Předplatit časopis Finmag

Online služby pro podnikatele. Jak vyřídit daně či založit živnost přes portály veřejné správy

Monika Veselíková
Monika Veselíková
15. 5. 2024
Vše o...

Založit živnost, podat daňové přiznání, prokázat totožnost. Co všechno dnes podnikatelé vyřídí online? Poradíme v našem velkém přehledu.

Papírování a nejrůznější úředničině se při podnikání zkrátka nevyhnete. Ke zmírnění administrativní zátěže má mimo jiné pomoci digitalizace státní správy. Jaké konkrétní online služby tuzemské úřady podnikatelům nabízí a co se chystá?

Totožnost na dálku. Jak na to?

Ani nejrůznější elektronická podání a online komunikace s úřady se samozřejmě neobejdou bez prokázání totožnosti. Jednou z možností, jak se identifikovat na dálku, je přihlášení prostřednictvím datové schránky. Tu stát od roku 2023 zřizuje každému, kdo si zažádá o živnostenské oprávnění.

Vedle toho se lze do portálů veřejné správy přihlásit také pomocí takzvané Identity občana. Ta funguje skrze několik přihlašovacích prostředků: Mobilní klíč eGovernmentu (jde o mobilní aplikaci, kterou si musíte nejprve stáhnout na Google Play či v App Store), eObčanku s aktivovanou elektronickou funkcionalitou (úřady ji vydávají od roku 2018), bankovní identitu nebo NIA ID (Národní identitní autoritu, kterou je potřeba založit a aktivovat například zde).

Portál živnostenského podnikání

Bez papírování se neobejde ani samotný start podnikání. Dobrá zpráva je, že i založení živnosti dnes zvládnete bez návštěvy živnostenského úřadu. Stejnou službu vám udělá Portál živnostenského podnikání. Tady lze vyplnit a podat Jednotný registrační formulář, kterým o založení živnosti požádáte. Ohlášení živnosti by se mělo propsat také do systému příslušného finančního úřadu, správy sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovny. Postup platí pro fyzické i právnické osoby.

Stejné podání, tedy skrze Jednotný registrační formulář, lze využít, i když chcete úřadům ohlásit nějakou změnu: třeba pozastavení samostatné činnosti nebo přidání živnosti. Jediná překážka při vyřízení živnostenského oprávnění online může být platba správního poplatku. O tom, zda je možná úhrada bankovním převodem, se raději předem informujte na živnostenském úřadě, pod který spadáte. Jinak se budete muset vypravit na poštu nebo na pokladnu příslušného úřadu.

Krom elektronických podání slouží Portál živnostenského podnikání také jako informační rozcestník. Uživatelé zde na jednom místě najdou souhrnné návody a rady pro podnikatele, vše aktualizované na základě platných předpisů.

Další z funkcí je přístup do Živnostenského rejstříku. Tady si můžete například překontrolovat vlastní údaje a případné nesrovnalosti ihned online nahlásit a řešit. Využít lze i adresář pro vyhledání nejbližšího živnostenského úřadu s možností položit dotaz, který systém přepošle konkrétním úředníkům.

Založení SRO online

Byrokratickým kolečkem musí projít i ten, kdo chce založit společnost s ručením omezeným. Jedním z úkonů je formální zápis společnosti u notáře – ten lze na webu notářské komory zařídit i na dálku. Konkrétně jde o službu Založení SRO online, pomocí které se s notářem propojíte a vše potřebné vyřešíte prostřednictvím videohovoru. Poplatek notáři lze uhradit přes platební bránu. 

K samotnému přihlášení je potřeba bankovní identita nebo Identita občana. Zároveň se ale celý proces neobejde bez elektronického podpisu, kterým notářský zápis na dálku podepíšete. Elektronických podpisů je několik druhů, rozlišují se podle stupně ověřitelnosti. Jeho zřízení je zpoplatněné, zařídíte ho například na poště.

Další kroky, nezbytné při založení s.r.o., si můžete projít v našem článku:

MOJE Daně

Administrativu ve vztahu k finančnímu úřadu můžou podnikatelé řešit prostřednictvím portálu MOJE daně. Jde o online rozhraní, skrze které lze vyplňovat a podávat nejrůznější daňové formuláře, nahlížet do osobního daňového kalendáře a kontrolovat osobní daňové účty.

Pokud jde o elektronická podání, podnikající fyzické osoby mohou prostřednictvím portálu podat daňové přiznání (od roku 2023 se OSVČ přiznávají online povinně), nebo finančnímu úřadu oznámit vstup do paušálního režimu. Práci si ušetří i plátci DPH, kteří zde můžou podat jak přiznání k dani z přidané hodnoty, tak i kontrolní a souhrnné hlášení. Další oblastí, kterou MOJE daně umí, jsou nejrůznější přihlášky. Jde například o přihlášku k DPH, přihlášku k registraci pro fyzické osoby, oznámení o změně registračních údajů a další.

Vedle toho nabízí portál MOJE Daně přihlášení do Daňové informační schránky (DIS). Zde najdete osobní daňový účet, respektive přehled o vašich daňových povinnostech a platbách za pět let dozadu. Zároveň můžete přímo z daňové schránky podávat daňové přiznání a daň také rovnou zaplatit. V sekci Formuláře zas najdete rozpracované a odeslané formuláře. Další funkcí je osobní daňový kalendář s přehledem úkonů, které byste měli ve vztahu k finanční správě vykonat.

Návod na podání daňového přiznání najdete zde:

ePortál České správy sociálního zabezpečení

Další z povinností vůči státu jsou pro podnikatele platby sociálního pojištění a s tím spojené podání přehledu o příjmech a výdajích. Pro elektronické podání přehledu slouží ePortál České správy sociálního zabezpečení. Jeho výhodou je například automatické předvyplnění vašich identifikačních údajů i úhrnu zaplacených záloh.

S ePortálem ale zvládnete i další papírování. Třeba když budete potřebovat nahlásit změnu údajů, požádat o snížení měsíčního vyměřovacího základu nebo se dobrovolně přihlásit k účasti na nemocenském pojištění.

Vedle jednotlivých podání nabízí ePortál také služby informativního charakteru. Zažádat lze o nejrůznější výpisy, které se vážou k vašemu nemocenskému či důchodovému pojištění. Namátkou: výpis zaplacených plateb, předpis měsíčních záloh či stav jejich úhrad. Vygenerovat lze také potvrzení o bezdlužnosti – tedy lejstro, kterým prokážete, že nemáte vůči správě sociálního zabezpečení žádné dluhy. Šikovnou funkcí může být i Správa plných mocí, prostřednictvím které lze jinému subjektu vystavit plnou moc k zastupování při jednání s ČSSZ.

Aplikace zdravotních pojišťoven

Obdobný přehled o příjmech a výdajích podávají živnostníci také u své zdravotní pojišťovny. Online podání přitom nabízí většina ze sedmi tuzemských zdravotních pojišťoven. V případě Všeobecné zdravotní pojišťovny jde o aplikaci VZPpoint. Klienti Vojenské zdravotní pojišťovny mohou využít klientský portál VoZP. Plátci registrovaní u Revírní bratrské pokladny podávají přehled prostřednictvím online služby my213. Česká průmyslová zdravotní pojišťovna má E-přepážku, Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra portál E-komunikace a Zaměstnanecká pojišťovna škoda Portál ZP.

O tom, jak vyplnit přehled OSVČ pro VZP, si můžete přečíst zde:

Portál občana

Další z nástrojů pro online spojení s nejrůznějšími úřady je Portál občana. Podnikatelům může posloužit především jako rozcestník pro přístup do výše zmíněných aplikací státní správy. Zároveň lze skrze portál generovat nejrůznější výpisy. Namátkou jde o Výpis z živnostenského rejstříku, Výpis z rejstříku trestů právnických osob, Výpis z insolvenčního rejstříku a další.

Co se chystá?

I do budoucna chce stát podnikatelům ulevovat od byrokratické zátěže, chystá proto další novinky. Jednou z nich je například Portál podnikatele, na kterém aktuálně pracuje Ministerstvo průmyslu a obchodu. Sloužit má jako centrální místo, které zastřeší veškeré elektronické služby veřejné správy a zároveň jako rozcestník pro komunikaci s jednotlivými institucemi. Pilotní provoz Portálu podnikatele je v plánu na příští rok, finální dokončení předpokládá MPO na jaře roku 2026.

Jak na podnikání

Finmag.cz přináší sérii textů Jak na podnikání. Rozebírá témata, která trápí současné podnikatele, od vývoje produktu, přes marketing až po byrokratické berličky typu ESG, NIS2 či tolik potřebné CSR. Neopomineme ani daně, otázky na poli personalistiky, nastavení obchodu či možnosti expanze do zahraničí.

Že nepodnikáte? Pak pro vás máme sérii Jak začít podnikat.

Vedle Portálu podnikatele chystá ministerstvo také Jednotný portál evidence kontrol (JePEK). Od aplikace si slibuje snížení administrativní zátěže na straně kontrolovaných podnikatelů a živnostníků i samotných kontrolních orgánů. Jednoduše tak, že díky aplikaci úřady získají vzájemný přehled o prováděných kontrolách i jejich výsledcích. V praxi by tak nemělo docházet k tomu, že si úředníci budou u některých podnikatelů podávat dveře. Podnikatelé pak prostřednictvím portálu získají individualizovaný přehled plánovaných kontrol provozovny (samozřejmě jen těch, které lze ohlásit předem). Projekt má být dokončen v roce 2025.

Další z plánovaných služeb je Registr zastupování (REZA). Díky registru má odpadnout potřeba fyzického předkládání plných mocí při zastupování dalších osob na úředních jednáních. Namísto toho půjde využít digitální plnou moc. REZA má přitom fungovat jako centrální databáze, kde budou tyto digitální mandáty uložené a ve které si všechny úřady budou ověřovat jejich platnost. V praxi tak například podnikatel, za kterého každoročně podává daňové přiznání stejný účetní, nebude muset znovu a znovu vytvářet plnou moc v tištěné podobě.

Zároveň budou v registru předpřipravené formuláře plných mocí pro různé účely. K potvrzení bude stačit Identita občana. Návrh na zřízení Registru zastupování, který už prošel Poslaneckou sněmovnou, a nyní o něm budou rozhodovat senátoři, počítá se spuštěním služby v druhé polovičce roku 2025.

Zaujali jsme vás? Pokračujte...

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
0
+

Sdílejte

Diskutujte

Vstoupit do diskuze
Monika Veselíková

Monika Veselíková

Bakalářské studium odstartovala na Technické univerzitě v Liberci, magisterské v oboru Mediální studia dokončila na Fakultě sociálních věd UK. Pro Finmag a Peníze.cz píše od konce roku 2014. Ve volném... Více

Související témata

danědigitalizaceelektronické podáníJak na podnikáníOSVČsociální pojištěníVše o...zdravotní pojištěníživnostiživnostníci

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo