Ceny nafty letí vzhůru, oproti benzinu rekordně zdražily. Co se to děje?
Motorová nafta je v Česku oproti benzinu aktuálně rekordně drahá. Nahrazuje totiž drahý plyn. Není to však jediný důvod.

Po letním cenovém poklesu začaly pohonné hmoty v ČR v uplynulém týdnu viditelně zdražovat, nafta pak poměrně dramaticky. Jen v uplynulém týdnu zdražila o skoro 2,40 koruny na litr.
Ve středu tak byla průměrná cena nafty, 45,23 koruny na litr, nejvyšší od začátku srpna.
Zato benzin zdražuje o poznání pomaleji. Za poslední týden přidal na ceně jen 22 haléřů na litr.
Celosvětové rozevírání cenových nůžek mezi naftou a benzínem souvisí s otřesem globálního trhu kvůli válce na Ukrajině.
Proč je nafta drahá
Prudké zdražování nafty v porovnání s benzinem je celosvětovým fenoménem, nastává od Spojených států, přes Evropu až po Nový Zéland. V Česku byla ve středu nafta průměrně o zhruba 4,70 koruny na litr dražší na benzin. To je historicky zcela mimořádné, zejména pak s uvážením faktu, že začátkem roku 2021 byla snížena spotřební daň z nafty a jednu korunu na litr, zatímco z benzinu nikoli.

Zaklekne Fialova vláda na pumpaře? Priority Česka přece leží jinde
Regulace marží u pohonných hmot nepomůže. Mnohem důležitější je, co by měla vláda udělat, až nebude dost benzinu, upozorňuje v komentáři Pavel Jégl.
Na obě pohonné hmoty se pak vztahuje letošní přechodné snížení spotřební daně o 1,50 Kč na litr. To mělo původně končit na konci září, ovšem vláda jeho platnost zřejmě prodlouží (u nafty snad i trvale).
Celosvětové rozevírání cenových nůžek mezi naftou a benzínem souvisí s otřesem globálního trhu, k němuž dochází v důsledku války na Ukrajině a souvisejících sankcí. Rusko je nejen významným vývozcem ropy, ale také ropných produktů, včetně dieselového paliva. Od přelomu letošního a příštího roku hodlá jak na ruskou ropu, tak ropné produkty včetně dieselu zavést embargo EU. Přitom stále i nyní zhruba polovinu dieselového paliva, jež se do EU dováží, zajišťuje Rusko.
Západní země, ale také země typu Indie nebo Číny, přistupují k odběru ruských paliv stále obezřetně, snaží se nevybočit z určité neutrality, respektive lavírování a hry na obě strany konfliktu. Dochází tedy k předzásobování a k hledání alternativních dodavatelů, což obnáší i přeplácení stávajících odběratelů. To šroubuje celosvětově ceny výš.
Sháňka po topných ropných produktech, jako je mazut nebo nafta, zdražuje právě také motorovou naftu.
Nafta místo plynu
Zároveň s nadcházející topnou sezonou stoupá poptávka po topné naftě. Ta v řadě případů může zastoupit drahý plyn.
Například německý energetický kolos Uniper nyní shání zaměstnance pro trvalejší provoz své dosud jen občasně využívané elektrárny ve Švédsku, postavené již v 70. letech a využívající k výrobě elektřiny mazut, což je těžký topný olej. Sháňka po topných ropných produktech, jako je mazut nebo nafta, zdražuje právě také motorovou naftu, zatímco na cenu benzínu má slabší dopad.
V příštím týdnu tak benzin dále zdraží v rozsahu do dvaceti haléřů na litr, zatímco nafta přidá zhruba 1,50 Kč na litr.
Kam dál? Dopady války na Finmagu:
- Katastrofa maďarské regulace cen paliv. Orbán ukazuje cestu do pekel
- Řešení energetické krize? Švejkovské Česko na to zase káplo
- Nedostatek míst v průmyslu? Proč dovoz pracovní síly není řešení
- Jak vydělat na válce? Shortování není pro každého, varuje investor
- Rekviem za globalizaci aneb Jak válka na Ukrajině změní celý svět
Přišla zima a s ní i nový Finmag. Co v něm najdete?
Kam kráčí nakladatelé? Český knižní trh je v dobré kondici. Nulová DPH na knížky ale cenovky na pultech nejspíš nezmění. Co bude s ušetřenými penězi?
KNIHY JSOU BYZNYS
• Jak zacloumal knižním trhem nástup komiksu? • Proč si za sebe slavné osobnosti nechávají psát knihy? • Investice do knih se vyplatí, ale pro byznys se to dělat nedá.
BYZNYS JE HRA
• Než úspěšní podnikatelé zestárnou, musí vyřešit, co bude dál. Kdo převezme Pradu? • Hřbitovy mají problém: Velká poptávka nepřináší víc peněz. • Kolik platů stojí byt?
Související témata