Důvěru ztratíte jen jednou. Tržiště s dluhopisy chce bondům napravit pověst
Kvůli několika krachům mají firemní dluhopisy v Česku pošramocenou pověst. „Je to škoda, na Západě je dluhopisové financování standard, který funguje,“ tvrdí Petr Cimala. Sám na Dluhopisomat, dluhopisové tržiště, jehož jednatelem je, každou firmu nepustí. Projde jedna z deseti. „Míň emitentů znamená míň potenciálních problémů,“ dodává analytik firmy Martin Měřička.
I když dnes firemní bondy nepokryjí ani inflaci, kombinace relativně bezpečné a dlouhodobé investice z nich prý dělá mezi investičními nástroji favorita. Petr Cimala je o tom skálopevně přesvědčen, sám má přes Dluhopisomat zainvestováno. Sází hlavně na dlouhodobost.
„Máme inflaci kolem 17 procent, analytici hrozí až 20 procenty, takže i na dluhopisu, který vynese deset procent, ztrácíte, o riziku nemluvě,“ konstatuje. „Inflace ale, doufejme, půjde zase dolů. A dluhopis máte třeba na pět let. Když si najdete rozumný poměr výnosu a zajištění, tak si teď výnos na roky dopředu zafixujete. Investoři by měli přemýšlet v delším horizontu,“ říká Cimala.
Bankovní sektor je velmi konzervativní, a když jste malá nebo střední firma, je téměř nemožné získat úvěr.
Banka nedá
Dluhopisy, které Dluhopisomat pomáhá firmám vydat, nabízejí relativně vysoké výnosy – nejatraktivnější emitent slibuje 8,7 procenta ročně. To je číslo, které u mnoha investorů rozsvěcí varovné kontrolky. U dluhopisu je to dost na to, aby člověk považoval investici za konzervativní.
Ovšem fintechových, respektive crowdfundingových platforem, ke kterým se Dluhopisomat hlásí, je hodně, čím dál víc. A tak se o místo na slunci musí poprat. A hlavně: co bylo včera moc, dneska už třeba tolik není.
Pro lepší pochopení situace se na ni zkusme podívat z pohledu společnosti, která shání peníze na svoje projekty, na rozvoj, na cokoli. „Bankovní sektor je velmi konzervativní, a když jste malá nebo střední firma, je téměř nemožné získat úvěr. Banka se na vás nedívá optikou vaší potřeby. Ceny bankovních úvěrů pro firmy navíc vyrostly, sazba se dnes pohybuje kolem šesti až osmi procent. Před pár lety to byla maximálně čtyři procenta,“ říká Cimala.
Firma střední nebo menší velikosti, která potřebuje prostředky pro rozvoj, se pak musí rozhlížet jinde. „Proto celosvětově rostou fintechové služby, do kterých se posouvá velká část bankovního segmentu,“ dodává šéf Dluhopisomatu.
Výnosy, které emitenti investorům nabízejí, musí zohledňovat situaci na trhu s půjčkami, proto jsou teď vyšší, než byly před pár lety. „I Česká národní banka v několika posledních měsících zásadně zvyšovala základní úrokové sazby, rostou tedy úroky z půjček a to všechno zvyšuje i tlak na výnosy z dluhopisů,“ říká Cimala.
Jednoduchou úměru mezi výší výnosů a mírou rizika zástupci Dluhopisomatu tedy nevidí. „Každá investice nese určitou míru rizika, tak to bylo vždycky. Proto by měl každý investor diverzifikovat a část portfolia by podle mého názoru měla být i v dluhopisech. A náš účel je kultivovat prostředí, být transparentní, nepouštět na trh neprověřené emitenty,“ dodává Cimala.
Chceme prostředky investorů chránit. Investice jsou založené na důvěře a tu můžete ztratit jen jednou.
Každý desátý
Dluhopisové tržiště je crowdfundingová fintechová platforma. „Zejména posledních pět až sedm let vidíme, jak takové platformy nabourávají tradiční bankovnictví. Zákazník požaduje rychlost, jednoduchost. Na to jsou tradiční platformy příliš zkostnatělé. Proto ty fintechové zažívají celosvětový rozmach,“ myslí si Cimala.
Martin Měřička
Vystudoval VŠE v Praze a jeho profesní kariéru začal v advokátní kanceláři Edelmman, kde strávil 13 let na pozici ekonoma. Nyní už druhým rokem vede tým analytiků v CFG. Je vášnivým motoristou a ve volných chvílích se mimo jiné zabývá naceňováním a obchodním poradenstvím souvisejícím s obchodem se starými vozy.
Dluhopisomat spustil své tržiště před pěti lety. Nastupoval v době, kdy zrovna médii prošlo pár afér s firmami, které vydaly a rozprodaly dluhopisy, ale nikdy je nesplatily. Investor, který zvažuje rozšířit portfolio o firemní bondy a vidí, že ne každý emitent dostojí svým závazkům, je pochopitelně ostražitější a dvakrát zvažuje, kam peníze pošle.
V Dluhopisomatu se rozhodli otřesenou důvěru vůči dluhopisům řešit tak, že na tržiště pustí jen emitenta, který splní velmi přísné nároky. „Chceme prostředky investorů chránit. Investice jsou založené na důvěře a tu můžete ztratit jen jednou,“ říká Cimala.
„U společnosti hledáme prvořadě dlouhodobou vizi, zkoumáme dlouhodobý byznysplán, zajímají nás finanční výkazy, zaměřujeme se nejen na majetek společnosti, ale i na historii jejích jednatelů,“ popisuje silné stránky Dluhopisomatu Martin Měřička, hlavní analytik.
„Soustředíme se i na to, kde společnost sídlí, jaké má webové stránky, jak o ní psala média, sbíráme reference zákazníků, zkrátka bereme to hodně komplexně,“ dodává s tím, že sítem projde jen zhruba každá desátá společnost. Nejčastějšími odpadlíky jsou příliš mladé firmy, které mají jen vizi, ale nedisponují majetkem, a nemají tedy čím dluhopisy zajistit.
Stává se, že společnost se rozvíjí rychle, potřebuje další kapitál, a když má s investory vybudovaný vztah, je to potom i její výhoda.
Sázka na vztahy
Aktuálně můžou investoři na Dluhopisomatu vybírat z šesti emisí, výnosy se pohybují mezi 6,5 a 8,7 procenta a vyplácejí se čtvrtletně. Jde o firmy, které s pomocí dluhopisů shánějí typicky nižší desítky milionů korun, minimální investice je většinou 50 tisíc. Na webu Dluhopisomatu investor snadno najde k prozkoumání účetní výkazy emitenta, skoring jeho rizikovosti a veškeré relevantní informace o společnosti.
Co není u všech crowdfundingových platforem obvyklé, je to, že se Dluhopisomat nebrání přímému propojení investora s emitentem. Naopak, vidí v tom výhodu – investor si může firmu, které chce svěřit peníze, proklepnout i osobně.
„Přispívá to k větší transparentnosti. Chceme, aby emitenti pravidelně informovali své investory o tom, co je nového ve společnosti, jak si vedou, aby udržovali komunikaci. Stává se, že společnost se rozvíjí rychle, potřebuje další kapitál, když má s investory vybudovaný vztah, je to potom i její výhoda. Sázíme na dlouhodobé vztahy,“ doplňuje Cimala.
Text vyšel v rámci investičního speciálu magazínu Finmag a Finmag.cz Miliardy v pohybu, jehož je společnost Dluhopisomat.cz generálním partnerem. Investice do dluhopisů je vždy spojena s rizikem ztráty investovaných prostředků a rizikem nedosažení zisku.
Kam dál? Dluhopisy na Finmagu:
- Investice do dluhopisů? Ostražitost je na místě
- Dluhopisy. Cesta ke snadnému zbohatnutí, nebo ke ztrátě peněz?
- Korporátní dluhopisy. Výhodný investiční nástroj, nebo past na investory?
- Nebojte se investic. Speciál Miliardy v pohybu poradí i pobaví
- Bezpečných deset procent? Děkuji, nechci. Jak na dluhopisy očima expertů
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu