https://www.finmag.cz/podcast/438308-bez-hluku-i-bez-emisi-auta-na-vodik-maji-velkou-budoucnost-rika-kodada
Bez hluku i bez emisí. Auta na vodík mají velkou budoucnost, říká Kodada
Jako první v Česku otestovali v ostrém provozu vodíkové nákladní auto a zapojili ho do běžného logistického řetězce. Vůz, který jinak jezdí ve Švýcarsku, v Praze a okolí najel stovky kilometrů. „Vodík má podle nás velkou budoucnost,“ vysvětluje ve Finmag podcastu důvody testu Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel českého zastoupení Gebrüder Weiss.
Od prvotního nápadu dostat auto na vodík ze Švýcarska do České republiky a otestovat ho v domácích podmínkách uběhlo bezmála tři čtvrtě roku. Nejde totiž jen o to auto dovézt, ale vše se musí pečlivě naplánovat, administrovat a řešit s příslušnými úřady.
Jednou z hlavních překážek bylo, kde auto vůbec tankovat. V Česku zatím žádné veřejné čerpací stanice pro nákladní auta na vodík nejsou.
Ke kafi ku poslechu máme...
Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, uši napraví! A i pro ty něco máme: Finmag podcast. Reality, investice a zajímaví hosté. Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se. Dobrou chuť!
„Naštěstí jsme se domluvili s výzkumným ústavem v Řeži. Ten provozuje jednu vodíkovou stanici v Neratovicích, která je vhodná i pro naše vozidlo,“ prozrazuje Kodada s tím, že rozdíl je i ve způsobu tankování u osobních a nákladních vozů.
Celkově se ve středočeském městě v Polabské nížině museli zastavit při testování třikrát, což samozřejmě přineslo i složitější plánování tras. „Vozidlo bylo Česku pět dní, najelo patnáct set kilometrů a třikrát jsme do něj doplňovali palivo,“ popisuje prokurista Gebrüder Weiss.
A jak to dopadlo? Celkově byl test hodnocen jako úspěšný. „Žádné problémy se neobjevily a vlastní čerpání bylo vždy celkem rychlé – kolem dvanácti minut, což je srovnatelné s dieselovými nákladními auty a mnohem rychlejší než bateriové vozy, které jsme dosud testovali. U nich se doba nabíjení pohybuje kolem šesti hodin.“
Vodíkové auto funguje v každém ročním období, nezaznamenali jsme žádný problém. A spotřeba? Kolem 7,7 kg na sto kilometrů.
Bezemisní vodík
Na dotaz, proč vodík, Kodada odpovídá košatě: „Naše společnost se zaměřuje na nové trendy a inovace v dopravě. Testujeme všechny alternativní pohony a ty, které nám dávají smysl, uvádíme do reálného provozu. Všechny mají nějaké plusy a nějaké minusy, nicméně vodík považujeme za palivo budoucnosti.“
O Gebrüder Weiss
Partnerem dnešního dílu podcastu je společnost Gebrüder Weiss, která po celém světě zaměstnává na osm tisíc zaměstnanců, má 180 poboček a roční obrat 2,5 miliardy eur (téměř 61 miliard korun). V Česku nedávno oslavila 30 let, zaměstnává zde 400 lidí včetně Jana Kodady. „V Gebrüder Weiss řídím obchodní i marketingové aktivity, Jsou to zdánlivě odlišné světy, ale můj názor je, že když budu dělat dobře marketing, budu mít o to lehčí obchod,“ říká. A co ho k oboru přivedlo? „Už od střední školy jsem se věnoval logistice, následně jsem vystudoval Dopravní fakultu ČVUT, kde jsem si pak udělal i doktorát.“
Důvodů se podle něj najde celá řada: jde o bezhlučnou a bezemisní technologii, která vypouští jen páru a je tak ideální na využití ve městě nebo na meziměstskou dopravu. Dojezd nákladního auta, které v Gebrüder Weiss testovali, se pohyboval v průměru kolem 420 kilometrů. To je lepší než elektrické vozy, které společnost také testovala.
Vodíkové auto se do Česka dostalo ze Švýcarska, kde Gebrüder Weiss působí a kde je členem asociace nazvané H2 Mobility. „Díky tomu jsme měli jako vůbec první spediční společnost možnost testovat nákladní auto na vodík v reálném provozu. Jelikož se nám osvědčilo, používáme ho tam už skoro dva roky,“ prozrazuje Kodada.
„Funguje spolehlivě v každém ročním období, nezaznamenali jsme žádný problém a spotřeba vodíku se pohybovala kolem 7,7 kilogramu na sto kilometrů,“ vyzdvihuje hlavní výhody inovativního pohonu. Přitom nejde o žádné malé auto, ale naopak poměrně velké vozidlo, do kterého se vejde až 17 palet a náklad o hmotnosti 5,6 tuny.
Švýcarsko je pro rozvoj vodíkové dopravy ideální i díky tomu, že vodík tam lze poměrně snadno získávat z obnovitelných zdrojů.
Zelená budoucnost
Kodada, který v českém zastoupení rakouské rodinné společnosti Gebrüder Weiss působí jako obchodní a marketingový ředitel a taktéž prokurista, proto ve vodíku spatřuje jasnou budoucnost mobility. Je ale podle něj potřeba, aby k tomu byly vhodné podmínky.
„Měla by tu být spolupráce výrobců vodíkových aut, technologických firem, dopravců, zákazníků a bylo by skvělé, kdyby zde byla i nějaká účast a podpora státu,“ říká zástupce firmy, která jen v Česku přepraví 1,8 milionu zásilek a zaměstnává zde zhruba 400 lidí.
Například Švýcarsko je podle Kodady pro rozvoj vodíkové dopravy ideální i díky tomu, že vodík tam lze poměrně snadno získávat z obnovitelných zdrojů. Takzvaný zelený vodík zde vzniká na vodních přehradách pomocí elektrolytické reakce. Oproti tomu existuje i šedý vodík, který vzniká například při výrobě plastů.
Co se v podcastu dál dozvíte?
- Co brání masivnímu rozvoji vodíkové dopravy?
- Jaký vliv na kvalitu života by mohl mít přechod na vodíková auta?
- Budou někdy všechna auta Gebrüder Weiss jezdit na vodík?
- Co stojí za aktivitou označovanou jako Zero Emission?
Kam dál? Podcasty na Finmagu:
- Vyházejme už psací stroje, stát se musí pohnout, říká šéf pojišťovny Simplea
- Konopí může být skvělá investice, ale není to bez rizika, varuje expert Hurt
- Umělá inteligence s vlastním vědomím? Jednou to přijde, předpovídá Mikolov
- Faktoring může být cool, i proto stojí za fintechovou revolucí, říká Stroukal
- Nabíjení elektromobilů drahé není, brzy bude snazší než tankování, říká Dobeš
Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu
Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.
MEDICÍNA A BYZNYS
Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.
BYZNYS JE HRA
„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.
Finmag BrandVoice: Partnerem článku je
Nejnovější podcasty