Jak se zajistit na stáří? Startup Roier věří v crowdfunding do nemovitostí
Najít díru na trhu je těžké. V oblasti, kde dominují banky a další velcí hráči, je to však ještě těžší. Davidovi Bystrzyckému se to i přesto povedlo. Vybudoval úspěšný crowdfundingový startup, který mění způsob, jakým Češi investují do nemovitostí. „Původně jsem hledal bezpečné možnosti, jak si zajistit stabilní rentu,“ říká ve Finmag podcastu spoluzakladatel platformy Roier.
David Bystrzycki pracoval pro GE Capital, šéfoval českému i slovenskému Home Creditu ze skupiny PPF a řídil také vznik peer-to-peer platformy Zonky, která zprostředkovává půjčky lidí lidem. Investoval do startupů Mutumutu nebo Advanto, které zároveň pomáhal rozjíždět.
I když byl v korporátním prostředí úspěšný a spokojený, po 20 letech na vysokých pozicích v bankovnictvích se rozhodl, že si to vyzkouší i ze druhé strany. „V korporátu se mi líbilo. Když jsem se ale blížil k padesátce, jeden z mých kolegů zmínil, že s rostoucím věkem se zužuje počet činností, které člověk může dělat,“ zmiňuje Bystrzycki klíčový okamžik svého profesního života.
Jelikož si podnikání podle svých slov „vždycky chtěl vyzkoušet“, dlouhou neváhal. „Tenkrát jsem přitom ani úplně nevěděl, jak na to,“ říká.
Nakonec založil vlastní startup, který pomáhá s financováním firmám z nemovitostního sektoru, které nedosáhnou na bankovní financování. Zároveň ale umožňuje do těchto úvěrů zajištěných nemovitostí investovat drobným investorům, kteří si takto mohou zajistit měsíční rentu.
Když jsem přemýšlel nad rozjezdem vlastního byznysu, chtěl jsem vytvořit něco, co by mě samo uživilo.
Realitní crowdfunding
Projekt ale nevznikl hned. Spoluzakladateli platformy bylo jasné, že když chce člověk dělat něco naplno, potřebuje na to dostatek času. Vzal si proto roční volno na přemýšlení s tím, že se případně vrátí zpátky do korporátu.
Už o třech měsících se mu ale ozvali bývalí kolegové, se kterými zakládal crowdfundingovou platformu Zonky, s prosbou o pomoc na zajímavém projektu. Šlo o inovativní projekt životního pojištění Mutumutu.
„Moc mě to bavilo. S inovacemi jsem flirtoval už delší dobu. Když jsem přemýšlel nad rozjezdem vlastního byznysu, chtěl jsem vytvořit něco, co by mě samo uživilo. Startup, který bych byl schopný financovat od začátku sám a teprve časem umožnit vstup investorů,“ líčí Bystrzycki. „A tak jsem začal přemýšlet o crowdfundingu.“
Věděl však, že crowdfundingové platformy pro spotřebitele nejsou úplně tím správným směrem, protože je tam silná konkurence ze strany bank. A přemýšlení pokračovalo...
Bylo potřeba rychle vykoupit polovinu činžovního domu a bance to samozřejmě trvalo příliš dlouho. Tenkrát jsme se na to skládali tři.
Bydlení a nemovitosti jsou jistota
Mezitím Bystrzycki sám investoval do nemovitostního sektoru – poskytoval finanční prostředky na výkup částí nebo celých nemovitostí. Když pak jednou s bývalým kolegou řešil výkup části činžovního domu, nápad na Roier dostal jasnější podobu.
Ke kafi ku poslechu máme...
Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, uši napraví! A i pro ty něco máme: Finmag podcast. Reality, podnikání, investice a zajímaví hosté. Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se. Dobrou chuť!
„Bylo potřeba rychle vykoupit polovinu činžovního domu a bance to samozřejmě trvalo příliš dlouho. Tenkrát jsme se na to skládali tři. Proběhlo to rychle, za rok to refinancovala banka a my jsme získali peníze s relativně dobrým úrokem. Bylo to něco okolo deseti procent v době, kdy byly úrokové sazby na úrovni půl procenta,“ vzpomíná David Bystrzycki.
Zdálo se mu to jako skvělá příležitost. Banky totiž půjčí jen podnikatelům, kteří mají nějakou podnikatelskou historii. Někdy však nestačí ani to, protože mohou mít sice historii, ale konkrétní projekty, na který si chtějí půjčit, ji ještě nemají, takže na financování bankou nedosáhnou.
Otázkou bylo, kde takových příležitostí sehnat víc. A tak si David Bystrzycki vzpomněl na bývalého kolegu Honzu Běhounka, který takovou skupinu lidí podnikajících v nemovitostech znal. Sešli se, kontaktovali pár lidí a začaly se objevovat první investice.
Věděli jsme, že to pro ty lidi bude bezpečné, protože jim dokážeme zajistit veškerý servis a zároveň se tím rozšíří naše možnosti...
Risk je zisk
„Nějaká diverzifikace pro mě tenkrát neexistovala. První případ jsem musel hodně dobře vyhodnotit, protože jsem do něj vložil dvě třetiny svých obchodních prostředků. Nezbývalo mi pak než věřit, že můj úsudek byl dobrý,“ usmívá se Bystrzycki.
Soustředili se většinou na případy, kdy bylo potřeba zafinancovat nějaký projekt, který čeká na financování od banky, případně rychlé otočky bytů na rekonstrukci a následný prodej. „Jsme vlastně takový doplněk k bankovnímu nebo institucionálnímu financování,“ upřesňuje pozici Roier na trhu.
Pro podnikání v oblasti nemovitostí je potřeba mít určitý objem znalostí. Ty David Bystrzycki s Honzou Běhounkem už po nějaké době měli, a tak je napadlo, že by tuhle příležitost mohli přiblížit i běžným investorům.
„Věděli jsme, že to pro ty lidi bude bezpečné, protože jim dokážeme zajistit veškerý servis a zároveň se tím rozšíří naše možnosti, když se díky crowdfundingu podělíme o náklady na obchodní případ třeba s deseti až dvaceti lidmi,“ popisuje David Bystrzycki postupnou evoluci platformy Roier.
Nekončíme, v podcastu toho zazní víc. Co se mimo jiné dozvíte?
- Jakou roli by v investování měly mít nemovitosti?
- Kolik investovat, aby člověk získal měsíční rentu, která dává smysl?
- V čem se Roier liší od konkurence?
- Co se pro investory změní poté, co Roier získá crowdfundigovou licenci od ČNB?
Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:
- Podnikání je pro růst Česka klíčové, ale mladí se vidí jinde, říká miliardář Bouška
- Držte si peněženky, konsolidační balíček je tu. Co se mění pro podnikatele?
- Vymírající Česko v pasti. Žádní „levní“ Mongolové krizi pracovního trhu nevyřeší
- Opravdu zbohatnu na jednom nápadu? Pět nejčastějších podnikatelských mýtů
- Kniha jízd je přežitek, jen zatěžuje, spílají firmy vládě. Nabízejí vlastní řešení
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Marka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Roier
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu