A dost! Inflace polevuje, lidé přestávají tolerovat zdražovací mánii
Meziroční růst českých spotřebitelských cen v červenci dosáhl tempa 17,5 %, což je pouze o 0,3 procentního bodu víc než v červnu. Právě do meziročního srovnání ovšem nadále vstupuje nízká srovnávací základna z „levného“ loňska, což budí dojem dalšího zrychlování tempa zdražování. Jeho meziměsíční dynamika ovšem naopak poklesla ze 1,6 na 1,3 %. Lidé mají zdražování dost.

Červencová data lze hodnotit jako pozitivní překvapení, když přinesla pokračování trendu nastaveného červnem, tedy zpomalování meziměsíčního tempa zdražování. To sice nadále dosahuje z historického pohledu nepříjemně vysoké hodnoty, ovšem pozorované uklidňování už patrně nebude náhodné.
Aktuální naměřená hodnota meziměsíční inflace je nejnižší od letošního února. Z významných kategorií cenový růst zpomalil prakticky všude, s výjimkou rekreací, které ovšem v období dovolených zdražují standardně. Zdá se tedy, že pod tíhou růstu nákladů na základní životní potřeby a propadu spotřebitelské nálady čeští obchodníci už narážejí na limit ochoty spotřebitelů tolerovat zdražovací mánii.
Pokud nyní vlivem problémů s dodávkami ropy do střední Evropy nedojde k opětovnému vyhrocení situace u čerpacích stanic, mohli bychom se v dohledné době dočkat inflační úlevy. Příslovečné vidle do ní sice i nadále budou házet ceny energií, kde už ohlášené nové ceníky míří směrem nahoru, ovšem to by mohlo být už posledním zdrojem cenového dramatu.
Vývoj meziroční inflace v České republice
Obávané „dvacítky“ bychom tak v letošním roce nakonec nemuseli dosáhnout a průměr za celý rok by se mohl pohybovat poblíž 16 %.
Překvapením měsíce je oddíl bydlení, kde navzdory zdražení významných dodavatelů energií ceny narostly „pouze“ o 1,1 %
Inflace roste méně
Žebříček meziročně nejsvižněji zdražujících kategorií doznal tentokrát změn, když se na první místo vyšvihl oddíl stravování a ubytování (23,5 %), následovaný bydlením (23,1 %) a dopravou (23,0 %). Za zmínku pak stojí i odívaní a obuv (19,6 %) a potraviny (19,3 %).
S přihlédnutím k vahám v samotném českém spotřebním koši ovšem hlavním tahounem zdražování zůstává bydlení, které do celkového výsledku přispělo 6,0 procentními body. Až teprve s odstupem následují potraviny (3,4pb) a doprava (2,4pb).
Směrodatnější statistikou ovšem v aktuální situaci je tempo zdražování na meziměsíční bázi, jelikož není zkreslováno srovnáváním s nesrovnatelným loňskem. Zde dominují rekreace a kultura (5,5 %), což ale vyplývá ze standardního sezónního efektu období letních dovolených. Na druhé místo se poněkud nezvykle dostalo bytové vybavení (1,8 %).
Následují pak potraviny (1,5 %), které ovšem vykázaly poměrně znatelné uklidnění, když ještě o měsíc dřív hlásily 2,2 %, a poté stravování a ubytování (1,4 %). I zde je oproti červnu patrné uklidnění.
Překvapením měsíce pak je oddíl bydlení, kde navzdory červencovému zdražení významných dodavatelů energií ceny narostly „pouze“ o 1,1 %, zatímco o měsíc dřív to bylo 1,8 %. Do celkové meziměsíční inflace pak po zohlednění vah jednotlivých kategorií nejvýznamněji přispěla rekreace a kultura (0,4 pb), potraviny (0,3 pb) a právě bydlení (0,3 pb).
Kam dál? Inflace na Finmagu:
- Noční můra ekonomů se blíží. Hrozí nám stagflace jako v sedmdesátkách?
- Jak jsme na tom? Dosavadní vývoj ekonomiky nevěstí nic dobrého
- Kovanda: Uran, benzin, pšenice... Sankce se nám vracejí jako bumerang
- Přichází stagflace? Co s námi bude očima expertů
- Pád do chudoby očima expertů. Jak zmírnit drtivý dopad na domácnosti?
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu