Primárky za pakatel. Jak to ten Trump dokázal?
Nejbohatší kandidát na amerického prezidenta se obešel bez silných sponzorů. Proměnil kampaň v reality show a dokázal na primárkách ušetřit.

Donald Trump vyhrál primárky republikánů. Žádné překvapení. Nahlíženo vývojem preferencí amerických voličů od loňského podzimu, nemůže jeho triumf v nominační šňůře Grand Old Party vyvolávat údiv. Překvapením ale může být to, jak neuvěřitelně nízkou částku za něj nejmajetnější kandidát na prezidenta v amerických dějinách vydal. Z dat Federální volební komise vyplývá, že Trump získal vítězství za pouhých 49 milionů dolarů.
Byznysmena, jehož majetek odhaduje časopis Forbes na 4,5 miliardy dolarů, tak nikdo nemůže obviňovat, že si republikánskou nominaci koupil.
Hlasy a dolary
Excentrický realitní magnát s blonďatou přehazovačkou a obličejem natřeným oranžovým krémem utratil po započtení inflace za kampaň nejméně peněz ze všech vítězů primárek hlavních stran (Republikánské a Demokratické) za poslední šestnáct let.
Trump prohlašoval, že do primárek je ochoten investovat 100 milionů dolarů, nakonec si na ně půjčil jen 38 milionů. Zbytek dodali drobní sponzoři, vesměs řadoví Američané přes internet.
Trumpova výhra každopádně dokazuje, že volební výsledek nemusí odpovídat množství peněz investovaných do voleb. Do nich schází téměř půl roku a zatím se neuzavřely ani primárky. Trumpovi soupeři nicméně beznadějnou kampaň už odpískali. Magnát proto nemusí utrácet peníze a je možné bilancovat.
Takže srovnání: Hillary Clintonová, předpokládaná vítězka demokratických primárek a Trumpova soupeřka v listopadovém volebním finále do konce dubna utratila přes 227 milionů dolarů, tedy čtyřiapůlkrát víc než prostořeký miliardář.
Zajímavé je také srovnání podle částek, které kandidáti zaplatili za hlas v primárkách. V něm byl Trump výrazně úspěšnější než jeho soupeři. Podle Center for Responsive Politics a FairVote platil za hlas 4,62 dolaru, jeho největší soupeř mezi republikány Ted Cruz 15,32 a Jeb Bush dokonce 498,05 dolaru. Hillary Clintonová pořizovala voliče v průměru za 14,55 dolaru.

Frustrace a strachy v službách pana T.
Kdo by volil Trumpa? Třeba ten, kdo se cítí být ohrožený. Bílý muž z někdejší střední třídy.
Lukáš Kovanda: Proč má Trump úspěch
Zlatý důl
Trump za takovou láci nakupoval stylem připomínajícím Larryho Flynta.
Patrně se pamatujete na scénu z Formanova filmu, ve které Flynt vytáčí piruety na kolečkovém křesle a nadšeně křičí: „Udělal jsem ze světa jeden velikej bulvár!" Raduje se, že pomocí výstředního vystupování obrátil ke svému soudnímu sporu a svému mediálnímu byznysu zájem nejsledovanějších televizí.
Podobně jako pornografický magnát teď může jásat magnát realitní. Dokázal udělat bulvár z voleb amerického prezidenta, stal se jednoznačně nejsledovanějším z prezidentských kandidátů.
Trump využil zkušeností z televizní reality show Apprentice, kterou deset let moderoval na NBC. Přeháněl, urážel, šokoval, strhával na sebe veškerou pozornost. Jeho lidé nemuseli telefonovat do televizních stanic, vyjednávat s reklamními odděleními. Za Trumpem jezdily štáby samy, jeho tvář z obrazovek nezmizela. Pro zpravodajské televize byl zlatý důl, přetahovaly se o něj, protože jim zajišťoval vysokou sledovanost, a tím pádem vysoké příjmy z reklam.
(Pro úplnost ale podotýkám, že Flynt, zakladatel a vydavatel časopisu Hustler, náklonnost k Trumpovi neprojevuje. Přirovnává ho k Mussolinimu.)
Jednička na Twitteru
Trump ovládl nejen televizi, ale také internet. Kraloval sociálním sítím, jeho twitterový účet sledují více než čtyři miliony uživatelů. O takovém čísle se jeho konkurentům mohlo jen zdát.
Zatímco Barack Obama využíval internet především k fundraisingu, tedy ke shromažďování peněz, pro Trumpa to byl v primárkách také nástroj k tomu, aby peníze ušetřil, aby měl zdarma publicitu.
Pokud bychom věřili tezi promotéra formule 1 Bernieho Ecclestonea, podle které je publicita pouze jedna a nic takového jako negativní publicita neexistuje, pak Trumpovi pomohli také jeho odpůrci. Cpali do médií antitrumpovské spoty. Agentura Kantar Media/CMAG, která sleduje a analyzuje reklamy, spočítala, že za ně utratili 75 milionů dolarů. Bylo jich odvysíláno 64 tisíc. (Ve skutečnosti ještě víc. Do součtu agentura nepočítala data ze satelitních a kabelových televizí.)
„The Donald“ přitom investoval do spotů pouhých 19 milionů.
Zkrotne před sponzory?
Donald Trump získal některé z Američanů slibem, že si kampaň bude financovat z vlastních peněz a obejde se bez mocných sponzorů. Své hlavní soupeře přitom líčil jako loutky ovládané Wall Streetem. „Znám chlápky od Goldmana Sachse. Mají nad Tedem [Cruzem] absolutní kontrolu, stejně jako mají absolutní kontrolu nad Hillary Clintonovou,“ pravil na mítinku v Jižní Karolíně.
Teď ale Trump chystá další ze svých veletočů. Najal si Stevena Mnuchina, bývalého manažera Goldmanů, který ještě nedávno radil Cruzovi. Jeho hlavním úkolem bude zajistit dostatečný přísun financí do Trumpovy kampaně ve finálovém duelu proti Clintonové.
„Chystáme se získat od sponzorů miliardu dolarů… Copak se někdo domníval, že tuto částku uhradí Donald Trump sám?“ prohlásil nový finanční ředitel Trumpovy kampaně v televizi CNBC.
Bez silných sponzorů by Trump musel část svého majetku nejspíš prodat. Do výprodeje se mu ale nechce. Proto šéfové jeho týmu jednají se špičkami republikánů a snaží se dohodnout spolupráci při shromažďování finančních příspěvků. Republikáni si přirozeně kladou podmínky, stejně jako sponzoři.
„Movití sponzoři chtějí mít jistotu, že Donald Trump bude seriózním kandidátem a nepodrazí je,” cituje agentura AP Charlieho Spiese, manažera, který se zaměřuje na řízení politických akčních výborů (PAC, super PAC). Přes tyto výbory získávají kandidáti finance od jednotlivců i korporací, které v případě super PAC nejsou omezeny federálními limity.
Dá se tedy očekávat, že Trumpova nekonvenční kampaň se stane víc konvenční. Bude na jejím konci konvenční, tedy konformní, Donald Trump?
Úvodní fotka Joseph Sohm / Shutterstock.com
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu