Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Nasvítili Metalliku, AC/DC i Lady Gagu. I miliony světel lze dělat udržitelně, ukazuje česká firma

Renata Lichtenegerová
Renata Lichtenegerová
27. 12. 2023
BrandInsight

O životě ve světle reflektorů se hodně mluví a píše. Odkud se ale ta světla berou? Česká společnost Robe lighting se díky nim těší světovému renomé. Vyrábí svítidla pro největší koncertní pódia, pro divadla, TV studia. A dávno před tím, než to začalo být in, vyrazila také na svou udržitelnou cestu.

Nasvítili Metalliku, AC/DC i Lady Gagu. I miliony světel lze dělat udržitelně, ukazuje česká firma
Zdroj: Robe lighting

Celebrita zvučného jména, obří koncertní hala, vyprodáno dlouho dopředu. Ve vzduchu emoce, smysly jedou v turbo režimu. Kamery vše zachycují, aby posílaly dál. Atmosféru výjimečného večera více či méně nápadně doplňuje hra světel. Bez nich by to nešlo.

Všichni to známe. Ne každý ale ví, že jedním z nejvýznamnějších výrobců profesionální světelné techniky pro takové akce je společnost Robe lighting z Valašska. Koncerty, divadla, televizní show, výstavy, eventy, všude tam nás velmi často „osvítí“ její technologie. A řeč zdaleka není jen o kulturním životě v české kotlině. Naopak, za hranicemi září světla této firmy ještě výrazněji a věhlasněji.

Příklad? Letošní květen, britský Liverpool, probíhá 67. ročník mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize. 160 milionů diváků „přítomno“ jen přes veřejnoprávní televize. Pěvecké výkony soutěžících podtrhuje velkolepá světelná show. Vytváří ji 600 svítidel složených z 2,5 tisíce jednotlivých LED zdrojů, které by položené vedle sebe utvořily řetěz o délce dva kilometry. Většina z nich pochází právě z dílen Robe lighting.

Pod jejími světly koncertovali i Metallica, AC/DC nebo Lady Gaga. Valašská firma letos očekává obrat kolem 4,5 miliardy korun. Má přes 900 zaměstnanců a pobočky po celém světě.

Moderní světlo = počítač

Aby se ryze česká firma, která byla založena v roce 1994, vypracovala ve světového lídra v oboru, musela překonat nejednu překážku. Od čínského plagiátorství přes ekonomickou recesi po roce 2008 až po pandemii covidu, která – jak známo – na čas stopla veškeré hromadné akce.

Robe lighting

Robe lighting

Přední světový výrobce profesionální světelné techniky, jež se využívá při hudebních koncertech, v divadlech, TV studiích, na výstavách či při eventech, a také výrobce architektonického osvětlení. Ryze česká společnost byla založena v roce 1994 a je stále vlastněna původními, ve firmě aktivními, majiteli. Celosvětově dnes zaměstnává více než 900 zaměstnanců, většinu ve svých výrobních závodech ve Valašském Meziříčí a Karviné a další na svých pobočkách v USA, Velké Británii, Singapuru, Spojených arabských emirátech, Francii a Německu.

„Pomohlo nám, že působíme po celém světě. Obchody se nám nezastavily úplně, protože v různých koutech světa nastupovaly restrikce v různých časech. Podařilo se nám tedy skončit v černých číslech, co se let 2020 a 2021 týče. Ale rozhodně to bylo v mnohém složité období,“ popisuje marketingový šéf firmy Pavel Němec.

Robe vyrábí všechny důležité komponenty ve vlastních provozech. Mechanické, optické a elektronické dílky se skládají do světel, která pak jsou schopna nepřeberné škály efektů. Pro představu – není řeč o lampičkách za pár korun. Jedno profesionální světlo se dnes pohybuje v cenové relaci 2 500 až 9 000 eur (tedy až 220 tisíc korun).

Tento byznys samozřejmě předpokládá být neustále v obraze, vědět, jakým směrem se hudební a další produkce posouvá. Nejde jen o sériovou výrobu několika osvědčených modelů, ale o neustálý vývoj. „Vše stojí na šikovných softwarových a vývojových inženýrech. Světlo rovná se dnes systém náročný jako třeba počítač,“ pokračuje Němec.

„V našem vývojovém a konstrukčním oddělení pracují na čtyři desítky odborníků. Ročně tak vzniká řada ojedinělých technických řešení a patentů,“ dodává Němec a připouští, že právě v lidech může být kámen úrazu; těch šikovných je na tuzemském trhu jako šafránu. I Robe tak neustále hledá nové posily, především právě do vývoje.

Ve svých zaměstnancích firma vidí zdroj úspěchů. „Zakládáme si na vytváření pozitivního pracovního prostředí a nízké fluktuaci. Že se nám to daří, snad potvrzuje i Certifikát udržitelné společnosti od neziskové organizace Ekolamp, za udržitelnost v mnoha aspektech, včetně právě kvality pracovního prostředí,“ říká Němec.

Udržitelně od začátků

Udržitelnost je v Robe velké téma. Od dob svého vzniku společnost například recykluje plasty použité při výrobě. Své první podniky nestavěla na zelených loukách, rekonstruovala staré budovy a současně s tím i poctivě rekultivovala jejich okolí. To vše v kulisách divokých devadesátých let, kdy ekologie či udržitelnost nebyly zrovna „in“.

A stejný kurz drží firma i nadále, přičemž využívá víc technologických možností. Na střechách továrních budov ve Valašském Meziříčí se nachází 2 995 solárních panelů. Od letošního roku firma také do svých objektů postupně instaluje kogenerační jednotky, které umějí generovat elektřinu a využívat přebytečné teplo pro vytápění.

„Využíváme díky tomu teplo, které vzniká při testování. Každé světlo totiž projde několikahodinovým testovacím módem, může to být třeba 30 i 50 světel v jedné testovací místnosti, přičemž celkem jich je najednou v provozu osm. Světla svítí 24 hodin v kuse, abychom mohli sledovat parametry, odhalit chybovost a odchylky. A u toho vzniká velké množství tepla, které si teď zase bereme zpět a využíváme například pro vytápění dílen,“ přibližuje Němec.

Je udržitelnost tématem i ve vaší firmě?

Dalším příkladem jsou elektrická a plug-in hybridní auta, která postupně nahrazují firemní flotilu a Robe pro ně v rámci svých areálů buduje i dobíjecí stanice na solární energii. Slovy marketingového ředitele: „Zaměřujeme se na snížení ekologické stopy v celém procesu výroby. Kratší dodávkové trasy, minimalizace výrobního odpadu, spotřeby papíru a plastových obalových materiálů.“

Obrovský pokrok udělaly i samotné technologie, které Robe vyvíjí a vyrábí. Zatímco dříve zdrojem světla byly převážně výbojky, dnes už jde pochopitelně o LED technologie, přičemž trend je jednoznačný: co nejdelší životnost a větší úspornost.

„Příkladem je Robe technologie TE™, která umožňuje rychlou a ekonomickou výměnu LED zdroje, tak jak to uživatelé znali u výbojek. Možnost výměny prodlužuje životnost celého svítidla oproti jiným, která končí spolu s životností zabudovaného LED zdroje,“ nastiňuje Němec. A dodává, že pro Robe lighting není udržitelnost jen trendy slovem, bere ji jako závazek.

„Dnešní doba nám klade na bedra zodpovědnost za péči o naši planetu. Jsme odhodláni dělat změny k lepšímu, kdekoli a kdykoli to jen jde. A pokud možno k tomu inspirovat i ostatní.“

Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Robe lighting

Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Přišla zima a s ní i nový Finmag. Co v něm najdete?

Kam kráčí nakladatelé? Český knižní trh je v dobré kondici. Nulová DPH na knížky ale cenovky na pultech nejspíš nezmění. Co bude s ušetřenými penězi?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

KNIHY JSOU BYZNYS

• Jak zacloumal knižním trhem nástup komiksu? • Proč si za sebe slavné osobnosti nechávají psát knihy? • Investice do knih se vyplatí, ale pro byznys se to dělat nedá.

BYZNYS JE HRA

• Než úspěšní podnikatelé zestárnou, musí vyřešit, co bude dál. Kdo převezme Pradu? • Hřbitovy mají problém: Velká poptávka nepřináší víc peněz. • Kolik platů stojí byt?

Ohodnoťte článek

-
1
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Renata Lichtenegerová

Renata Lichtenegerová

Studovala VOŠP v Praze. Sedm let byla redaktorkou podnikatelského týdeníku Profit. Poté se její hlavní pracovní náplň přesunula k přebalovacímu pultu, odkud ale příležitostně psala například pro měsíčník... Více

Související témata

BrandInsightbyznyspodnikáníprůmyslová výrobaRobe lightingsuccess storysvětlotechnologické firmytechnologieudržitelnostzábavní průmyslZlínský kraj
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo