Předplatit časopis Finmag

Temu, Shein a další…? Zbytečný humbuk, malým e-shopům se daří i tak

Samuel Huba
Samuel Huba
24. 4. 2024
komentář

Unikátní nabídka a věrní zákazníci. Dvě věci, které malým e-shopům v masivní záplavě online tržišť udržují jejich pozici na trhu. A co víc, ony dokonce i rostou. Na hodnocení dopadů vstupu Temu a podobných na český trh je tak stále ještě brzy, píše v komentáři k aktuální kauze kolem online tržiště Temu šéf české e-shopové jedničky Shoptet.

Temu, Shein a další…? Zbytečný humbuk, malým e-shopům se daří i tak
Temu, Shein a další. Fenomén čínských e-shopů v poslední době otevírá mnoho otázek o fungování legislativy (ilustační foto) / Zdroj: Robert Way / Shutterstock.com

Marketplace bylo jedno z hlavních hesel loňského roku, které si razí cestu napříč Českem i letos. Nejdříve šlo o evropské hráče, které ale aktuálně zastiňuje asijská konkurence. Její nástup byl agresivní, což umocnilo to, jak moc je vidět napříč marketingovými kanály.

Soudě podle reakcí z trhu navíc nenechává nikoho spát a stále častěji se objevují negativní reakce. Řeší se už známé problémy jako padělky, otázky vyvolává bezpečnost a využívání dat, respektive možné zneužití dat zákazníků, případně nulový zákaznický servis.

Fungování levné konkurence v Česku také vyvolává otázku, jaký vliv bude mít především na menší a střední hráče v e-commerce. Na takové hodnocení je ale ještě příliš brzo: situaci bych v tuto chvíli viděl hlavně jako zkušební období u zákazníků.

To pravé zhodnocení úspěchu strategie (nejen) čínských tržišť nás teprve čeká. Jejich pozice bude jasná až poté, co odezní masivní marketingové kampaně. Už v minulosti tu totiž podobné případy v rámci CEE regionu měli; podobně agresivně vstupovala například na polský trh značka Shopee.

Právě Shopee, která tehdy prakticky vytapetovala online i fyzický prostor agresivním marketingem, ale ukazuje na možná úskalí. Spálili u toho obrovské množství peněz, ale pak z týdne na týden se celá firma stáhla z trhu, zbyly po nich prázdné kanceláře a billboardy u silnic.

Ukázalo se totiž, že firma má větší příležitosti na jiném, zejména větším trhu. A i pro Temu či Shein je v kontextu globálního trhu Česká republika jen relativně malou příležitostí.

Je také dobré si uvědomit, na koho tato tržiště cílí. Se svým levným zbožím zaujmou zejména nakupující, u kterých je hlavním kritériem extrémně nízká cena. V tomto ohledu jejich hlavní konkurencí nejsou malí a středně velcí online podnikatelé, ale především velcí online prodejci.

Tedy klasičtí retailoví hráči: řetězce velkých nadnárodních společností.

To potvrzuje i dvouciferné tempo růstu našich e-shopařů. Bylo tomu už tak loni a stejně tak mají za sebou silný začátek tohoto roku. Čísla malých a středně velkých e-shopů tak i nadále rostou, v únoru jsme zaznamenali jejich 24% růst a podobně na tom byly i v lednu.

Situaci bych tak rozhodně neviděl černě. Dosavadní čísla výkonnosti e-shopů na Shoptetu ukazují, že malým a středně velkým podnikatelům se stále daří. Důvodem je i to, že prodávají unikátní zboží, které má své věrné zákazníky.

Aktuální humbuk kolem marketplace bych tak viděl obdobně jako jakékoliv jiné změny, novinky nebo inovace na trhu. Ti, co jsou dobře připraveni, mohou z podobných situací vyjít ještě silnější.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu

Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

SPORTEM K BYZNYSU

Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem

BYZNYS JE HRA

„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Samuel Huba

Samuel Huba

CEO Shoptetu. Ve společnosti působí od roku 2018, z pozice provozního ředitele se na jaře 2021 dostal do řízení celé firmy. Vystudoval pražskou Vysokou školu ekonomickou a svou kariéru začínal ve startupech... Více

Související témata

Čínae-commercee-shopykomentářlegislativamarketingMarketplaceTemu

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne?

Koupit nejnovější číslo