Film, byznys, léto a medvědi. A ještě mnohem víc v novém Finmagu
Letní číslo Finmagu je hodně o příbězích. Věnujeme se v něm filmu, tradičně i byznysovým úspěchům českých firem, nápadům, které neudělaly díru do světa… a taky medvědům. Víc v editorialu šéfredaktorky Ireny Jirků.

„Příběhy si vyprávíme od nepaměti. Předáváme si tak zkušenost a poznáváme svět, stejně jako to dělali naši předkové, když u ohně poslouchali, jak se někdo setkal s medvědem, jak to zvíře vypadá, co na něj platí a co ne. Představovali si, co by v takové situaci udělali oni sami. A jistě přitom zažívali stejné příjemné vzrušení, které zná posluchač, čtenář i divák, když se vžije do postavy…“
Nemohu nezačít citátem z textu režiséra Jana Svěráka. Když jej pro nás psal, v Karlových Varech vrcholily přípravy na 57. ročník filmového festivalu a řada mých přátel se těšila, že tam zase vyrazí a budou si užívat příběhy i atmosféru v kinosálech, kterou právě Jan Svěrák popisuje: „Když se smějeme a žasneme na stejných místech, rozlije se v nás blažený pocit sounáležitosti. A navíc si ověříme, že jsme jako ostatní, tedy ‚normální‘.“
O potřebě sounáležitosti a o magii filmového světla píše v novém čísle Finmagu také kritik Tomáš Stejskal, ale zároveň počítá ztráty, jež filmový byznys musel ustát v posledních letech a ještě ustát bude muset. Pokud jste to snad nevěděli, žijeme uprostřed streamovací války. Vypukla plnou silou s covidem, ale neskončila s ním.
Letní Finmag je tady. Co se v něm dočtete?
„Žádný medvěd nevolá do Washingtonu, jestli může sežrat rybu někde na severu Evropy, rozhoduje se sám a na základě lokální informace,“ řekl Ireně Jirků v rozhovoru Martin Hausenblas.
FIN. Když jde o investování, Češi jsou konzervativní a nejvíc věří nemovitostem • O lahodném březovém nápoji Euforia psaly i Financial Times a mezi labužníky platí za tekutou delikatesu • Střet nesmiřitelných. Jak streamovací mánie zahýbala audiovizuálním byznysem • Dominik Stroukal o budoucnosti placení
MAG. Dům jako stroj na pohodlí. Architekt Petr Kolář by vás mohl pozvat hned do pěti svých domů • Když byznys, tak v Monaku • O cestách na cesty: pozoruhodné cestopisy posledních let • Jan Svěrák o tom, co se změnilo ve filmu • Elektrický ID.Buzz odkazuje na starý mikrobus Volkswagen, legendární mezi hippies • Ikona: Kopírák
Počty předplatitelů Netflixu a jemu podobných stoupají po stovkách milionů, zvyk chodit do kina se vytrácí. A zároveň se proměňuje filmařské prostředí, takže třeba i Martin Scorsese se nakonec upsal Netflixu a posléze Apple TV, aby mohl realizovat své dlouho odkládané projekty.
Časy se prostě mění. Ale příběhy potřebujeme. „Stále se jejich prostřednictvím učíme, jak na medvěda i na první rande,“ píše Jan Svěrák. Mimochodem – když už jsme u medvěda…
Až se mi nechtělo věřit, když o něm začal při našem rozhovoru mluvit i Martin Hausenblas. „Žádný medvěd nevolá do Washingtonu, jestli může sežrat rybu někde na severu Evropy, ale rozhoduje se sám,“ prohlásil a na příkladu tohoto živočišného druhu, solárních panelů a hlemýžďů mi vysvětlil, jak své firmy řídí podle přírodních zákonů. Ne, vůbec nepřeháněl. Fakt to funguje. A moc dobře, vždyť třeba firma Malfini má miliardové tržby.
Tak abych to shrnula. Jestli zrovna balíte na dovolenou a máte rádi příběhy (zvlášť ty o medvědech), jste ve správnou dobu se správným časopisem.
Přeji krásné léto!
Kam dál? Tištěný Finmag na webu:
- Vinař Fabig otevřeně o kolapsu i byznysu. Tělo mě vypnulo, popisuje
- Jak dostat Čecha do NBA? Vím, že všechno nejde hned, říká trpělivý agent
- Budeme v černých číslech, věří majitelka Moseru. Firmu vytáhla z devadesátek
- Bioplynku krmí hnojem, krávy mlátem. „Cirkulární“ sedlák vaří i pivo
- Jak přežít nástup umělé inteligence? Poučme se od koček
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu