Česká ekonomika v ohrožení. Umře český autoprůmysl na elektřinu?
Naše ekonomika je závislá na autoprůmyslu. Kromě automobilek je země plná dodavatelů, kteří jim dodávají komponenty. Co s nimi udělá přechod k elektroautům?
Většina velkých automobilek už má aspoň přibližně stanovené datum, kdy přestanou vyrábět a prodávat benzinová auta. Neznamená to ale, že už za několik málo let budeme v Česku vyrábět jen auta na elektřinu.
Nebyla by to pravda, ani kdybychom vyráběli auta jen pro západní Evropu. I tam se budou auta se spalovacími motory prodávat přinejmenším do konce dekády, spíš do poloviny té příští. A pak jsou tu rozvojové trhy, na kterých bude nástup elektrických vozů pomalejší.
Následujících přinejmenším dvacet let bude pro automobilový průmysl prazvláštní období. Elektroauta budou ve středu pozornosti a bude se na ně soustředit většina vývojového i marketingového úsilí. Přitom ale pro mnoho zákazníků ještě nebudou použitelnou alternativou, takže bude nutné nejen udržet na trhu, ale i dál vyvíjet auta se spalovacími motory.
Přechod bude snadný pro prémiové značky, jejichž zákazníci si můžou elektrická auta dovolit.
Rozkročená Škoda
Takové rozkročení mezi dvěma značně odlišnými způsoby vývoje a výroby může pro mnoho automobilek být problém. Ty, které zaspí s vývojem elektromobilů, se dostanou do zásadních potíží na západních trzích – už teď je to vidět například u koncernu Stellantis (dříve PSA), jehož značky Peugeot, Citroën a Opel musely vyřadit z nabídky spalovací verze svých osobních dodávek kvůli problémům s limity na flotilové emise CO2.
Nová generace baterií přichází. Elektromobily změní víc, než si myslíte
Když dojde na kritiku elektromobilů, baterie bývají prvním cílem. A dává to smysl. Pořád jsou drahé na pořízení i výměnu, jejich kapacita umožňuje dojezd, který se sotva vyškrábal nad použitelnou úroveň, a jejich životnost stále vyvolává obavy. Co vše se ale změní, až přijde nová generace s výrazně lepšími parametry?
Potíže ale můžou mít i automobilky, které vsadí jen na elektromobilitu. Přechod bude snadný pro prémiové značky, jejichž zákazníci si můžou elektrická auta dovolit. Proto většina z nich už oznámila poměrně brzký konec spalovacích motorů. Značky zaměřené na chudší zákazníky a trhy můžou narazit na to, že jejich klientela nebude na elektromobilitu připravena.
V tomto ohledu má dobrou startovní pozici Škoda Auto. Na jednu stranu má ve svém modelu Enyaq jeden z nejpoužitelnějších elektromobilů současnosti, na druhou jí byl v rámci koncernu VW přidělen vývoj platformy MQB A0, která bude základem nabídky pro rozvíjející se trhy. Příkladem jsou nové modely Kushaq a zejména sedan Slavia. U nás se jich nedočkáme, ale v Indii nebo Číně mají potenciál stát se hity.
I když je rozšířená představa Česka coby „montovny“, skutečnost je jiná. V Česku taky vyvíjíme.
Než to doběhne
Český automobilový průmysl ale zdaleka není jen Škodovka. A nejsou to jen továrny, ze kterých vyjíždějí kompletní auta. Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí, kde se vyrábějí škodovky, Kolín, odkud vyjíždějí toyoty, a Nošovice, kde se montují hyundaie, jsou nejnápadnější, ale ne jediné. Podobně důležitá je pro českou ekonomiku i hustá síť dodavatelů, navázaných nejen na tyto značky. Těžko hledat v Evropě značku, pro jejíž vozy se u nás aspoň něco nevyrábí.
Navíc nejde jen o výrobu. I když je rozšířená představa Česka coby „montovny“, skutečnost je jiná. V Česku taky vyvíjíme. Škoda má mimo vývoj už zmiňované platformy pro MQB A0 na starosti třeba i vývoj nového passatu a motorů a převodovek pro malé vozy. I řada velkých dodavatelů u nás má vývojová centra, například Garrett tu vyvíjí turbodmychadla, elektrická turbodmychadla a software.
Nejen montovna. Český automotive je i výzkum a vývoj
Škoda jede po dvojích kolejích. Vyrábí elektroauta jako úspěšný Enyaq, zároveň ale vyvíjí platformu MQB A0 pro benzinové modely pro rozvíjející se trhy, jako je model Slavia. Obraz české montovny rozbíjejí vývojová centra jiných automobilek – třeba Porsche Engineering tu vymýšlí elektroniku a software pro elektroauta, jako je Taycan. Zastoupení v Česku má většina velkých dodavatelů, výrobce turbodmychadel Garrett, Bosch, specialista na světla Hella nebo všestranné firmy jako Magna či Faurecia. Naši vývojáři pracují pro výrobce převodovek ZF a Ricardo. Na ně navazuje dlouhý řetězec subdodavatelů.
Právě pro firmy zaměřené na vývoj komponentů pro spalovací motory může problém s elektromobilitou přijít nejdřív. Vývoj motorů samozřejmě skončí mnohem dřív než jejich výroba. Ani tak ale není důvod k okamžitým obavám – před svým koncem spalovací motor ujede díky technologiím, jako jsou právě elektrická turba, ještě kus cesty. A jeho éra neskončí rokem 2035, pořád tu budou rozvojové trhy a „neauta“, třeba pracovní stroje.
Když dodáváte součásti podvozků nebo plasty a čalounění interiéru, může vám být víceméně jedno, na co auto jezdí.
Elektro jako šance
I přesto se tito dodavatelé na novou éru už připravují. Například zmiňovaný Garrett začíná s vývojem elektromotorů, k čemuž je, možná překvapivě, potřeba know-how poměrně podobné tomu získanému u turbodmychadel. I ti nejohroženější očividně mají do budoucna docela dobré plány.
Zelené je malé
I nové vozy Mini (dnes patří koncernu BMW) budou po roce 30 už jen na elektřinu. Ekologií si vyplachují ústa všechny automobilky, Mini ale má na co navázat. Už původní Mini Cooper vznikal s myšlenkou na úspory – v době suezské krize. A s jeho přístupem k využití prostoru jde o ideální městské auto. Majitelé elektrických SUV to neuslyší rádi, ale bez ohledu na typ pohonu je ekologické auto především auto malé. Nebo aspoň lehké.
Pro zbytek dodavatelů představuje přechod k elektromobilitě ještě menší problém. Většina z nich změnu nemusí ani pocítit – když dodáváte součásti podvozků nebo plasty a čalounění interiéru, může vám být víceméně jedno, na co auto jezdí.
A jestli je vaším oborem třeba palubní elektronika nebo světla, můžete se dokonce radovat, budete mít větší byznys. Elektroauta si zákazníci spojují s futuristickými technologiemi a vzhledem, a tak je pravděpodobné, že budou vyžadovat obrovské displeje a elektronické vychytávky. I automobilky chtějí dát najevo, jak jejich auta míří do budoucnosti. Třeba světly přes celou šíři karoserie, proměnnými „světelnými podpisy“ LED světel pro denní svícení, podsvícenými maskami a dalšími působivými zbytečnostmi, jejichž vývoj a výrobu dodavatelům zaplatí.
Zbývají dodavatelé podílející se na výrobě pohonného ústrojí. I z nich někteří můžou být vcelku v klidu. Když vyrábíte převodovky, za jednostupňové pro elektromobil utržíte míň, ale přece jen nějakou práci máte (a u dvou-a vícemotorových aut dodáte převodovek víc). Když vyrábíte palubní elektroniku jako řídicí jednotky nebo jemnou elektromechaniku jako vstřikovače, čerpadla a podobně, budete mít byznysu míň, ale nějaký bude. I elektroauto potřebuje třeba systémy chlazení.
Trable můžou větřit firmy zabývající se výrobou palivových systémů. Ani pro ně ale není situace beznadějná. Nádrže jsou plastové výlisky, hadice a čerpadla se používají nejen v autech, přeorientovat se na jiný obor nemusí být těžké.
Elektromobilita tak pro náš průmysl představuje hlavně šanci. Trh se bude měnit a budou se otevírat nové příležitosti, zvlášť pokud jde o výrobu baterií. Jestli se českým firmám podaří uchytit v tomhle oboru, může pozice Česka v automobilovém světě ještě posílit.
Líbilo? I tenhle kousek se skrývá ve zbrusu novém Finmagu, který je právě k dostání v každé dobré trafice.
Kam dál? Automobilový průmysl na Finmagu:
- Připravte se, ojetiny výrazně zdraží. Přispěl k tomu Zelenskyj
- Konec dostupných aut? Proč Volkswagen mění strategii
- Kam až porostou ceny aut? Krize autoprůmyslu očima expertů
- Dlouhé cestování elektromobilem? Tohle placaté Audi může být klíčem
- Nová generace baterií přichází. Elektromobily změní víc, než si myslíte
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu