https://www.finmag.cz/finance/455406-rodinna-firma-konkuruje-svetovym-znackam-musite-zacilit-na-konkretni-problem-rika-francke
Rodinná firma konkuruje světovým značkám. Musíte zacílit na konkrétní problém, říká Francke
Vstoupili na trh, kde se zdálo, že karty jsou už rozdány. Stačilo však vyřešit problém, který jejich cílová skupina řeší. Výrobu holí na běžky a Nordic Walking proto doplnili o připojištění, které zajistí, že při zlomení hůlky dostanou zákazníci nový díl. „Zajímavé je, že na tom vůbec neproděláváme. Věříme zákazníkům a oni toho nezneužívají,“ říká v dalším díle DoToho! podcastu spolumajitelka značky Haakon Pavla Francke.
„Firmu jsme založili s manželem, propojili jsme v ní podnikání s naším koníčkem,“ vysvětluje hned na úvod Francke. Oba jsou prý aktivní běžkaři, takže práce s komunitou podobně zaměřených lidí jim prý přináší jen radost. „Řadu z nich už známe, takže to má takovou hezkou flow, jde to samo,“ pochvaluje si.
K osobní rovině je však podle podnikatelky, která pochází z rodiny olympioniků v běžeckém lyžování a po 25 letech závodění na běžkách má tento sport zakódován ve své DNA, i tu byznysovou. „A to už je opravdu náročné: konkurovat firmám, které mají obrovské zázemí, tisíce zaměstnanců, výrobu všude po světě…,“ uznává Francke.
Přesto si své místo na trhu vydobyli. Navíc za pouhé dva roky, co na něj se svou firmou Frenski, známou pod obchodní značkou Haakon, vstoupili. „V naší nevýhodě, že jsme malincí, jsme získali zároveň výhodu: řekli jsme si, že jsme Michal a Pavla, že jsou tu Jizerky, že to děláme s láskou… A z naší malosti vznikla krásná marketingová strategie, příběh. Ze začátku to docela fungovalo,“ říká podnikatelka.
Konkurenční výhoda? Připojištění…
Příběh sám o sobě by ale k úspěchu nestačil. Proto se s manželem snažili vymyslet, čím se od zavedených světových značek odliší. Vždyť co je na takové hůlce zajímavého? „Říkali jsme si, vždyť je to tyčka, kus plastu, tady to sešiju, mám poutko a je to,“ popisuje Francke. „Nechápali jsme, proč ty hůlky stojí třináct tisíc, a přitom se při první příležitosti zlomí.“
Právě tahle častá osobní zkušenost je přivedla k jasné konkurenční výhodě: nabídli připojištění, které zajistí, že lidem poškozený (nejčastěji karbonový) tubus hůlky bezplatně vymění. „A vy si na to dáte svou starou rukojeť, staré poutko, košíček… A ušetříte,“ vysvětluje Francke s tím, že samotný tubus samozřejmě nestojí tolik co nový kompletní pár holí.
DoToho! by Opero
Zatímco podobné řešení je obvyklé například u spotřební elektroniky, u sportovního vybavení to podle Francke byla úplná novinka. „Lidi to fascinovalo. A zajímavé je, že na tom vůbec neproděláváme; je to takové gesto pro zákazníky, že jim věříme, že to nebudou zneužívat. A ono to normálně funguje,“ pochvaluje si inovaci na trhu se sportovním vybavením.
Sama přitom uznává, že důležitý je i onen osobní přístup, kterým se na trhu zapsali. „Tu garanci si pak lidé ani moc nekupují, protože vědí, že když je nějaký problém, tak nám prostě zavolá či napíše a společně to vyřešíme, popřípadě si ten náhradní tubus koupí,“ dodává Francke.
Dotace na start podnikání
Začátky svého podnikání prý Francke s manželem dotovali z vlastních zdrojů. Krátce poté však náhodou narazili na možnost získání dotací v rámci jejich spolupráce s Technickou univerzitou v Liberci. „Když jsme tam vyvíjeli naše projekty, říkali nám, ať se podíváme na Liberecký kraj, na programy pro regionální rozvoj, že nám tam dají dotaci,“ vzpomíná.
Slovo dalo slovo, nachystaly se formuláře a část finančních nákladů nakonec skutečně dotace pokryly. „Do té doby jsme o tom vůbec nepřemýšleli, žili jsme si v té naší malé bublině, že se musíme spolehnout hlavně sami na sebe,“ říká Francke.
Současně ostatní podnikatele nabádá, aby neudělali stejnou chybu a různých pobídek se nebáli využít. „Vyškolilo nás to. Nyní už vím, že jak mám nějaký nápad, že v tom nejsem sama, nemusím do toho investovat jenom já. Můžu se podívat, jestli není v souhře s nějakým národním plánem pro inovace, digitalizaci, exportní potenciál…“
Netřeba se podle ní bát ani následných povinností s dotací spojených, jen je třeba si pohlídat termíny. „Jakmile člověk tu sumu, o kterou zažádal, obdrží, tak vlastně zpohodlní. Termíny jsou ale určitý závazek k instituci, která tu dotaci poskytla,“ říká s tím, že nejčastěji se neproplácí celá suma, ale třeba jen 80 procent. A kdo termíny neplní, hrozí mu sankce. „A na ty bacha,“ varuje Francke.
Zaujalo? Nekončíme! Co v podcastu dál zazní:
- Jaké povinnosti jsou s dotací spojené a vyplatí se to?
- Co je to depeše a jak se poprat s úředním šimlem?
- Kak započala spolupráce Haakon s Technickou univerzitou v Liberci
- Proč se rozhodli i pro výrobu Nordic Walking holí
- A co ji vedle podnikání vede k učení jógy
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Kdo chvíli stál, stojí opodál. Tvoříme celoživotní univerzitu pro firmy, říká duchovní otec DoToho!
Malířinu pojal po svém. Nemáme hranice, lidi nabírám přímo na ulici, říká mladý podnikatel
Bez obětí úspěch nepřijde, ale ta svoboda! Do podnikání musíte dát vše, říká miliardář Bouška
Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu
Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.
MEDICÍNA A BYZNYS
Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.
BYZNYS JE HRA
„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.
Související témata
Související články