Ovládli Česko, dobývají svět. Znáte naše firmy, kterým se podařilo prorazit ven?
Máme šikovné podnikatele, pro které jsou hranice opravdu jen čára na mapě. Něco, co je nemůže zastavit, když je jim Česko malé. A tak se seberou a expandují. Otevírají zahraniční pobočky a sklady, zavádějí lokální verze svých značek – a některým se zatraceně daří. Vyznáte se v našich vzorných reprezentantech?

Jak Honza vyhrál princeznu a půl království? Stačilo nesedět za pecí a být tak trochu natvrdlý. Protože některé podniky, do kterých se pouštěl, by neschválila maminka, pojišťovna a vůbec žádný rozumný člověk. Třeba ta věc s drakem.
Může i dneska obyčejný český člověk dojít ve světě úspěchu? Může. Stačí nesedět za pecí, makat a být trochu… tvrdohlavý. Protože byrokratické saně jsou dneska v každém království a bez trochy urputnosti to nejde. A bez správného podnikatelského nastavení, které asi nejlépe přibližuje příběh o dvou obchodních zástupcích z baťovských legend.
Když zlínský švec dobýval svět, vyslal dva své obchodní zástupce do Afriky. První šéfovi podal hlášení, že Afrika je pro jejich byznys mrtvý kontinent. Tady se boty nenosí. Druhá zpráva říkala: Ohromná příležitost, tady nikdo nenosí boty!
Příběh neříká, co nakonec Baťa v Africe podnikal a jak tam uspěl, nakonec to asi bude jen motivační legenda. Ale má pravdu, ne?
Nového Baťu samozřejmě ještě nemáme a možná už ani nikdy mít nebudeme. Ale firem, kterým je Česko malé, přerůstají ho, expandují a otevírají pobočky za hranicemi, je dost a dost. Jsou mezi nimi samozřejmě giganti a holdingy, ale my se dneska podíváme hlavně na ty mladší a menší dravce. Třeba i na ně jednou budeme vzpomínat jako na legendy.
Pojďte se otestovat, jestli je znáte.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Chceme být světovou firmou, zní z Furch Guitars. Po Česku plánují rozbrnkat i USA
Z nouze ctnost. Brněnský Y Soft otáčí kormidlem, objevil zcela nový byznys
Hudební nástroje z 3D tiskárny? Dodávat budeme klidně na Mars, hlásí výrobci
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu