Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Opustil svět IT, aby si splnil sen. Nejíst blbě je základ, říká majitel Živiny

Petra Nová
Petra Nová
28. 11. 2023
 10 466
success story

Martin a Markéta Kuderovi se v době pandemie dočasně přestěhovali z Prahy na Moravu. Započala tím i jejich cesta ke společnému podnikání, které dnes zaměstnává nejen je, ale další desítky lidí. Stačila jim k tomu společná láska k dobrému a zdravém jídlu a vyladěný rodinný recept. Kudera si tím splnil svůj odvěký sen, kvůli kterému neváhal opustit ani obecně perspektivní svět IT.

Opustil svět IT, aby si splnil sen. Nejíst blbě je základ, říká majitel Živiny
Martin Kudera (na fotografii) začínal ve sklepě u tchána, dnes je majitelem firmy s třiceti zaměstnanci a desetimilionovým obratem / Zdroj: Farma Živina
Farma ŽivinaFarma ŽivinaFarma ŽivinaFarma ŽivinaFarma Živina
Další fotky
v galerii (5)

Martin Kudera s výrobou korejské speciality kimchi začínal ve sklepě svého tchána. Když ale tato fermentovaná pochoutka během pandemie zaujala nejen jeho rodinu, ale i sousedy, uvědomil si, že by mohl na tomto základě vybudovat svůj vysněný podnik.

„Spojení dvou mých vášní – kvalitního jídla a podnikání – bylo již od raného mládí mým snem. Vše to začalo během pandemie, kdy bylo méně práce a já měl více času na přemýšlení,“ popisuje Kudera, jehož původním oborem byly informační technologie a digitální marketing.

„Naše začátky však nebyly jednoduché. Nejprve jsme se museli seznámit s legislativou a technologiemi. Například domácí recepturu, kterou jsme používali, nebylo možné převést do technologických postupů. Všechno bylo jinak, a tak jsme museli začít laděním receptury,“ říká.

Přesto v roce 2021 svou vášeň nakonec přerodil do prosperujícího podnikání; společně se svými společníky založili firmu s názvem Farma Živina. Dnes zaměstnávají 30 lidí a působí ve třech městech – Přerově, kde mají hlavní výrobu, Brně a Praze. A už loni se dostali na roční obrat deset milionů korun.

Cíle firmy jsou navíc velké. Zatímco dnes vyrobí přes dva tisíce výrobků denně, do budoucna chtějí tento objem zvýšit na deset tisíc. A taky expandovat do zahraničí.

Nejíst blbě je základ!

Filozofii firmy Martin Kudera staví na větě, kterou v dětství slýchával od své babičky: „Nejíst blbě je základ!“ Ta – jak sám říká – se mu přímo vtloukla do hlavy. „Od dětství mi připomínala, že jíst se má vše v rozumné míře, že přidávat ovoce a zeleninu do každodenního příjmu má smysl a že je strava stavebním kamenem dobrého bytí,“ říká dnešní majitel společnosti.

Babiččin recept na dobrý život podle něj navíc evidentně funguje. „Aktuálně lítá s mými syny na hřišti nebo okopává zahrádku, ze které sklízí každoročně tolik zeleniny a ovoce, že ještě na Vánoce máme plné mrazáky. A když už si myslíme, že chvíli odpočívá, tak chodí s telefonem v ruce po bytě a dává rady svým kamarádkám a rodině ohledně zdraví a výživy,“ usmívá se Kudera.

S kimchi se prý poprvé setkal, když se jako čerstvý otec začal poohlížet po superpotravinách a jejich využití. „Tehdy jsem ho objevil, poprvé jsem ho ochutnal v japonské restauraci, a nakonec si ho zamiloval díky mému vietnamskému kamarádovi, který studoval v Koreji,“ říká.

Jak vypadá výroba ve Farmě Živina? Podívejte se do galerie

Farma ŽivinaFarma Živina
Farma ŽivinaFarma Živina
Další obrázky v galerii (5)

Právě tento mix asijských vlivů vystihuje i to, co ho na asijské kuchyni nejvíc baví. „Ta kombinace různých chutí, konzistencí a textur v sobě skrývá ohňostroj požitků a vjemů.“

„Kdybych měl vystihnout chuť kimchi jedním slovem, řekl bych hravost. Na první dobrou zaujme svou svěží kyselkavostí, příjemnou štiplavostí a slyšitelnou křupavostí. A troufnu si říct, že jsem ochutnal všechny druhy kimchi, které na trhu najdete. Vlezl jsem do několika kuchyní v restauracích a ptal se na receptury, četl složení a naučil jsem ho jíst moji rodinu i kamarády.“

Kimchi byl jen začátek

Fascinace jídlem přitom Kuderu drží už od jeho deseti let, kdy si – jak sám říká – poprvé rozšířil své „gastro obzory“ při cestě s rodiči do Kanady. „Už před dvaceti lety jsem ochutnal první sushi, učil se jíst humra a rozpoznat čerstvé dary moře od těch mražených. Kanada a Havaj mé chutě rozmazlily natolik, že jsem po návratu už nikdy nevkročil do školní jídelny,“ směje se.

Euforia
Daniel Hamerník

Míza plná života. Český „tolkienovský“ nápoj sklízí uznání i za oceánem

O lahodném březovém nápoji psaly i Financial Times, mezi labužníky platí za tekutou delikatesu. Klimešovi z Bezděčína a jejich Euforia mají už několik let pevné místo na české kulinární mapě. Ochutnejte text z tištěného Finmagu.

K dokonalosti se dlouho snažil vyladit i vlastní recepturu na kimchi, stejně dlouho v hlavě nosil i nápad na vlastní podnikání. „Až mě moje žena Markéta musela popostrčit tím správným směrem. Společně jsme se rozhodli proměnit naši závislost na kimchi a hummusu v něco, čím můžeme naši stravovací filozofii posunout i na stoly podobně zaměřených lidí,“ popisuje.

Od pár hlávek zelí, se kterými v tchánově sklepě začínal, se tak během dvou let podnikání dopracovali k dnešním 122 produktům. Nabízejí také třeba kečup, nakládané okurky nebo bylinková pesta. Jen si stále zakládají na tom, aby ani v jednom z nich nebyly konzervanty či jiná „éčka“.

„Spojujeme světové chutě se snadnou přípravou skvělého jídla. Naším cílem je, aby si kdokoliv zvládl připravit velmi rychlé, kvalitní, cenově dostupné a chuťově vyladěné jídlo,“ vysvětluje Kudera hlavní poslání své firmy s tím, že díky hotovým omáčkám a směsím si lze snadno uvařit například pad thai nebo thajské kari.

Při vývoji jídel navíc spolupracují s šéfkuchaři jako Štěpán Návrat, Marek Fichtner nebo kreativní kuchařkou Chili Ta. „Kimchi zůstává naším nejpopulárnějším produktem, ale naše asijské produkty, které jsme začali vyrábět ve spolupráci se Štěpánem Návratem, jsou stále oblíbenější,“ říká Kudera. „Našim cílem je uspokojit potřeby běžné domácnosti od snídaně po večeři.”

Cíl? Expanze

Růst firmy od počátku podpořili i vlastním e-shopem. Spustili ho už v květnu 2021, jen pár měsíců po založení samotné firmy. A vzhledem k Martinově minulosti dokázali od počátku vlastními silami nastavit i první – a úspěšné – marketingové kampaně, což se pozitivně odrazilo v růstu firmy.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. Tak směle do toho!

„E-shop jsme stavěli na platformě Shoptet Premium. Z technologicko-byznysového pohledu díky tomu můžeme jednoduše propojovat všechny systémy a automatizovat spoustu úkolů. To vede k vyšší efektivitě práce,” pochvaluje si Kudera brzkou sázku na digitalizaci podnikání.

Díky tomu mohou už dnes pomýšlet i na brzkou expanzi na zahraniční trhy. Rozšíření na Slovensko hodlají zahájit už na počátku nového roku, nyní dokončují legislativní formality vstupu na tamní trh. Poptávka po jejich produktech zde přirozeně přišla od místních obchodů.

Jaký máte vztah k asijské kuchyni?

„Rozšíření do dalších evropských zemí je také v plánu, k tomu ale chceme přistoupit až poté, co budeme mít dostatečně širokou škálu produktů, silnější spolupráci a zcela stabilní pozici na českém trhu. Momentálně se věnujeme také rozvoji nových technologií, abychom mohli automatizovat ty nejnáročnější procesy,“ popisuje podnikatel.

„Péče a kvalita pro nás ale zůstávají na prvním místě, takže velká část výroby zůstane i nadále ruční, což má zásadní vliv na chuť našich produktů,“ upozorňuje Kudera. I z toho lze usuzovat, že cesta k dalšímu růstu ale nemusí být zrovna snadná.

Tato jeho zarputilost ostatně naučila jeho rodině trpělivosti při výběru jídla. „Má žena a děti se odnaučily šilhat hlady, protože vědí, že hledat dobrou restauraci až hodinu se nakonec každým soustem vyplatí,“ směje se.

Máte tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho a my se na něj rádi podíváme! A třeba vám ho brzy naservírujeme podobně jako tento.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz
Daňové přiznání online

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
3
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Petra Nová

Petra Nová

Copywriterka, externí spolupracovnice NextPage Media. Kromě hrátek s písmenky se jako absolventka Filozofické fakulty Univerzity Karlovy zajímá i o historii. Ráda se toulá po světě i vlastní domovině a... Více

Související témata

automatizacebyznysexpanzeOlomoucký krajpodnikáníPodnikavé Českopotravinářstvírůstsuccess storytechnologie
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo