Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Služebák za sedm milionů? Proč ne, tohle Bentley poslouží skvěle

Vojtěch  Dobeš
Vojtěch Dobeš
24. 11. 2023
 7 071
recenze

Může být sportovní kupé – nebo přesněji „gran turismo“ – smysluplným nástrojem k práci? Nápad omezit odpočty DPH u luxusních aut byl sice zdůvodňován jinou sportovní značkou původem z italské Modeny, a nikoliv britského Crewe, ale otázka na smysluplnost daňových odpočtů tu zůstává viset.

Služebák za sedm milionů? Proč ne, tohle Bentley poslouží skvěle
Bentley Continental GTC V8 Azure / Zdroj: Bentley
Další fotky
v galerii (4)

Bývaly doby, kdy jste díky rychlému autu mohli ušetřit čas, a tím i peníze. Být na schůzce dřív, nemuset spát v hotelu či nebýt po jízdě grogy. Proto také vznikla kategorie zvaná „gran turismo“. Auta ne zcela sportovní, ale rychlá trochu jiným způsobem. Stavěná ne na odštípávání sekund z časů na okruhu, ale na odsekávání hodin z jízdy napříč Evropou.

Bentley taková auta vyrábí už přes sto let. Ne tak jemná a precizní jako Ferrari, jehož produkty svým výskytem na seznamu odpočtů DPH tak popudily některé zákonodárce. Spíše velká, hřmotná, ale stejně dobře schopná překonávat dlouhé vzdálenosti v naprostém komfortu.

Firemní flotila
Shutterstock

Vybíráme ideální manažerský vůz. Je lepší nafta, benzin, nebo elektřina?

O elektromobilitě se často mluví jako o ekologickém řešení. Může ale dávat smysl i pro vašeho účetního nebo manažera flotily? Na to potřebujeme stejné auto se všemi nejoblíbenějšími druhy pohonu. Dobrý příklad najdeme třeba u BMW čtyřkové řady. Dává smysl elektrické, nebo byste měli zůstat u dieselu? A co benzin, stojí jeho dynamika za to?

Jsou taková dodnes. Neční svými rozměry nad konkurencí o tolik jako ve dvacátých letech a nejsou už v příbuzenském vztahu s Rolls-Roycem jako od třicátých let až do konce století. A v technickém srdci jsou víc německá než britská. Ale i když používají techniku sdílenou s Audi a Porsche, ten duch dobrodruhů staré dobré Anglie, kteří pro zábavu závodili s vlaky, tam stále je. Ale o tom už jsme mluvili v minulém testu Bentley Continental GTC.

Teď si pokládáme otázku, jestli se dá ospravedlnit jako pracovní nástroj i o něco sportovnější a obratnější GT Azure – pokud zrovna nejste James Bond. I když i on měl Bentley soukromé a jako služební auta fasoval Aston Martiny.

Samozřejmě, že na to, aby vám firma poskytla služební Bentley, ji budete muset vlastnit. Nebo být pro majitele někým opravdu, ale opravdu cenným. Tak cenným, že za váš „služebák“ zaplatí přibližně šest a tři čtvrtě milionu korun, na které by přišel testovaný exemplář Bentley Continental GT V8 Azure v barevném provedení Kingfisher. Podobnost s tradičním objemem motorů Bentley (6 ¾ litru) je mimochodem čistě náhodná a pod kapotou najdete pouhý čtyřlitr.

Neorá pole, nesklízí

Pohledem podezřívavého berního úředníka či zákonodárce to může být zarážející až podezřelé. Za pracovní nástroj se tu vydává zařízení, které neorá pole, nesklízí pšenici, nepřeváží tuny kamení ani desítky lidí. Převeze z místa na místo jen jednoho až dva lidi, případně dva další v o něco menším pohodlí. A něco málo zavazadel, spíš příručních.

Přišla zima a s ní i nový Finmag. Co v něm najdete?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

KNIHY JSOU BYZNYS

• Jak zacloumal knižním trhem nástup komiksu? • Proč si za sebe slavné osobnosti nechávají psát knihy? • Investice do knih se vyplatí, ale pro byznys se to dělat nedá.

BYZNYS JE HRA

• Než úspěšní podnikatelé zestárnou, musí vyřešit, co bude dál. Kdo převezme Pradu? • Hřbitovy mají problém: Velká poptávka nepřináší víc peněz. • Kolik platů stojí byt?


Z hlediska přepravní kapacity tedy nabízí znatelně menší schopnosti než obligátní služební vůz naší doby a místa, tedy naftová Škoda Octavia. Tu přitom můžete mít i ve špičkové sportovní verzi RS za méně než 1,2 milionu, na které přijde u tohoto Bentley jen příplatková výbava. Samozřejmě, Octavia má 245 koní, zatímco Bentley jich má 550. Na stovku se oktávka dostane za 6,6 sekundy, Bentley stačí rovné čtyři sekundy. Octavia má omezovač na 250 km/h, a i kdyby tam nebyl, o moc dál by se nedostala. Bentley na německé zvyklosti nehraje, a tak se bez omezovače rozjede na 318 km/h.

Tyhle poměry se nemění, i když budeme srovnávat Bentley a auta řadových zaměstnanců třeba v 50. letech. Jen tenkrát by Octavii suploval třeba Ford Anglia. Jenomže je tu drobný rozdíl. Absolutní hodnoty se dramaticky změnily. I ona Octavia je o řád rychlejší než jakékoliv auto, které jste v padesátých letech mohli koupit a jezdit s ním po silnici, tehdejší Bentley nevyjímaje.

Znamená to, že je Bentley rychlé až příliš? Zbytečně výkonné? Ne tak docela. Dokáže totiž fascinujícím způsobem zkombinovat komfort velké limuzíny s rychlostí sportovního auta. Je to perfektní nástroj na to jet opravdu hodně rychle a nemít při tom pocit, že děláte něco nepatřičného, nebezpečného či namáhavého.

V tom se ostatně liší i od vlastních nedávných předchůdců. Když jsme před nějakým časem jezdili s otevřenou verzí GTC, rozhodně nepůsobila tak obratně a lehkonoze. Bylo to sice stále ďábelsky rychlé auto, ale jen těžko byste přesvědčovali sami sebe, že je nějak zásadně „sportovní“. Nové GT prošlo řadou úprav včetně aktivních stabilizátorů a vylepšeného pohonu všech kol, který se snaží co nejčastěji posílat veškerý výkon na zadní nápravu.

To je také jedna z odpovědí na otázku, proč má vůbec smysl uvažovat o Bentley, když můžete mít za zhruba poloviční cenu o něco větší, čtyřdveřové, ale zároveň podobně rychlé Audi S8. Už od dob filmu Ronin je tenhle německý sedan ztělesněním perfektního nástroje pro lidi, kteří chtějí vypadat nenápadně a přitom se ve čtyřech přepravit zatraceně rychle úplně kamkoliv.

Obě auta sdílí technický základ, včetně osmiválce přeplňovaného dvěma turbodmychadly a nabízejícího výkon 550 koní. Bylo by tedy velmi snadné říct, že Continental GT Azure je vlastně jen takové dvoudveřové Audi za mnohem víc peněz. Ale přinejmenším v současné verzi to tak není. Bentley je obratnější, dravější, schopnější si nenuceně poradit s klikatou okreskou. A při tom všem zůstává uhlazenější, uvolněnější, méně naježené.

Bentley
Bentley
Další obrázky v galerii (4)

Možná se o něco víc podobná druhému sourozenci se stejnou platformou a motorem, Porschi Panameře. To ale zase sází spíše na sportovnost a nenabídne klid a komfort. V Bentley, zvlášť pokud si ho objednáte staromódně se světlou kůží a dřevěným obložením namísto moderního hliníku či karbonu, si stále připadáte tak trochu jako na skotském venkovském sídle. Jen to Skotsko (nebo Křivoklátsko) se kolem vás pohybuje nějak rychle.

A to je ve zkratce to hlavní, co vám tenhle služebák za skoro sedm milionů umí nabídnout. Komfort tradiční limuzíny spojený se schopností polykat stovky kilometrů, která je vlastní „gétéčkům“, a s obratností na okreskách, která se blíží, byť nevyrovná, skutečným sportovním autům.

Věc statusu

Je to, jako kdybyste měli oblek ušitý na Saville Row, ve kterém byste zároveň mohli pár kilometrů uběhnout či pár desítek kilometrů najet na kole, a přesto přijít do kanceláře stejně svěží a upravení, jako by vás dovezl řidič.

Bentley Continental GT V8 Azure

Bentley Continental GT V8 AzureBentley
  • Motor: Osmiválec 3 996 cm3, twin turbo
  • Výkon motoru: 404 kW (550 koní) v 6000–6250 ot./min
  • Zrychlení 0–100 km/h: 4,0 s
  • Maximální rychlost: 318 km/h
  • Spotřeba: 11,3 l/100 km
  • Pohotovostní hmotnost: 2165 kg
  • Zavazadlový prostor: 358 litrů
  • Cena testovaného vozu: 6 764 000 Kč

Ani v jednom případě by se asi úplně snadno nedokazovalo, že takovou věc skutečně potřebujete k výkonu svého povolání – zvlášť pokud by takový oblek stál třeba sto tisíc korun. Ale zároveň je dost nepopiratelné, že obé by váš výkon povolání zlepšilo. Budete svěžejší a odpočatější poté, co jste ke klientovi do vesničky v horách spěchali v Bentley, nebo v Octavii? Jistě, mírně manipulativní otázka, ale odpověď je jasná.

Navíc je tu ještě poslední aspekt. Jakkoliv v některých povoláních může být okázalé předvádění bohatství spíše na škodu, leckde jinde neškodí poukázat na to, že jste úspěšní. A málokteré auto to dokáže tak dobře jako Bentley, přirozeně, neokázale. Supersporty už působí příliš extravagantně, klasické německé značky jsou zase přeci jen poněkud usedlé. A i dříve sesterské Rolls-Royce už může být trochu „za hranou všedních dní“.

Bentley ale říká to samé jako kancelář v Pařížské. Jste úspěšní a nebojíte se to dát najevo, ale zároveň máte rádi klasická, elegantní řešení.

Měla by taková auta mít nárok na odpočet DPH? To už je na vás, řidičích-voličích. Ale pokud se ptáte, jestli může dávat smysl služební kupé za šest a tři čtvrtě milionu, tak odpověď zní, že rozhodně ano.

Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Vojtěch  Dobeš

Vojtěch Dobeš

Automobily byl posedlý od malička a řízení osudu ho postupně dovedlo do redakcí českých verzí Autocaru a TopGearu, do americko-kanadského TheTruthAboutCars.com a k založení vlastního magazínu Autíčkář.cz.... Více

Související témata

automobilismusautomobilkyautomobilový průmyslčasopisfinanceFinmagodpočty z danípodnikáníPodnikavé Českorecenze
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo