Byznys ve školství? Klíčem je skvělé renomé, říká zakladatel Královských škol
Vzdělávání není jen o informacích, ale hlavně o tom, jak s nimi pracovat. A ideální je umět to stejně dobře česky jako anglicky. Přesně to patří k základům, na nichž je postavená výuka v soukromé Královské škole. Její zakladatel Vratislav Nejedlý ve Finmag podcastu vysvětluje, jak těžké byly začátky, proč už má po mateřské i základní a střední školu i to, co je na podnikání ve školství nejlepší.
České školství zná důkladně, ostatně bezmála dvě dekády se v něm Vratislav Nejedlý profesně pohybuje. Po manažerských začátcích v Anglo-německé obchodní akademii se pustil do budování Královských škol. První zkušenosti sbíral za pochodu, když vytvořil mateřskou školu.
„Dneska už máme i základní a střední školu,“ říká v novém díle Finmag podcastu. Loni Nejedlý navíc vytvořil fond Educa, pod který Královské školy spadají a který má pomáhat v přísunu privátních investic do rozvoje školství.
Jedna z hlavních potíží českého školství, které se obecně považuje za velmi kvalitní, je podle Nejedlého to, že profese učitelů nemá náležitou hodnotu. „Je to zarážející, když si uvědomíme, že je to jeden z hlavních pilířů všeho,“ říká s tím, že se to ale naštěstí postupně mění.
Když někam přijdete, tak sice můžete vědět první poslední, ale pokud to správně neodprezentujete, nikoho moc nezajímáte.
Základní dovednosti? Sebedůvěra a sebeprezentace
Zatímco některé školy jdou s dobou a upravují svůj přístup k výuce tak, aby odpovídal současným a hlavně budoucím požadavkům na jejich absolventy, jiné se k tomu ještě nedostaly. „Doba, kdy pouze člověk nadupaný vědomostmi může uspět, už je pryč,“ říká Nejedlý. Zásadnější je podle něj to, aby školy dokázaly reflektovat rychlost vývoje světa a připravovaly děti a studenty na to, co je čeká v reálném životě.
Ke kafi ku poslechu máme...

Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, uši napraví! A i pro ty něco máme: Finmag podcast. Reality, podnikání, investice a zajímaví hosté. Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se. Dobrou chuť!
„Mezi základní dovednosti patří zdravá sebedůvěra, aby se člověk nebál překonávat komfortní zónu, a samozřejmě sebeprezentace. Když někam přijdete, tak sice můžete vědět první poslední, ale pokud to správně neodprezentujete, nikoho moc nezajímáte,“ vyjmenovává Nejedlý.
Výuka na Královské škole je proto postavená nejen na moderních technologiích, ale i na tom, aby se děti samy učily, kde si najít informace nebo jak pracovat v kolektivu. Výuka je navíc bilingvní. Probíhá v češtině i angličtině a ve třídách, kde bývá do 16 dětí, jsou vždy český i anglický lektor.
„Nechceme, aby se děti druhý jazyk jen učily, ale aby v něm přemýšlely, aby se dostaly na úroveň rodilého mluvčího v obou jazycích,“ vysvětluje další typický rys Královské školy Nejedlý. Děti se podle něj mohou navíc spontánně rozhodnout, ve kterém jazyce budou reagovat.
Nemusíte rvát mraky peněz do reklam, stačí vám renomé. Spokojené, šťastné děti a rodiče, kteří to řeknou ostatním.
Kontext a souvislosti i mantinely
Zakladatel Královské školy ale také vysvětluje, že si ve vzdělávání potrpí i na čistokrevné prvky českého školství. „Pro mě osobně je důležité, aby děti měly jasně vymezená pravidla a jasně vymezené mantinely, co se smí, a co nesmí,“ říká Nejedlý. A dodává, že je vyhledávají rodiče, kteří mají o tento klasický přístup zájem.
Na rozdíl od běžné praxe ve státních školách, kde se děti memorují fakta, je výuka v Královské škole postavená spíš na projektech a propojování znalostí. „Učíme v souvislostech, prolínáme předměty tak, aby na sebe informace navazovaly, aby se děti učily v kontextu,“ říká Nejedlý.
V podcastu velmi otevřeně mluví i o své „lekci”, jak se učil za pochodu, když založil nejprve Královskou mateřskou školu. „Začátky nebyly jednoduché, bylo to klasické self-made podnikání, kdy jsme nasadili růžové brejle, vysypali drobné na stůl a šli jsme do toho,“ vzpomíná a popisuje, jak postupem času zjistil, co je největší hodnota, pokud podnikáte právě ve školství.
„Nemusíte rvát mraky peněz do reklam, stačí vám renomé. Spokojené, šťastné děti a rodiče, kteří to řeknou ostatním. Ale je to dlouhodobý byznys,“ říká. Dnes už na jedno místo v Královské mateřské školce mají osm zájemců a rodiče zapisují děti na čekací listinu s předstihem.
Vím, že to zní pateticky, ale já opravdu chci jenom to, aby byly děti šťastné. Šťastný člověk má šanci uspět, protože se dívá na věci pozitivině.
Od školky po maturitu
Ani těžká zkušenost s prvním podnikáním ho ovšem nezastavila v plánu pokračovat dál. A tak se svými spolupracovníky později založil i základní školu. „Už jsme věděli, co děláme, do čeho jdeme, dokázali jsme si to ekonomicky připravit a taky jsme jedna z mála škol, která během dvou let fungování od otevření naplnila celý první stupeň,“ konstatuje Nejedlý.
Tím ovšem rozvoj Královských škol nekončí. Rozšiřují se už i o střední školu. Ambice je přitom jasná: provést děti bilingvním vzděláváním od mateřské školy až po maturitu.
Ačkoli je podnikání ve školství náročné, podle Nejedlého má něco, čemu se nedá konkurovat. „Jde o lidský rozměr, kvůli kterému to dělám. Vím, že to zní pateticky, ale já opravdu chci jenom to, aby byly děti šťastné. Šťastný člověk má šanci uspět, protože se dívá na věci pozitivně, je schopný přijímat a předávat informace a je schopný svoje štěstí využít a rozšířit dál,“ věří podnikatel.
Co se v podcastu ještě dozvíte?
- Jakou akvizici fond Educa chystá a kam se mají Královské školy rozšířit?
- Pro jaké investory je fond zajímavý?
- Proč mají být soukromé školy výkladní skříní vzdělávání?
- Co mu pomohlo překonat těžké začátky v podnikání?
Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:
- Katamarány z Bílovic plují až za Atlantik. Sbalíte je do tašky, říká šéf Minicatu
- Nekalosti, bossing či šikana? Firmy čeká nová povinnost, hrozí vysoké pokuty
- Dávali mu dva měsíce. Majitel vinotéky vydržel a teď prosperuje
- První trička šil sám pro sebe. Pak si na oblečení pro vysoké založil byznys
- Byznys na hraně. Evropa chce svázat zakázkovou ekonomiku novými pravidly
PODZIMNÍ FINMAG JE NA STÁNCÍCH. CO V NĚM NAJDETE?
Věda proniká stále víc do byznysu. A byznys stále víc do vědy. Továrny na nápady přikládají pod kotel, velcí investoři vidí v podpoře výzkumu a vývoje smysl.
VĚDA JE BYZNYS • „Máte-li jako primární motivaci peníze, nemůžete dělat vědu,“ říká experimentální fyzička Helena Reichlová • Robotika v Česku nemá podmínky pro přežití • Kolik dává na výzkum a vývoj Gates, Zuckerberg nebo Kellnerová?
BYZNYS JE VĚDA • Čůčonomie jako nový vědní obor o vínu? • „Přidaná hodnota farmaceutického průmyslu je větší než automotive,“ tvrdí Jaromír Zahrádka • V Japonsku si kupují hračky dospělí
STYL JE UMĚNÍ • Architektka Anna Šlapetová bydlí s podmínkou kapitánských zkoušek • Jan Kaláb hledá hranice inspirace • Kodaň slouží jako učebnice života bez aut
HRY, SNY, RADOSTI • „Na kole prostě žiju,“ říká první Češka, která absolvovala cyklistický závod Paříž – Brest – Paříž • Proč to labužníky táhne do Tábora? • Je správné mít daňové úlevy na služební kupé za 6,7 milionu korun?