Z bláta královnou mediálního byznysu. Víte, co je zač Oprah?
Stala se z ní instituce. Pojem. Je mediální hvězda. Ale to by jí stačilo leda k tomu, aby byla slavná a možná trochu bohatá. Jenže ona byla taky tvrdá podnikatelka, svoje pořady si chtěla dělat po svém, ne být jen mluvící hlava. Tak si je produkuje. A vůbec je mediální podnikatelkou par excellence. Proto si zaslouží místo v našem top 10 podnikatelů moderní doby.

Žebříčky nejúspěšnějších byznysmenů vykazují dlouhodobě určitou nerovnováhu. Nebývají v nich dámy. Ne že by nebyly bývaly, ale vždycky jich bylo spíš pořídku. A taky neměly ve zvyku se moc předvádět.
Když se ale dneska podíváte na žebříčky úspěšných startupistů, zjistíte, že už je to jinačí. Že je normální, že ženy podnikají a že to není jedna drobná živnost nebo jeden menší podnik, ale firma, která točí miliony i miliardy.
Speciální dík za to samozřejmě patří průkopnicím a vzorům, ženám, které prošlapávaly cestu.
Oprah Winfreyová je přesně ten typ. Americký příběh, jak má být. Z bahna Mississippi, z nejchudších poměrů, z rozvrácené rodiny. Pár let s maminkou, pár let s otcem, kdovíjestli pravým, pár let u babičky. A už na střední škole, když měla říct, co bude za pár let, říkala: Slavná.
Její kariéra je spojená s mediálním byznysem a popkulturou. Začínala v rádiu, ale brzy se posunula do televize. Z nejhorší ranní šou dokázala udělat nejsledovanější ve městě. Tedy – uvažte, že Chicago je sice město, ale co do počtu diváků je srovnatelné s Českem minimálně.
A pak si založila vlastní šou. Ne, že moderovala nějakou šou. Vymyslela si ji a produkovala. Protože být jenom slavná, jí touhle dobou už nestačilo.
Byla první černošskou… ženou s vlastní šou, s produkční společností, která produkovala film, co vyhrál Oscara (i když nakonec jenom za muziku), byla první černošskou miliardářkou… Teď to samozřejmě vypadá, že přece není na místě zdůrazňovat něčí barvu kůže. Možná ne. Ale být asi černoch v Americe – nebo ještě spíš černoška – dost pravděpodobně by to pro vás bylo sakra důležité. Protože vám někdo prokopal cestu.
V žebříčcích nejúspěšnějších podnikatelů dneska pořád často ženskou nenajdete. A když tak jednu. Oprah. V žebříčcích nejúspěšnějších podnikatelů pod třicet let? Spoustu. A na tom má vlastně ta první samozřejmě nějakou tu zásluhu.
Tož – znáte ji?

Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Kdo to řekl?! Přiznejte v našem kvízu, jak se vyznáte v hláškách ikonických podnikatelů
Retrokvíz z podnikatelských devadesátek. Znáte „kontroverzní podnikatele“?
Kačer Donald a sedm trpaslíků. Jak znáte krále popbyznysu Walta Disneyho?
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu