Český chytrý zámek dobývá Evropu. Před expanzí přidal GPS a láká investory
Na dovolené mu ukradli lyže, a tak se rozhodl vyvinout chytrý elektronický zámek na sportovní vybavení. Teď Marek Vala spouští službu pojištění vybavení a s verzí 2.0 se snaží získat novou investici. A dobýt tak s Pealockem, jak svůj produkt nazval, zahraniční trhy.
Svou první investici získal Pealock v roce 2021 od kapitálového fondu Nation 1 a českých 3D tiskařů Prusa Research. Celkem 11 milionů korun firmě pomohlo rozjet prodej na českém trhu a paralelně vyvíjet druhou verzi zámku, se kterou už Pealock míří také za hranice.
Ve druhé verzi chytrého zámku přibylo satelitní sledování skrze systém GPS. Stávající předplacenou kartu, díky níž zámek komunikuje s mobilními sítěmi, pak vystřídala uživatelsky příjemnější datová SIM karta s možností prodloužení předplatného na pár kliknutí přímo v aplikaci. Právě v tom měla první verze citelné slabiny.
„Museli jsme vyřešit určité technikálie. Zámek se v zahraničí nechoval úplně tak, jak bychom si představovali. Také nám přišlo nešťastné přivádět na stránky českého T-Mobilu uživatele ze zahraničí. Proto jsme se s první verzí zaměřili jen na Česko, ale s dvojkou půjdeme naplno do zahraničí,“ vysvětluje pro Finmag.cz postupný vývoj zakladatel Pealocku Vala.
Ukázalo se, že si náš zámek lidé nejčastěji pořizují jako ochranu jízdních kol, takže nám teď začíná sezona.
Za cyklisty do Německa
Přizpůsobit produkt potřebám tuzemských i zahraničních zákazníků přitom není podle Valy tak snadné, jak by se mohlo zdát. „Hodně jsme vnímali, že lidem chybí možnost sledovat polohu svého zámku prostřednictvím GPS. Něco takového si ale žádá kompletní redesign elektroniky. Hardwarová část je úplně nově poskládaná,“ odhaluje.
Jak to funguje?
Zámek Pealock, za kterým stojí Marek Vala (na fotografii), lze používat na ochranu kol, lyží, snowboardů, koloběžek nebo třeba kočárků. Druhá verze zámku disponuje GPS modulem a integrovaným alarmem napojeným na senzor pohybu. Pokud někdo s chráněným vybavením manipuluje nebo se snaží přestřihnout pásek, odešle zámek upozornění do mobilní aplikace, a zároveň spustí hlasitý alarm. Uzamykat a odemykat zámek pak uživatel může prostřednictvím aplikace nebo přiloženou čipovou kartou NFC (Near Field Communication).
Poté, co zámek v jednotlivých zemích otestují, je na čase zaměřit se na zákazníka. „Nejdřív přichází na řadu veškerý překlad webu a velkoobchodních podmínek. Zároveň je potřeba vědět, jak se každý uživatel na webu chová. Mezi českým a německým zákazníkem je velký rozdíl, zajímají je jiné informace. Například Němci rádi vidí různé certifikáty a testy.“
Druhou verzi zámku je možné od půlky dubna předobjednávat nejen v Česku, ale právě i v Německu. Během května se Pealock vydá i na největší mezinárodní online tržiště Amazon. Další na řadě jsou pak Nizozemsko, Belgie či Dánsko. Jejich společným jmenovatelem je obliba cyklistiky. „Ukázalo se, že si náš zámek lidé nejčastěji pořizují jako ochranu jízdních kol, takže nám teď začíná sezona,“ vysvětluje Vala.
Pealock chce v Německu růst rychleji, proto nebude dodávat přímo koncovým zákazníkům, jak je tomu v Česku, ale využije distributory. „Není v naších kapacitách oslovovat jeden německý obchod po druhém. Museli jsme jít masověji, tedy přes distributory. To samozřejmě znamená, že se musela trochu přizpůsobit cenotvorba,“ tvrdí Vala. V Německu se tak elektronický zámek bude prodávat zhruba o 20 eur dráž (5 490,- Kč oproti 4 990,- Kč).
Máme rozjednané velké množství investorů v Česku i v zahraničí, ale není to ukončené. Znovu se přidají Průšové i Nation 1...
Šance na úspěch
Jak dobře se bude českému zámku v zahraniční dařit, si Vala zatím netroufá odhadnout. „Objednávky běží jen chvíli, a tak si teď především testujeme chování zákazníků.“ To v praxi znamená zjistit, kolik firmu stojí akvizice zákazníka, co zákazníky na webu zajímá a jakou dobu na něm stráví. Přesnější predikce budou podle Valy možné nejdřív za dva měsíce.
Firmy jsou jako děti, o brečící je třeba se starat, říká zakladatel Vasky
„Obecně si ale myslím, že poptávka z ‚cyklozemí‘ bude vysoká. Velká část distributorů věří, že se jim náš produkt na trh perfektně hodí. Máme pozitivní odezvu. Lidé už si začali uvědomovat, že chránit v jednadvacátém století svoje kolo za sto tisíc jen nějakým lankem je hloupost,“ dodává.
Pealock navíc nemá na trhu přímého konkurenta. Jako skladný elektronický zámek je světovým unikátem. „Jako konkurenci můžeme brát cokoliv od klasických mechanických zámků, přes zařízení na sledování polohy nebo pojištění. Pokud se ale zaměříme čistě na elektronické zámky, navíc použitelné na vícero zařízení, tak takový zámek na trhu není.“
S náklady na zahraniční marketing a větší tým má Pealocku pomoct také nové investiční kolo, které firma právě spouští. Celkem chtějí výrobci chytrého elektrozámku vybrat rovný milion eur (asi 24,5 milionu Kč). „Pracujeme na tom. Máme rozjednané velké množství investorů v Česku i v zahraničí, ale není to ukončené. Znovu se přidají zmiňovaní Průšové i Nation 1, ale hlavního investora ještě nemáme,“ popisuje Vala.
Expanze navíc není hlavním důvodem pro hledání dalších investorů. Pealock hodlá peníze využít zejména na vybudování skladových zásob, především elektronických součástek. „Na trhu je v současné době s dodáváním stále veliký problém. Dodací lhůty se někdy protahují až na jeden rok,“ tvrdí Vala.
Kdykoli uživatel zamkne kolo, bude ho mít i pojištěné. Pojišťovně se tak eliminuje riziko plnění.
K zámku i pojistka
Ani u vidiny bezpečně zamknutého kola to v Pealock nekončí. Firma se rozhodla nabídnout svým uživatelům možnost dvojí ochrany a po úspěšném získaní licence od České národní banky nově jejich aplikace skýtá možnost své sportovní vybavení také pojistit proti krádeži.
Proč ale k zámku za téměř pět tisíc, který má navíc spolehlivě ochránit sportovní vybavení, vůbec pojištění přikupovat? Podle Valy tahle možnost neznamená, že zámku nevěří. „V zahraničí je běžnou praxí chránit své vybavení třeba čtyřmi způsoby. Nespoléhají jen na jedno, protože zloději jsou zkrátka vynalézaví. Rozhodně nejde o dehonestaci našeho produktu. Je to prostě určitý typ doplňku, aby měl člověk ještě větší jistotu a klid.“
Nabídka přichází na základě průzkumu trhu, ve kterém Pealocku zhruba 70 % zákazníků řeklo, že pokud půjde o záležitost na pár kliknutí, rádi si pojištění sjednají. „Otravné je to pro spoustu lidí v tom, že nechtějí nikam chodit nebo volat. U nás už budou mít v účtu dávno vyplněné všechny údaje i kreditku. Pak skutečně stačí jen pár kliknutí,“ slibuje Vala.
V rámci pojištění výbavy se v Česku firma domluvila s Českou podnikatelskou pojišťovnou (ČPP). Nabízené pojištění bude možné sjednat na libovolně dlouhou dobu od jednoho dne až po celý rok. Kdykoli pak uživatel zamkne kolo Pealockem, bude ho mít i pojištěné. „Zákazníci od nás dostanou na pojistce lepší cenu, protože se pojišťovně eliminuje riziko plnění. Bude pro ni mnohem snazší ověřit, jestli člověk zámek skutečně použil. V případě jakéhokoliv plnění se pojišťovna může podívat, v kolik hodin byla pojistka sjednána, jestli byl zámek uzamčen a jaká byla jeho GPS lokace,“ představuje výhody Vala.
S pojištěním vybavení navíc přibude i cestovní úrazová pojistka ve spolupráci s AXA. Obě budou v aplikaci dostupné od přelomu května a června. Sama firma přitom bude figurovat jako zprostředkovatel a na pojistkách má v plánu vydělávat díky provizím.
Co bude dál?
S druhou verzí zámku inovace Pealocku nekončí. V rozmezí jednoho až dvou měsíců plánuj firma umožnit uživatelům nakonfigurovat si zámek podle svých přání. „Měli jsme zákazníky, kteří nechtějí, aby zámek blikal. Někdo chce, aby zámek při pohybu pípal co nejvíc nahlas, někdo nechce, aby vůbec pípal a chce jen sledovat polohu. Po spuštění dalšího kroku si každý bude moct zámek nastavit podle sebe,“ vysvětluje Vala. Z dlouhodobějšího hlediska pak v Pealocku plánují prodloužit pásek. Ten jim totiž otevře dveře do světa motorek. „Je to pro nás velmi zajímavý segment, jelikož se ceny motorek dnes pohybují u cen aut,“ dodává Vala.
Kam dál? Byznys na Finmagu:
- Brno je české Silicon Valley, nabízí řadu příležitostí, říká šéf úspěšné IT firmy
- Firmy jsou jako děti, o brečící je třeba se starat, říká zakladatel Vasky
- Vsadili na koronavirus, teď slaví úspěch. Středočeský startup míří do světa
- Vaše odpadky, naše miliardy. Kdo vydělává na českých skládkách?
- Míň stresu, víc dobrodružství. České Worldee míří do světa
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu
Je čas upravit slavný slogan Komenského. Alternativní formy vzdělávání v Česku bodují a soukromé školy často udávají směr i veřejným školám.
ŠKOLA JE BYZNYS
Do montessori škol Duhovka investovali manželé Janečkovi přes 300 milionů. • Jan Kala do škol Heuréka vložil zase peníze ze svého podílu v eBance. • Proč jsou přesvědčeni, že to bylo to nejlepší, co mohli udělat?
BYZNYS JE HRA
Kdy odejít? ptá se dnes celá generace podnikatelů. • Jak se povedlo Jaroslavě Valové předat SIKO dětem? • Kdy se Zbyněk Frolík rozhodl svěřit Linet manažerům? • A proč v Dino Toys převzali vedení vnuci zakladatele?
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu