Předplatit časopis Finmag

Nejlepší titulky českých médií. Masakr, díra a prachy ve Finmag newsletteru

Tomáš Wehle
Tomáš Wehle
15. 1. 2023

Titulek je solí článku. Když je špatný (rozumějte nudný, příliš obecný, nicneříkající, banální) dokáže „zabít“ i sebelepší text. Přinášíme vám přehled článků z posledních asi dvou týdnů, které právě svými titulky donutily čtenáře si na ně kliknout a snad i přečíst.

Nejlepší titulky českých médií. Masakr, díra a prachy ve Finmag newsletteru
Pravidelné tipy na zajímavé a chytré čtení z redakce Finmagu, to je Finmag newsletter. Po přihlášení odběru každý pátek ve vašem mailu / Zdroj: Shutterstock/Finmag.cz

Můžete přinést strhující příběh mladého vědce, který objevil lék na rakovinu, ale když ho opatříte nudným titulkem (Ve vědě je nejdůležitější vytrvalost, říká vědec), projde médii skoro bez povšimnutí. Titulek (headline) musí vypíchnout to podstatné, přilákat čtenáře, ale zároveň neslibovat něco, co v textu není.

Některým autorům trvá déle vymyslet titulek než napsat samotný článek. Ale vymýšlet, zkoušet, škrtat, zavrhovat, nahrazovat jiným se vyplatí. Headline rozhoduje o tom, zda se do vašeho textu někdo začte, nebo bude listovat (klikat) dál a přejde ho. Samozřejmě je třeba říct, že pokud článek s geniálním titulkem bude špatně napsaný, je vám to k ničemu. Nikdo ho nedočte. Skončí klidně po prvním odstavci. (Více o titulcích v publicistice, jejich funkci a druzích se dočtete v časopise Naše řeč.)

Newsletter z kuchyně Finmagu

Pravidelně pro vás přinášíme přehled chytrého čtení (nejen) na víkend. Protože dobré čtení má oproti sebelepší buchtě jednu výhodu: nevadí, že se do něj před vámi zakousl někdo jiný. Každý týden tým magazínu Finmag a webu Finmag.cz ochutná metráky textů. A každý pátek vám e-mailem pošle přehled těch nejlepších. Pokud tedy budete chtít a přihlásíte se k odběru našeho pravidelného newsletteru.

Hlásím se!

Sám tuhle disciplínu skvělého titulku příliš neovládám, kreativita a inovativnost mě často úspěšně míjejí, a tak budu výše zmíněné dokládat vypůjčenými příklady z českého tisku a internetu. Podívejte se na můj osobní výběr těch nejzdařilejších a nejoriginálnějších titulků českých on-line portálů posledních zhruba čtrnácti dní.

Kvalita domácího týmu

Kolega Gabriel Pleska, editor našeho webu o osobních financích Peníze.cz, je pro mě jedním z nejosobitějších autorů v českých redakcích. Málokdo si umí tak tvůrčím způsobem hrát s mateřským jazykem jako on. Jako důkaz předkládám jeho nedávný článek s titulkem Kdo kanálu víko krade, sám do něj padá. Není to zásadní text, jde o „silvestrovský“ soubor více či méně úsměvných příběhů z pojišťoven. V hlavních rolích vystupují kanál, přechod pro chodce, kráva nebo bývalá manželka. Ale i když nemám parafráze přísloví nebo názvů slavných děl příliš v lásce, tenhle titulek mě donutil kliknout a číst.

Na domácí půdě ještě zůstaneme, protože i další pánové, se kterými sedím v redakci nebo pro nás píšou, to s titulky umějí. Třeba Michal Kašpárek, který kdysi vedl Finmag.cz a editoval tištěný Finmag. Ten tedy samozřejmě neumí jen titulky, on nadto taky skvěle píše a vůbec mu to pálí, takže podle toho jeho texty vypadají. Bohužel už čtenáře tohoto webu oblažovat asi moc nebude, má toho moc, a tak se alespoň stylově rozloučil se čtenáři svých newsletterů. Nazdárek Kašpárek. Výběr z 2449 odkazů z 227 newsletterů zní jeho sbohem a šáteček.

Dalším mistrem pera, kterého tady rádi chválíme, jak ekonom Jakub Žofčák. V posledním tištěném Finmagu najdete jeho poutavý příběh z oblasti takzvané kulinární diplomacie. V magazínu jsme si mohli dovolit (i díky grafickým možnostem) jeho původní titulek ponechat (Nejlepší náPAD, co THAIce napad). Kolegové na webu už museli sáhnout ke konvenčnější úpravě, ale to na věci nic nemění. Článek o thajském jídle pad thai je výborně napsaný a určitě stojí za to se do něj začíst.

Násilí táhne

Pochopitelně i mimo chodovský věžák vznikají články s chytlavými titulky. S homonymem „díra“ si pěkně pohrál Jan Brož v titulku své reportáže z Francie, kterou přinesly Hospodářské novinyVe francouzské díře bojují proti díře. Nechtějí v ní radioaktivní odpad přináší příběh přistěhovalců ze zapadlé obce Bure, kteří tam chtějí zabránit vzniku úložiště radioaktivního odpadu. Monstrózní projekt v hodnotě stovek miliard se v lecčems podobá tomu českému.

Ke kafi ku poslechu máme...

Mikrofounek
Zdroj: Shutterstock

Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, uši napraví! A i pro ty něco máme: Finmag podcast. Reality, investice a zajímaví hosté.

Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se. Dobrou chuť!

To chci!

Ve stejném mediálním domě se koncem roku urodil i další povedený headline. Pětačtyřicet důvodů, proč se radovat z konce jedné politické éry, nazval autor článku Marek Švehla filmově: Zemanův masakr motorovou pilou. Přešlapy, chyby, omyly nebo útoky by vás možná nezaujaly, ale masakr, to je jiný kalibr. Na násilí, sex (a Hitlera) „se chodí“.

Co studovat, abyste vydělávali 150 tisíc. VŠE bodovala v prestižním žebříčku. I pokud vám je kvalita tuzemských vysokých škol a univerzit putna, 150 „talířů“ každý měsíc na kontě by se vám možná hodilo. (Samozřejmě pokud nevyděláváte dvakrát víc a netoužíte dobrovolně zchudnout.) Stejně jako já si proto na článek s poutavým titulkem kliknete a aspoň rychle ho projdete, abyste věděli, zda své dítě přihlásit na ČVUT v Praze, či Masarykovu univerzitu do Brna. Nebo jinam?

Výčet povedených titulků zakončím jedním letitým, téměř deset let starým, který má na svědomí můj bývalý kolega. Nevím, jestli byl článek o školiteli marketingu Ivu Tomanovi Chrochtám a škubu sebou. Ale vydělávám miliony nějak extrémně čtený. Soudě podle vtipného headlinu bych si ale tipl, že byl.

Pěkné čtení.

Kam dál? Ochutnejte Finmag newsletter:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
2
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Tomáš Wehle

Tomáš Wehle

Vystudoval český jazyk a literaturu a občanskou výchovu na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity. Učil na střední, byl recepčním a korektorem v Instinktu. Během 19 let ve vydavatelství Economia pracoval... Více

Související témata

FinmagMédianewsletter

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo