Články na téma: volební kampaň
Volební kampaň je organizovaný proces, kterým kandidáti a politické strany usilují o získání podpory voličů před volbami. Ti se snaží prezentovat sami sebe, svůj program nebo názor široké veřejnosti a tím si získat její podporu. Cílem je také motivovat voliče k účasti na volbách.
Kandidáti a volební strany před volbami vypracovávají volební program, tzn. soubor politických cílů, návrhů a slibů. Volební kampaň vyžaduje důkladně vypracovanou strategii, kdy je třeba správně identifikovat, stanovit a oslovit cílovou skupinu.
Volební kampaně jsou regulovány zákony, které určují pravidla na financování, reklamu a transparentnost těchto kampaní. Také by měly být vedeny čestně, bez dezinformací a dodržovat etické normy. Neetické praktiky a útoky na soupeře mohou nejen přispět ke ztrátě voličů, ale také mohou vést k právním postihům.
V České republice se podnikatelé mohou účastnit volebních kampaní a mohou kandidovat na veřejné funkce. Přesto je tato účast regulována zákonem č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích. Také existuje úřad, který na dohlíží dodržování pravidel financování politických kampaní.
Další články na téma volební kampaň najdete na Peníze.cz.
Vrátí Babiš, co Fiala vzal? Budou to jen drobty, nad lecčíms si umyje ruce
Je to patrně nejvýraznější slogan blížících se krajských voleb: Vrátíme vám, co vám Fialova vláda vzala, slibuje hnutí ANO. A je zřejmé, že s podobným poselstvím vyrazí formace Andreje Babiše v příštím roce také do sněmovních voleb. Dá se mu věřit? A jak bude za Babiše podnikatelům?
Erár snese všechno, i „urputné hovado“ na Hradě. Jaké šance má teď Babiš?
Pomáhá lidem, proto Babiš. Tenhle slogan, s kterým majitel a sponzor hnutí ANO vyráží do prezidentských voleb, může být přitažlivý. Zejména pro ty, kteří si neuvědomují, že jim jako premiér pomáhal z jejich peněz. Proto Andreje Babiše nemůžeme předem odepisovat.
Proč Babiš váhá? Jeho plánem A není pochod na Hrad, ale návrat do Strakovky
O čem teď Andrej Babiš sní, když náhodou spí? Skutečně se vzdal pomyšlení na vládní comeback? Jeho odsouvání oznámení kandidatury na prezidenta tomu nenapovídá.
Že bylo líp? Babiš blábolí, účet jsme za něj ještě ani nezaplatili
Andrej Babiš se vydal po českých a moravských krajích šířit myšlenku, že z krizí je možné se prožrat.
Přímo na komoru! Advokát Petr Němec o volbách
Hrůzy předvolebního boje o předsednictvo České advokátní komory očima přímého účastníka.
Babiš je predátor, se kterým musíte jednat tvrdě, říká Ondráčka
„Opoziční strany měly osm let na to, aby se na souboj s Andrejem Babišem připravily, a stejně to s ním neumí sehrát. Klíčovou personou může být při povolebních vyjednáváních nakonec prezident Zeman,“ říká v podcastu bývalý šéf české pobočky Transparency International David Ondráčka.
Doleva, nebo do pekla. ČSSD pragmaticky sází na radikální program
Sociální demokracie jde do voleb s radikálně levicovým programem. Bohatí mají platit na chudší. ČSSD chce být znovu stranou lidí práce a solidarity a opouští středovou pozici, která ji držela u vlády. Střed je ostatně přeplněný. Přitáhne prudké červenání voliče?
Kompenzace: podnikatelům jen kosti, maso se šetří na volební guláš
V průzkumech už ANO není první a sociální demokracie musí o přežití zabojovat. To vás bude něco stát. Na velké pomáhání radši zapomeňte.
Když vám všechno hraje do karet, zvládne ministra financí i cvičená opice
Politici před volbami obvykle slibují hory doly, po volbách ale začínají ztrácet paměť. Třeba i proto, že velká část slibů se prostě splnit nedá. V pokračování rozhovoru s ekonomem Lukášem Kovandou jsme si posvítili na volební programy českých parlamentních stran.
David Ondráčka: Co mohlo pomoct proti korupci, končí polovičatě nebo u ledu
„Někteří poslanci už vědí, že na kandidátkách nebudou na volitelných místech, takže nemají co ztratit a jdou na ruku různým zájmovým skupinám,“ říká ředitel Transparency International ČR David Ondráčka.
Válka proti byrokracii skončila, zapomeňte
Srovnání s Estonskem nebo Nizozemím odhaluje, že Česko mnohem víc než byrokracie „bruselská“ dusí ta „pražská“. Proč už jí skoro nikdo nejde po krku?
Pirát Mikuláš Ferjenčík: Babišovi je svoboda slova ukradená
Čeští Piráti nemají zástupce ve Sněmovně, dělí se o jediného senátora. Proč se věnovat periferní partaji? Právě proto, že akcentuje jiná témata než strany ostatní a že má jiný styl. A navíc – mluvit o okraji je krátkozraké, Piráti mají lidi v obecních zastupitelstvech, mimo jiné v pražském. Jeho fungování poodhalí výrazná tvář českých Pirátů Mikuláš Ferjenčík.
Proč a jak volíme: Marketing, marketing a zas jen marketing
Parlament ovládne ten, kdo dokáže sehnat nejvíc peněz a pořídit za ně takovou kampaň, která nejvíc odpovídá tomu, co voliči chtějí slyšet. Volič tomu odmítá věřit, má přece svoji hlavu. A připustit si to je obtížné i pro samotné politiky – proto jsou taky jejich výkony tak žalostné. Přinášíme třetí díl analýzy našeho volebního chování z pera Petra Hampla.
Televize nelže! Volební klipy kandidáty překvapivě vystihují
Prezidentská předvolební videa jsou u nás nový žánr, ale chytla se. Od dob chalupářských videí Jaroslava Bureše z roku 2003 jsme se posunuli k poměrně zajímavým klipům. Co o kandidátech říkají?
Buffette, sklapni!
Warren Buffett se protřele stylizuje coby hotový Mirek Dušín, lidumil, který se mezi nenasytnou cháskou z Wall Streetu ocitl nějakým nedopatřením. Ne všichni mu to baští.
Ron Paul a virální marketing: Lze vyhrát prezidentské volby s kampaní vedenou zdola?
Zastánci „malého státu“ se radují. Americký prezidentský kandidát Ron Paul slaví úspěchy díky marketingové strategii postavené na nových médiích a aktivních podporovatelích. I tato marketingová strategie má však své limity. Dosáhnul na ně Ron Paul? Dokáže oslovit také generace, které v jejich rozhodování oslovují spíš tradiční, mainstreamová média?
Šéf Transparency International: V parlamentu se strhly lobbistické orgie
Za lobbistické orgie označil David Ondráčka, šéf české pobočky Transparency International, schvalování zákona o veřejných zakázkách. O frustraci, která vládne Česku, i o naději, že jednou korupční hydra přece jen nějaké hlavy ztratí, čtěte v druhém dílu exkluzivního rozhovoru pro Peníze.cz a Finmag.
Peníze a politika: Velký kapitál nadále podporuje levici
Moc a peníze najdeme především tam, kde se rozhoduje o regulacích. A také u poradenských a právních firem, které pro takové instituce pracují. Logickým důsledkem je finanční superpřevaha těch politických stran, které usilují o zvyšování daní a státních zásahů.