Předplatit časopis Finmag

Sedla na míru jim pomohl rozjet Průša. Místo pohoří měříme zadky, smějí se

Natálie Dudová
Natálie Dudová
29. 5. 2023
 9 374

S pomocí 3D krále Josefa Průši vydali první plně přizpůsobené 3D tištěné cyklistické sedlo Joyseat. Nyní firma Posedla prodává na 25 zahraničních trzích po celém světě, chystá další nové produkty a program na recyklaci znehodnocených sedel.

Sedla na míru jim pomohl rozjet Průša. Místo pohoří měříme zadky, smějí se
Zakladatelé společnosti Posedla Martin Řípa a Jiří Dužár spolu s investorem Josefem Průšou (uprostřed). / Zdroj: Posedla
Zakladatelé společnosti Posedla Martin Řípa a Jiří Dužár spolu s investorem Josefem PrůšouMísto pohoří měříme zadky: PosedlaZakladatelé Posedla Martin Řípa a Jiří Dužár.Tým PosedlaPosedla Joyseat3D sedlo Posedla Joyseat
Další fotky
v galerii (10)

Většina cyklistických firem stále vyrábí ve velkých objemech. A i když je na trhu velké množství různých sedel, vybrat si to správné není vůbec snadné. I proto se v roce 2020 kamarádi Jiří Dužár a Martin Řípa pustili do vývoje sedla na míru.

„Každý jezdec potřebuje mít sedlo jinak zahnuté, dlouhé a jinak tvrdé. Velcí výrobci to nikdy nemůžou konvenčními metodami zvládnout pokrýt,“ vysvětluje pro Finmag.cz první ze zakladatelů značky Posedla Dužár.

Firma tak kráčí úplně opačným směrem a každé sedlo produkuje až na základě individuálních objednávek. Uspět jí jako první v oboru pomohlo podle obou podnikatelů především správné načasování i krátký dodavatelský řetězec a práce s jednotlivými zákazníky.

Přesto jen vypuštění prvního sedla do světa předcházel rok a půl technologického vývoje. „Pracujeme se dvěma vysoce kvalitními materiály. Svrchní 3D tištěný materiál je globálně úplně nová věc. Karbon je na trhu sice od 60. let, ale dotáhnout pohledové části vlákna k dokonalosti trvá dlouho. Bylo to velké sousto,“ vysvětluje druhý ze zakladatelů Řípa.

Námluvy s Pepou Průšou trvaly skoro tři čtvrtě roku. Reportovali jsme náš progres a až po tom jsme si podali ruku.

Budeme tisknout!

Než se rozhodli pro 3D tisk, experimentovali v Posedlech s různými typy pěny. Ta ale nesplňovala požadavky, jelikož se po určité době osedí a unaví. „Technologie 3D tisku nás přesvědčila, že je připravená. Navíc se pod zadkem díky své struktuře chová mnohem líp a déle vydrží,“ popisuje Řípa.

O firmě Posedla

Zakladatelé společnosti Posedla Martin Řípa a Jiří Dužár
Posedla

Posedla založili v roce 2020 dva kamarádi a vášniví cyklisté ze severu Čech Martin Řípa a Jiří Dužár. Výroba a sídlo firmy se nachází ve Varnsdorfu. V současnosti mají Posedla 15 zaměstnanců a blízkých spolupracovníků a hrubý roční obrat za poslední rok činí 3,5 milionu korun. Do budoucího roku chtějí tuto částku minimálně zčtyřnásobit.

Získali ocenění TOP inovátoři v ČR za rok 2022. Do výběru nejlepších cyklistických komponentů roku 2022 je zařadil prestižní americký magazín Bike Rumor, objevili se i v sekci Tech of the Week britského Road.cc.

Prodej byl v České republice spuštěn v květnu 2022, v zahraničí pak o půl roku později. Od té doby firma prodala přes čtyři sta sedel na míru na 26 trzích v Evropě, Severní Americe, Austrálii i Asii. V roce 2023 chce firma dál akcelerovat růst a nadále pronikat na globální scénu.

Joyseat tedy podle slov zakladatelů není 3D tištěné jen proto, aby bylo 3D tištěné. Tisk byl zkrátka jedinou technologií, která jim pomohla produkt „dotáhnout“ do finální podoby. S profilací firmy jim pak pomohl akcelerátor Josefa Průši.

„Že se Pepa Průša stal naším investorem, má velký podíl na tom, jak je firma zřízená a s jakou vizí funguje. Nechceme vybudovat firmu, ze které za pět let odejdeme, a proto je pro nás ideální scénář mít sólo investora z příbuzného odvětví,“ tvrdí Dužár. „Někdy mi to všechno přijde jako šťastná shoda okolností.“

Spolupráce s králem 3D tisku, jak se Průšovi často přezdívá, dávala celému projektu smysl. A to nejen díky kontaktům, ale i kompetencím.

Řípa ale dodává, že samozřejmě nešlo jen o to, že měl Průša zrovna dobrou náladu. „Námluvy trvaly skoro tři čtvrtě roku. Reportovali jsme náš progres a až po tom, co bylo viditelné, že se náš produkt posouvá, jsme si podali ruku.“

3D tiskem zatím vzniká jen svrchní část sedla. To proto, že jinak to zatím nejde; technologie ještě nepokročila natolik, aby uměla kombinovat plastový filament s karbonovým vláknem a tisknout jím ve třech osách. Limity pak má i 3D tisk kovu; výroba z hliníkového prášku by podle Dužára za současné situace neúměrně zvedla cenu sedla. Místo nynějších 490 eur (asi 11 900 Kč) by pak stálo třeba 2000 eur (přes 47 tisíc Kč).

„Máme před sebou spoustu let vzrušujícího vývoje. Firmy, co vyrábějí z 3D tisku, jsou hladové, ale tempo je zatím pomalé a pořizovací náklady vysoko,“ vysvětluje Dužár.

U spodního dílu z karbonu pracujeme s několika různými šířkami a geometriemi, ze kterých vybíráme, ale polstrování je vždy jiné.

Každé sedlo je unikát

První sedlo na míru ze severu Čech je tak zcela specifické i svým vzhledem; jeho strukturu tvoří jednotlivé buňky, které byly vyvinuty speciálně pro tento účel. Právě v závislosti na jejich tloušťce se mění i specifické vlastnosti sedla. Počítačový skript při jeho tvorbě vyhodnocuje údaje zákazníka, které udávají finální podobu prutů, tedy dílčích částí oněch buněk neboli voxelů (volume pixelů), ze kterých se svrchní 3D tištěná část sedla skládá.

„Pokud zákazník váží 80 kilogramů, řekne počítač prutu, aby přizpůsobil svou geometrii a sílu adekvátně této hodnotě. Takhle to funguje i s ostatními parametry, které se všechny navzájem ovlivní. Dochází k velké kombinatorice a každé sedlo je proto naprostý unikát,“ popisuje Dužár hlavní výhody netradiční konstrukce, kterou si firma nechává patentovat.

Posedla obrazem (popisky v galerii)

Podle Řípy si někteří zákazníci myslí, že mají na skladě třeba dvacet různých vršků a podle jejich dat sáhnou do regálu a vyberou. „Tak to ale není. Ano, u spodního dílu z karbonu pracujeme s několika různými šířkami a geometriemi, ze kterých vybíráme, ale polstrování je vždy jiné.“

To podle nich potvrzuje i fakt, že si zákazníci můžou do svého sedla nechat vyrýt jméno a zvolit si barvu vsadky v zadní části.

Vystudovali jsme geografii, kde jsme se setkávali s interpretací dat z leteckých snímků. My to přenesli na menší územní jednotku sedacích partií.

Otisk zadku on-line

Unikátní je navíc i objednávkový systém. Aby člověk mohl vůbec objednávku dokončit, musí firmě poskytnout informace, ze kterých bude zakázková výroba následně vycházet. Typicky hmotnost, styl jízdy na kole a podobně. Po vyplnění tohoto webového konfigurátoru mu následně firma pošle netradiční balíček nazvaný Smiling butt kit.

Kdo jezdí na Posedle a proč to nejsou ženy?

Posedla momentálně dodávají svůj produkt do dvou profesionálních týmů. Platící klientelu pak tvoří hobby jezdci na plném spektru výkonnosti. „Máme zákazníky, co najedou třeba tisíc kilometrů ročně a mají dokonce i elektrokolo. Na druhou stranu jsou to i lidé, pro které je kolo obsese a najedou deset až dvacet tisíc kilometrů ročně,“ říká Dužár. Z demografického pohledu jsou to pak především muži ve věku 35 až 65 let. Ženy prý zatím tvoří jen deset procent celkové klientely, a to i přesto, že je možné geometrii i polstrování přizpůsobit specificky i ženským potřebám.

Podle firmy jde o trend, který je možné vypozorovat i v jiných odvětvích cyklistiky. „Částečně může jít i o to, že ženy často nemají kuráž se samy rozhodnout, na čem budou jezdit, a nakupují na doporučení mužů,“ říká Dužár. „Z našeho pohledu je to určitě špatně, protože anatomie je úplně jiná. Snažíme se tu osvětu přinášet a spolupracujeme proto i s ženskými komunitami a ambasadorkami.“

Zároveň je podle Řípy nutné uvědomit si optiku, kterou se na poměr díváme. „Před pěti lety to klidně mohlo být jen jedno procento. V cyklistice obecně můžeme pozorovat, že se ženy zapojují stále víc. Komunity rostou a už i vrcholné závody, jako je Tour de France, mají etapovou sérii pro ženy.“

Smiling butt kit je balíček s permanentní pěnou, který na základě objednávky posíláme poštou kamkoliv po světě. Zákazník si do ní doma sedne, svůj otisk vyfotí a snímky nahraje ke své objednávce. Získáváme z něj například rozteč sedacích kostí, díky které můžeme zpřesňovat zóny na sedle,“ vysvětluje Řípa.

Zní to možná složitě, ale důvod je prozaický: od začátku se chtěli vyhnout tomu, aby musel zákazník posílat butt kit zpátky. Proto spolu s informatiky z pražské ČVUT vyvinuli vlastní fotogrammetrickou metodu, která z fotografií zpracuje 3D model pozadí.

„Vystudovali jsme geografii, kde jsme se setkávali s interpretací dat z leteckých snímků zemského povrchu. My jsme to jen přenesli na menší územní jednotku sedacích partií,“ vypráví Dužár. „Místo pohoří tak máme zadky,“ dodává se smíchem.

Butt kity Posedla posílají do celého světa. Minulý týden třeba na americkou Aljašku. Mimo to budují síť partnerských prodejen, ve kterých si zákazníci mohou otisknout pozadí pod dohledem proškoleného personálu. Dnes jich je napříč světem kolem dvaceti, a to například i v Kanadě nebo Spojených arabských emirátech.

Proces spojený se získáním otisku pak tvoří zhruba jednu třetinu finální ceny Joyseat.

Nedávno jsme navázali komunikaci s partnery v Německu. Mají větší technologické zázemí a pracují s velkými světovými klienty.

Výroba v Česku přestává stačit

Ačkoliv je firma Posedla spjatá s 3D králem Josefem Průšou, na jejich tiskárnách svůj finální produkt netiskne. „Vyrábíme na průmyslových tiskárnách značky HP, tedy velikánovi v oblasti 2D tisku, který ale od roku 2014 pracoval na koncepci 3D tisku a dnes jsou v tomto odvětví jednou z největších globálních firem,“ říká Dužár.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Montovna? Průmyslová země? Kdeže, Česko budují hlavně šikovní lidé

Říká se, že Česko je především průmyslová země. Že jsme montovnou Evropy. A že podnikatelé jsou „příživnici“ či dokonce snad „parazité“. I zběžný pohled do základních statistik ovšem odhalí, že je všemu jinak. A že by si politici, kteří se do podnikatelů oněmi nevybíravými slovy navážejí, měli ujasnit, co je pro Česko opravdu důležité: všichni ti činorodí lidé, kteří něco budují a podnikají.

Průšovy tiskárny ale využívají také, a to při prototypování nových produktů a jako pomůcku pro zefektivnění výroby. „Průša je pionýrem jedné konkrétní 3D tiskové větve. Odezva na to, že s ním spolupracujeme, je vždy pozitivní.“

„Asociace se značkou Prusa Research je silná. Občas nám zákazníci píšou, abychom jim poslali model sedla. Chtějí si ho vytisknout doma, protože si myslí, že Joyseat tiskneme na jejich tiskárnách,“ dodává Řípa.

Firma v současnosti celý produkt vyrábí v Česku, a i když si ještě před půl rokem mysleli, že české zázemí jim vystačí i do budoucna, dnes už vědí, že část výroby spojenou s 3D tiskem budou muset přesunout za hranice. „Nedávno jsme navázali komunikaci s partnery v Německu. Mají větší technologické zázemí a pracují s velkými světovými klienty,“ přiznává Dužár.

Problém podle něj není jen v nedostatku průmyslových tiskáren, ale náročnosti postprocesu – čištění, chemického hlazení a barvení sedla. „Je to komplikované a podmínky v České republice nejsou dostatečné na to, abychom produkt mohli vyrábět ve větším. My to ale máme v plánu.“ Lokální výroba a krátký dodavatelský řetězec jsou ale pro firmu dál prioritou.

I když karbonová výroba není úplně známá svou zeleností, snažíme se vyrábět s co nejmenším množstvím odpadu. Přemýšlíme nad tím...

Na cestě k cirkularitě

Z Německa firma odebírá také polyuretanové materiály, ze kterých je sedlo tištěné. „Spolupráce s firmou BASF je pro nás zárukou kvality. Dodávají velkým zákazníkům, jako je třeba automobilka Porsche. Materiál prochází testy, které by si menší firma nikdy nemohla dovolit,“ říká Dužár.

Posedla navíc chtějí pracovat s co nejkratším dodavatelským řetězcem. Udržitelnost je podle Řípy obsažená v DNA firmy. „Komponenty k nám nelétají přes půl světa a nevytváříme žádné skladové množství, které by zůstalo bez využití. Je to obrovská přidaná hodnota.“

„Každá tisková várka obsahuje 70 % recyklátu. A i když karbonová výroba není úplně známá svou zeleností, snažíme se vyrábět s co nejmenším množstvím odpadu. Přemýšlíme nad tím a chtěli bychom k ní přistupovat tak, aby se mohla používat znovu,“ dodává.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník
Shutterstock

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. . Tak směle do toho!

V dohledné době chce firma spolu s výrobcem 3D tiskařského prášku spustit program, s jehož pomocí se budou znehodnocená nevyhovující polstrování sedla vracet a následně recyklovat.

„Pro velké výrobce to může být něco nepředstavitelného. My jsme ekosystém firmy v tomhle duchu vybudovali a je pro nás teď mnohem snazší takový program zařadit,“ tvrdí Dužár.

„Když chcete, aby to nějak vypadalo, musíte být součástí změny.“

Spojili jsme síly, protože chceme ukázat, že se můžou sejít dvě firmy, které najdou společný byznys model a vyjdou v tandemu.

U zadků to nekončí

Ani v produktovém vývoji by v Posedlech neradi zaspali. V současnosti tak připravují hned dva nové produkty. První z nich – madla na řídítka neboli gripy – by se na trhu měl objevit už v polovině června. „Cyklistika je o kontaktních bodech mezi jezdcem a kolem. Na gripech pracujeme proto, že stejně jako zadky máme i každý jiné ruce.“

Druhým produktem, který Dužár pro Finmag.cz odtajnil, je jakási polotučná varianta sedla Joyseat. „Sedlo kompletně na míru bude vždy naší vlajkovou lodí, pracujeme ale na konceptu sedla, u kterého customizace proběhne jen z části.“

Zákazníci si tak například nebudou moct zvolit barvu nebo vrytí. Projdou jednodušší verzí konfigurátoru a rozteč sedacích kostí změří svépomocí. „Výměnou za to dostanou náš produkt za výhodnějších podmínek.“

Ještě jste nemrkli na galerii? Tady máte poslední šanci

Mimo zvětšování produktové nabídky se Posedla věnují také rozšiřování a posilování partnerství, a to nejen v zahraničí. V Česku jde třeba o spolupráci s pražskými výrobci kol Repete, ze které letos v březnu vzešla nelimitovaná edice jízdních kol.

Podle Dužára je tenhle cyklistický crossover unikátní nejen na české scéně. „Spojili jsme síly, protože chceme ukázat, že se můžou sejít dvě firmy, které najdou společný byznys model a vyjdou v tandemu,“ říká. „Obecně se snažíme ukazovat, že u nás můžou vznikat kvalitní projekty,“ souhlasí Řípa.

Ilustruje to ostatně i nedávná nabídka na spolupráci s americkým novinářem, který chce koncem června stanovit nový traťový rekord mezi Prahou a Vídní. „Mohli jsme do toho jít sami a publicitu si nechat pro sebe. Rozhodli jsme se ale oslovit i Repete, Festku a Ski a Bike Centrum Radotín. Udělali jsme z toho balíček, díky kterému se dobrý výstup znásobí.“

Máte tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho a my se na něj rádi podíváme! A třeba vám ho brzy naservírujeme podobně jako tento.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
8
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Natálie Dudová

Natálie Dudová

Studentka třetího ročníku žurnalistiky na Univerzitě Palackého v Olomouci. V průběhu studia přispívala hlavně do studentského časopisu Helena v krabici nebo na univerzitní portál. Stážistka Finmagu, která... Více

Související témata

byznyspodnikáníPodnikavé Českosuccess storyÚstecký kraj

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo