Články
Praštěná hračka přestárlého delikventa. Audi RS3 potírá politickou korektnost
Všude se dočtete o tom, jak budeme všichni jezdit na elektřinu, jak mají být nová auta tišší a „pomáhat“ vám dodržovat rychlost. Spousta lidí vám řekne, že dnešní auta už nejsou to, co bývala – ať už kvůli turbodmychadlům, elektronice, sdíleným platformám nebo celkové „vyměklosti“. Potom si ale sednete do sportovního sedanu od Audi a zjistíte, že je všechno jinak.
Riziko pro Evropu. Útok na datová centra by měl katastrofální ekonomické dopady
Datová centra v Evropské unii mohou být při vyostření konfliktu s Ruskem slabým a zranitelným místem. Jejich provoz totiž vyžaduje velkou spotřebu energie. Kritikou navíc nešetří ani klimatičtí aktivisté, kteří blokují výstavbu nových areálů, a s regulací se přidává i Brusel. Jaká je tedy jejich budoucnost?
Stojíme na prahu nové éry, říká ekonom Mandel. Inflace nedopadá na všechny
Digitalizace ekonomiky má potenciál vytvářet velké množství nových pracovních míst. Lidem poskytne důstojnější práci a zvýší kvalitu života. A právě kvalitu života bychom měli řešit spíš než nerovnost. V rozhovoru pro Finmag.cz to říká Michael Mandel, hlavní ekonom amerického Progressive Policy Institute (PPI).
Muskova vize má zásadní trhliny. Proč může být Tesla Bot totální propadák
Elon Musk věří, že přišel s dalším převratným vynálezem: humanoidním robotem Tesla Bot, který by měl zastat pro lidi nebezpečnou, repetitivní a nudnou práci. Jeho typický optimismus ale mírní skeptické hlasy z trhu. Má vůbec smysl humanoidní roboty navrhovat? Nestačí snad jednoúčelové stroje?
Když marketing vítězí nad staromilstvím. Je elektrický mustang vážně tak dobrý?
Svět se mění, nejprodávanější mustang je elektrický. Ford Mustang Mach E dosahuje i přes nářky tradicionalistů vyšších prodejů než jeho benzinový sourozenec. Je to vítězství marketingu nad hmotou, nebo je rodinné SUV na elektřinu vážně tím správným mustangem pro dnešní dobu? Abychom to zjistili, vyrazili jsme s ním do Berlína.
Spalovací motory Brusel tak úplně nezakazuje. Spasí je syntetická paliva?
Plán EU na rok 2035 se často popisuje jako „zákaz spalovacích motorů“, ve skutečnosti jde ale o zákaz aut s nenulovými emisemi CO₂. To by mohlo znamenat, že spalovací motory zachrání uhlíkově neutrální syntetická paliva. Samozřejmě to ale nebude tak jednoduché, překážkou bude i cena.
Startupista má osamělou a těžkou práci, boří Dlouhý mýty o „klucích z plakátu“
Schválně: jak podle vás vypadá život úspěšného startupisty, který na vás zhlíží z titulních stran věhlasných magazínů? Také podléháte představě, že mají bohatý život nejen finančně, ale i společensky? Zakladatel a CEO českého Feedyou Vojtěch Dlouhý tuhle představu boří. „Být founderem je hrozně osamocená práce. Často bych chtěl i obejmout,“ říká.
Popularita SUV je sice pohroma, ale vypouštěním pneumatik to nezachráníte
Vypouštět ventilky vozům SUV, protože prý představují „ekologickou katastrofu“, je nejnovější hit extrémních ekologistů. A také jedna z největších pitomostí, kterou někdo může v boji za záchranu planety udělat. Nejenže to ničemu nepomůže, často to naopak poškodí řidiče, kterým na životním prostředí záleží. Nemluvě o poškozené image ekologů.
I drobná chyba může stát miliony, říká specialistka na umělou inteligenci
Pro práci v základním výzkumu umělé inteligence Daria Hvížďalová původně neměla kvalifikaci. Fascinoval ji ale natolik, že našla „průnik“. Teď se coby šéfka nového vzdělávacího konceptu 42 Prague snaží o to, aby tu byl dostatek lidí, kteří budou umět programovat stroje.
Paradox aut budoucnosti: čím lepší autopilot, tím spíš vás zabije
Čím víc se budou auta řídit sama, tím to bude nebezpečnější. Řidičova schopnost reakce je totiž horší, pokud delší dobu nemusí dávat pozor. Plnohodnotná autonomie je ještě hodně daleko.
Startupy pomáhají vědě zlepšit životy, říká pěstitelka umělých „minimozků“
Vědkyně Petra Szeszula opustila akademické prostředí, aby mohla zakládat biotechnologické startupy. Pěstuje i „minimozky“ a chce řešit výzvy, které mají přímý dopad na lidské životy. „Baví mě propojovat svět vědy a byznysu. Startupy jsou i nejrychlejší cesta, jak na základě vědy zlepšovat život lidí,“ říká.
Bez editace genomu rostlin by z Evropy bylo muzeum zemědělství, říká Doležel
Klimatická změna znásobila nároky na světové zemědělství. Jednou z cest, jak se vyhnout nedostatku potravin, je pěstování geneticky upravených plodin. „Je to cesta k soběstačnosti,“ říká rostlinný genetik Jaroslav Doležel.
Bohatí elektromobilem, chudí pěšky. Vážně se blíží konec dostupných aut?
Elektrická auta budou podle řady lidí znamenat konec automobilismu pro obyčejné lidi. Na první pohled tomu nelze nic moc vytknout, vždyť elektromobily jsou aktuálně tak drahé, že si je koupí málokdo. Ve výsledku to ale vůbec nemusí být pravda. A dost možná se stane spíš pravý opak.
Proč jsme doteď ksakru spali? Tahle malá součástka mění celý svět
Ta částka je až absurdní: 289 miliard dolarů, bezmála sedm bilionů Kč, na čipy. Spojené státy reagují na globální výpadky dodávek podporou domácí výroby polovodičových technologií pro IT a automobilový průmysl. O soběstačnost ve výrobě bojuje i Evropská unie, zatím ale jen zlomkem peněz. Bude to potřeba.
Jak začít programovat v Pythonu. Finmag newsletter tentokrát jinak
Léto v plném proudu, tak to tentokrát zkusíme jinak. Přinášíme tipy na srozumitelné výukové materiály ke „druhému nejlepšímu jazyku úplně pro všechno“. Hnedka vysvětlím proč.
Proč vtipkujeme o frontách na banány? Pradědové zas měli císaře, říká sociolog
Proč milujeme časopisy o jídle a bydlení, proč toužíme mít na zahradě vlastní bazén, i když nás každé léto trápí sucho a není z čeho napouštět, a proč stále vtipkujeme o frontách na banány, i když je už víc než třicet let po sametové revoluci? Sociolog Pavel Pospěch vysvětluje některé společenské jevy, které jsou na první pohled nepochopitelné.
Vzhůru do oblak a bez rozjezdu. Český startup Zuri vyvíjí unikátní letoun
Startup Zuri loni dostal od investorů pěknou injekci. Ještě víc ho nakoply úspěšné zkoušky ve vzduchu. Nedávno představil model svého revolučního letounu s kolmým startem.
Česko sto let za opicemi. Proč u nás rychlovlaky propaguje muzejní exponát
Čtyřicet let staré TGV přivezlo budoucnost české dopravy na brněnské výstaviště. Časový paradox připomněl, že vlaky v Česku ani po třiceti letech modernizace nepatří do 21. století. Nikdo se totiž o jejich budoucnost dostatečně nestaral.
Když ceny fungují naopak. Tohle Bentley hraje jinou ligu
Poměr ceny a výkonu je pro většinu lidí naprosto klíčovým kritériem při výběru auta. Ale když si kupujete něco jako Bentley Bentayga, začnou věci fungovat trochu jinak. Kategorie, ve kterých uvažují běžní smrtelníci, už přestávají fungovat. A některé fungují dokonce naopak.
Jeho překladače porážejí i Google. Učte se jazyky, radí přesto Bojar
Ondřej Bojar vyvíjí překladače, které překonávají Google i lidské překladatele a umí simultánně překládat do 43 jazyků. I tak ale radí učit se cizí jazyky. „Dnes už se pomocí překladače dorozumíte, ale bez znalosti jazyka jste ochuzeni. A také je to skvělý trénink pro mozek,“ říká odborník na umělou inteligenci a strojové učení z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy.
Česká ekonomika v ohrožení. Umře český autoprůmysl na elektřinu?
Naše ekonomika je závislá na autoprůmyslu. Kromě automobilek je země plná dodavatelů, kteří jim dodávají komponenty. Co s nimi udělá přechod k elektroautům?
Nejnovější podcasty