Články na téma: udržitelnost
Udržitelnost je koncept zaměřující se na tvorbu rovnováhy mezi lidskými aktivitami a přírodními systémy. Cílem je zajistit dlouhodobou prosperitu a stabilitu. Udržitelnost zahrnuje tři hlavní části: ekonomickou, sociální a environmentální udržitelnost.
Ekonomická udržitelnost se zabývá tvorbou stabilních ekonomických systémů. Je podporován jejich růst a rozvoj, ale klade se také důraz na to, aby nevyčerpávaly nadměrné množství přírodních zdrojů. Cílem je tedy investice do technologií a konceptů, které jsou efektivní a zároveň šetrné k životnímu prostředí. Příkladem může být využívání obnovitelných zdrojů energie.
Sociální udržitelnost se zabývá kvalitou života všech členů společnosti. Snaží se zajistit přístup k základním službám, spolehlivé pracovní podmínky nebo chránit lidská práva. Sociálně udržitelná společnost podporuje inkluzi a spravedlnost.
Cílem environmentální udržitelnosti je ochrana a obnova přírodních ekosystémů a zdrojů. Snaží se chránit biodiverzitu, snižovat emise skleníkových plynů, zajistit udržitelné hospodaření s půdou i vodou a mnoho dalšího. Jejím hlavním posláním je minimalizovat negativní dopady lidských aktivit na životní prostředí. Kromě toho se snaží zajistit dostupnost zdrojů pro budoucí generace.
Udržitelnost není otázkou jen jednotlivců, ale i celých komunit a vlád až po mezinárodní organizace. Snaží se vytvářet systémy a strategie, které budou z dlouhodobého hlediska životaschopné a budou přispívat k rovnováze všech aspektů.
Další články na téma udržitelnost najdete na Peníze.cz.
Bezobal jim nevyšel, kavárna ale jede dál. Táborská Jednota je klubovnou pro celé město
Jsou aktivní na poli kultury a ekologie, spolupracují se školami, otevírají okrajová témata. Když Lenka Greň a Magdaléna Čulík Simonová vidí, že městu Tábor chybí něco, co lze změnit, neváhají. Takhle vznikly třeba festivaly Táborské dvorky nebo Korzo. Vše pod záštitou kavárny a knihkupectví Jednota, kterou vedou. Do konce loňského roku stály také za bezobalovým obchodem Výběr, jeho provoz ale musely kvůli nízkým tržbám ukončit.
Co firma, to sprostý podezřelý. V Česku končí podnikání, jak jsme ho znali
V byznysu přituhuje. V příštích letech dolehnou na mnohé české firmy nové regulace. Budou spojené s náročnou administrativou a mohou je připravit o finance, které by jinak nasměrovaly do inovací a zvyšování produktivity.
Tisíce firem začnou reportovat o udržitelnosti. Banky radí, jak na to
Úspěch banky závisí na úspěchu klientů. Obzvlášť v období změn tak kladou důraz na poradenství a edukaci. Velké firmy totiž čeká od příštího roku povinnost nefinančního reportingu (ESG). Ředitel ČSOB Advisory Štěpán Černohorský vysvětlil, co to znamená a proč se odpovědnost vyplatí.
Podnikatelé a firmy chtějí vyřídit financování rychle a na dálku, říká bankéřka
O financování firem se v Česku zas tolik nemluví, přitom má svoje jasná pravidla. Potřebám firemních zákazníků se čím dál častěji snaží přizpůsobit i banky. O současných možnostech a trendech jsme si ve Finmag podcastu povídali s Alicí Chuchmovou z Komerční banky, která se financování podnikatelského sektoru věnuje posledních devět let.
Od zpoceného trička k úspěšnému startupu. Prací papírky mění svět zavedných značek
Dobrý nápad může mít občas každý, ne všichni ho ale dokážou přivést k životu a navíc z něj udělat byznys. Podnikatelský příběh Petry Doubkové a její značky EcoHaus vyrábějící prací papírky by mohl být učebnicovým příkladem toho, jak ze studentského nápadu vznikne úspěšný startup.
Kabelky s vůní kůže a dřeva. V Ogarbags mění v originální brašny třeba i skříň po babičce
Kabelky a brašny z kroměřížské dílny Ogarbags vydrží po generace. Aspoň jsou o tom přesvědčeni její zakladatelé Jaroslav Vaculík a Nikol Dudová, které spojuje studium na Vysokém učení technickém v Brně. „Kůže zraje jako whisky, s přibývajícími léty získává patinu a charakter,“ vyzdvihuje Vaculík originalitu jejich výrobků.
ESG skepticky: Proč měříme dobro skrze tuny amorfního textu?
Odkud se vzalo ESG a co je jeho úkolem? Co měří ESG skóre a které firmy nám díky němu ukazují správný směr? Ve zkratce se pod zkratkou ESG skrývá záchrana světa. Pro dotvoření představy můžete využít některý z mnoha veřejně dostupných zdrojů. V tomto článku se ale zaměříme na to, co vám propagační materiály neřeknou.
Jak vůně ovlivňují mozek. V boji proti blbé náladě spoléhá česká firma na přírodu
Podnikatelské začátky mívají podobný průběh. Člověk dostane nápad a potřebuje peníze na jeho realizaci. To však není případ značky AOMU, která na jaře vstoupila na trh s ekologickými inhalačními tyčinkami. Ty mají schopnost působit na lidskou psychiku a ve výsledku třeba zlepšit náladu.
Česká firma Green Future triumfuje s inovativní recyklací plastů
Ovšem zatím triumfuje zejména v soutěži, opravdový křest ohněm byrokracie a konkurenčního boje teprve vyhrát musí. Jestli se jí to opravdu povede a podaří se jí na originální technologii vybudovat funkční byznys, bude to velké.
Inspirativní setkání rodinných firem. Žďárský zámek hostí akci Family Business Week
Už ve čtvrtek 16. května se uskuteční na zámku ve Žďáru nad Sázavou regionální setkání rodinných firem FBW Regiony 2024. Akci pořádá platforma Family Business Week ve spolupráci s Constantinem Kinským. Vedle diskuse s inspirativními osobnostmi nabídne i příležitost k navázání nových obchodních vztahů a sdílení zkušeností z podnikání.
Pod palcem má technologický skvost. Chceme být plně soběstační, říká šéf robotického centra
Budova robotického centra v Kojetíně je desátou generací vývojové řady distribučního centra vybaveného nejmodernější robotickou technologií. V Česku jde o logistický unikát. „Jsme na cestě k tomu, abychom do roku 2025 napájeli své provozy pouze z obnovitelných zdrojů," tvrdí Jan Vavřík, šéf distribučního centra v Kojetíně.
Zaměstnanci jsou nejlepším indikátorem úspěchu, říká generální ředitelka HP
Hodně sází na lidi, které má kolem sebe. „Naprostá většina úspěchů je v mém případě dílem týmové práce,“ tvrdí Kateřina Barbier, která se loni v létě stala generální ředitelkou HP pro Česko, Slovensko a Maďarsko.
Peníze a možnost osladit to Evropě. Začíná soutěž pro zelené firmy
Nový ročník soutěže SME EnterPRIZE určené malým a středním podnikům a startupům vyhlásila Generali Česká pojišťovna. Soutěž má podpořit takzvané „udržitelné podnikání v oblasti životního prostředí“.
Nasvítili Metalliku, AC/DC i Lady Gagu. I miliony světel lze dělat udržitelně, ukazuje česká firma
O životě ve světle reflektorů se hodně mluví a píše. Odkud se ale ta světla berou? Česká společnost Robe lighting se díky nim těší světovému renomé. Vyrábí svítidla pro největší koncertní pódia, pro divadla, TV studia. A dávno před tím, než to začalo být in, vyrazila také na svou udržitelnou cestu.
Ubytování v týpí, domku na stromě či jeskyni. Glamping zažívá v Česku boom
Mixem slov glamorous a camping vznikl fenomén, který uhranul takřka celý svět včetně Česka: Glamping. Netradiční ubytování v jeskyni, maringotce nebo třeba na stromě uprostřed lesa. Takové kempování pro milovníky přírody a komfortu zároveň.
Deklarace odpovědného podnikání rozdala první Zlaté vážky
Popularizovat téma zaměstnávání hendikepovaných občanů a odměnit ty, kteří v Česku rozvíjejí, podporují a kultivují sociální podnikání. To je cíl národních cen za sociální podnikání Zlatá vážka. První ročník už má své vítěze.
ESG report je pro investory spásou. Firmu svlékne do naha
Investor, který vyhodnocuje investiční možnosti, potřebuje o fondech získat co nejvíce informací. Ideálně srovnatelných. V tomto směru je ESG report skvělým nástrojem, neboť umožňuje vidět ucelená strukturovaná data o firmě.
Když radost roste. Moravský bylinkový ráj Sonnentor uspěl díky udržitelnosti
Na začátku byla myšlenka dělat věci kvalitně a transparentně namísto toho, aby se uzavírali před světem a chránili si své know-how. A především podnikat s respektem a pokorou k životnímu prostředí a krajině. Právě to jihomoravský Sonnentor vyneslo na stupně vítězů soutěže SME EnterPrize na podporu udržitelného podnikání.
Získejte konkurenční výhodu. Co je ESG rating a jak vám může pomoci?
S tím, jak rostou požadavky na udržitelnost byznysu ze strany investorů, regulátorů, zákazníků, obchodních partnerů nebo spotřebitelů, zvyšuje se i poptávka po transparentních a ověřených informacích o ESG (Environment, Social & Governance). Součástí tohoto trendu je i ESG rating. Co to je a jak může vašemu byznysu pomoci?
Zdaňme tabák i alkohol, vyděláme na tom všichni
Ve 20. století mělo kouření tabáku na svědomí smrt zhruba sta milionů lidí. Většina z nich pocházela ze dnes bohatých zemí. To se ale pomalu mění a zdravotní zátěž spojená s kouřením se přesouvá z vysokopříjmových států do zemí s nízkými a středními příjmy. A nové odhady znějí děsivě: v 21. století by užívání tabáku mohlo připravit o život až miliardu lidí. Co s tím?
Udržitelnost není nic nového, prosazoval ji už Aristotelés
Pokud chceme zachovat Zemi pro další generace alespoň takovou, jakou ji známe dnes, je třeba zapomenout na lineární model spotřeby a přejít k oběhové ekonomice. Že je takové podnikání možné, ukazují finalisté soutěže SME EnterPRIZE.