Co vše dal světu Henry Ford? Vyzkoušejte, jak dobře znáte podnikatelskou ikonu
V sérii zábavných kvízů představíme deset největších byznysmenů moderní doby. Začínáme tím, ke kterému se jezdili učit řídit výrobu a nasávat inspirativní myšlenky podnikatelé z celého světa. Včetně jednoho z největších továrníků československých. Henrym Fordem.

Podnikání se dá naučit. Dá se soustavně studovat, zkoumat… mravenčí píle, znáte to. A je to tak správně. Ostatně proto pro vás píšeme speciální seriál Jak začít podnikat. Ale stejně důležité, možná ještě důležitější je dívat se okolo sebe, nechat se inspirovat tím, jak to dělají jiní. Zejména ti, kteří se dokázali na věci podívat jinak než všichni ostatní.
Hledali jsme podnikatele a podnikatelky, vizionáře a vizionářky. Hledali jsme jejich žebříčky – a nakonec si sestavili svoje vlastní top ten. Od Henryho Forda po Elona Muska, zhruba. Nejvíc jsme se inspirovali žebříčkem kanadského podnikatele a spisovatele manažerských příruček Eugena Spivaka. Jen byl na náš vkus příliš zahleděný severoamerickým směrem (jediný cizozemec je na něm Jack Ma) a taky po něm nešilhají žádné dámy. Což je – při všem respektu k dějinným danostem a okolnostem – poněkud stereotypní.
Jak už jsme naznačili, začneme Fordem. Henrym Fordem.
Henry Ford je klasický případ amerického selfmademana, který se vypracoval z ničeho. Narodil se v roce 1863 a otec počítal, že z něho bude farmář, jako byl on sám. Synek ale v 16 odešel z domu do Detroitu, města, kde bublala průmyslová revoluce, a vyučil se zámečníkem. Opravoval parní stroje pro firmu Westinghouse a později pracoval pro významného technologického průkopníka. Kdo to byl, to vám tady neprozradíme, protože to bude jedna z otázek v následujícím kvízu.
V devadesátých letech 19. století začal Ford experimentovat s automobily a v roce 1896 postavil Ford Quadricycle, jednoduché čtyřkolé „auto“ s koly z velocipédu. Prodal ho za krásných 200 dolarů (a později za 60 koupil zpět, mají ho dneska v továrním muzeu).
Nebylo to ovšem jeho první vozítko, už na rodné farmě sestrojil jakýsi parní traktor a parní auto – ale pára se mu nezdála být praktickým pohonem, kvůli váze i kvůli natlakovanému kotli. Později experimentoval i s elektroauty, ale nakonec u něj definitivně vyhrál benzin jako v té době nejpřístupnější řešení.
Ve vznikajícím automobilovém průmyslu se uchytil až napotřetí, když v roce 1903 založil Ford Motor Company (z druhé firmy, kterou zanechal společníkům, vznikl mimochodem Cadillac).
Ve svojí továrně usilovně pracoval na vylepšování nejen produktu, ale především procesu. Lepšími pracovními postupy chtěl docílit snížení nákladů. Jeho vize se totiž lišila od vize většiny ostatních podnikatelů v oboru. Ford si na rozdíl od nich stanovil cíl vytvořit auto pro každého. Nejvíc mu v tom pomohla pásová výroba. S myšlenkou přišli a rozpracovali ji jeho zaměstnanci – a Ford byl nadšen. Přesně to zapadalo do jeho vidění světa a představy o průmyslové výrobě nové doby. Masové výroby obrovského množství laciných, dostupných výrobků. Jako byl jeho první sériově vyráběný vůz, slavný model T, přezdívaný Tin Lizzie, plechová Líza.
Jeho systém organizace práce a řízení výroby zahrnoval kromě pásové výroby samotné i řadu nových a ve své době revolučních myšlenek, pokud jde o přístup k dělníkům. I když odbory a odboráře nesnášel a jeho firma je v továrně nechala žít jako poslední z velkých automobilek.
V následujícím kvízu si můžete vyzkoušet, co o velkém inovátorovi, jeho životě a díle víte. A když vědět nebudete, nebojte, všecko prozradíme. A dopředu říkáme: příště to bude těžší, příště bude sám pan Rockefeller!
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Ovládli Česko, dobývají svět. Znáte naše firmy, kterým se podařilo prorazit ven?
Kdo to řekl?! Přiznejte v našem kvízu, jak se vyznáte v hláškách ikonických podnikatelů
Zlaté české díry do světa. Otestujte se, jak znáte vynálezy, co proměnily svět
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu