Pozor na firemní lochnesku aneb Jak zabránit druhotné platební neschopnosti
Víte, co je to druhotná platební neschopnost? Tento terminus technicus, který byl dosud takovou „lochneskou“ finančního světa – mluvilo se o něm, ale nikdo jej reálně neviděl – začíná čím dál častěji vyplouvat na povrch. A firmy zjišťují, že doopravdy existuje. Jak se zajistit, aby do ní vaše firma nespadla?
Složitá ekonomická situace v České republice představuje pro mnohé malé a střední podniky (ale i živnostníky) obrovskou výzvu. Nedostatek zaměstnanců, ekonomika v recesi, která se prohlubuje, obava z růstu cen energií a snižování úrokových sazeb v nedohlednu…
Firmy v tomto prostředí musí balancovat tak, aby si dokázaly zachovat finanční stabilitu. A není tak divu, že dalším aspektem, který se začíná do tohoto toxického mixu přidávat, je pokles platební morálky firem v rámci obchodních vztahů (B2B).
Stále častěji se byznysoví partneři setkávají s nedodržováním doby splatnosti faktur. To může mít fatální důsledky, včetně potenciální druhotné platební neschopnosti a uváznutí ve spirále zadlužení.
Co se platební morálky firem týče, jsme na historickém minimu. Podle nedávných průzkumů Barometru platební morálky se s pozdně zaplacenými fakturami setkalo až 85 % firem ve východní Evropě, včetně Česka.
Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.
Je třeba poznamenat, že tato situace nepřináší pouze zpožděné platby, ale také postoj odmítání platit včas. Až čtvrtina firem má obavy z dalšího zhoršení průměrné doby úhrady faktur a potenciálního nedostatku hotovosti. Právě to pak může nakonec vést k oné druhotné platební neschopnosti.
Druhotná platební neschopnost – jak jí zabránit?
V této složité situaci mohou malé a střední podniky přijmout několik klíčových opatření k ochraně své finanční stability. Prvním krokem může být diverzifikace odběratelů. To znamená, že firma by měla aktivně hledat a rozšiřovat svou zákaznickou základnu tak, aby nezávisela pouze na jednom nebo jen na několika klíčových zákaznících.
Toto opatření je zvláště důležité v době ekonomické nejistoty, kdy by selhání jednoho hlavního klienta mohlo mít zničující následky.
Dalším krokem může být prověřování kredibility odběratelů. Před uzavřením smlouvy je vhodné prověřit finanční stabilitu potenciálního odběratele. To může zahrnovat kontrolu v různých veřejných registrech, jako jsou insolvenční rejstřík, obchodní rejstřík, centrální evidence exekucí a katastr nemovitostí.
Získání informací o finančním zdraví obchodních partnerů může pomoci minimalizovat rizika spojená s nesplacenými fakturami.
Může se zdát, že se jedná o standardní věci v podnikání. Realita ale bohužel hovoří jinak. Řada firem má problémy i s tak banální věcí, jako je udržování pořádku v dokumentaci. Důkladná evidence faktur a smluv, společně s dodržováním smluvních podmínek, přitom může zjednodušit případné vymáhání pohledávek; důkazy o dohodnutých podmínkách a nárocích vám jednoznačně pomohou.
Důležitým krokem je také udržování dostatečné finanční rezervy a efektivního finančního řízení. Dostatečná finanční rezerva a správně nastavený cash-flow mohou pomoci udržet platební schopnost firmy, i když některé faktury nebudou uhrazeny včas. Průběžné sledování a řízení úvěrů a pohledávek je v tomto ohledu klíčové.
Správa pohledávek a AI
V neposlední řadě by měla firma zvážit efektivní správu pohledávek. I při všech výše uvedených preventivních opatřeních se může stát, že spolehlivý obchodní partner narazí na potíže. Moderní technologie v oblasti správy pohledávek umožňují efektivní analýzu dluhové situace a individuální posouzení rizik.
Dnes už firmy, které se správou pohledávek zabývají, využívají například umělou inteligenci, strojové čtení, personalizace na základě behaviorálních trendů. Díky digitalizaci tak dokážou minimalizovat náklady na získání pohledávky ve prospěch věřitele.
Celkově je důležité si uvědomit, že před aktuálním stavem platební morálky firem nelze zavírat oči. Situace se zhoršuje a řada firem má poslední příležitost přijmout opatření, která dokážou rizika sekundární platební neschopnosti minimalizovat. Takto správně nastavené procesy a správa financí zároveň slouží jako klíčový odrazový bod v případě, že se firma dostane do potíží.
Zkrátka: Když má dům dobře postavené základy, tak jej ani silnější zemětřesení nepošle k zemi.
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Když je škola soukromou hrou… Čtěte v aktuálním Finmagu