Předplatit časopis Finmag

Když radost roste. Moravský bylinkový ráj Sonnentor uspěl díky udržitelnosti

Michal Hron
Michal Hron
9. 6. 2023
 7 104

Na začátku byla myšlenka dělat věci kvalitně a transparentně namísto toho, aby se uzavírali před světem a chránili si své know-how. A především podnikat s respektem a pokorou k životnímu prostředí a krajině. Právě to jihomoravský Sonnentor vyneslo na stupně vítězů soutěže SME EnterPrize na podporu udržitelného podnikání.

Když radost roste. Moravský bylinkový ráj Sonnentor uspěl díky udržitelnosti
Spolumajitel a ředitel Sonnentoru Josef Dvořáček razí jasnou cestu: Udržitelně podnikat a rozvíjet firmu nelze bez pokory a zodpovědnosti. / Zdroj: Sonnentor

Společnost Sonnentor na udržitelnosti staví celý svůj byznys. Inspirací jí bylo Německo, kde – slovy spolumajitele a ředitele firmy Josefa Dvořáčka – na hodně místech vidíte jasný rozdíl v krajině, kde se dlouhodobě hospodaří ekologicky.

„Není jiné cesty a je nad slunce jasné, že ekologické zemědělství je jedinou možnou alternativou dnešní neudržitelné monokulturní velkoprodukce, která ničí naši krajinu,“ je přesvědčený Dvořáček.

Výherci soutěže SME Enterprize 2023

Vítězové SME EnterPrize 2023SME EnterPrize

1. Sonnentor, ekologický pěstitel a zpracovatel bylin k výrobě čajů a koření
(Čejkovice, jižní Morava)
2. Biopekárna Zemanka, výrobce sušenek a krekrů dbající na cirkulární produkty
(Sedlčany, střední Čechy)
3. Progres Ekotech, výrobce vstupních surovin z hutních odpadů
(Třinec, severní Morava)
Kategorie startupů: myco, výrobce přírodních materiálů z houbového mycelia
(Bzenec, jižní Morava)

Ve firmě proto hodně přemýšlejí o dopadech jejich podnikání. Výrobní halu například nepostavili „na zelené louce“, ale přetvořili starý nevyužívaný brownfield v místě rozpadlého kravína, který už nikdo nepotřeboval. A nezůstali jen u toho.

„Když jsme se téměř před deseti lety zamýšleli, kolik plastových nerozložitelných obalů zůstane po spotřebování našich produktů, začali jsme zkoušet alternativní kompostovatelné materiály. Nebyla to lehká a ani levná cesta, ale inspirovali jsme spoustu dalších lidí a podnikatelů,“ říká Dvořáček.

A porota soutěže SME EnterPrize, za níž stojí Generali Česká pojišťovna, jim dala v letošním ročníku zapravdu. Firma z jižní Moravy, která ekologicky zpracovává byliny a koření, ve čtvrtek stanula při slavnostvním vyhlašování výsledků v Pražské křižovatce na prvním místě. Druhá se umístila Biopekárna Zemanka, jejíž příběh najdete i v chystaném letním tištěném Finmagu, třetí pak firma Progres Ekotech.

Hlavně udržitelně

Sonnentor odbornou porotu přesvědčil zejména svým celkovým přístupem k byznysu. Firma se ekologickým zpracováním bylin do čajů, koření a jiných pochutin zabývá přes třicet let a řídí se jednotlivými pilíři, jako jsou udržitelnost, férovost, inovace a další. Pracují s ohledem na životní prostředí, zaměstnávají znevýhodněné lidi, zakládají si na lokálních surovinách a transparentním podnikání.

Výsledky soutěže SME Enterprize

Kdo se popral o finále? Kromě vítězné trojice se na sdíleném 4.–10. místě umístily (v abecedním pořadí) společnosti Bamboolik, Cambodian (projekt pepper.field), Cervus, Herufek, rPET InWaste, Selekta Pacov a Výzkumný Technologický Institut. V kategorii startupů se mezi top pět firem probojovaly ještě společnosti Arbo Technologies, která skrze data zefektivňuje péči o městskou zeleň, Grig Distribuce, která vyrábí potraviny z hmyzu, iEcoHaus CZ produkující prací papírky a V pytli s projektem „vo.bal“, která vyrábí znovupoužitelné látkové obaly na potraviny.

„Sonnentor začínal s prodejem bio čajů a koření v době, kdy u nás o ekologickém zemědělství a biopotravinách neměl nikdo ani ponětí. Podařilo se jim vybudovat opravdu ukázkovou firmu, kde se udržitelnost promítá do všech oblastí. Dokonce i budovy, kde sídlí, přizpůsobují maximálně environmentálním požadavkům,“ vysvětluje rozhodnutí o vítězi předsedkyně poroty Helena Továrková.

Letošní ročník byl navíc obohacen vůbec poprvé o novou kategorii startupů. Tato oblast vznikla pod záštitou agentury CzechInvest, která se věnuje podpoře startupů víc než deset let. „V Česku působí obrovské množství podniků, které udržitelným podnikáním dosahují velkých úspěchů a jsou ve svých oborech velmi inspirativní,“ říká Filip Krůta, manažer EkoTech hubu projektu Technologická inkubace agentury CzechInvest a jeden z porotců startupové soutěže.

Mezi desítkami začínajících firem s rozmanitými udržitelnými projekty nakonec uspěla firma myco s. r.o. z jižní Moravy. Tento startup zkoumá, vyrábí a vyvíjí přírodní materiál z podhoubí a odpadů ze zemědělského a dřevozpracujícího průmyslu. Materiál vyrobený z mycelia je inovativní a do budoucna má velký potenciál ve stavebnictví: dokáže například nahradit polystyren jako výplňový materiál. 

Další meta: Brusel

Záměrem soutěže SME Enterprrize je oceňovat a zviditelňovat mikro, malé a střední společnosti, živnostníky i startupy, které v rámci svého podnikání dodržují a prosazují zásady udržitelnosti, a mají tak pozitivní dopad na životní prostředí. Do letošního ročníku se přihlásila téměř stovka podniků a startupů z celého Česka. Vítězná trojice vzešla ze dvou předkol a v samotném finále se poměřila s desítkami konkurenčních společností.

Je pro vás udržitelnost důležitá?

„Chceme-li zachovat svět, který známe, i pro naše další generace, musíme všichni přiložit ruku k dílu. Pro nás všechny je vynikající zprávou, že na českém trhu jsme i letos našli mnoho inspirativních příkladů firem. Ty jasně dokazují, že udržitelnost se dá přetavit do každodenního fungování. V letošním ročníku jsme poprvé podpořili i podnikatele z řad startupů, kteří jsou pro růst naší ekonomiky nesmírně důležití,“ komentuje výsledky soutěže Roman Juráš, generální ředitel Generali České pojišťovny.

Vítězové získali finanční prostředky na podporu svého podnikání a díky mezinárodnímu rozměru soutěže i příležitost k networkingu a rozvíjení svého byznysu na zahraničních trzích. Kromě toho bude jedna z prvních tří společností reprezentovat české udržitelné podnikání na celoevropském finále soutěže, které proběhne v listopadu v belgickém Bruselu.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
6
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Michal Hron

Michal Hron

Šéfredaktor webu Finmag.cz. Novinář s dlouholetou praxí z největších českých médií, milovník moderních technologií i přístupů, ale i čisté nedotčené přírody. Po krachu vydavatelství Mladá fronta přešel... Více

Související témata

byznysESGkultura podnikánímalé a střední firmypodnikáníPodnikavé Českosuccess storyudržitelnost

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo