Nabíjení elektromobilů drahé není, brzy bude snazší než tankování, říká Dobeš
Jak si stojí elektromobilita v době extrémního zdražování cen energií, kdy se vyplatí investovat do elektromobilu a na co se v téhle rychle se rozvíjející oblasti můžeme těšit? Nejen o tom jsme si povídali v dalším díle Finmag podcastu s motoristickým novinářem Vojtěchem Dobešem.
Kolegu Vojtu Dobeše jsme ve Finmag podcastu na téma elektromobilita už měli, aktuální vývoj na trhu s energiemi a stále sílící debaty o budoucnosti automobilového průmyslu jako takového si ale o jeho opětovné pozvání přímo říkaly. A tak je tu.
Jak se tenhle expert na elektromobilitu k nastíněným debatám staví? Má podle něj elektromobilita stále ještě smysl? A nestává se nabíjení pod tlakem rostoucích cen elektřiny neúměrně drahé?
„Spousta lidí má tendenci si spočítat průměrnou spotřebu elektromobilu a nejdražší cenu elektřiny, kterou našli. A z toho jim vyjde, že se nevyplatí jezdit elektromobilem,“ poukazuje Dobeš na tradiční argumentační faul.
Dneska se klidně může stát, že na dálnici budete nabíjet levněji, než kdybyste nabíjeli doma ze sítě.
Nabít elektromobil jde i levně
Debaty podle Dobeše přiživuje hlavně letošní razantní zdražení nabíjení elektromobilů u ČEZ, a to až o 80 procent. Nejrychlejší nabíječky nově u polostátního gigantu vyjdou na něco přes 20 korun za kilowatthodinu. Přitom ale stále existují jiné – a podstatně levnější – formy nabíjení.
Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.
Ke kafi ku poslechu máme...
Nebaví snad číst? Nevadí! Co oči nebaví, uši napraví! A i pro ty něco máme: Finmag podcast. Reality, investice a zajímaví hosté. Uvařte si kafe, sedněte si, a zaposlouchejte se. Dobrou chuť!
Dobeš proto upozorňuje, že teze, že elektromobilita se stává neúměrně drahá, není tak úplně pravda. „A nejspíš nikdy ani nebude,“ říká.
Důvodem je to, že existují různé nabíjecí karty, které majitelé dostávají za nějaký poplatek k autům a které jim umožňují nabíjet mnohem výhodněji. „Díky tomu můžete i na té nejrychlejší nabíječce ČEZu nabíjet třeba za deset korun. Může se tak dnes stát, že na dálnici budete nabíjet levněji, než kdybyste nabíjeli doma ze sítě.“
Ideální je pak podle Dobeše mít doma fotovoltaickou elektrárnu, kdy lze auto dobíjet ze slunce. A jezdit tak prakticky zadarmo. Tahle praxe je ostatně podle Dobeše už celkem běžná. „Pokud někdo má elektromobil a bydlí v rodinném domě, naprostá většina z nich buďto už soláry má, nebo o nich přemýšlí či je už aktivně řeší.“
Přijedete k nabíječce, zastrčíte kabel a vaše auto si s nabíječkou vyřeší vše ostatní – jaký máte tarif, kolik to bude stát a tak dál.
Elektromobilitu čekají zásadní změny
Dokonce i současný poněkud nepřehledný systém nabíjení přes různé karty různých poskytovatelů bude podle Dobeše v dohledné době nahrazen takzvaným systémem Plug & Charge. Ten už existuje a velká část nových aut a sítě nabíječek ho podporují, v praxi ho však zatím využívá pouze Tesla. Během pár by se z něj ale měl stát standard napříč celou Evropou.
„Funguje to tak, že přijedete k nabíječce, zastrčíte kabel a vaše auto si s nabíječkou vyřeší vše ostatní – jaký máte tarif, kolik to bude stát a tak dál. Vy se o nic nestaráte, jen vám přijde faktura. Tím odpadnou všechny kartičky, aplikace a další zbytečnosti,“ říká Dobeš. „Nakonec tak bude nabíjení elektroaut pohodlnější než tankování benzinu.“
Potenciálně zásadní změnu by mohly představovat také plány koncernu Volkswagen, který by měl zhruba do roku 2025 představit první tři auta na platformě MEB entry (z německého Modularer E-Antriebs-Baukasten, anglicky Modular Electric-drive Toolkit). „Jedná se o menší a cenově dostupnější verze elektroaut. Měly by být podobně velké jako dnešní fabie s cenou zhruba kolem půl milionu korun s dojezdem až 400 kilometrů. Je samozřejmě otázka, jestli u levnější verze nebude mít dojezd menší,“ vysvětluje Dobeš.
Díky tomu by se měla elektromobilita stát mnohem přístupnější i pro střední třídu. Dnes se použitelné elektromobily stále většinově pohybují nad milionem korun.
V podcastu se mimo jiné dále dozvíte:
- Za jak dlouho bude na našich silnicích jezdit víc elektroaut než těch se spalovacím motorem?
- Je budoucnost i v dalších alternativních technologiích typu vodík?
- Která slavná značka přejde jako první kompletně na výrobu elektromobilů?
- Kam směřuje Tesla?
Kam dál? Elektromobilita na Finmagu:
- Bohatí elektromobilem, chudí pěšky. Vážně se blíží konec dostupných aut?
- Když ceny fungují naopak. Tohle Bentley hraje jinou ligu
- Česká ekonomika v ohrožení. Umře český autoprůmysl na elektřinu?
- Konec dostupných aut, ziskovost má přednost. Proč VW mění strategii
- Nová generace baterií přichází. Elektromobily změní víc, než si myslíte
Kdy je sport skvělým byznysem a kdy ne? Čtěte v novém Finmagu
Je sport dobrý byznys? Bezpochyby. Když ale je řeč o olympiádě, není to tak jednoznačné. Pořadatelská města totiž stále víc a víc prodělávají. I miliardy dolarů.
SPORTEM K BYZNYSU
Nejlépe placení sportovci? Michael Jordan, Tiger Woods, Christiano Ronaldo… • Proč se olympiáda stala globálním černým Petrem? • Jak se vrcholový závodník stane vrcholovým manažerem
BYZNYS JE HRA
„Nenapadlo by mě takovou firmu rozjíždět, kdybych neměl ADHD,“ říká Rosťa Novák o úspěšném Cirku La Putyka. • Proč Elonu Muskovi už není do smíchu • Zachránili barokní skvost, teď chtějí manželé Lazarowitz svůj zámek odkázat státu
Nejčtenější články