Předplatit časopis Finmag

Český průmysl je pořád z formy. Škodí mu slabá německá poptávka, ale i teplé počasí

Lukáš Kovanda
Lukáš Kovanda
8. 4. 2024
aktuality

Tuzemská průmyslová výroba letos v únoru zaostala za očekáváním. Meziročně přidala jen 0,7 procenta. Český průmysl dál trápí vysoké úroky, teplé počasí, slabá německá a čínská poptávka, ale i útoky jemenských povstalců v Rudém moři.

Hlavním problémem tuzemského průmyslu zůstává nedostatečný výkon klíčového exportního partnera. Německo se totiž samo musí vypořádat s odpojením od poměrně levných ruských energií, v zemi navíc probíhá transformativní přeměna energetiky a škodí mu i zadrhávání čínské ekonomiky. Ta je hlavním vývozním odbytištěm německého průmyslu. 

I když spotřebitelská inflace v české ekonomice klesá, tuzemští průmyslníci se musejí vypořádávat s růstem cen svých vstupů. Inflace jejich nákladů je sice mírná, ale i tak nejvýraznější za poslední víc než rok. Na vině jsou zejména útoky jemenských povstalců na obchodní plavidla v Rudém moři. Přesměrování lodní přepravy kolem mysu Dobré naděje, protahuje dodávky vstupů a také je prodražuje.

Jen část průmyslových firem v Česku ale vyšší náklady přenáší na zákazníky. Každopádně jde o neklamný znak toho, že možné výraznější inflační tlaky v české ekonomice stále nejsou zcela zažehnány.

Průmyslová výroba v Česku tak letos zatím představuje zklamání. Růst ve výrobě aut totiž není natolik silný, aby výrazněji kompenzoval propad zejména v těžebním a těžkém průmyslu nebo ve výrobě stavebních hmot. Energetickému průmyslu zase škodí nadprůměrně teplé počasí, které omezuje poptávku po energiích. V případě výroby aut odeznívá efekt dokončování dříve rozpracovaných zakázek, který poskytoval celému autoprůmyslu silný růstový impulz, který však není udržitelný.

Zakázky se v autoprůmyslu nahromadily coby důsledek zpřetrhaných mezinárodních dodavatelsko-odběratelských řetězců, narušených už od doby pandemie. Efekt nahromaděných a dokončovaných zakázek bude letos tedy postupně dále slábnout, takže autoprůmysl bude mít i slabší sílu vytahovat celkovou průmyslovou výrobu do černých čísel.

Přitom podstatná část ostatního průmyslu trpí stále poměrně vysokými cenami energií a zmíněným útlumem německé ekonomiky, zprostředkovaně tedy také ekonomiky čínské. Zároveň ji nesvědčí ani poměrně vysoké úrokové míry, tedy vysoké náklady financování a investic, které rovněž omezují zakázky – jak domácí, tak zahraniční. Za celý letošní rok se tak průmyslová výroba v Česku mírně propadne, v rozsahu „červené nuly“, a to o 0,2 procenta.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda

Lukáš Kovanda působí jako hlavní ekonom Trinity Bank. Je členem Národní ekonomické rady vlády. Přednáší na Národohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické v Praze. Je členem vědeckého grémia České bankovní... Více

Související témata

aktualityautomobilový průmyslČínaekonomikaexportkomentářNěmeckoprůmyslprůmyslová výrobastatistika

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo