Předplatit časopis Finmag

Články na téma: e-commerce

E-commerce, jinak také elektronické obchodování, je proces nákupu a prodeje prostřednictvím internetu. Zahrnuje různé druhy transakcí a v současnosti se e-commerce stal součástí ekonomiky a výrazně ovlivňuje, jak prodejci i spotřebitelé interagují.

E-commerce jde rozdělit na několik typů:

  • B2C, tedy Business to Consumer, je nejběžnějším typem, kdy podniky prodávají své produkty nebo služby koncovým spotřebitelům.
  • B2B, tedy Business to Business, je obchodní model, kdy obchodují podniky mezi sebou. B2B e-commerce platformy umožnují firmám nakupovat od jiných firem, příkladem toho mohou být velkoobchodní portály a průmyslové dodavatelské řetězce.
  • C2C, jinak také Consumer to Consumer, umožňuje jednotlivcům prodávat zboží dalším osobám. Na tomto principu funguje například eBay, Vinted a další.
  • C2B, Consumer to Business, je méně obvyklý model, kdy jednotlivci nabízí své zboží podnikatelům. Příkladem jsou freelanceři.
  • G2C a G2B, tedy Government to Consumer a Government to Business, jsou modely, které zahrnují transakce mezi vládními institucemi a jednotlivci/firmami.

E-commerce poskytuje mnoho výhod, od širšího dosahu zákazníků nebo možnosti oslovit globální trh, nižší provozní náklady po přístupnost a pohodlí. Přesto se s tímto typem obchodování váží některé překážky, na které je třeba dávat pozor, například je třeba zajistit bezpečí a správnou ochranu finančních údajů i osobních údajů zákazníků. Také je potřeba zajistit efektivní správu logistiky a včasné doručení ke spokojenosti zákazníků.

Další články na téma e-commerce najdete na Peníze.cz.

Začalo to pádem, teď prodává už v osmi zemích. Potenciál vidím i v USA, věří šéfka Monkey MumPodnikavé Česko
 30 999

Začalo to pádem, teď prodává už v osmi zemích. Potenciál vidím i v USA, věří šéfka Monkey Mum

Většinou byznys pádem končí. Lucii Janauer spadlo miminko z postele, a když hledala něco, co by ho chránilo před dalším pádem, našla jen – díru na trhu. Zakladatelka e-shopu Monkey Mum začala s půjčeným milionem a vírou, že prodá aspoň 60 kusů postelových zábran. Teď je prodává v osmi zemích a chystá se za oceán. Rozhovor s podnikatelkou oživuje i její investor a mentor František Zeman z IT firmy Algotech.

Radim Zelený3. 2. 2025
Nikdy, nikdy nejste na vrcholu, říká zakladatelka půlmiliardového Profimedupodcast
 7 167

Nikdy, nikdy nejste na vrcholu, říká zakladatelka půlmiliardového Profimedu

Alexandra Kala v dalším podcastu Do Toho! působí dojmem, jako by osmadvacet roků bylo jí, a ne firmě Profimed. Tu zakládala v roce 1997 a dodnes ji vede. Neztrácet energii jí pomáhá vědomí, že firma není nikdy hotová věc. I když hezky vydělává nebo je v něčem nejlepší, pořád je na ní co dělat. Pořád se dá a musí budovat.

Redakce Finmag.cz23. 1. 2025
Startup zjednodušující online nákupy získal 30 milionů na rozvoj. Použije je nejen na expanziaktuality

Startup zjednodušující online nákupy získal 30 milionů na rozvoj. Použije je nejen na expanzi

Technologická platforma Outfindo, která zjednodušuje online nákupy složitých produktů, získala v rámci late-seed kola financování 1,2 milionu eur (přes 30 milionů korun) na svůj další rozvoj. Startup má teď v plánu další expanzi a věří, že mu získané prostředky otevřou i cestu k novým prodejním kanálům.

Redakce Finmag.cz20. 1. 2025
Neutrácejte za nové zákazníky. Co je remarketing a proč se vaší firmě vyplatí?Jak na podnikání

Neutrácejte za nové zákazníky. Co je remarketing a proč se vaší firmě vyplatí?

Oslovení nového zákazníka je mnohonásobně dražší než péče o klienty, kteří se spokojeně vrací. Proto spousta firem dobře ví, že se jim cílení marketingu na stávající zákazníky nebo ty, kteří už o nákup projevili zájem, v mnoha ohledech vyplácí mnohem víc. Této strategii v online prostředí říkáme remarketing a má svá pravidla a osvědčené postupy. V rámci seriálu Jak na podnikání si dnes řekneme, jak na něj.

Alena Šafrová Drášilová13. 11. 2024
OBRAZEM: První event Finmagu? Večer plný informací, ale i radosti a skvělé atmosféryreportáž

OBRAZEM: První event Finmagu? Večer plný informací, ale i radosti a skvělé atmosféry

Působivé prostředí Pragerových kostek v areálu Emauzského kláštera, víc než stovka malých a středních podnikatelů, zástupců finančních institucí či expertů na e-commerce a řada praktických informací či hlubokých debat. Tak ve zkratce vypadal první event Finmagu, který proběhl 14. října v pražském Centru architektury a plánování (CAMP). Přinášíme vám fotoreportáž z akce.

Redakce Finmag.cz9. 11. 2024
Obouvání je věda, ale ne jaderná fyzika, směje se zakladatelka brněnské BosonožkyPodnikavé Česko

Obouvání je věda, ale ne jaderná fyzika, směje se zakladatelka brněnské Bosonožky

Zuzana Sovjáková Koubková si první synovy botičky pečlivě schovala. Jsou pro ni připomínkou startu prosperující firmy. Díky shánění vhodné obuvi totiž objevila nejen fenomén barefoot, ale i díru na trhu. Její internetový obchod Bosonožka rostl rychleji než synova noha a po devíti letech se chystá expandovat do zahraničí. „V současnosti firmu tvoří tým třiceti stálých zaměstnanců a už jsou činnosti, do kterých nezasahuji,“ přiznává.

Jana Šulistová4. 11. 2024
Jak na vlastní e-shop? A vyplatí se tržiště? Experti radí, jak uspět v online světěkonference

Jak na vlastní e-shop? A vyplatí se tržiště? Experti radí, jak uspět v online světě

Prodáváte online vlastní produkt nebo jen přeprodáváte produkty jiných značek? Pak právě pro vás byl určen druhý blok prvního eventu magazínu Finmag, který rozebíral cesty, jak uspět v online světě. Vyplatí se vyvíjet vlastní e-shop, je lepší sáhnout po hotových řešeních, nebo se vyplatí vstup na stále populárnější online tržiště? To vše jsme pro vás rozebrali společně se čtveřicí expertů.

Michal Hron25. 10. 2024
Jak financovat provoz a uspět v online světě? Podnikatelé dostali odpovědi na Finmag eventukonference

Jak financovat provoz a uspět v online světě? Podnikatelé dostali odpovědi na Finmag eventu

Kde vzít na financování podniku a aktuální trendy v dnešním online světě. To byla dvě hlavní témata vůbec prvního Finmag eventu, kterého se zúčastnili představitelé bankovního sektoru, startupů, venture kapitálu či podnikatelských asociací. A samozřejmě i víc než stovka podnikatelů, kteří se dozvěděli spoustu užitečných informací a na konci programu navázali v rámci networkingu nové kontakty.

Redakce Finmag.cz17. 10. 2024
Jak prodávat na Amazonu? Prosadit se na největším tržišti světa není zadarmopozvánka

Jak prodávat na Amazonu? Prosadit se na největším tržišti světa není zadarmo

Nejednoho podnikajícího Čecha už napadlo, že cesta ke světové expanzi vede přes takzvaná online tržiště. Ta se v poslední době skloňují zejména v souvislosti s agresivními kampaněmi dravých čínských hráčů typu Temu či Shein. Oproti tomu největšímu – Amazonu – jsou to ale jen malé rybky. Jak tedy uspět na největším online tržišti světa?

Michal Hron7. 10. 2024
Internetová tržiště drtí malé e-shopy. Jak přežít v éře gigantůkomentář

Internetová tržiště drtí malé e-shopy. Jak přežít v éře gigantů

Velká internetová tržiště válcují malé e-shopy. Obři mají kapitál, odřízli konkurenci od reklamy a zdá se, že je marné jim vzdorovat. Na trhu je ale místo i pro malé. Známe klíč k přežití.

Oldřich Vávra29. 8. 2024
První event Finmagu za zvýhodněnou cenu. Využijte exkluzivní nabídky pro věrné čtenářepozvánka

První event Finmagu za zvýhodněnou cenu. Využijte exkluzivní nabídky pro věrné čtenáře

Chcete se dozvědět, jak prodat na internetu víc zboží? Jak maximalizovat nejen obrat, ale především marži? A kde na to všechno sehnat peníze? Přijďte na první event magazínu Finmag a potkejte se se spoustou kolegů, kteří denně řeší stejné problémy jako vy. A díky silným partnerům nyní za exkluzivní cenu!

Redakce Finmag.cz15. 7. 2024
Největší chyby českých e-shopů. Těchto 16 přešlapů vás zaručeně připraví o zákazníkyJak na podnikání
 8 013

Největší chyby českých e-shopů. Těchto 16 přešlapů vás zaručeně připraví o zákazníky

Přes 400 hodin práce, šedesát testů s reálnými zákazníky a tři kvantitativní výzkumy s pěti sty respondenty. To vše na dvanácti středních a velkých českých e-shopech typu Alza, Baťa, Baumax či Luxor. Tak zní krátké představení jedné z nejrozsáhlejších studií mapujících největší problémy a chyby e-shopů. My vám dnes ukážeme ty nejkritičtější, které zaručeně odeženou zákazníky. Vám už jen stačí se jich vyvarovat.

Michal Hron7. 6. 2024
Manipulativní praktiky a zastření prodejci. Čínské Temu nehraje fér, stěžuje si dTestMarketplace

Manipulativní praktiky a zastření prodejci. Čínské Temu nehraje fér, stěžuje si dTest

Skupina evropských spotřebitelských organizací včetně českého dTestu podala stížnost na čínské online tržiště Temu. U dozorových orgánů a Evropské komise napadají zejména netransparentnost platformy i manipulativní praktiky, které Temu podle nich používá. „Spotřebitelé by si měli dát velký pozor,“ říká ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.

Michal Hron16. 5. 2024
Temu, Shein a další…? Zbytečný humbuk, malým e-shopům se daří i takkomentář
 29 444

Temu, Shein a další…? Zbytečný humbuk, malým e-shopům se daří i tak

Unikátní nabídka a věrní zákazníci. Dvě věci, které malým e-shopům v masivní záplavě online tržišť udržují jejich pozici na trhu. A co víc, ony dokonce i rostou. Na hodnocení dopadů vstupu Temu a podobných na český trh je tak stále ještě brzy, píše v komentáři k aktuální kauze kolem online tržiště Temu šéf české e-shopové jedničky Shoptet.

Samuel Huba24. 4. 2024
My nic, to prodejci. Čínské Temu plně obnažuje mnohem širší problémMarketplace
 80 321

My nic, to prodejci. Čínské Temu plně obnažuje mnohem širší problém

Internetová tržiště, anglicky marketplaces, jsou jasným trendem poslední doby. Jejich principem je přímé propojování prodejců a zákazníků za úplatu, samy platformy pak vystupují jen v roli mediátora. S tím ovšem souvisí i zásadní nedostatek celého systému: zodpovědnost za neplnění platných pravidel se tříští. A vymáhat je často ani nelze.

Michal Hron19. 4. 2024
Chuť „pomáhat“ mají v krvi, neziskovce postavili celý e-shop. Kéž by se inspirovali další, přejí sifilantropie

Chuť „pomáhat“ mají v krvi, neziskovce postavili celý e-shop. Kéž by se inspirovali další, přejí si

„Tohle je teprve začátek,“ říká Michal Marek, jeden ze zakladatelů firmy Digismoothie, když hovoří o jejich téměř dvouleté spolupráci s neziskovou organizací Domov sv. Anežky. Jak si může našlápnutá digitální firma rozumět se sociálním podnikem z malého města, jenž zaměstnává hendikepované, a jak se jim společně podařilo několikanásobně zvednout tržby e-shopu, který sociální podnik provozuje?

Monika Tomíčková16. 4. 2024
Pálí miliardy, obchází zákony. Čínské Temu opanovalo český internet, úřady tápouinvestigativa
 47 120

Pálí miliardy, obchází zákony. Čínské Temu opanovalo český internet, úřady tápou

Jen málokoho v posledních měsících nezasáhla na českém internetu reklama na čínské internetové tržiště Temu. Agresivní kampaň, do které čínský dravec neváhá sypat desítky miliard, ale komplikuje podnikání tradičním e-shopům po celém světě. A hlasitá kritika už zaznívá i od českých firem: tržiště neplní, co oni musí, a využívá legislativních děr. Co s tím, nevědí ani samy úřady.

Michal Hron15. 4. 2024
Covidový boom je pryč. Zákazníci už nezmatkují a čekají na slevy, říká expert na e-shopypodcast

Covidový boom je pryč. Zákazníci už nezmatkují a čekají na slevy, říká expert na e-shopy

Trh s e-shopy začíná po 25 letech nepřetržitého růstu klesat. Odborník na internetové obchody Martin Kudrna ale v podcastu mentoringového programu DoToho! vysvětluje, že rozhodně není čas zmatkovat. „Žádný velký propad to není, spíš jen korekce,“ upozorňuje šéf firmy Bikero.cz.

Adam Štěpánek7. 12. 2023
Exit roku? Zlín přišel o huňatý byznys, Ovečkárnu ostříhal Babišův Hartenberg
 74 226

Exit roku? Zlín přišel o huňatý byznys, Ovečkárnu ostříhal Babišův Hartenberg

Když si Emil Zátopek v roce 1952 v Helsinkách třikrát zaběhl pro zlatou medaili, navždy vstoupil do světových dějin. Dokázal něco, co se do té doby nikomu nepodařilo. Jako vítěz odchází z byznysu v těchto dnech také zakladatel Ovečkárny, dvaatřicetiletý Martin Bernátek.

Marie Urubková28. 3. 2023
Tomáš Vala zblízka: Spokojený nebudu nikdy, šťastný jsem neustále

Tomáš Vala zblízka: Spokojený nebudu nikdy, šťastný jsem neustále

V Siku je od svých 17 let, posledních sedm ho vede jako generální ředitel. Za deset let by se z výkonné pozice rád přesunul do té správcovské. Tomáš Vala odpovídá na otázky Finmagu.

Tomáš Wehle28. 3. 2023
Česká vlna kouše. Chci, aby ta moje hladila, říká zakladatel Ovečkárny
 14 815

Česká vlna kouše. Chci, aby ta moje hladila, říká zakladatel Ovečkárny

Kdyby se zakladatel Ovečkárny Martin Bernátek narodil o osmdesát let dřív, s olympionikem Emilem Zátopkem by si v mnohém rozuměl. Neběhá, zato je vášnivý cyklista. „Vytrvalost je jedním z hlavních pilířů jakéhokoliv profesně úspěšného člověka. I když to může být přirozeně vrozená vlastnost, i ta se musí pilovat. A v tomto směru není snad nic lepšího než sport,“ říká.

Marie Urubková15. 3. 2023
1/2