Nóbl chuligán s německou precizností. Tohle Bentley si na uhlazenost nehraje
Britské luxusní značky si většinou asociujeme s tichou, uhlazenou, skoro až nudnou elegancí. A nenechte se mýlit, vozy Bentley takové bývají také. Někdy ale probleskne vzpomínka na dobu slavných Bentley Boys, divokých večírků i závodů proti vlakům. V kabrioletu GTC V8 pak probleskují ještě o něco víc.

Než ji před čtvrtstoletím koupil Volkswagen, byla značka Bentley po dekády známá jako „rolls pro ty, kteří chtějí řídit sami“. Byla to naprosto správná definice, ale být sportovní odnoží značky, která vyrábí cosi jako Buckinghamské paláce na kolech, je trochu zvláštní. Divočina a rebelie tam byly, ale jen lehký náznak – když si své milované bentley koupil Keith Richards, lákal ho spíš ten paradox než nějaká chuligánská povaha auta samotného.
Tak to ale nebývalo vždycky. Než značku v roce 1931 koupil Rolls-Royce, bylo Bentley výrobcem luxusních, ale i závodních vozů. Enzo Ferrari je sice nazýval „nejrychlejšími náklaďáky na světě“, ale říkal to s úctou a respektem. Kompresorová „Blower Bentley“ působila vedle tehdejší konkurence jako naštvaní leviatani – a nejspíš se podobně snadno řídila.


Tovární závodníci a parta nadšenců okolo si říkali Bentley Boys a závodili s těmito auty nejen na okruzích. Jejich neformální vůdce a po nějakou dobu hlavní akcionář a ředitel Bentley, kapitán Woolf Barnato, mimo jiné vyhrál slavný závod přes Francii proti „Modrému vlaku“ (podle jeho modrých vagonů), zvěčněný i jako jméno jednoho modelu.
Pod vším se skrývá precizní německá technika, již si Bentley vypůjčilo většinou od sesterských Audi a Porsche.
Opulentní vnitřek
Na tohle všechno jsem myslel, když jsem si jel vyzvednout nejnovější Bentley Continental GTC V8 v provedení Cricket Ball. Tohle velmi britsky znějící jméno znamená dvoudveřový model se stahovací střechou a základním osmiválcovým motorem. Ano, osmiválec je základ, za příplatek dostanete W12 – ve speciálním designovém paketu, jehož dominantní barva připomíná kriketový míček. Jak britské!
Bez povědomí o historii by si někdo mohl pomyslet, že s tímhle autem britská značka podlehla aktuální módě. Černá kola, černé lišty, které bývaly chromové. Síťka v masce chladiče. Jenomže tohle není módní tuning, takhle to u Bentley samozřejmě má být. Jen se podívejte na staré blowery – cingrlátka a uhlazenost byste na nich hledali marně.
Opulence vás ovšem čeká uvnitř. Co vypadá jako kov, je kov, co vypadá jako dřevo, je dřevo. A kůže je z krav, které mají nejspíš delší rodokmen než vy.
Technické info
Bentley Continental GTC V8
- Objem spalovacího motoru: Osmiválec 3 996 cm3 , twin turbo
- Výkon spalovacího motoru: 404 kW (550 koní) v 6000–6250 ot./min
- Točivý moment: 770 Nm v 2000–4500 ot./min
- Převodovka: 8stupňová automatická
- Pohotovostní hmotnost: 2410 kg Akcelerace 0–100 km/h: 4,1 s
- Maximální rychlost: 318 km/h
- Spotřeba (kombinace): 11,25 l/100 km
- Rozměry (délka/šířka/ výška): 4850 / 1964 / 1399 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 235 l
- Základní cena: 196 100 eur (cca 4 660 000 Kč)
- Cena testovaného vozu: 275 860 eur (cca 6 563 000 Kč)
Už to ale není jen zručná práce partičky chlápků v dřevěné boudě, jak bývalo u britských aut zvykem. Pod vším se skrývá precizní německá technika, již si Bentley vypůjčilo většinou od sesterských Audi a Porsche.
Chcete elegantní palubní desku bez displeje infotainmentu, ať už čistou, nebo se třemi krásně provedenými budíky? Není problém. Můžete si vybrat obě varianty – anebo tu třetí, s rozměrným displejem. Všechno samozřejmě v bondovském stylu (ostatně i ten v knihách jezdil původním blowerem), na stisknutí nenápadného tlačítka.
Pravda, překlápěcí displej jako z oddělení Q vás bude stát asi třetinu nové fabie, ale najde se jen naprosté minimum majitelů, kteří si jej neobjednají. A táhla zavírající výdechy ventilace?
Ve skutečnosti jsou elektronická. Výraznou stopu Porsche a především Audi samozřejmě odhalíte i v logice navigačního a zábavního systému, způsobu ovládání nebo zobrazení na displeji přístrojového štítu.
Mohlo by se vám zastesknout po dobách analogových budíků Smith’s, ale jako člověk, který už pár starých britských aut měl, vám můžu říct, buďme rádi. Žádná malosériová britská značka neuměla takovéto věci dělat tak, aby fungovaly bezchybně.
Dnes už nikdo nepotřebuje závodit s vlaky ani jezdit závodními speciály po silnicích. Ale je příjemné vědět, že by to možná šlo.
Žádná divočina
U Audi taky původně vyvinuli dvakrát přeplňovaný osmiválec o výkonu 550 koní. Podle zvuku byste ho ale opravdu nepoznali. Místo někdy až frenetického štěkání a prskání, které předvádí třeba v RS6, se z výfuků line mocné hučení a dunění, přecházející do hřmění. Jako kdyby vysoké otáčky ani neměly existovat, jako kdyby to nebyl motor s moderním rozvodem DOHC a turby, ale starý spodový osmiválec s kompresorem. Tady někdo hodně poslouchal Blower Bentley a přemýšlel o něm.
Ta inspirace je patrná i v tom, jak GTC V8 jezdí. Samozřejmě je strašlivě rychlé – nic jiného byste nečekali ani u základní motorizace. Ale podává rychlost jiným způsobem, než je dnes zvykem. Žádné vytáčení motoru, žádná divokost. Spíš něco jako lokomotiva, se kterou kdysi Woolf Barnato závodil.

Superkombík pro manažery. V Audi RS6 si můžete připadat jako Superman
Tak jako se v komiksech mění obyčejní chlápci na superhrdiny, změnil se tenhle rodinný kombík na supersport. Na první pohled je to pořád to staré dobré manažerské Audi A6, které je ideální i pro rodinu s dětmi a psem v kufru. Na ten druhý je ale něco divně. Co vše je na téhle upravené manažerské modle jinak? Čtěte v další autorecenzi Vojtěcha Dobeše.
Ostatně GTC taky trochu jako lokomotiva váží. Dvě a půl tuny je na kabriolet poměrně monumentální číslo. Naštěstí tu máte největší brzdy, které kdy kdo na osobní auto namontoval, a podvozek, jehož sourozenci německých značek umí ohýbat fyziku.
S continentalem se asi úplně nebudete vrhat na klikaté okresky či okruhy tak jako s RS6. Ne že byste nemohli, jen vám to přijde trochu nepatřičné. Ale užívat si brutálního tempa v táhlých obloucích, pro to se tenhle stroj narodil.
Dnes už nikdo nepotřebuje závodit s vlaky ani jezdit závodními speciály po silnicích. Ale je příjemné vědět, že by to možná šlo. A cítit se, jako byste to dělali, i když zrovna míříte na víkend do zámeckého hotelu na Vysočině. Tohle auto je tak trochu film. Je už na vás, jestli začnete mít nutkání odvézt si v něm domů vrtuli jako ve Zvětšenině, nebo z něj budete vystupovat ve zpomalených záběrech jako Tommy Shelby v seriálu Peaky Blinders.
Bentley umí i dnes nabídnout divadlo, aniž by se snažilo být za každou cenu supersportovní. Nestydí se za svou velikost, ale zároveň nepěstuje úplnou uhlazenost dřív sesterského rollsu. Německou preciznost schovává za britskou směs aristokracie a chuligánství. A myriády volitelných detailů vám dávají možnost do něj promítnout své vlastní představy.
Kam dál? Automobilový průmysl na Finmagu:
- Luxus, za který vás nesežerou. Macan je plnohodnotné, ale nenápadné Porsche
- Žlutá střela se zenovou aurou. Tenhle Lexus zosobňuje sny o Japonsku
- Překvapení z Mladé Boleslavi. Elektrická budoucnost je blíž, než jsme čekali
- Evoluce pro VW, revoluce pro škodovku. Elektromobil ID.2 zamíchá kartami
- Nerovný souboj s USA. Český průmysl musí zezelenat, jinak nepřežije
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu