Proč jsou české restaurace drahé aneb Gastronomie je radost, ale...
Ceny v českých restauracích jsou vysoké. Vyšší než třeba ve Španělsku či Itálii. Čím to je? A jak se bude situace vyvíjet?

Důvodů vysokých cen v tuzemských restauracích je víc. Mezi ty hlavní ale určitě patří ceny energií a platy zaměstnanců. Lidí, na kterých gastro branže stojí, zejména kuchařů.
Náklady na energie jsou i po loňském strmém vystřelení vzhůru a následném propadu pořád o zhruba 40 procent vyšší než v roce 2021. S tím je kromě dražšího provozu pochopitelně spojený i růst cen surovin.
Řada kuchařů v posledních letech změnila profesi nebo odešla do zahraničí za lepším platem. Je to pochopitelné, neboť v Česku je tato profese stále nedoceněná. Od roku 2021 sice v tuzemských končinách narostly mzdy kuchařům v průměru o polovinu a číšníkům o 15 procent, minimálně v evropském měřítku to ale stále není dost.

Je to honička být jednička: jak dostat Michelinskou hvězdu a nezbláznit se
Vytoužené, ale i proklínané. Michelinské hvězdičky jsou nejčastěji přirovnávané k restauračním Oscarům. To, že se kvůli nim kuchaři zavírají na 14 hodin denně do kuchyně nebo páchají sebevraždy, však ukazuje, že jsou mnohem víc. A že někdy možná ani není o co stát, jak se dozvíte v článku Jakuba Žofčáka.
Restaurace tedy byly nuceny rostoucí náklady promítnout do jídelního lístku. A bohužel neplatí to, co třeba v jiném byznyse (a to, co si myslí spousta lidí „mimo profesi“), že snížením cen podnik přiláká více hostů. Tímto krokem v praxi nikdy nepřilákáte tolik zákazníků, aby se podařilo pokrýt celou režii podniku.
Jaký další vývoj lze očekávat? Navzdory výše uvedenému si dovolím odhadovat, že ceny v restauracích půjdou přeci jen nepatrně dolů, a to zhruba do půl roku. Přispět by k tomu mělo zejména další snižování cen energií.
Vliv na snížení cen může mít i příliv nového personálu ze zahraničí, který je ochotný pracovat za méně peněz. Myslím, že za pár let bude kuchař třeba z Moldavska připravovat smažený řízek stejně tak dobře jako český kuchař. To se již zcela běžně děje jinde v západním světě.
V neposlední řadě lze očekávat i to, že si lidé na vyšší cenovou hladinu v restauracích zvyknou, respektive budou vnímat tamní ceny jako relativně nižší v souvislosti s růstem příjmů.
Vysoké ceny v restauracích trápí i nás, restauratéry. Byly jedním z důvodů, proč jsem se rozhodl k neobvyklému projektu, zábavné kratochvíli, říkejte tomu, jak chcete. Rozhodl jsem se čas od času k sobě domů pozvat lidi, které potkávám třeba v jedné ze svých restaurací nebo i na ulici při venčení psa. A pohostit je.
Nejde o vedlejší byznys, účel je nezištný, nic za to od nich nechci. Což ovšem neznamená, že mě to neobohacuje. Uvařím něco dobrého, tradičního z regionů, které jsem procestoval. Poté spolu usedneme u jednoho stolu. Moc mě baví a naplňuje dělat radost nejen sobě, ale i lidem kolem sebe.
Za vším není a neměl by být jen byznys.
Finmag BrandVoice: Partnerem článku je Babiččina zahrada
Zaujali jsme vás? Pokračujte...
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu

Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu