Z garáže na výsluní díky stínu. Česká ISOTRA vyrostla z malé rodinné firmy
Zaměstnává 570 lidí, drží šest patentů, 26 užitných vzorů a své výrobky a technologie exportuje do 45 zemí světa. Výrobce stínicí techniky ISOTRA přitom začínal jako malá rodinná firma. „Nejdůležitější bylo najít odvahu,“ říká jeden ze zakladatelů Erich Stavař.

Začátky nebyly lehké. Chyběly peníze i prostory. V první vlně kuponové privatizace proto budoucí podnikatelé prodali své knížky a s 12 tisíci v kapse skočili rovnýma nohama do nejistého byznysu.
Pro éru velkých změn začátku 90. let byl typický hlavně hlad po všem, co jsme si před revolucí nemohli dopřát. Spolužáci z „vejšky“, později švagři Bohumír Blachut a Erich Stavař, vycítili potenciál v „oknařském“ byznysu.
„Velmi perspektivní se nám zdálo těsnění do oken, konkrétně moderní silikonové těsnění do drážky, které dokázalo nahradit zastaralý oknotěs,“ vzpomíná Erich Stavař.
Společnost založili Stavař s Blachutem a jeho manželkou Lýdií v Bolaticích v roce 1992. A protože prováděli nejen montáž těsnění do oken, ale měli také velkoobchod s těsněním, pojmenovali společnost Isotra (iso jako „isolation“ a tra jako „trade)“.
Když jsme montovali těsnění do oken v bytech a domech, lidé se nás pořád ptali na žaluzie...
Na dovolenou nebyl čas
„Prvních pár let šly všechny vydělané peníze zpátky do firmy. Měli jsme ojetá auta, děti dostávaly kola po starších sourozencích a na dovolenou nebyl čas ani peníze, což manželky těžce nesly,“ vzpomíná Stavař s úsměvem.
Nadšení a zakázek ale měli novopečení podnikatelé dost. Garáž Bohumíra Blachuta, ve které začínali, přestala brzy stačit. Do rychle se rozjíždějícího byznysu se brzy přidali kamarádi a rodinní příslušníci. V roce 1993 přijali první zaměstnance a otevřeli prodejnu v Ostravě.

V té době byl trh s příslušenstvím k oknům poměrně chudý, takže směrů, kam se vydat, bylo víc než dost. O tom, kam se mladí podnikatelé budou ubírat, nakonec rozhodli sami zákazníci.
„Když jsme montovali těsnění do oken v bytech a domech, lidé se nás pořád ptali na žaluzie,“ nastiňuje Erich Stavař první kroky k velkému růstu. Exteriérové žaluzie na trhu ještě nebyly a na ty interiérové se čekalo klidně i dva roky.
Jak se později ukázalo, byla to trefa do černého. I do té doby se jim dařilo dobře, když ale své služby rozšířili o výrobu tehdy nedostatkových žaluzií s řetízkovým ovládáním, obrat jim vzrostl ze 60 milionů korun na 200 milionů.
Začali jsme vyrábět venkovní žaluzie a další exteriérové produkty, jako jsou screenové rolety či markýzy.
Roky blahobytu i krizí
Přestože zisky společnosti rok od roku rostly, zažila i krušné chvíle. Třeba po výkyvu trhů v letech 1997 až 1998 poklesl objem objednávek o víc než 30 procent. Dotkla se jí také finanční krize v roce 2008. Pak se ale vrátila úspěšná léta.

Pěkně ostrý byznys. Pilové pásy ze Sazovic znají až za velkou louží
Začínal s šesti zaměstnanci, kteří fungovali stylem „Přijdu si do práce, kdy chci.“. Výplaty počítal na kalkulačce. A zažil časy, kdy na ně nebylo. Dnes vyváží Tomáš Dudr pilové pásy do čtyřiceti zemí světa a jeho Dudr Tools patří mezi světový unikát.
V roce 2014 se podnikatelům po 12 letech podařilo sloučit firmu do jediného areálu o rozloze 55 tisíc metrů čtverečních v Opavě. Díky tomu mohli rozšířit výrobu.
„Začali jsme vyrábět venkovní žaluzie a další exteriérové produkty, jako jsou screenové rolety či markýzy. Vystavěli jsme vlastní lakovnu a založili pobočky nejen v Česku, ale i v zahraničí,“ jmenuje největší milníky Erich Stavař.
Dodává, že za velké úspěchy pokládá i změnu společnosti na holding a také nedávné rozšíření výrobních prostorů v Bruntále na sedm tisíc metrů čtverečních. Dnes tak mohou Bohumír Blachut a Erich Stavař říct, že jejich společnost umí vyvinout zcela nový výrobek od A do Z na zakázku.
Dokáže navrhnout design, vyrobit k němu jednotlivé komponenty, otestovat a certifikovat nový produkt, nastavit technologické procesy, vyvinout nové strojní zařízení a dodat takto kompletní technologii. Na mnohé z těchto věcí má ISOTRA patent.

Život jí ulehčuje i to, že má vlastní vývojové pracoviště, projekční kanceláře, technologie, moderní nástrojárnu, novou práškovou lakovnu, lisovnu termoplastů a rozsáhlé výrobní provozy.
Firma tak zákazníkům dnes nabízí nejen interiérové a exteriérové žaluzie, ale také látkové rolety, plisse, japonské stěny, předokenní venkovní rolety, sítě proti hmyzu, markýzy, screenové rolety, verandy nebo bioklimatické pergoly.
Specialitou firmy jsou pak systémy pro úsporu energie. Patří k nim třeba Isotra Screen Zip Economy, pomocí nějž lze zastínit okna na všech typech budov a navýšit tak jejich obytný komfort.
Díky tomu všemu je dnes ISOTRA jedním z nejvýznamnějších výrobců stínicí techniky nejen v Česku, ale i v Evropě. „Když se dnes ohlédnu zpět, vidím celou řadu úspěchů, kterých si nesmírně vážím,“ hodnotí Erich Stavař uplynulých 31 let, během nichž prodali víc než sedm milionů kusů stínicí techniky. Nejdůležitější prý byla odvaha začít podnikat a společnost založit. „Pak už nám doslova rostla před očima,“ konstatuje podnikatel.
Investujeme do nových výrobních prostor v Bruntále, které budou primárně sloužit k rozšíření výroby bioklimatických pergol...
Nevyhnutelný export
Velká výroba si žádala velký odbyt. Od roku 1998 proto ISOTRA začala vyvážet do zahraničí. Dnes výrobky, komponenty a technologie pro výrobu exportuje do 45 zemí světa. „Mezi naše klíčové trhy patří Německo, Rakousko, Slovensko, Polsko, Francie a Švýcarsko,“ upřesňuje Stavař. V Německu ucítili obrovský potenciál, v Evropě je to největší trh se stínicí technikou. Proto tam zřídili obchodní firmu ISOTRA Jalousien GmbH.
„Chtěli jsme se přizpůsobit náročnému německému trhu,“ vysvětluje podnikatel a dodává, že ze stejného důvodu založili výrobní firmu ISOTRA Polska Sp. z o.o. také v Polsku.
„V současné době investujeme do nových výrobních prostor v Bruntále, které budou primárně sloužit k rozšíření výroby bioklimatických pergol Artosi,“ nastiňuje další vývoj Stavař. Společnost tím podle jeho slov reaguje na změnu životního stylu zákazníků, kteří chtějí trávit daleko víc času venku.
Cílem je optimalizovat a automatizovat výrobu, aby mohli výrazně navýšit výrobní kapacity a dál růst.
„Podnikání už je prostě takové. Nelze se nikdy zastavit,“ konstatuje majitel dynamicky se rozvíjející firmy.
Text vyšel ve spolupráci se společností ISOTRA v rámci speciálního projektu magazínu FINMAG Podnikavé Česko. Máte snad tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho a my se na něj rádi podíváme!
Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:
- Chceme být světovou firmou, zní z Furch Guitars. Po Česku plánují dobýt i USA
- Vedl firmu, svařil ponorku. Špona v oku? Horší jsou kuličky, říká osobitý svářeč
- Obsazuje seriály i filmy. Casting je víc než jen výběr herců, říká podnikatelka
- Klapkové impérium pohádkově roste. ABO valve vyhlíží svou první miliardu
- Česká whisky z Hané. Palírna Tōsh oživuje dílo komunistických potentátů
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Finmag BrandVoice: Partnerem článku je ISOTRA
Související témata
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu