Předplatit časopis Finmag

Dotace na elektromobily startují. Jak získat až tři sta tisíc od státu?

Michal Hron
Michal Hron
18. 3. 2024
 5 464
dotace

Národní rozvojová banka (NRB) spustila v pondělí příjem žádostí o dlouho očekávané dotace na elektromobily. V rámci aktuální výzvy jsou na podporu elektromobility připraveny bezmála dvě miliardy korun, které mohou využít podnikatelé na nákup elektromobilů a výstavbu potřebné infrastruktury. S žádostmi jsou navíc připraveny pomoci úvěrové firmy i sami prodejci.

Dotace na elektromobily startují. Jak získat až tři sta tisíc od státu?
NRB odstartovala příjem žádostí o dotace na elektromobily (ilustrační foto) / Zdroj: Shutterstock

„NRB jako poskytovatel podpory nabízí záruku k úvěru živnostníkům, podnikatelům a firmám bez rozdílu velikosti. Cílem programu Záruka Elektromobilita je podpořit zvýšení podílu vozidel na alternativní paliva a výstavbu dobíjecích stanic,“ říká Pavel Křivonožka, člen představenstva NRB.

Pro žadatele o dotaci na elektromobily připravila NRB speciální stránku, kde lze nalézt veškeré potřebné dokumenty a informace. Firmy budou moci žádat o příspěvek od 18. března 2024 u úvěrových společností, které budou mít s NRB uzavřenou spolupráci.

Z vyjádření České leasingové a finanční asociace (ČLFA) přitom vyplývá, že zájem bude veliký. ČLFA odhaduje, že jen skrze její členy se profinancuje přibližně 500 elektromobilů měsíčně. Podle nedávného průzkumu společnosti EY pro ČLFA totiž uvedlo 35 % firem jako důvod nezájmu o elektromobily právě chybějící dotační podporu.

Do programu se ze strany ČLFA zapojí 12 členských společností, které budou zprostředkovávat zvýhodněné úvěry (státní finanční podpora až 200 tisíc Kč na jeden elektromobil) a bankovní záruku od NRB.

Jak žádat o dotaci na elektromobily

Proces podání žádosti je podle vyjádření lidí z oboru „snadný“. Prvním krokem je pečlivé vyplnění dokumentů, které jsou součástí zmíněné stránky. „Žádost bude možné do NRB zaslat elektronicky, není to však nutnou podmínkou. Následně se s klientem spojíme a domluvíme si termín schůzky na pobočce,“ říká PR manažerka NRB Klára Vaníčková.

Pokud by NRB odhalila v žádosti nějaké nedostatky, podle Vaníčkové na to bude žadatel upozorněn a společně žádost doladí. „Druhým krokem je osobní schůzka na pobočce, kde dojde k podpisu žádosti a smluvní dokumentace. Následně klient může začít čerpat úvěr,“ popisuje další postup Vaníčková.

Třetím krokem je žádost o výplatu finančního příspěvku, který NRB vyplatí na účet klienta až po fyzickém pořízení vozidla. Žádost o dotaci lze tedy podat ve chvíli, kdy máte schválenou a podepsanou úvěrovou smlouvu u leasingové společnosti nebo úvěrující banky. Mimo jiné z toho vyplývá, že vybraný elektromobil nelze hradit z vlastních zdrojů.

Výhodou programu ovšem je, že nemusí jít hned o zcela nové vozidlo. „V rámci programu nerozlišujeme, zda se jedná o elektromobil zakoupený v České republice, nebo v zahraničí. Důležité je, že vozidlo musí být dodáno do šesti měsíců od prvního uvedení do provozu a najeto musí mít méně než šest tisíc km,“ podotýká Vaníčková.

Dotaci je možné získat pro elektromobily s cenou do 1,5 milionu Kč, přičemž u užitkových vozů neexistuje cenové omezení. V rámci celého programu je připraveno 1,95 miliardy Kč, z toho 1,65 miliardy je určeno na pořízení bezemisních vozidel a 300 milionů Kč na podporu výstavby dobíjecí infrastruktury.

Program je přitom rozdělen do dvou částí: prvním je samotný finanční příspěvek na nákup bezemisních vozů (elektromobilů a vodíkových aut) či dobíječek. U osobních vozů může podpora dosáhnout až dvou set tisíc, u nákladních či vodíkových vozů až tří set tisíc korun. Na pořízení dobíjecích stanic lze získat 50 až 150 tisíc Kč.

Druhou část tvoří bankovní záruka za komerční úvěr, kterou poskytne NRB úvěrové společnosti, u které firma vůz či případně dobíjecí stanici bude financovat. Detailně jsme výzvu v rámci programu Elektromobilita popsali už v dřívějším článku:

S žádostí pomohou i prodejci

I vzhledem k ambiciózním odhadům ČLFA se na program soustředí i sami prodejci vozů, kteří věří, že program pomůže akcelerovat prodeje elektromobilů v Česku. „Na trhu sledujeme zajímavý jev, kdy spousta firem vyčkává, a o elektromobilech uvažuje,“ říká například Ivo Hykyš, podporovatel fleetového prodeje a elektromobility ze společnosti Direct Auto.

Obecně však zájem o elektromobilitu v Česku roste. V lednu 2024 se prodalo celkem 575 nových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 33,4 %. Oproti západní Evropě je to ale stále málo; zatímco v celé Evropské unii byl v minulém roce podíl elektromobilů na prodeji nových osobních vozidel 15 %, v ČR to byla jen 3 %. Česko je tak až na 25. místě ve srovnání s ostatními zeměmi EU, předběhli jsme pouze Slovensko a Chorvatsko, uvádí web Čistá doprava spadající pod Centrum dopravního průzkumu

Rozvoji elektromobility může přispět i fakt, že se zkracuje čekací lhůta na nové vozy. „Zatímco v minulosti se pohybovala mezi 12 a 24 měsíci, v současnosti je možné získat elektromobil již za jeden až tři měsíce v závislosti na modelu,“ upozorňuje Hykyš.

V neposlední řadě pak nelze opominout pozitivní efekt na celou oblast výstavby potřebné infrastruktury. Z podpory tak nakonec mohou firmy těžit nejen na straně poptávky, tedy zájemci o elektromobil, ale i nabídky služeb a produktů. „Díky spuštěné dotaci máme šanci přiblížit se o kousek blíž elektromobilovým premiantům, jako je Švédsko, Dánsko nebo Finsko,“ říká například David Kotris, jednatel ve společnosti enovation.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Partner sekce

Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu

Je čas upravit slavný slogan Komenského. Alternativní formy vzdělávání v Česku bodují a soukromé školy často udávají směr i veřejným školám.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

ŠKOLA JE BYZNYS

Do montessori škol Duhovka investovali manželé Janečkovi přes 300 milionů. • Jan Kala do škol Heuréka vložil zase peníze ze svého podílu v eBance. • Proč jsou přesvědčeni, že to bylo to nejlepší, co mohli udělat?

BYZNYS JE HRA

Kdy odejít? ptá se dnes celá generace podnikatelů. • Jak se povedlo Jaroslavě Valové předat SIKO dětem? • Kdy se Zbyněk Frolík rozhodl svěřit Linet manažerům? • A proč v Dino Toys převzali vedení vnuci zakladatele?

Ohodnoťte článek

-
-4
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

aktualityalternativní palivaČLFAdobíjecí stanicedotaceelektromobilitafinancepodporapodpora podnikáníúvěrvozidlazáruka

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu

Koupit nejnovější číslo