s kontrolorama, validátorama a dalším regulačním ksindlem netrhly.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Coz je uplne jina otazka, nez se tu resi...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

OK. Ale pokud posuneme tema kousek dal na "jsou auta na baterie budoucnosti", tzn. na baterie za 10 let budou prakticky vsechna auta, pak uz to zacina vypadat jinak, ne?

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tesla je mozna vyjimka, diky exkluziite a omezene produkci.
Ale kouknete na Lexus, Toyotu, atd...
Kolik by jste VY OSOBNE dal za 6 let stary Prius? Ja bych ho nechtel ani zadara.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ad dotace: US gov s tím má již pěknou zkušenost s Fisker Automotive. Pokud poteče Tesle do bot, určitě si to rádi zopakují...
https://en.wikipedia.org/wiki/Fisker_Automotive

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Ojeté Tesly jsou dražší než nové (například ve Skandinavii) protože se na ně nemusí půl roku čekat...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

šílená na tom není ani tak DPH, jako spíš spotřební daň.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Otázka je, jak dlouho těch "pár let" bude trvat.

Také se může stát, že to bude 10 let a že Tesla tak dlouho přežívat v červenejch nevydrží.

Také se může stát, že až doba nazraje, vrhne se na výrobu baterií či elektroaut nějaký levný asijský výrobce a Tesla z toho, že "čas už nastal" nic nebude mít (bude za sebou mít akorát dluhy a investice z dob, kdy technologie byly drahé). Za pár let bude Čína s výrobou aut tam, co dnes Korea a před pár lety Japonsko.

A také se může stát, že během těch "pár let" se vyjeví nějaká zcela jiná technologie a technologie Tesly se tak stanou slepou větví.

A nebo to Tesle vyjde - to je samozřejmě také varianta. Kdo ví.

Já bych koutkem oka pokukoval po zavedených automobilkách. Pokud vycítí, že doba elektřiny nazrála, obují se do toho naplno. Zatím však jen výrobu elektroaut předstírají, dělají omezené série kvůli image a za dotace.
Indikátorem zralosti technologie by mohl být i třeba spontánní růst produkce elektroskútrů: skutr se přirozeně používá na krátké vzdálenosti a nikdo si jej neodmítne koupit proto, že se s ním nedá doject na dovolenou k moři. Stačí dojezd 20km do práce či na nákup. Zde to prostě dává daleko větší smysl a dokud zde nezačne masový prodej, masový přechod na elektroauta je podle mne daleko.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tak ony ty ceny jsou deformovane nejenom statem ale tim, ze se do nich jaksi nezapocitavaji negativni externality - ani trebas za tu tezbu lithia (ropy, uhli...) ani za to, ze jak trebas kvuli spalovacim motorum vypadaji centra mest nebo okoli elektraren. Tohle bez dalsich cisel tezko rozhodneme od stolu.

Co je ale ocividne je predrecnikova predstava, ze Tesla spotrebuje vsechno lithium sveta na trapny pulmilion aut rocne.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

No to tedy nevim.
Ja kdyz si otocim klickama, tak se rozsviti vevnitr i venku. A kdyz si k tomu pustim jeste 2DIN 7'' DVD radio s aktivnim wooferem v kufru, tak to baterie opravdu moc dlouho nevydrzi.
Kdybych mel elektroauto a mel na elektrinu i klimu/topeni, tak to klasickou autobaterii vyzdime za par minut.
Jasne, Tesla ma baterii vetsi, ale tyto veci proste maji svou spotrebu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Tak jako tak, ta těžba lithia něco stojí a má ekologické dopady.
Stejně tak likvidace či recyklace baterií.
A stejně tak výroba elektřiny - je iluzí, že ji pro auta v dohledné době budeme vyrábět ze slunce a větru (navíc i ta výroba solárních článků má jistě limity, ekonomické náklady a ekologické dopady - už proto, že jejich životnost je VELMI omezená - navíc ta spotřeba stříbra...).

Ale možná toto všechno má nějaké řešení. Bohužel se ho díky pokřivování přirozených cen státem nedozvíme.

V dnešní době je, alespoň z mého pohledu, největším negativem elektromobilů (a i hybridů) ne dojezd, ale cena po třech letech. Kdo je zvyklý např. po 3 letech auta měnit a prostředky z prodeje starého použít na akontaci nového, má v případě elekroauta i hybrydu docela problém, protože nikdo soudný si nekoupí tříletý (a následně šestiletý a devítiletý) hybrid a elektomobil. Náklady jsou totiž těžko odhadnutelné a pravděpodobně vysoké - u elektroauta potřeba výměny drahých baterií, u hybridu vedle toho ještě komplikovaná hybridní soustava, jejíž opravy po záruce mohou být nákladnější, než zůstatková cena auta.
Třeba se toto časem změní, ale zatím to podle mne není v dohledu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

No jednak je otázka, zda je tou budoucností bateriové auto, vodíkové auto, nebo něco úplně jiného - podle mne ani jedna z těchto koncepcí se nestane masovou v nejbližších letech, nepřekoná onen práh "critical mass" a vzhledem k překotnému vývoji se tedy může ukázat i něco jiného. Jak superrevolučního, tak i něco relativně "zpátečnického", ale levného a lehčeji zaveditelného - třeba břidlicový plyn a osvědčený spalovací motor (případně hybridní verze téhož, případně malý generátor el.energie hnaný plynovou turbínkou + baterie či velkokapacitní kondenzátor).

Problém je v tom, že se v celé oblasti velmi angažují státy. Na jednu stranu se cpou miliardy dotací do elektrických aut, na druhou stranu existuje efektivní lobbing velkých ropných koncernů. Dochází tak k obrovskému plýtvání a nepřirozeným investicím.

A hlavně: je naprostá iluze, že se přechodem na alternativní pohon zbavíme spotřebních daní (natož DPH). Stát takový výpadek ve výběru výpalného nepřipustí. Vezme si ty peníze buď na tom alternativním palivu (po jeho rozšíření jej také zdaní), nebo jinde. Když si v Británii hospodský do svého starého dieselového mercedesu naleje přefiltrovaný použitý fritovací olej, je to bráno jako daňový únik.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Rád bych uvedl pár mých osobních zkušeností:
Akcie jsem nakoupil za cca 130$ a prodal o rok a něco později za 230$. Přiživit na trendu se tedy dalo. Musím ale dát autorovi za pravdu, že dnešní cena je překoupená a neodpovídá současným výnosům firmy (včera jsem někde zahlédl článek, že Tesla prodělává na každém prodaném autě 4000$.) O budoucích výnosech se dá maximálně věštit z křišťálové koule.
Uvažuji o nákupu, pokud by cena spadla zpět někam ke 120$, ovšem pouze za předpokladu černých čísel.
Ve voze jsem i seděl a viděl přední i zadní!! kufr. Zavazadel pojme dost. Autor vozidlo viděl asi jen na obrázku. Za poslední týden jsem v našem městečku potkal Teslu dvakrát.
Vím i o malém českém servisu, kde stojí dvě lehce havarované americké Tesly a čekají na zájemce.
Taky bych asi přirovnal trh s čistě bateriovými auty k situaci před sto lety. Jde jen o to, zda z Tesly bude novodobý Ford, či zanikne jako Deusenberg (jež mimochodem taky pojmenovával vozy Model ...).

Nahlásit

-
0
+

Tesla je jedním z těch projektů, na které se za sto let bude ukazovat v učebnicích s poznámkami "tímhle to začalo." Samotný koncept přepisuje mocenské rozložení - hegemonie benzíňáků může skončit, a tím i relativně velká část naftařského průmyslu. Pokud se to všechno rozjede, tak státy nebudou mít jinou možnost a budou dotlačeny stoupajícím množstvím elektromobilů ke stavbě většího množství elektráren, nejlépe jaderných. Ano, zvedne se cena elektřiny, nicméně se nebude více platit šílené DPH na pohonných hmotách. Tepelné elektrárny jsou obsolentní už teď, co teprve za deset dvacet let. Všechno je tedy na docela dobré cestě. Klika, že jsme s rodinkou tehdy ty akcie coby scifitechnologičtí fandové koupili, vidím to růžově :)

Nahlásit

-
0
+

Tak špatně vyargumentovaný článek se vidí málokdy. Autoři evidentně čerpají jen z výsledovek a nikdy neviděli ani samotnou Teslu S, ani nesledují obor.
- Li-ion baterie nemají paměťový efekt na rozdíl od NiMH .
- Tesla S má velký zadní kufr (740l, po sklopení sedaček 1650l), a k tomu malý přední (150l).
- Powerwall se v některých oblastech vyplatí už dnes, viz http://rameznaam.com/2015/04/30/tesla-powerwall-battery-economics-almost-there/
- Srovnání Tesly S s Leafem nebo i3 je úplně mimo. Koukněte se na výbavu, dojezd, záruku a jízdní vlastnosti.
http://www.teslamotors.com/support/model-s-specifications
http://www.businessinsider.com/tesla-tesla-model-s-achieves-best-safety-rating-of-any-car-ever-tested-2013-8?IR=T
- Nabíjení je naopak pomalejší: 40 minut na 80%
http://www.teslamotors.com/supercharger
Jinak souhlasím s tím, že projektovaný růst výroby hraničí se sci-fi. Já osobně bych si akcie nyní nekoupil, ale na druhou stranu jsem nekupoval ani GOOG a AAPL, když ještě byly zalevno...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Co si nejdriv na ubrousku chvilku nasobit a odcitat?

Tesla is expecting to produce 500,000 cars per year by 2020. With an assumed average capacity of 65 kilowatt-hours per vehicle (taking into account both the smaller battery of the expected
Model S and the larger batteries like those in the P85 and P85D), 500,000 65-kilowatt-hour batteries per year would require, at about 10 kilograms of lithium per battery, 5 million kilograms (5,000 metric tons) of refined lithium per year.

vs.

The global production of lithium is to triple this century, from 200,000 tons in the year 2000 to over 600,000 tons in 2020...

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Kdyz ona Tesla postavila novou tovarnu a ono to neco stoji :) ale nebojte, tady ve Svycarsku ji potkam alespon dvakrat za den. Zde se prodava dobre.

Srovnani s BMW i3 nebo Nissan Leaf je naprsoto mimo. To uz bych se mohl ptat, jestli lidi budou porad kupovat BMW 5 series, kdyz si muzou koupit Skodu Fabia nebo VW Touran.

Nahlásit

-
0
+

Dnes určitě. Když se podíváte co píšu, zdůraznil bych slova "můžou" a "za pár let". Pěkně o tom píše Patrik Zandl z Energomonitor, který tomu - na rozdíl ode mne - trochu rozumí: "O významu baterií Tesla Powerwall" (doporučuju!)

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Krasne plany... pul milionu aut rocne aneb papir snese vsechno :/. Nejak ale zapomeli na to kde chteji sebrat tolik litia?? Na takove objemy elektromobilu by se spotrebovala cela soucasna rocni svetova tezba tohoto celkem vzacneho kovu. A pritom pul milionu aut / rok je kapka v mori. At zije ekologie.

Nahlásit

-
0
+

Tesla Powerwall je sice moc hezký koncept, ale při současných nákladech na něj je to ekonomický nesmysl - dobrý buď pro fandy do technologie co náklady neřeší nebo ideální předmět nějakého eurosocialistického plýtvacího dotačního programu.

Nahlásit|Zobrazit komentovanou zprávu

-
0
+

Je v tom clanku spravne neco jineho nez jmeno autora?

Nahlásit

-
0
+

Autor píše nesmysly. Každý teenager s mobilem v ruce (a li- ion baterií v něm) má vetší znalosti. Něco o zmiňovaných bateriích zde, v super tajném a nedohledatelném článku. https://cs.wikipedia.org/wiki/Lithium-iontov%C3%BD_akumul%C3%A1tor

Nahlásit

-
0
+

Ale jasně že u revolučních společností jako Tesla je větší pravděpodobnost, že akcie spadnou než že vyletí. Kdyby tomu tak nebylo, nechoval by se trh racionálně - pod nulu totiž nemůžou, zatímco naopak... only sky is the limit.

Váhám, jestli je tohle ještě analýza, nebo už obyčejné škarohlídství. Jakoby autora někdo před lety naučil dividendový diskontní model a on od té doby ohrnoval nos nad všemi sektory, které mu do téhle rovnice nesedí, bez snahy o pochopení, proč tomu tak je (biotechnologické startupy z minula jsou dobrý příklad). Ani zmínka o Tesla Powerwall, jejíž baterie můžou za pár let postavit energetiku na hlavu. Zato strašení spotřebou rádia a GPS - bod pro toho, kdo dohledá jejich příkony a spočítá kolik dní v Tesle S pojedou. Já jen napovím, že když zvládáte hodiny rádio z klasické autobaterky (zaparkovaného auta), dá se tušit, že to asi nebude velký problém.

Nahlásit

-
0
+
2/2