Články na téma: mentoring
Mentoring je proces osobního nebo profesního rozvoje, kdy zkušenější osoba poskytuje druhé osobě vedení a podporu. Cílem mentora je rozvinout schopnosti druhé osoby, pomoct mu dosáhnout profesních cílů a zlepšit jeho výkon nebo kompetence. Mentoring je založen na důvěře a respektu obou osob. Mentor sdílí své zkušenosti a druhá osoba je otevřena učení a očekává zpětnou vazbu.
Individuální přístup je jednou z charakteristik mentoringu. Bez něj by nebylo možné předávat zkušenosti a budovat mezi oběma stranami důvěru v dovednosti druhé osoby. Mentoring je dlouhodobý proces, který umožňuje budování dovedností.
Mentor slouží jako učitel, jako model, jehož chování druhá osoba napodobuje a sleduje. Také poskytuje rady a doporučení týkající se kariérního postupu nebo osobního rozvoje. Mentorované osobě tím zvyšuje sebevědomí, zkušenosti i praktické dovednosti v daném oboru. Také jí to může pomoct získat kontakty a navázat nové spolupráce.
Pro začínající podnikatele může být mentoring cenným nástrojem, jak získat zkušenosti a podpořit své podnikání. Mnohdy je těžké se orientovat ve všech náležitostech a mentor může začínajícímu podnikateli pomoct s důležitými administrativními i obchodními náležitostmi.
Další články na téma mentoring najdete na Peníze.cz.
Firma se musí o své lidi starat. Nejen v začátcích, ale dlouhodobě, radí expertka na vzdělávání
„Pokud se mají lidé posouvat, musíte s nimi pracovat kontinuálně. Rychlé postřiky jedním seminářem jsou sice hezké, ale zapůsobí tak na jednoho člověka z dvaceti,“ říká ředitelka vzdělávání v Partners. V podcastu Finmagu hovoří o své kariérní cestě, finanční službě, fungování poradenské sítě i přirozené fluktuaci.
Aby se u vás zaměstnanci cítili dobře. Co je onboarding a proč do něj investovat
Nábor nových zaměstnanců je pro každou společnost důležitá událost. Ale co následuje potom, co nový kolega podepíše pracovní smlouvu? Jedna z nejdůležitějších fází přijímání kolegy do firmy je onboarding – systematický způsob, jak zaměstnanci představit společnost, jeho tým, roli a firemní kulturu. Dnes se na něj zaměříme v seriálu Jak na podnikání.
Neztrácejte čas. Šest zásad, jak správně využít byznysový akcelerátor
Začínající podnikatelé procházejí různými stádii optimismu a zmaru, která se poměrně pravidelně střídají. Sotva se podaří jednu překážku překonat, už na obzoru roste další a místo času na oslavy je zase potřeba řešit problémy. Může být lákavé krize obejít nebo se jim vyhnout a akcelerátory často takovou možnost nabízejí. Na jejich výhody a úskalí se dnes podíváme v rámci speciálu Jak začít podnikat.
Dobrá zpráva pro Česko, mladí lidé podnikat chtějí. Průzkum ukázal, čeho se bojí
Téměř každý druhý mladý Čech do 24 let zvažuje, že začne podnikat. Láká je především svoboda a možnost dělat, co je baví, v cestě jim však stojí řada bariér: nedostatečný kapitál, strach z neúspěchu či slabé podpory od státu. Vyplývá to ze srpnového průzkumu Presto Index, který zpracovala výzkumná společnost Behavio.
Nebyl jsem standardní devadesátkový poradce, říká Petr Jan Křen. Přebírá poradce šéfa Partners
Postavil tisícihlavý tým finančních poradců. A pak dostal ze dne na den padáka. Firmě se prý nelíbilo, že chtěl, aby poradci vydělávali s klienty, ne na nich. Roky radil manažerům a koučoval je, než kývnul na nabídku Petra Borkovce, spoluzakladatele finanční skupiny Partners. Teď vede síť poradců, kterou Borkovec osobně vybudoval, ale už mu na ni nezbýval čas.
Chcete prodat firmu za miliony? Ukliďte si, radí Jan Slabý
Vybudovat firmu, vést ji, přežít těžké doby – to znáte. Ale jak na to, když se jí budete chtít zbavit? Správně, s poctivým ziskem a nejlíp tak, aby byznys jel dál a někdo vám nezkazil jméno? To většina podnikatelů mockrát nezažije. Odpovědi v podcastu mentoringové platformy DoToho! přinese Jan Slabý, zkušený poradce ve věcech firemních akvizic a fúzí.
Ani podnikatelé nejsou nesmrtelní. Když tělo nefunguje, nejste efektivní, říká Zadražil
Řízený diskomfort je cestou ke štěstí, shodují se experti Martin Šafařík a Jakub Zadražil, kteří se zabývají duševní a fyzickou pohodou. Řadu jejich klientů tvoří podnikatelé, kteří pod tíhou denní agendy často zapomínají na sebe. „Lidi se žalostně málo hýbou. A i když v tom nevidí problém, jejich tělo ano,“ varuje Zadražil v dalším díle podcastu mentoringové platformy DoToho!
Bez peněz do podnikání nelez? Jak ufinancovat rozjezd vlastního byznysu
Paní, která ráda peče frgále, mladý ajťák, talentovaná švadlena… Rádi by začali podnikat. Odvahu začít se na vlastní triko jim často berou vysoké startovní náklady. Skvělý podnikatelský záměr nestačí, jsou potřeba i finance. Jenže pro banky jsou takoví lidé rizikovými klienty. Co s tím? Možností, jak získat potřebné prostředky, je víc.
Malířinu pojal po svém. Nemáme hranice, lidi nabírám přímo na ulici, říká mladý podnikatel
Být malířem se vyplatí. Zejména pak takovým, který sleduje trendy a nebojí se otevřít vlastní showroom, v němž mimo jiné ukazuje desítky odstínů bílé barvy. „Rád dělám věci, které nejsou běžné,“ prozrazuje v podcastu mentoringové platformy DoToho! mladý podnikatel Jakub Moravec.
Startuje nová platforma Pro podnikavé, pomoci chce těm nejmenším firmám v Česku
Špatný přístup k financím, legislativní překážky či strach z digitální transformace. To je malá výseč problémů, kterým musí v Česku dlouhodobě čelit malé a mikropodniky. Na tvorbě HDP se přitom podílejí z poloviny a tvoří 96 procent firem v Česku. Pomoci jim chce nově založená platforma Pro podnikavé.
Kdo chvíli stál, stojí opodál. Tvoříme celoživotní univerzitu pro firmy, říká duchovní otec DoToho!
Mentoringová platforma DoToho!, která pomáhá malým a středním podnikům, utěšeně roste. A to tak, že si klade nové a ještě ambicióznější cíle. Jak vlastně vznikla, kdo ji financuje a co je jejím hlavním posláním? „Chceme vybudovat celoživotní univerzitu pro SME segment. Místo, kam se opakovaně budu vracet, nebo budu kontinuální součástí komunity,“ prozrazuje v dalším díle podcastové série platformy DoToho! Pavel Přikryl.
S průměrnými lidmi skvělou firmu nepostavíš. Jak přilákat ty správné zaměstnance?
Každé podnikání je především o lidech. Jak ale do své firmy přitáhnout ty správné a jak ty, které už máte, dál rozvíjet? Expert na komunikaci a vzdělávací strategie Šimon Steffal má v jednom jasno: „Nedemotivovat lidi kolem je základ,“ říká v podcastu mentoringové platformy DoToho!

Dítě není překážkou. Byznys lze dělat i od kočárků, dokazují mladé podnikatelky
Podnikání už dávno není jen pro muže v nažehlených košilích. Dokazují to i dvě mladé podnikatelky, které spolu na rodičovské dovolené vymyslely, jak podobně zaměřeným matkám zajistit práci a na druhé straně ušetřit firmám peníze. Ne každý pro to ale má pochopení. „Dostáváme za to občas bídu,“ přiznává v podcastu DoToho! jedna ze zakladatelek platformy MumDoo Lucie Bášová.

Jak najít nejlepší zaměstnance? Budujte brand, lidé se ozvou sami, radí experti
Existují i ve firmách rozdíloví hráči? A je důležitější, co člověk umí, nebo jeho charakter? V dalším podcastu mentoringového programu DoToho! o HR světech se nejen těmito otázkami zabývají Hana Kučerová, CEO byznys hubu Opero a Martin Kalenda, zakladatel poradenské společnosti ImageLab, která se zabývá strategickým rozvojem firem. „Lidé buď spolupracují, nebo spolu pracují,“ pojmenovává zásadní rozdíl na pracovišti Kalenda.
Být cool za každou cenu nemá smysl, marketing není punk, radí expertka
Kateřina Tygl je specialistkou na marketing. Vytváří strategie, které klientům pomáhají splnit jejich obchodní nebo interní cíle. „Firmy chtějí být cool a zapomínají na ‚staré dobré‘ věci, například média, outdoorovou reklamu a reklamu offline obecně,“ vyjmenovává největší marketingové chyby malých a středních podniků v podcastu mentoringového programu DoToho!

Zavřete jim fabriku a ještě vás pozvou na pivo. Tohle je leadership, říká Jeřábek
Transparentnost, respekt, naslouchání a konzistentnost slov a činů. To jsou podle Milana Jeřábka, muže mnoha zkušeností s vedením lidí, dnes působícího ve společnosti Vafo Group, nejdůležitější vlastnosti pravého lídra. Jak z jakéhokoli týmu dostat to nejlepší a získat u svých podřízených přirozený respekt, prozrazuje v podcastu mentoringového programu DoToho!

Předvídá budoucnost a radí tak firmám. Přichází velký náraz, varuje Louženská
Co bude zákazníky zajímat v nejbližších letech, jaké trendy budou klíčové a na co se v byznysu zaměřit? Zní to jako věštění z křišťálové koule, ale Pavlína Louženská právě takové predikce umí. Na jejich základě pak radí firmám, na co se zaměřit. „I malé firmy mohou konkurovat těm velkým,“ říká zakladatelka Holek z marketingu v dalším díle podcastu mentoringové platformy DoToho!

Češi jsou slušnější, než si myslíme, říká šéf FreshPointů. Byznys staví na důvěře
Na počátku podnikání Jana Langera stálo nahnuté zdraví. Neustálý stres a nedostatek času na jídlo ho přivedly ke spásné myšlence dostat kvalitní potraviny přímo do firem. Dnes jeho společnost provozuje téměř 150 chytrých lednic napříč Českem, které přesně tenhle účel plní. Vítejte u dalšího dílu ze série textů mapujících život podnikatelů v Česku.

Malé podniky nejvíc pálí nábor a nastavení byznys plánu, říká Martin Mára z DoToho!
V České republice i ve světě se rozmáhá trend „self-help“ a mentoringu. „Je to nejmenší a nejlepší investice, kterou můžete udělat,“ říká ředitel mentoringové platformy DoToho! Martin Mára. Kdo mentoring potřebuje, jak funguje a co podnikatelům přináší?

Češi a práce? Za nesmyslný plat a nejlíp za rohem, shodují se podnikatelky
Tyhle dvě podnikatelky snad nemohou být odlišnější, a přesto se krásně doplnily. Ivana Rosová by se dala nazvat renesančním člověkem, ženou mnoha profesí a zkušeností. Jitka Jarošová se naopak našla v oboru HR, kterého se už notnou řádku let urputně drží. Právě proto ale potřebovala „nakopnout“.

Bikero byl megaprůšvih, říká o začátcích Coufal. Zkušenosti teď předává dál
Na jedné straně zkušený podnikatelský matador, který dokázal covid přetavit v růst (nejen) svého byznysu, na straně druhé začínající mladý podnikatel s vizí, ale těžkými covidovými překážkami. Jak se dokáže taková na první pohled nesourodá dvojice obohatit? Přinášíme první ze série textů mapujících život českých živnostníků.