Předplatit časopis Finmag

Dnešní ceny jsou nesmysl, říká tvůrce zahrad Leffler. I malá vyjde na tři miliony

Jana Šulistová
Jana Šulistová
24. 5. 2023
 100 260

Výčet aktivit Ferdinanda Lefflera by vystačil pro několik lidí. Zakladatel ateliéru zahradních architektů Flera vše zvládá díky spoustě energie, radosti ze života a schopnosti zorganizovat si ho tak, aby rodina, práce i koníčky byly v rovnováze. „Deleguji, co mě nebaví,“ prozrazuje recept na spokojený podnikatelský život.

Dnešní ceny jsou nesmysl, říká tvůrce zahrad Leffler. I malá vyjde na tři miliony
Zakladatel ateliéru zahradních architektů Flera Ferdinand Leffler. / Zdroj: Flera Atelier
Další fotky
v galerii (11)

Představte si život jako zahradu. Ta Ferdinandova nejspíš dostala do vínku kvalitní půdu, výbornou orientaci ke světovým stranám, dostatek vláhy a plno krásných stromů.

Jenže sebelepší zahrada i život potřebují k rozvoji talent, spoustu energie, píli, tah na branku, pokoru a nadhled – zkrátka košatou osobnost, která svůj „pozemek“ nenechá ležet ladem a navíc se dokáže podívat i za jeho plot.

A to Ferdinad Leffler rozhodně umí. Pro vybudování pražského ateliéru se třiceti zahradními architekty a pobočkami v Brně a Bratislavě samozřejmě potřeboval i podnikavost.

Nejčastěji jsem pracoval na zahradách. Když jsem se z USA vrátil, už jsem věděl, že chci dělat zahradní architekturu.

Zahrady jako brigáda

„Už v první třídě jsem objevil kouzlo obchodu. Sousedka pracovala v továrně, kde vyráběli barevné tkaničky, které v 80. letech byly úplné terno. Vytvářel jsem z nich náramky a prodával je za pět korun. A došlo mi, že tohle je byznys – dělat lidem radost a něco na tom vydělat,“ vzpomíná s úsměvem.

Soukromé zahrady od ateliéru Flera

Flera Atelier
Flera Atelier
Další obrázky v galerii (11)

Ve dvanácti letech už myl okna aut u benzinek a roznášel katalogy, protože si šetřil na dobré lyže. Později hledal práci v restauracích, kde brzy zjistili, že umí anglicky, tak místo mytí nádobí učil děti majitelů.

Po maturitě vyrazil do Anglie sbírat cukety a kukuřice, aby si vydělal na cestu kolem světa. Z té byla nakonec dobrodružná výprava po USA. Našetřené peníze padly na letenku a nákup starého minibusu VW; kde se jankovitý automobil rozbil, bylo potřeba najít práci a vydělat si na opravu a další přesun.

„Nejčastěji jsem pracoval na zahradách. Když jsem se vrátil, už jsem věděl, že chci dělat zahradní architekturu. I po stránce byznysu mi to přišlo hezký, že nepotřebuju nic víc než auto, kolečko, lopatu a pár kamarádů,“ vzpomíná na začátky Leffler.

Ve druhém ročníku vysoké školy tak trojice Ferdinand, spolužák David a pedagog Karel založili firmu Land Art. „Všichni jsme pořád sháněli peníze, tak jsme si řekli, že to bude super – budeme spolu, venku a dobře zaplacení. Realizace zahrad mě moc bavila a kontakt se zeminou a sázením mi chybí,“ přiznává úspěšný podnikatel.

Časem to ale po byznysové stránce ve třech lidech přestávalo dávat smysl. „Narodila se mi první dcera a já potřeboval vydělávat, odešel jsem a založil vlastní ateliér Flera,“ vysvětluje tvůrce zahrad známý z televizních pořadů.

Vyšší zisky jsem vždycky raději vyměnil za dalšího člověka, který zajistí, aby vše dobře šlapalo a já se z toho nezbláznil.

Deleguji, co mě nebaví

Právě ty v rozvoji firmy znamenaly velký třesk. Po několika hostováních v různých pořadech vznikl seriál Ferdinandovy zahrady, kde jeho autor mluví o praktických věcech i o tom, jak v zahradě žít. Následná vlna zájmu po první sérii byla neuvěřitelná, desítky telefonátů s poptávkami denně si vyžadovaly razantní změny v personálním obsazení.

Ferdinand Leffler (44)

Ferdinand LefflerFlera Atelier
  • Po maturitě na pražském gymnáziu Botičská vystudoval Krajinné inženýrství na Fakultě životního prostředí České zemědělské univerzity v Praze. Realizuje zahrady v tuzemsku i ve Španělsku, USA, Kanadě, Africe či Jižní Americe. Ty tvoří zhruba deset procent náplně Flery.
  • Jeho firma dosahuje ročního obratu 60 milionů korun.
  • Je spoluautorem a moderátorem už třetí řady osmidílného televizního cyklu o zahradní architektuře Ferdinandovy zahrady. I jeho ateliér natáčí pod značkou Flera TV vlastní pořady a učí veřejnost lépe poznat a navrhnout si vlastní zahradu prostřednictvím tří online kurzů Žijte ve své zahradě, Chytře na realizaci a Jedlá zahrada.
  • Je spoluautorem dvou knih Žijte ve své zahradě a Zelené pokoje.
  • Založil internetovou galerii českých sochařů Flera Gallery a jako frontman si najde čas i na rockovou kapelu Boys Don't Cry
  • Je vášnivý cyklista. Letos na jaře se zúčastnil náročného Cape Epic – osmidenního závodu dvojic na horských kolech v Jižní Africe.
  • Přes tento výčet činností si najde čas na rodinu se čtyřmi dětmi a procházky se psy.

„Spousta architektů shořela na tom, že si neuvědomili nutnost delegovat práci. Od první série pořadu jsme neměli nouzi o projekty, pořád se na nás čeká,“ pochvaluje si spokojený podnikatel, který dokonale naplňuje maminčino konstatování, že umí peníze vydělat, ale hned je zase utratí.

Leffler nicméně utrácí na správném místě – místo zadělávání si na infarkt investuje do průběžného růstu firmy. Zatímco tak v architektonických ateliérech není běžné, aby se o chod starala finanční ředitelka, back office a osoba pro styk s veřejností, ve Fleře tyto pozice mají.

„Od začátku jsem věděl, že nechci dělat papíry, účty, smlouvy, telefonovat… Vyšší zisky jsem vždycky raději vyměnil za dalšího člověka, který zajistí, aby vše dobře šlapalo a já se z toho nezbláznil. Práce je tolik, že si to můžeme dovolit.“

Leffler rád pracuje s lidmi a také je prý přirozeně líný na to, aby dělal věci, které ho nebaví: „Ty prostě deleguji. To mě naučila kapela, kde každý má svůj nástroj a dohromady to hraje,“ říká. „Já jsem v celém procesu jen při prezentaci studia, to je moje parketa. Zbytek řeší můj firemní společník Jirka Stiborek. Stará se o technické věci, je perfektní, co se týká struktury a dotaženosti. Čísla a legislativa – to je jeho starost. Kde končím já, on začíná.“

Jen se samotnou vzletností a kreativitou by ostatně podle něj ateliér nikdy nestál ani nefungoval. „Pro mě má ale v rámci celého byznysu největší cenu, že nemusím dělat, co mě nebaví, a těším se do práce.“

Zahradu si zpravidla objednávají lidé, kterým se daří, většinou jsou to tvrdí byznysmeni. Jako vyjukaní zahradníci jsme dostávali dost za uši.

Know-how na prodej

Kreativního vizionáře naučili struktuře i využívání koučů až – jak sám říká – „kluci z velkých firem“. „Mám za sebou nespočet finančních školení. Kluci z velkých firem, se kterými jsem třeba sportoval, vždycky říkali, že to dělám intuitivně, že by to chtělo nějaký řád. Hodně mi svými zkušenostmi a pohledem zvenku pomohli, ať už s cenotvorbou, nebo přijímáním lidí.“

Za úspěch pak prý Flera vděčí skvělé prezentaci, na kterou jako její zakladatel Leffler od počátku dbal. „Vaše práce musí být vidět, jinak spoustu času ztratíte vysvětlováním, co a jak děláte, aby vám klient uvěřil. Hodně peněz a času jsem investoval do prezentace a focení, byli jsme vidět a pro televizi jsme byli zajímaví.“

Soukromé zahrady od ateliéru Flera

Flera Atelier
Flera Atelier
Další obrázky v galerii (11)

Jak se ale stalo, že se stal „zahradnickým guruem“? „Strašně mě štvalo, jak se všichni architekti a zahradníci setkávají jen spolu v rámci odborných seancí, kde se utvrzují v tom, jak jsou geniální... A obyčejní lidé o tom nic nevědí.“ Inspirací mu prý byla i jeho maminka-učitelka. „A mě čím dál víc baví učit.“

S pochopením se ale u svých kolegů často nesetkal. „Spousta kolegů si klepe na čelo, že všechno své know-how předáváme a co pak budeme dělat my...? Toho se ale nebojím.“ Zato z rozpočtů má Leffler zdravý respekt. „Chybu na zahradě můžete vysvětlit a spravit, ale chyba v rozpočtu se vysvětluje špatně. Než mi došlo, jak zásadní je dát přípravě rozpočtu a smlouvám víc prostoru, tak to párkrát dost bolelo,“ prozrazuje.

Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!

Otazník
Shutterstock

Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.

Pokud navíc sami přemýšlíte, do čeho se vrhnout, máme pro vás jedno milé překvapení: zkuste náš test osobnosti. Stačí vyplnit dvacet otázek a okamžitě zjistíte, jaký obor by vám sedl nejvíc. . Tak směle do toho!

„Zahradu si zpravidla objednávají lidé, kterým se daří, a většinou jsou to tvrdí byznysmeni. Jako vyjukaní zahradníci jsme dostávali dost za uši, vícepráce byly sprosté slovo. Hledání toho, jak v českých podmínkách korektně naceňovat práci a dobrat se zisku, bylo nesmírně dobrodružné,“ srovnává své zkušenosti s těmi ze zahraničí.

„Na americký způsob účtování, kdy sečtete reálné ceny a transparentně přidáte patnáctiprocentní položku na zisk, nebyla česká společnost připravená. Dokázat si obhájit, že i koordinace toho, aby zahrada vůbec vznikla, má svoji cenu, bylo téměř nemožné.“

Něco nakreslíme, klienti se do toho zamilují, a pak přijde moment pravdy, kdy před ně položíme rozpočet.

Obor potřebuje cech

Třeba v Kanadě mají podle Lefflera pevně dané ceny a řemeslníci se navzájem nepodkopou. V tuzemsku ale nejsou ochotni se ani domluvit, že vysadit strom stojí určité peníze. A tuhle cenu ctít.

„Pořád se najde spousta lidí, kterým se třeba nedařilo ve stavebnictví. Rozhodli se, že si udělají zahradnickou firmu a začnou bez znalosti technologií podnikat. Když založí trávník, zpravidla vypadá jinak než od zkušeného zahradníka, ale klient se ohání jejich nízkou cenou,“ poukazuje na další úskalí Leffler.

Hlavně selský rozum

Přestože Leffler chápe, že zahradník si na rozdíl od většiny jiných profesí musí za osm měsíců vydělat peníze na celý rok, aby si udržel lidi i přes zimu, je podle něj potřeba do nynějších úvah nad rozpočty zapojit selský rozum. Třeba když má někdo špatnou zeminu, dá se do třiceticentimetrové hloubky sejmout, vyvézt na skládku a dovézt lepší. Ovšem taková akce může vyjít i na milion. Rozumná kultivace stávající půdy přitom stojí desetinu.

Ostatně i u miliardových projektů s developery se Leffler drží selského rozumu a poznatků z přírody. V první řadě je totiž potřeba podívat se na to, jestli krásné věci, které projekt dobře prodají, budou stejně krásné i za tři roky a kolik péče budou potřebovat.

I proto podle Lefflera v Česku chybí zahradnický cech. K myšlenkám na jeho založení ho vede i současná situace, do které promlouvá krize se stavebními materiály, ale i cena samotné pracovní síly. Ta se tvorby rozpočtů citelně dotkla, protože nedostatek řemeslníků znamená, že si začínají říkat o nesmyslné peníze. To aby vyfiltrovali převis poptávek.

„Něco nakreslíme, klienti se do toho zamilují, a pak přijde moment pravdy, kdy před ně položíme rozpočet. Ty se v současných cenách dostávají do takových výšin, že přestávají dávat smysl,“ konstatuje podnikatel. A hned to ilustruje na konkrétním příkladu:

„Třeba na zahradu o 450 metrech čtverečních mi od zahradníků přijde rozpočet na tři miliony. I když jsou v tom ploty, je potřeba znovu s architektem probrat, kde ušetřit. Tyhle diskuze vedeme na denní bázi, všechno se dostává do takových čísel, že už to často není pro normální lidi.“

Pokud se tak Flera pustí i do realizací (zatím své projekty zadává prověřeným firmám a jen dozoruje), její zakladatel je rozhodnutý, že si čas na rozvíření zapálené debaty o založení zahradnického cechu udělá.

Sdílení a učení se navzájem mohu dělat do konce života. Pořádat školy v přírodě, mít koně…

Budoucnost je Baldýnka

Zdaleka to ale není jediný plán, který Leffler aktuálně má. Nejnovější vášní aktivního podnikatele je usedlost Baldýnka na Třeboňsku. Chce se tu vrátit k životu v přírodě a čelit tak umělé inteligenci a dalším věcem, které mu nedělají dobře.

„Žiju Baldýnkou, beru to jako životní projekt,“ těší se Leffler. „Budeme tam mimo jiné dělat přírodní jezera s chlapíkem, který říká, že když uděláte do země díru na správném místě, aby se tam usídlily správné rostliny a živočichové, žádnou technologii nepotřebujete. Vznikne vodní hladina, která do přírody patří.“

Baldýnka
Flera Atelier

„Budeme sít kukuřici, sázet česneky, pěstovat bylinky… Bude to náš base camp, kam bych chtěl zvát lidi, kteří si o tom budou chtít povídat a sdílet dál. Sdílení a učení se navzájem mohu dělat do konce života. Pořádat školy v přírodě, mít koně… vidím se v tom a jsem z té představy úplně šťastnej.“

Z velkého tendru architektů si ve Fleře vybrali ateliér A 111, který je oslovil důrazem na recyklaci a omezení plýtvání. Vznikající studii budou realizovat postupně podle priorit. V jedné z nádherných stodol vnikne přednáškový sál.

„Tam budeme dělat přednášky o tom, jak se dá žít jednoduše. Nakonec vás totiž na celé zahradě bude nejvíc bavit nebe, které vám na ní udělá atmosféru,“ plánuje Leffler.

Máte tip na podobně zajímavý či neotřelý byznysový příběh? Pošlete nám ho a my se na něj rádi podíváme! A třeba vám ho brzy naservírujeme podobně jako tento.

Podnikavé ČeskoFinmag.cz

Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:

Jak jde dohromady byznys a medicína? Dočtete se v novém Finmagu

Je medicína byznys? Jak pro koho. „Frustraci mladých lékařů chápu. Nemají ani na chůvu, aby jim pohlídala děti, když pracují,“ říká přednosta chirurgické kliniky Robert Lischke.

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

MEDICÍNA A BYZNYS

Jak venkovští praktici nepřicházejí o iluze • Ženy mění medicínu • Nejstarší pražská nemocnice objektivem Alžběty Jungrové • Nejdražší léky na světě • Obézních přibývá, Česko dohání USA.

BYZNYS JE HRA

„Investice do umění se do tabulek nevtěsná,“ říká Pavlína Pudil z Kunsthalle • Nejdražší materiál roku 2023? Hrst štěrku z vesmíru za miliardu dolarů • Ekologie musí být podle Tomáš Nemravy, výrobce dřevěných domů, ekonomická.

Ohodnoťte článek

-
60
+

Sdílejte

Diskutujte (1)

Vstoupit do diskuze
Jana Šulistová

Jana Šulistová

Původní profesí výtvarnice a sociální pracovnice se do médií dostala přes poradnu v časopise Ty&Já (Mladá Fronta). Prošla řadou vydavatelství (Hachette Filipacchi, Sanoma, Bauer Media, Burda) a pozic... Více

Související témata

byznyspodnikáníPodnikavé Českosuccess storyzahrádkáři

Aktuální číslo časopisu

Předplatné časopisu Finmag

Věda je byznys –⁠ byznys je věda

Koupit nejnovější číslo