Partner webuRoger logo
Předplatit časopis Finmag

Lego nad zlato. Investice do kostiček může přinést slušný výnos

Petr  Vidomus
Petr Vidomus
7. 11. 2023
 5 083
investice

Za jedinou speciální figurku dostanete klidně 300 tisíc korun. Výnosné „kostičkové portfolio“ nezabírá místo a vlastně nemusí být ani z plastu. Jen si s tímto investičním aktivem nepohrajete.

Lego nad zlato. Investice do kostiček může přinést slušný výnos
Je lepší investovat do vinylu Abbey Road, nebo do lega? / Zdroj: Unsplash

Víno, vinylové desky, kvalitní tvrdý alkohol nebo umění. Jestliže vysoká inflace a krize posledních let Čechy něčemu naučily, pak je to aktivnější přístup ke správě vlastních financí. Šok ze ztrát oblíbených investičních fondů v postcovidové éře navíc řadu z nich donutil uvažovat také nad alternativními možnostmi zhodnocení peněz.

V případě Lega nepochybně hrála roli izolace v začátcích pandemie a tak trochu vynucený návrat do dětství. Nostalgie a emoce spojené s nezaměnitelnými kostičkami se pak u části dospělých přetavily v novou sběratelskou vášeň.

Na Legu vydělat můžete, ale je to hobby, hodně spojené s tím, že vás ty stavebnice zkrátka baví. Není to pro typické finančníky.

Okrajová záležitost

Uzavření rodin v domácnostech mělo na dánské Lego bezprecedentní dopad. I když strmý nárůst zisků v pandemických letech 2020 (21 procent) a 2021 (27 procent) nelze připsat jen izolaci, ale také třeba rozvoji e-commerce a expanzi firmy do Číny, nesrovnatelně větší množství času tráveného doma mělo na oživení zájmu o nejslavnější hračku na světě nepochybně vliv.

Lego během pandemie a po ní

Statistic: Revenue of the LEGO Group from 2003 to 2020 (in billion euros)* | Statista

Celkem nepřekvapivě se společnost Lego stala jedním z „vítězů“ celosvětové pandemie – dětem se dostalo domácí výuky, izolace a zjevně i stavebnic lega. Čistý zisk společnosti vzrostl o 19 procent na 1,6 miliardy dolarů (34,4 miliardy Kč) a prodeje vzrostly o 21 %. Generální ředitel Niels B. Christiansen se ale dušuje, že tyto skvělé výsledky nevznikly díky pandemii, ale díky strategickým investicím.

O tom, jak si Lego podmanilo svět, jsme už psali. „Kostičková exploze" byla znát ale i v českých podmínkách: tržiště Aukro v roce 2020 zaznamenalo meziroční nárůst počtu prodaných stavebnic o 600 procent a obratu o více než tisíc procent.

„Spousta lidí se tehdy z nostalgie k Legu vrátila, neměli doma co dělat, takže si začali kupovat sety. A když se o to člověk začne trošku víc zajímat, brzy zjistí, že nemusí jen stavět, ale že se ve většině případů vyplatí si daný set koupit, podržet ho a prodat jej se ziskem třeba za tři čtyři roky po ukončení výroby,“ říká Michal Saviory ze společnosti Saviory Bricks, jež se zabývá prodejem Lego dílků a figurek.

Ačkoli podle nedávného výzkumu české investiční platformy Bondster jsou investice do Lega pořád okrajovou záležitostí (věnuje se jim zhruba šest procent investorů), zejména prodejci a influenceři oboru pociťují značný nárůst zájmu o poradenství.

„Denně mi volá několik lidí s prosbou o radu na investice. Někteří z nich mají až nesmyslně mnoho peněz a říkají, že potřebují utratit deset milionů. V takovém případě jim ale řeknu, ať si koupí raději zlato nebo cokoliv jiného," říká Miloš Křeček, majitel jedné z největších Lego sbírek v Česku a zakladatel sítě Lego muzeí.

„Na Legu vydělat můžete, ale je to hobby, hodně spojené s tím, že vás ty stavebnice zkrátka baví. Není to pro typické finančníky,“ vysvětluje.

V letech 1987 až 2015 se výnosy z Lega pohybovaly kolem 11 procent ročně. Je to ale z extrému do extrému.

Kostičková ekonomie

Jedním z nejčastějších dotazů, které Křeček dostává, je pochopitelně otázka zhodnocení a tipů na konkrétní „zaručeně výnosné“ sety. Jak to tak ale v oblasti investic bývá, ani zde neexistuje žádná stoprocentně fungující rada a svou toleranci k riziku si každý musí zvážit sám.

Černé placky víc než zlato

Nejen Lego, ale třeba i vinyl! Petr Vidomus už dříve popsal na webu Finmagu jinou stránku průniku světa hudby a investic, u které je „retrománie“ ještě hmatatelnější: „Při investování do vinylu nás prodeje nových desek zajímají jen do určité míry, asi tak jako investora do umění zajímá celkový vývoj ekonomické situace. Podle dat z aukčních serverů nebo burz se ukazuje, že prodejní cena vybraných ‚bazarových‘ titulů na vinylu v posledních letech roste, a to i o desítky procent. Mění se i preference, protože po prvotním boomu jsou kupující náročnější.“

Výhodou je, že data o prodejích Lega na sekundárním trhu jsou dnes snadno dostupná. K užitečným vodítkům při rozhodování patří specializované srovnávače nebo tržiště jako Brick Owl nebo BrickLink (jež v roce 2019 dokonce zakoupilo Lego), ale pro investory má zásadní význam především web BrickEconomy, který pomocí umělé inteligence analyzuje data z různých zdrojů a modeluje vývoj „portfolia“ do budoucnosti.

Z těchto dat nejvíce čerpají i výzkumy, které se v posledních letech alternativními investicemi do Lega zaobíraly. Do novinových titulků se dostala hlavně studie autorek z moskevské Fakulty ekonomických věd (2021), jež na základě analýzy poměrně velkého vzorku dat tvrdí, že výnos z Lega běžně převyšuje výnosy z tradičních investic typu akcií nebo dluhopisů, ale i řadu alternativních investičních artiklů.

V letech 1987 až 2015 se podle nich výnosy z Lega pohybovaly kolem 11 procent ročně; je však třeba říct, že jde o průměr, který při bližším pohledu odhalí značné extrémy v oceňování různých stavebnic.

Výmluvná je třeba analýza ekonomů Josefa Novotného a Anety Charvátové z Univerzity Pardubice z roku 2018: ti u desítky nejhodnotnějších setů roku 2016 hovoří o kumulovaném výnosu v řádu stovek až jednotek tisíců procent. Zhodnocení porovnávali i s investicemi do zlata a jejich verdikt byl vcelku jednoznačný:

„V porovnání s nejhodnotnějšími Lego sety je rozdíl opravdu propastný, protože zlato se zhodnotilo v řádu desítek procent, kdežto sety překročily hranici tisíc procent.“

Někdy za dva až tři roky po ukončení výroby je cena obvykle na maximu a je optimální investiční set prodat.

Koupit, podržet, prodat

Takto vysokých zisků při investicích do Lega lze pochopitelně dosáhnout jen občas, ale i čeští insideři oboru tvrdí, že na Legu historicky téměř prodělat nelze. „Pokud ho nekoupíte předraženě, ale držíte se výprodejů, tak ho za pár let prodáte vždycky o trošku dráž. Přirovnal bych to asi nejvíc ke zlatu. Když trefíte správný set, zhodnocení může být za pět let třeba 50 až 200 procent,“ říká Michal Saviory.

Za kolik se dají prodat

NEJCENNĚJŠÍ LEGO FIGURKY

Spider Man
San Diego Comic-Con 2013
338 000 Kč (průměrná hodnota, průměrný roční růst 22 %)
 
Spider Woman Minifigure
San Diego Comic-Con 2013
255 000 Kč (průměrná hodnota, průměrný roční růst 22 %)
 
Green Arrow Minifigure
San Diego Comic-Con 2013
246 500 Kč (průměrná hodnota, průměrný roční růst 20 %)
 
NEJDRAŽŠÍ PRODANÉ LEGO SETY NA AUKRU
 
Naboo Starfighter Hangar
edice Star Wars
35 000 Kč
 
Titanic
edice Creator Expert
28 000 Kč
 
Letištní vlak
edice Lego City
26 000 Kč

Míra zhodnocení však není vše. Podle už zmiňované studie z roku 2021 jsou výnosy z Lega stabilní a nemají tak silnou vazbu na tržní výkyvy jako třeba akcie. Kostky nesly setrvalé výnosy i v době finančních krizí v letech 2002 a 2008 a nezdá se, že by na tom cokoli změnila krize současná.

Také pro investora do Lega ideálně platí, že by měl levně koupit a draze prodat. Investiční set či figur­ky je proto dobré nakupovat v akcích, s jistým časovým odstupem od uvedení na trh. Slevy se totiž mohou pohybovat i v rozmezí 50 až 70 procent původní katalogové ceny.

Okamžik, který investoři vyhlížejí s největším napětím, je pak ukončení výroby dané stavebnice. Jde o sběrateli ostře sledované datum, které výrobce oficiálně neoznamuje a informace o něm se šíří neformálně po různých kanálech (například web Brick Fanatics). V této chvíli se totiž set vytrácí z primárního trhu a začíná se výrazněji zhodnocovat.

„Někdy za dva až tři roky po ukončení výroby je jeho cena obvykle na maximu a je optimální investiční set prodat. Poté už cena roste spíš pozvolna,“ míní Michal Saviory. Nejde o univerzální radu: jak dokládají třeba data webu BrickEconomy, dynamika vývoje hodnoty různých figurek či setů se může značně lišit.

Není výjimka, když set například 400 kostek obsahuje dvě minifigurky a jen ty tvoří 70 procent ceny setu.

Tahoun Hvězdných válek

Investor Radek Janáč v knize Lego jako investice připomíná, že „bodem zlomu“ v investičním uvažování o Legu byl rok 2000. Tehdy se firma rozhodla více využívat licencování filmových témat jako Harry Potter, Hvězdné války, Batman a další.

Lego na Kladně

Kostky lego se vyrábějí pouze na pěti místech na světě – v dánském Billungu, v maďarské Nyíregyháze, mexickém Monterrey, čínském Ťia-singu a na Kladně. Od roku 2000 zde na ploše tří Václavských náměstí vyrábí lego přes 2500 zaměstnanců. Kompletují zde menší dílky (typicky figurky) a balí stavebnice do krabic. Do továrny se před pár lety vydali i zástupci kultovního Ábíčka, což dokumentuje i video níž. A ano, i v tomto případě existuje limitovaná stavebnice kladenské továrny (Lego 4000018, Production Kladno Kampus), dokonce ve dvou edicích.

Současně jde o období, kdy se začaly objevovat detailněji propracované velké stavebnice s mnoha kostičkami. Ačkoli to neplatí absolutně, právě velikost stavebnice a její unikátnost jsou obvyklými předpoklady jejího zhodnocení.

Licencované stavebnice mají z investorského hlediska hned několik výhod. „Díky nim ke stavebnicím přicházejí noví fanoušci (kupci) a velmi často s každým novým dílem filmu (typicky třeba Hvězdné války) kupují tito fanoušci právě Lego na dané téma, popřípadě chtějí i starší kousky,“ připomíná Janáč.

Nově uvedená série filmu tak často oživuje zájem i o starší edice dané licenční řady, což mívá pozitivní dopad na výnos. Licencované sety také skýtají určitou pojistku, že naše investice nebude jen tak znehodnocena. Je to proto, že Lego zpravidla získalo licenci na časově omezené období a reedice z důvodu nutnosti obnovy licenčních práv není levná záležitost.

Krom toho licencované sety mnohdy obsahují unikátní figurky, postavičky z filmu, které nejsou v jiných setech a tvoří většinovou hodnotu celého obsáhlého setu. „Není výjimka, když set například 400 kostek obsahuje dvě minifigurky a jen ty tvoří 70 procent ceny setu,“ uvádí Radek Janáč.

Výrazné zhodnocení lze očekávat také u speciálních limitovaných sad, které lze získat jen v určité lokalitě. Může jít například o modely, které dostali jen zaměstnanci určité firmy, lze je zakoupit jen v sídle Lega v dánském Billundu nebo se jedná o omezené série, které byly vyrobeny výhradně pro určité místo.

Hlavním rizikem investice do lega je poškození stavebnic. Ty jsou nejvíce ceněné, jsou-li zabalené v původní fólii.

Třeba i ze zlata

Podobně jako u investic do vinylových desek je i zde potenciálním rizikem reedice daného vydání. „Modelový příklad je stavebnice Tádž Mahalu. Když byla před 13 lety ukončena výroba, cena setu se pohybovala mezi 10 až 50 tisíci korun. Pak vydali v roce 2017 reedici a cena starého modelu okamžitě klesla na cenu kolem 10 tisíc. Lego to nedělá běžně, ale občas ano,“ připomíná sběratel Miloš Křeček.

I v tak extrémním případě však nešlo o znehodnocení v pravém slova smyslu. „I když se set po reedici znehodnotil, pořizovací cena byla pět tisíc korun. Pořád šlo o velmi výhodnou koupi,“ zdůrazňuje.

Otazník

STOP! Líbí se vám text, který právě dočítáte? Pak nám věnujte pár sekund vaší pozornosti. Podobné skvosty pravidelně najdete v našem tištěném magazínu Finmag. A i když jsme ten dnešní odemkli speciálně pro vás, budeme moc rádi, když si náš magazín příště sami koupíte. Je tam toho mnohem víc...

Myslete na nás, až zas půjdete kolem trafiky. Děkujeme!

Útěchou může být, že Lego reedice nebývají přesnou kopií původního vydání. Reedice vesmírné lodi Millennium Falcon z řady Ultimate Collector (2017) se například lišila od předešlého vydání o více než dva tisíce dílků. Navíc původní vydání obvykle po přechodném poklesu nabývají na ceně opět poté, co se vyprodá reedice (případ Millennium Falcon).

Mohli bychom zmínit i další rizika investic do Lega, jako třeba nelegální kopie nebo problémy s likviditou, ovšem hlavním rizikem je nepochybně poškození stavebnic. Ty jsou nejvíce ceněné, jsou-li nepoužité a zabalené v původní fólii. „Jakmile se krabice poničí, cena spadne třeba o deset či dvacet procent,“ říká Michal Saviory.

Lákají vás investice do Lega?

Často zmiňovanou předností investic do Lega jsou nízké bariéry vstupu a snadná dostupnost: v podstatě každý si může dovolit koupit alespoň nějakou stavebnici či figurku, která má – při troše štěstí – potenciál relativně brzkého zhodnocení. O to víc je ceněné Lego, které nelze běžně koupit a jehož zisk je buď dílem náhody, nebo extrémní investice.

Patří sem například Lego kostky ze čtrnáctikarátového zlata, kterými firma obdarovávala v letech 1979 až 1981 své dlouholeté zaměstnance (letos v červnu byly na internetové aukční síni eBay v prodeji za zhruba 500 tisíc korun). A jakýmsi modrým mauritiem Lego investorů je zlatá figurka humanoida C-3PO z Hvězdných válek, již Lego vyrobilo v počtu pouhých pěti kusů v roce 2007 a bylo možné ji vyhrát ve speciální soutěži. Letos v červenci byla v prodeji na eBay za 4,3 milionu korun.

Figurek ze zlata, stříbra či jiných kovů bylo vyrobeno několik, jejich majitelé však patrně nejsou svazováni ani tak často skloňovanou velikostí skladovacích prostor jako spíše jejich spolehlivým zabezpečením či pojištěním. Ačkoli se dnes ve světě začínají objevovat také investiční fondy, které se o vaše Lego portfolio plně postarají, hmatatelnost a emoce spojené s konkrétním kusem patrně zůstanou nedílnou součástí kostičkového byznysu i nadále. 

Potvrzuje to i Lego investor Michal Saviory: „Stejně si nejvíc cením setu z dětství, ke kterému jsem se vrátil a dokázal jej znovu složit. Největší hodnotu pro mě má právě v nostalgii, což má podobně řada lidí, kteří se dnes k Legu vracejí.“

Miliardy v pohybu - investiční speciál Finmag.czNextPage Media

Kam dál? Alternativní investice na Finmagu:

Přišla zima a s ní i nový Finmag. Co v něm najdete?

Kam kráčí nakladatelé? Český knižní trh je v dobré kondici. Nulová DPH na knížky ale cenovky na pultech nejspíš nezmění. Co bude s ušetřenými penězi?

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

KNIHY JSOU BYZNYS

• Jak zacloumal knižním trhem nástup komiksu? • Proč si za sebe slavné osobnosti nechávají psát knihy? • Investice do knih se vyplatí, ale pro byznys se to dělat nedá.

BYZNYS JE HRA

• Než úspěšní podnikatelé zestárnou, musí vyřešit, co bude dál. Kdo převezme Pradu? • Hřbitovy mají problém: Velká poptávka nepřináší víc peněz. • Kolik platů stojí byt?

Daňové přiznání online

Ohodnoťte článek

-
5
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Petr  Vidomus

Petr Vidomus

Dramaturg Českého rozhlasu a sociolog se specializací na moderní sociální hnutí. Zajímá se o klimatickou politiku, konzervativní hnutí a politické souvislosti jazzu 50. let. Potěšíte ho vinylem a dobrým... Více

Související témata

analýzaDánskoinvesticeLegosběratelství
Daňové přiznání online

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo