Na západě běžné, v Česku novota. Trojan mladší stvořil vlastní pánskou kosmetiku
Matyáš Trojan, jeden ze členů slavné české herecké rodiny, se vydal jinou cestou než jeho příbuzní. Založil vlastní značku pánské kosmetiky Everyman a věří, že se o sebe naučí starat i české muže. „Český trh je ještě nevytěžený a je tu velký potenciál k růstu,“ říká mladý podnikatel.
Mladší syn producenta a režiséra Ondřeje Trojana a multitalentované herečky Barbary Trojanové z herecko-uměleckého hnízda vylétl směrem k větší svobodě a samostatnosti podnikání ve 22 letech. Filmové plátno tak sice přišlo o potenciálního prince nebo policejního sympaťáka, ale zas bude možná hezčí pohled na české muže obecně.
V rozhovorech o počátcích svého nejnovějšího počinu – firmy na výrobu pánské kosmetiky Everyman – sice používá slovo „my“, ale je jediným zakladatelem a jednatelem obou svých firem. Ta první – Gobi – vyrábí funkční spodní prádlo a její zisky pomohly ke zrodu další společnosti s ručením omezeným.
Kdo se tedy skrývá za slovem „my“? „Rád mluvím v množném čísle, protože jsme tým asi osmi lidí. Snažím se držet firmu zdravou a co nejmenší. Stačí mi lidi na vývoj produktů, na marketing, expedici a dvě šikovné slečny na PR. A já dohlížím na to, aby všechny ty nitky vedly správným směrem,“ vysvětluje podnikatel.
Zdá se, že se hlídání souběhu nitek daří, protože kosmetická firma je už po dvou letech existence soběstačná a ve srovnání s loňským rokem vykazuje trojnásobný růst. Zejména díky silné základně stálých zákazníků, kteří se vracejí každé dva až tři měsíce.
Jsou obory, které se bez vysoké školy neobejdou, ale v tom, co dělám, člověk informace jednodušeji nasbírá v on-line světě.
Prohra jako škola
Za svůj podnikatelský instinkt vděčí schopný třicátník nejspíš otcovým genům – producent si totiž také musí všechno spočítat a držet často napjaté rozpočty. Trojan mladší chtěl vždy dělat vlastní projekt s přesahem, takže už před deseti lety spustil internetový obchod Štědrý nákup. Inspiroval se v zahraničí nápadem nakupovat na platformě sdružující více prodejců, z níž se malá částka z nákupu posílá rovnou na charitu.
„Chtěl jsem naučit lidi dělat něco jinak, než byli zvyklí, ale nedokázal jsem udržet životaschopnost firmy,“ přiznává první podnikatelskou prohru, ze které se však hodně naučil. Dala mu prý víc než studium na ekonomické škole, kterou ve třetím ročníku opustil.
Matyáš Trojan (32)
Patří ke generaci mužů, kteří vyznávají zdravý životní styl a starají se o svůj vzhled. Zájem o vývoj kosmetiky v něm možná probudilo studium přírodovědného gymnázia Botičská v Praze. Ekonomie ho neoslovila, Technickou univerzitu v Liberci opustil ve třetím ročníku. S první firmou s charitativním přesahem Štědrý nákup neuspěl, ale záhy na to založil v Praze agenturu na správu apartmánů. Ze zisku další firmy Gobi vyrábějící funkční spodní prádlo financoval rozjezd firmy Everyman na výrobu kosmetiky a zvládá řídit obě. Je vášnivý sportovec a dbá o každodenní pohyb, ať už je to tenis, plavání, lezení na stěnu, posilovna či golf.
„Nikdy jsem nebyl akademicky založený ani moc dobrý student a byla to ztráta času,“ přiznává bez špetky arogance. „Jsou obory, které se bez vysoké školy neobejdou, ale v tom, co dělám, člověk informace jednodušeji nasbírá v on-line světě. Navíc u vlastní firmy se zákazník majitele neptá na vzdělání, ale na produkt.“
A ten mezi českými zákazníky boduje, vyplývá z výsledků nedávného dotazníkového průzkumu. „Díky němu jsme přesněji zjistili naši cílovku. Lehce přes 60 procent zákazníků jsou muži mezi 30 a 45 lety, což je věk, kdy se muž podruhé v životě kriticky podívá do zrcadla. Poprvé většinou řeší v pubertě beďary,“ směje se Trojan.
„Podle dotazníku jsou zákazníci spokojení. Chodí k nám lidé, kteří zkoušeli různé produkty řadu let a u nás zůstávají a vracejí se. Jako číslo jedna hodnotí složení a jednoduchost používaní, protože většina z nich žije rychlé životy a mají málo času. S naší kosmetikou zvládnou péči za pár minut během tří až pěti základních kroků.“
Proč bez barviv a parfemace? Ani já nemám rád, když po použití nějakého krému voním jako oceán při západu slunce...
My chceme další!
Za základ péče považuje Trojan čisticí krém, který pokožku vyčistí a zároveň díky přírodním ingrediencím ošetří. „Přál jsem si jednoduchost, nijak značku nepřeplácat,. Nechtěl jsem začít s pár produkty a po čase – ve snaze zvýšit obrat – začít nabalovat třeba kšiltovky nebo trička,“ líčí zakladatel filozofii své značky.
Ta kosmetika se zvířaty
Obaly produktů zdobí lev, leguán, jestřáb, kohout a výr z dílny Zdeňka Linharta doplnění kolečkem v rozdílných barvách. Nápad na takto pojaté obaly prý vznikl při brainstormingu. „Trochu jsem toho bál, ale lidi to baví,“ říká spokojeně podnikatel. „Na první dobrou vědí, po čem sáhnout. Navíc je vidět, že kosmetika nemusí být jen stroze gentlemanská a může být hravá. A třetí bod je neméně důležitý: je zapamatovatelná. Je to prostě ta kosmetika se zvířaty.“
Ostatně, majitelé silnějších brýlí v koupelně optiku neustále sundavají a nasazují, aby se namazali tím pravým – zvířata a barvy rozliší většinou i bez brýlí. Dalším uživatelsky příjemným bonusem je fakt, že se výrobky tříkrokové a pětikrokové sady přípravků vypotřebují zhruba naráz. Big 3 sada obsahuje čisticí, denní a noční krém, v All in je navíc ještě peeling a oční krém.
Nejdřív prý chtěl vybudovat základnu zákazníků, kteří se budou vracet. „A ti teď píšou, že chtějí další produkty. Plánujeme čtyři novinky, především pleťové sérum, což je taková nadstavba, a pak samostatnou sadu přípravků na akné. A jeden si s dovolením zatím nechám pro sebe,“ usmívá se podnikatel tajuplně.
Internet překvapivě není zahlcen odkazy lákajícími k nákupu, jak tedy o sobě dávají vědět? „Snažíme se ukazovat jen lidem, pro které jsme relevantní, nerad vyhazuju peníze z okna za nezacílenou reklamu,“ odpovídá majitel. „Navíc přibližně 25 až 30 procent zákazníků přichází na doporučení.“
Pro pobavení pak Trojan přidává historku, jak se dříve běžná praxe mužů, kteří svým partnerkám tajně chodili na krémy, otáčí. Tento „nešvar“ si například Trojanova přítelkyně osvojila natolik, že používá pánský oční krém. Mužská a ženská pokožka sice mají svá specifika, ale v očním okolí se rozdíly stírají.
Everyman je navíc ve srovnání s dámskou kosmetikou levnější. A podle Trojana mnohé ženy (stejně jako muži) oceňují kvalitní přírodní složení bez barviv a parfemace. „Ani já nemám rád, když po použití nějakého krému voním jako oceán při západu slunce,“ říká.
Plánujeme expanzi do zahraničí. Na Slovensku už jsme a chystáme se na blízké trhy, jako je Německo a Polsko, ale nespěcháme.
Moderní péče
Trojanovy produkty se obejdou také bez konzervantů, proto jsou opatřeny pumpičkou, aby se dovnitř nedostaly bakterie. Kvůli stížnostem však u peelingu a očního krému rychle přešli na nové, spolehlivější obaly.
To je ostatně jediná skvrnka na hodnocení, kdy zákazníci ubírají jednu hvězdičku z pěti kvůli občas stávkujícímu dávkovači. A také jediný prohřešek proti udržitelnosti, kterou firma i její majitel dodržují.
Odbouratelné mýdlo z fritovacího oleje? Jde to, ukazuje česká firma
Od nanovláken k bioobalům, přírodní kosmetice, ale i biomedicíně. To je ve zkratce příběh české technologické firmy Nafigate Corporation, která se věnuje zpracovávání biologického odpadu. V Ostravě buduje za sto milionů korun výzkumné centrum, od kterého si slibuje velké věci.
Samozřejmě musí padnout otázka, proč má česká kosmetika pro české muže anglický název. „To nám často omlacujou o hlavu,“ přiznává podnikatel, „ale jednak se nám líbil a jednak plánujeme expanzi do zahraničí,“ vysvětluje.
„Na Slovensku už jsme a chystáme se na blízké trhy, jako je Německo a Polsko, ale nespěcháme. Český trh je ještě nevytěžený a je tu velký potenciál k růstu,“ poukazuje Trojan na odlišnost současné generace mladých mužů od těch předrevolučních, kdy chlapa podle Ivana Mládka dělaly „brejle, pleš a břicho“ a jakákoli další péče kromě mýdla, holicího krému a zubní pasty většinou znamenala zženštilost.
„Moderní muž se o sebe chce starat, sportovat, žít zdravě a cítit se dobře,“ tvrdí Trojan. „Na západě je to už dávno běžný standard, ale když jsme začínali, sklízeli jsme spoustu negativních komentářů, co to je za blbost,“ dodává.
„Spousta lidí si neuměla představit, co je pánská kosmetika – mysleli si, že nějaké šminky, ale poslední dobou hejty mizí.“
Hledáme způsoby, jak výrobu dělat efektivnější, abychom nemuseli zbytečně zdražovat. Překvapivě s námi zacloumal až minulý rok...
Bez půjček a bez váhání
A podobně sportovní jako většina jejích uživatelů byl i rozjezd kosmetiky Everyman. „Jsem trošku střelec, takže jsem neseděl a nekalkuloval do poslední koruny. Prostě jsem použil zisk z předchozí firmy, která se víc rozjela na zahraničních trzích, a dal jsem je do něčeho, co mě bavilo,“ popisuje Trojan začátky.
To vše přesto, že uvedení kosmetických produktů na trh je drahá záležitost – vývoj, registrace, certifikace, výroba a naskladnění vyžadují značné investice. „Navíc jsem velký perfekcionista, tak jsem vyvíjel a zkoušel dlouho, než to bylo ono. Teď musíme přemýšlet, jak dál, budeme potřebovat víc peněz vracet do růstu.“
Přemýšlíte o podnikání? Otestujte se, na co se hodíte!
Podnikavé Česko, to nejsou jen zajímavé byznysové příběhy a rozhovory s podnikateli. Je to taky zábava. A vhled do toho, co takový podnikatel vlastně všechno musí řešit: byrokracie, daně, ESG/CSR, personalistika, technologie... Ono je toho víc, ale ne všechno lze tak snadno zaškatulkovat.
Cílem podle Trojana nejsou „gigantické obraty“ a tahle politika ji proto drží v „černých číslech“. „Za dva roky firma totiž neřešila ani problémy s covidem, ani s nárůstem energií. Nemáme obrovské množství závazků,“ pojmenovává finanční zdraví firmy Trojan.
Díky tomu, jak se společnost nastavená, si může dovolit dlouhodobě držet ceny u svých produktů. „Hledáme způsoby, jak výrobu dělat efektivnější, abychom nemuseli zbytečně zdražovat. Překvapivě s námi zacloumal až minulý rok s nedostatkem surovin. Stačí, když vypadne kolagen a sedíte na zadku a čekáte.“
Pokud si je člověk vědom ceny vlastního času, může za dobu, kdy by se snažil proniknout do věcí jiné odbornosti, vydělat mnohem víc...
Peklo úspěchu
Největší nepříjemnost, i když paradoxně spojená s úspěchem, firmu potkala vloni v únoru po Trojanově účasti v show Jana Krause. Zásoby ještě byly vyčerpané z Vánoc, ale po vysílání se podle majitele „strhlo peklo“ a vyprodali během dvaceti hodin.„Věděl jsem, do čeho jdu, ale netušil jsem, jaký to bude mít ohlas,“ vzpomíná majitel. „Seděli jsme s kamarádem u webu, stránky byly zahlcené a po deseti tisíci přístupech přes reklamu na Googlu jsme museli dobít kredit,“ vzpomíná dnes Trojan.
Každý proklik na předplaceném vyhledávači totiž stojí peníze. „Během čtyř minut jsme utratili devět tisíc korun, to bylo hodně divoký.“ Druhý den v podvečer musel napsat na stránky, že je vyprodáno a 14 dní trvalo, než stihli vyřídit předobjednávky.
Při pohledu na téměř zenový výraz mladého majitele dvou firem člověka zákonitě napadne, jak asi čelí stresující byrokracii. Odpověď je podobná jako u řady jiných podnikatelů: Mezi ním a státem je nárazník profesí, které státním požadavkům rozumějí, ať už je to účetní nebo daňový poradce. Velkou byrokratickou nálož pak podle Trojana vyřídí i lidé z vývoje a výroby kosmetiky.
„Prostě se o to nemusím starat a ležet ve věcech, které mě nebaví. Firma je jedna entita a já jako jediný společník druhá a obě musí fungovat. Pokud si je člověk vědom ceny vlastního času a přínosu pro firmu, může za dobu, kdy by se snažil proniknout do věcí jiné odbornosti, vydělat mnohem více, než zaplatí za práci odborníkům.“
Zdá se, že Matyáš Trojan ví, co dělá. A že čas získaný delegováním byrokratických povinností využívá v souladu s rodinnou tradicí velmi kreativně.
Kam dál? Podnikavé Česko na Finmagu:
- Oškubal vás za covidu stát? Máte právo na odškodnění, zvrátil rozhodnutí soud
- Neměl jsem na loď, tak jsem si ji postavil, líčí start podnikání jachtař Koláček
- Furch Guitars vyrážejí do světa. Po Česku plánují rozbrnkat i USA
- Vedl firmu, svařil ponorku. Špona v oku? Horší jsou kuličky, říká osobitý svářeč
- Obsazuje seriály i filmy. Casting je víc než jen výběr herců, říká podnikatelka
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu
Inflace, politika i snahy o postpandemickou obnovu v posledních dvou letech ovlivnily globální i český trh s uměním. Oba však prokázaly odolnost. V turbulentních časech je umění prostě spolehlivým investičním prostředkem.
UMĚNÍ JE BYZNYS
Martin Kodl miluje modernu a vede nejúspěšnější aukční dům u nás. • Jakub Kodl se zaměřuje na současnou tvorbu a jeho KodlContemporary zastupuje nejžádanější autory. • Proč rodinný klan Kodlů už 150 let sbírá umění?
BYZNYS JE HRA
Studium molekulární biologie i zážitky z kláštera přivedly Terezu Královou k výrobě mýdel Onwa. • Pro Zdeňka Lefflera bylo otevření prvního ReFresh Bistra návratem na střední školu. • Kde se berou talenty na podnikání?
Související témata
Související články
Nejčtenější články
Aktuální číslo časopisu
Umění jako jistota v nejistém světě… Čtěte v novém Finmagu