Předplatit časopis Finmag

Novodobí „šmejdi“ míří na podnikatele. Teď už i přes datové schránky, varuje DIA

Michal Hron
Michal Hron
28. 7. 2023
 7 996

Česká komora živnostníků, Živnostenská komora či Rejstřík obchodu a živností. Takzvaní katalogoví „šmejdi“, kteří za úplatu nabízejí zápis do neoficiálních a často i neexistujících rejstříků, jsou známí už řadu let. Nově ale volí jinou strategii: začínající podnikatele namísto v dopisech oslovují rovnou přes datové schránky, varuje Digitální a informační agentura (DIA).

Novodobí „šmejdi“ míří na podnikatele. Teď už i přes datové schránky, varuje DIA
Zdroj: Shutterstock

Zná to snad každý podnikatel, který si v posledních letech zřizoval živnost: Po vyřízení všech náležitostí na příslušném úřadě a uhrazení správního poplatku mu do několika dní přistál ve schránce dopis, který nabádal k uhrazení několikatisícového poplatku za zápis do veřejného rejstříku.

Takzvané katalogové firmy, které své označení dostaly z podstaty svého podnikání – zápisu do katalogu – působí na českém trhu dlouhá léta. Nejznámější podvodné „registry“ jsou Živnostenská komora, Česká komora živnostníků či Rejstřík obchodu a živností.

Nejnověji před těmito podvodnými praktikami varuje i DIA. Ve své páteční tiskové zprávě vyzývá nové podnikatele, aby „byli obezřetní vůči datovým zprávám, které nabízí krátce po začátku podnikání zápis do soukromého firemního registru“.

Česká komora živnostníků? Podvod

Princip podvodu spočívá zejména ve snaze o maximální věrohodnost. „Výzva, kterou v uplynulých týdnech dostali tisíce nových podnikatelů skrze datovou schránku, vytváří dojem, že registrace v tzv. České komoře živnostníků je pro podnikatele ze zákona povinná,“ uvádí v pátečním varování DIA.

To ale není pravda. I když tak zmíněná společnost vkládá do nabídky citace zákonů týkajících se podnikání a příjmů fyzických osob z živnostenského podnikání, což může příjemce zprávy zmást, je na místě ji zkrátka ignorovat. A to včetně přiložené složenky s QR kódem na 2850 Kč.

Nabídka byla navíc rozeslána v hojné míře i cizojazyčným živnostníkům, kteří podnikají v České republice krátce. „Vzhledem k možné jazykové bariéře a neúplné znalosti právních předpisů je tato skupina uživatelů zranitelnější. Tímto způsobem bylo do této chvíle osloveno zhruba pět tisíc uživatelů datových schránek,“ komentuje situaci Karolína Sieglová, tisková mluvčí DIA.

Novinkou podle DIA je, že zprávy lidé dostávají namísto dříve běžného standardního dopisu přímo do datových schránek. „Pro uživatele datových schránek může být velmi obtížné rozeznat, že se nejedná o povinnou činnost při zahájení podnikání,“ píše dále agentura.

Česká pošta jako provozovatel datových schránek už podle DIA zaslala zmíněné společnosti vyrozumění, že se jedná o porušení obchodních podmínek, a vyzvala ji k okamžitému ukončení tohoto jednání. Pokud tak neučiní sama, pošta ji v dalším zasílání zamezí.

Zákony jsou na ně krátké

DIA se tak přidává k široké plejádě veřejných institucí, které na novodobé „šmejdy“ už léta poukazují. Praxe, která nejen v Česku funguje řadu let, totiž efektivně obchází platnou legislativu. Úřadům tak nezbývá nic jiného než osvěta; už několik let například před podobnými praktikami varují na základě metodického pokynu i samy živnostenské úřady.

Oslovily vás katalogové firmy?

Ač se tedy může zdát, že boj s takovými praktikami musí být snadný, opak je pravdou. Jak už dřív ilustroval server Euro.cz na příkladu společnosti Office Point stojící za Živnostenskou komorou, jsou tyto firmy prakticky nedotknutelné; podle Úřadu na ochranu osobních údajů, na který se obrátilo ministerstvo průmyslu a obchodu, není na oslovování podnikatelů s nabídkami nic protiprávního.

Ač z tehdejšího dotazování úřadů vyplynulo, že stát by měla tato činnost zajímat až v případě, že „by tímto jednáním bylo zasahováno do osobnostních práv jednotlivých osob samostatně výdělečně činných při jejich podnikatelské činnosti“, DIA je jiného názoru. Vzhledem k možnému protiprávnímu jednání proto tento případ oznámila i Policii České republiky.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
17
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

byrokracieDigitální a informační agenturaobchodní rejstříkpodnikáníPodnikavé Českopodvodšmejdiživnosti

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo