Tesla Motors: Supernova, černá díra?
Je to pět let od chvíle, kdy Elon Musk uvedl svou Teslu na burzu. Zazářila na akciovém nebi jako málokdo. Jak ale vědí astronomové, supernova svítí chvíli, potom se z ní stává trpaslík nebo rovnou černá díra.
Když vstupovala Tesla Motors v roce 2010 na burzu, nabídla investorům všechno, po čem je tak velká poptávka. Zajímavý příběh, vizi velké budoucnosti, charismatického lídra Elona Muska a „cool“ produkt v podobě Modelu S. V prospektu akciové emise firma uváděla, že hodlá plně využít „historické příležitosti“ a vytvořit společnost, která „úspěšně komercializuje elektrická vozidla, aniž by dělala kompromisy v dojezdu, výkonu či designu“. Vzkaz byl jasný – přesedněte na zelenou, a ještě na tom pořádně vydělejte.
Přestože elektromobily nejsou žádným novým, převratným vynálezem, příběh zaujal. Alespoň soudě podle vývoje ceny akcie. V posledních třech letech cena vzrostla zhruba o sedm set procent. Jen v roce 2013 přidala přes tři sta procent. Fakt ale je, že mnoho investorů akcie kupovalo až v době, kdy jedna stála už hodně přes dvě stě dolarů (cena akcie k 14. srpnu činila 243 dolarů).
Martin Tománek
Investiční poradce a externí spolupracovník Partners Financial Services. Věnuje se sestavování portfolií pro bonitní klientelu a školení v oblasti investic. Sledovat ho můžete rovněž na jeho blogu.
Aleš Kalup
Doktorand na Katedře fyzikální chemie a teorie technologických procesů Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava
Obecně platí, že investorům většinou nechybí schopnost představit si, jak krásně by mohlo být, nejsou ale už tak připravení čelit nepřikrášlené realitě. Cena akcie Tesla je tak vysoko, že v následujících letech musí dojít k raketovému růstu zisků, aby byla ospravedlnitelná. Jen dodejme, že firma je stále ve ztrátě. Pro zajímavost jedno srovnání. Tesla Motors prodala v roce 2014 přibližně 35 tisíc vozů a má tržní kapitalizaci zhruba 30 miliard dolarů. Daimler prodal 2,5 milionu vozidel (z toho 1,72 milionů vozů Mercedes-Benz) a má tržní kapitalizaci necelých sto miliard dolarů. Je evidentní, že cena akcie Tesly v sobě zahrnuje pořádnou dávku optimismu a velká očekávání budoucího růstu.
Ambiciózní plány
Tesla má velké plány. Počínaje rokem 2020 chce být v černých číslech a má v plánu vyrábět půl milionu vozů ročně. Pokud by se to podařilo, vzrostla by produkce aut o 1400 procent (!) během pěti let. Inteligentní investor se může ptát, jestli bude pro ten půlmilion aut taky poptávka – Tesla totiž není jediná, kdo vyrábí elektromobily.
A ještě jedna, možná trochu kacířská otázka. Je možné, že se Tesla do zisku vůbec nedostane? V cestě má totiž nemalé překážky. Pojďme se podívat na tu nepřikrášlenou realitu.
Zpátky na zem
Fakt je, že firma zatím kumuluje jen samé ztráty. Ve druhém kvartálu letošního roku oznámila Tesla čistou ztrátu ve výši 184 milionů dolarů, což je ve srovnání se stejným obdobím minulého roku zhruba trojnásobné číslo. Příjmy vzrostly na 955 milionů oproti 769 milionům minulý rok (Q2). V celém prvním pololetí 2015 firma prodala 21 600 vozů. Elon Musk před pár dny řekl, že firma zřejmě nesplní plán prodat v letošním roce 55 tisíc aut. Zároveň uvedl, že prodeje opožděného Modelu X se mohou rozjet pomaleji, než se očekávalo.
Přitom existuje jedna věc, která roste svižně – zadlužení. Pokud se podíváme na D/E, tedy poměr půjčených peněz a vlastních prostředků, zjistíme, že Tesla má mnohem agresivnější kapitálovou strukturu než velké zavedené automobilky. Otázka tedy je, jestli je zadlužení Tesly vůbec udržitelné.
Konkurence nespí
Investoři by si měli taky položit otázku, jestli má Tesla dlouhodobě udržitelnou konkurenční výhodu. Zvlášť, když se zbavila svých patentů. Jistě nelze čekat, že konkurenční automobilky přenechají Tesle segment elektromobilů naprosto bez boje. Tesla vážnou konkurenci bezesporu má a konkurenční boj v poslední době sílí. Když se podíváme na americký trh, mají kromě Tesly výrazný úspěch automobilky Nissan (model Leaf) a BMW (model i3). Mnozí zákazníci navíc kvůli mnohem vyššímu dojezdu sáhnou po hybridním automobilu, takže počítat musíme také s Chevroletem (Volt), Fordem (Fusion a C-Max Energi) nebo třeba Toyotou (Prius Plug In).
Důležitá je rovněž cena. Zatímco Tesla Model S se prodává zhruba od 70 000 dolarů, cena konkurenčního Nissanu Leaf začíná na 22 000. Jistě, nelze srovnávat luxusní Model S s malým Nissanem Leaf. Nicméně zákazník přemýšlející nad koupí elektromobilu se určitě bude rozhodovat, jestli skutečně potřebuje luxusní auto, nebo mnohem levnější alternativu. Alternativu, která sice nevypadá tak úžasně, ale splní svůj účel.
Mimochodem, viděli jste už čínskou kopii Modelu S, elektromobil Youxia X? V dnešním globalizovaném světě se zkrátka technologie šíří velmi rychle. A Číňané jsou obzvláště rychlí. Může to být právě tvrdý konkurenční boj, který nakonec povede k mnohem nižším ziskům Tesly, a tedy ke zklamání investorů. Velké zavedené automobilky mají navíc oproti Tesle výhodu v tom, že nespoléhají pouze na elektromobily.
Baterie, baterie, baterie
Potom je tady otázka praktičnosti elektromobilů, která hodně souvisí s bateriemi. Model S má aktuálně dojezd zhruba 400 kilometrů. Poté musíte baterie nabít. Vzhledem k tomu, že se jedná o lithium-iontové akumulátory, měli byste je nabíjet plně. V opačném případě se bude celkem rychle snižovat kapacita baterií. Jde o takzvaný paměťový efekt, který známe například u notebooků.
Se správnou rychlonabíječkou můžete baterii nabít na 80 procent kapacity za patnáct nebo dvacet minut. To se sice blíží času, který na benzince stráví auto se spalovacím motorem, jenže 80 procent není plně nabito… Rychlonabíječky tedy nenabízejí ideální řešení.
Z obyčejné zásuvky budete Teslu S dobíjet celou noc, při použití rychlodobíjecí stanice se dostanete na necelou hodinu a půl. Záleží tedy na použitém zdroji elektřiny. Pořád jde ale o vůz spíše na dojíždění a popojíždění než na cesty, což ho v očích mnoha spotřebitelů bude diskvalifikovat.
Postupně se sice zvyšuje dojezd elektromobilů, nicméně nejde to nijak závratným tempem a uživatel musí počítat s tím, že baterie zabírají mnoho místa. Na zavazadla už moc prostoru nezbývá. Kdo viděl kufr Modelu S, ví své. Samozřejmě nejde zdaleka jen o problém Tesly. Jde o charakteristiku obecně – zkrátka na velké nákupy a rodinné dovolené u moře elektromobily nejsou.
Tesle nicméně nemůžeme upřít nesporné úspěchy. Firma investuje mnoho peněz do výzkumu a inovací. V nevadské poušti buduje obrovskou továrnu na výrobu baterií, takzvanou Gigafactory. Jde o impozantní projekt, díky kterému bude vyrábět baterie o poznání efektivněji a levněji. Nové baterie budou díky novým materiálům lehčí a odolnější. Neustále se také zvyšuje kapacita. Je samozřejmě dost možné, že za pár let bude některý z nových modelů udávat dojezd, který bude podobný dojezdu automobilu s benzinovým motorem. I tak to ale bude papírový dojezd, který bude silně ovlivňován využíváním elektrických spotřebičů. Takže pane řidiči, ať vás ani nenapadne zapínat klimatizaci, rádio, nebo GPS. Potom tam možná dojedete bez nabíjení.
Ukaž zisky, Elone
Vraťme se zpět k akciím Tesly. Co může investor čekat? Patrně cokoli, kolem firmy je totiž velká míra nejistoty. Cena akcie v posledních letech raketově vzrostla a teď jsou na řadě zisky. Firma je zadlužená, má historii ztrát a je opravdu velká otázka, kdy a do jaké míry se dostane do černých čísel. Nemusíme asi říkat, že o zisky jde investorům především. Všechno ostatní je pouhá konverzace. Pokud budou zisky mnohem nižší, než se čekalo, nebo se dokonce nedostaví vůbec, půjde cena akcie volným pádem dolů. Samozřejmě nelze vyloučit optimistický scénář rychlého růstu zisků počínaje rokem 2020. Třeba má Elon Musk v rukávu nějaké pořádné eso. Každopádně současná cena akcie je podle našeho názoru absurdní.
Na úvodním obrázku Tesla S na dobíjecí stanici Tesla Supercharger. Foto Taina Sohlman / Shutterstock.com
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu