Předplatit časopis Finmag

Ne Apple, ne BMW, ani Louis Vuitton. Znáte opravdové superznačky?

Gabriel Pleska
Gabriel Pleska
20. 4. 2024
 10 107
kvíz

BMW byla nebo možná jsou nejlepší auta. Kam se Apple podívá, utrhne macatý kus trhu, drží a nepustí. A o síle značky LV vypovídá, jak ji kdekdo falšuje. Opravdová superznačka ale panuje takovým způsobem, že žádný jiný brand jako by vůbec nebyl. Nula, nic, nada. Pojďme to prozkoumat.

Ne Apple, ne BMW, ani Louis Vuitton. Znáte opravdové superznačky?
Lux, karma, rolba, jeep. Původně značky, ale tak silné, že daly jméno celé kategorii výrobků. Jak je znáte? (ilustrační obrázek) / Zdroj: Pleska / Midjourney

Malá trocha teorie nikoho nezabije. Snad. Vyzkoušíme.

Jaký je rozdíl mezi slovy Jidáš a jidáš? To první značí jednu konkrétní osobu. Biblického Jidáše, který zradil. A podle něj se každý zrádce může nazvat jidášem, tak velká a dokonalá byla ta jeho zrada, že se Jidášovo jméno přeneslo na množinu všech zrádců, dnešních, budoucích, minulých. Možná těch, co byli před Jidášem. Z vlastního jména se stalo jméno obecné a v dnešním pravopise to signalizuje rozdíl ve velikosti počátečního písmene.

Vypadá to, že jsme všichni živi a zdrávi, takže konečně můžeme jít k věci.

Když chce Američan říct „papírové kapesníky“, neřekne „papírové kapesníky“. Neumí česky. A papírové kapesníky jsou pro něj kleenex. Znáte, že? Ta značka existuje i u nás. Jenže u nás ta značka nikdy neměla takovou sílu, aby přemazala veškerou konkurenci a zbavila ji tváře.

Vybavíte si další příklady? No jasně, žiletky jsou všecky dvoubřité plíšky do holicích strojků starodávnějšího střihu. Pro spoustu lidí je každý prostředek na mytí nádobí jedině jar a každý hasicí přístroj minimax. Velmi často už to je jenom doklad dávné dominance – podíl Jaru na umytých talířích v Česku po roce 1990 jistě klesal rychle a drtivě. Ale jakou sílu musel kdysi mít!

Nebo jakou silou musel kdysi mýt? To asi spíš ne, my si rozhodně dobu socialistického mládí ani tehdejší výrobky neidealizujeme, i když kdekdo z nás tehdy býval mlád.

Další příklady vizte v kvízu. Kdo je ve značkách učený, bude mít jistě sto procent. Kdo ne, bude poučen. A ti nejchytřejší určitě v diskuzi dole poučí nás.

1/10
Běžně jdete něco xeroxovat, a přitom ten xerox vůbec není Xerox, ale třeba Minolta. I v Americe je každá kopírka xerox, ale když koukáte na seriál z kancelářského prostředí v originále, zamotá vám hlavu. Vyslovuje se jinak. A to přibližně jako…
KopírkaZdroj: Pleska/Midjourney

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
-2
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Gabriel Pleska

Gabriel Pleska

Redaktor, editor a uměle inteligentní ilustrátor webů Peníze.cz a Finmag.cz.

Související témata

brandkvízmarketingretroznačka

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo