Přihlaste svou firmu do soutěže SME EnterPRIZE!
Pokud patříte mezi podniky, které podporují udržitelnost a mají ambici být přínosem pro budoucí generace, soutěž SME EnterPRIZE je pro vás to pravé. Přihlášky je možné podat do 5. dubna!

Soutěž SME EnterPRIZE pořádá již čtvrtým rokem Generali Česká pojišťovna, jejímž cílem je zaměřit se především na podporu a povzbuzení inovativních podnikatelských projektů s důrazem na udržitelnost a společenskou odpovědnost. Na vítěze různých kategorií čeká nejen ocenění a mediální podpora, ale také lákavá finanční odměna. Podniky v rámci soutěže získají možnost představit své nápady, strategie a aktivity, pomocí kterých směřují k tomu, stát se přínosem pro společnost i pro budoucí generace. Soutěž je určená pro start–upy, mikro, malé a střední firmy (tzv. SME) do 250 zaměstnanců, ale také pro živnostníky.
Buďme nejlepší v Evropě
Udržitelné podnikání se v České republice postupně stává trendem, což vytváří vhodné prostředí pro podnikatele, kteří chtějí být v této oblasti lídry a přispět k pozitivním změnám ve společnosti. Podle průzkumu italské SDA Bocconi School of Management, který probíhal ve spolupráci se skupinou Generali na vzorku 1240 malých a středních společností devíti zemí Evropy, se ukázalo, že v České republice se pouze třetina SME řídí strategií udržitelnosti.
Jedná se o druhý nejhorší výsledek v rámci zkoumaných zemí. Situace v Česku se ale obrací k lepšímu, což dokazuje průzkum společnosti Ipsos mezi zaměstnanci malých a středních podniků. Zatímco 44 % SME v Evropě uvádí, že už přijali nebo právě přijímají zodpovědnější přístup k udržitelnosti. Jejich počer se od roku 2020 zdvojnásobil. To naznačuje, že i přes přetrvávající překážky, jako jsou nadměrné předpisy a byrokracie, se podniky snaží pracovat udržitelněji. Dopomáhají tomu zčásti i vnější faktory jako rostoucí ceny energií a sociopolitická situace. „Pro Generali Českou pojišťovnu je téma ekologie naprosto klíčové. Udržitelnost není jen atraktivním marketingovým sloganem, ale aktivně se snažíme být příkladem v odpovědném přístupu k naší planetě a společnosti, což chceme podporovat i u dalších firem,” vysvětluje Petra Nováčková, manažerka udržitelnosti v Generali České pojišťovně.
Příklady udržitelného podnikání
Udržitelnost se může projevit v různých odvětvích toho, čím se podniky zabývají. Příklady těchto společností se objevují od technologií pro čištění odpadních vod přes šetrné vodní hospodářství až po nabídku ekologicky šetrnějších produktů. Vítězové SME EnterPRIZE v minulých letech ukazují široké spektrum inovací v udržitelnosti. Firmy jako IN-EKO Team nebo Clever Farm se zaměřily na využívání a recyklaci vody či vývoj ekologických produktů a procesů.
Kromě environmentálních aspektů se udržitelnost týká také sociální odpovědnosti a ekonomické stability. SME EnterPRIZE ukazuje, že ESG není jen trendem, ale stává se běžnou praxí. Významné ocenění v soutěži obdržely i společnosti, které se věnují produkci udržitelných potravin, jako jsou Ekofarma Javorník, Sonnentor a Sady svatého Prokopa, které pěstují produkty v systému certifikovaného ekologického zemědělství. Nabízejí spotřebitelům zdravější a šetrnější alternativy.
Významnou roli hrají i firmy zabývající se cirkulární ekonomikou, která pracuje s efektivním využitím zdrojů a minimalizaci odpadu. Biopekárna Zemanka je příkladem společnosti, jež úspěšně zapojuje principy cirkulární ekonomiky v potravinářství.
Kategorii start-upů v SME EnterPRIZE od loňského roku podporuje aktivně agentura CzechInvest. Spolupráce s projektem Technologická inkubace má za cíl podpořit zelenou transformaci ekonomiky a poskytnout prostor pro růst nových podniků, které staví své podnikání na principech udržitelnosti a inovací. Vítězem v této kategorii se v loňském roce stal start-up Myco, který inovativně využívá podhoubí k výrobě nových materiálů.
Přihlášky do soutěže stále běží
Soutěž SME EnterPRIZE je příkladem toho, jak může podpora a uznání udržitelných společností motivovat malé a střední firmy k přechodu na ekologičtější a sociálně odpovědnější modely fungování. Tímto způsobem soutěž napomáhá k posilování pozice SME v české ekonomice, které jsou připraveny čelit výzvám budoucnosti.
Registrace do SME EnterPRIZE probíhá do 5. dubna na oficiálním webu soutěže www.sme-enterprize.cz. Přihlásit se může kdokoliv, kdo spadá do kategorie mikro, malých a středních firem anebo start-upů do 250 zaměstnanců a podniká udržitelným způsobem v České republice.
České stránky soutěže: www.sme-enterprize.cz
Mezinárodní stránky soutěže: www.sme-enteprize.com
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu