Temu, Shein a další…? Zbytečný humbuk, malým e-shopům se daří i tak
Unikátní nabídka a věrní zákazníci. Dvě věci, které malým e-shopům v masivní záplavě online tržišť udržují jejich pozici na trhu. A co víc, ony dokonce i rostou. Na hodnocení dopadů vstupu Temu a podobných na český trh je tak stále ještě brzy, píše v komentáři k aktuální kauze kolem online tržiště Temu šéf české e-shopové jedničky Shoptet.

Marketplace bylo jedno z hlavních hesel loňského roku, které si razí cestu napříč Českem i letos. Nejdříve šlo o evropské hráče, které ale aktuálně zastiňuje asijská konkurence. Její nástup byl agresivní, což umocnilo to, jak moc je vidět napříč marketingovými kanály.
Soudě podle reakcí z trhu navíc nenechává nikoho spát a stále častěji se objevují negativní reakce. Řeší se už známé problémy jako padělky, otázky vyvolává bezpečnost a využívání dat, respektive možné zneužití dat zákazníků, případně nulový zákaznický servis.
Fungování levné konkurence v Česku také vyvolává otázku, jaký vliv bude mít především na menší a střední hráče v e-commerce. Na takové hodnocení je ale ještě příliš brzo: situaci bych v tuto chvíli viděl hlavně jako zkušební období u zákazníků.
To pravé zhodnocení úspěchu strategie (nejen) čínských tržišť nás teprve čeká. Jejich pozice bude jasná až poté, co odezní masivní marketingové kampaně. Už v minulosti tu totiž podobné případy v rámci CEE regionu měli; podobně agresivně vstupovala například na polský trh značka Shopee.
Právě Shopee, která tehdy prakticky vytapetovala online i fyzický prostor agresivním marketingem, ale ukazuje na možná úskalí. Spálili u toho obrovské množství peněz, ale pak z týdne na týden se celá firma stáhla z trhu, zbyly po nich prázdné kanceláře a billboardy u silnic.
Ukázalo se totiž, že firma má větší příležitosti na jiném, zejména větším trhu. A i pro Temu či Shein je v kontextu globálního trhu Česká republika jen relativně malou příležitostí.
Je také dobré si uvědomit, na koho tato tržiště cílí. Se svým levným zbožím zaujmou zejména nakupující, u kterých je hlavním kritériem extrémně nízká cena. V tomto ohledu jejich hlavní konkurencí nejsou malí a středně velcí online podnikatelé, ale především velcí online prodejci.
Tedy klasičtí retailoví hráči: řetězce velkých nadnárodních společností.
To potvrzuje i dvouciferné tempo růstu našich e-shopařů. Bylo tomu už tak loni a stejně tak mají za sebou silný začátek tohoto roku. Čísla malých a středně velkých e-shopů tak i nadále rostou, v únoru jsme zaznamenali jejich 24% růst a podobně na tom byly i v lednu.
Situaci bych tak rozhodně neviděl černě. Dosavadní čísla výkonnosti e-shopů na Shoptetu ukazují, že malým a středně velkým podnikatelům se stále daří. Důvodem je i to, že prodávají unikátní zboží, které má své věrné zákazníky.
Aktuální humbuk kolem marketplace bych tak viděl obdobně jako jakékoliv jiné změny, novinky nebo inovace na trhu. Ti, co jsou dobře připraveni, mohou z podobných situací vyjít ještě silnější.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Jak zfalšovat recenze na Google? Prověřili jsme službu, která porušuje zákony
Pálí miliardy, obchází zákony. Čínské Temu opanovalo český internet, úřady tápou
My nic, to prodejci. Čínské Temu plně obnažuje mnohem širší problém
Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2
V čase, kdy se se zdá, že nic už není tím, co bývalo, neztrácejí optimismus. Chuť vymýšlet a podnikat by mohli rozdávat. Příběhy, které určitě stojí za to znát.
BYZNYS JE UMĚNÍ
Jan Nepomuk Langhans byl mladý a nezkušený venkovan, brzy ale vybudoval největší fotografický ateliér v Praze. • Ondřej Kuchař vedl největší jazykovou školu, dnes spoluvlastní pekárnu Zrno zrnko a 10 kaváren a bister v Praze. • Podnikatelské příběhy dělí 140 let, mají ale mnohé společné.
BYZNYS JE TAKY VĚDA
Žijeme v nové éře (kyber) bezpečnosti. • Jak se ubránit útokům hackerů? • Proč jsou malé firmy nejzranitelnější? • A jak se směrnice NIS2 zapíše do české legislativy i do podnikání tisíců firem?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Nový Finmag právě na stáncích. Podnikatelské příběhy i speciál k NIS2